Aansluiten overwegbel

Goedenmiddag,
Nu ben ik een totale leek qua electronica en het aansluiten van zaken. Via een kennis heb ik een oude overwegbel gekregen en deze wil ik graag werkende hebben. Nu heb ik geprobeerd om met een adapter 9 volt op de + en - te zetten, echter gebeurt en bijzonder weinig. Wie o wie heeft er verstand van en weet hoe ik deze bel werkende kan krijgen?

Arco

Special Member

Meet eens beide spoelen door of die heel zijn, en kijk of het kontakt schoon en goed afgesteld is. Als je +/- omdraait werkt 'ie ook niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.

Nu heb ik geprobeerd om met een adapter 9 volt

Is die adapter wel DC en geen AC? Levert de adapter genoeg vermogen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dank!
Ehhh...op de adapter staat 9V 1000mA. 9VA
Kan niks ontdekken over DC of AC.

Lambiek

Special Member

Heb je geen multimeter om dat te controleren? En staat er achter de 9V geen golfje of streepjes?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nee, helaas niet. Ben een leek op dit gebied en niet echt een mega-klusser :-)

Lambiek

Special Member

Had er nog iets bij getypt, geen golfje of streepjes achter de 9V?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Er kan ook een van deze tekens op staan:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan is het AC! Inderdaad het golfje.

Lambiek

Special Member

Dan moet je die spanning eerst gelijkrichten of een andere adapter zoeken die wel gelijkspanning geeft. Dit gaat niet werken zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Gelijkrichten heb ik geen benul hoe dat in zijn werk gaat. Ik ga de kasten eens uitmesten, op zoek naar een andere adapter.

Thevel

Golden Member

Om te testen kun je hem ook even aansluiten op de sigarenaansteker van een auto (12V)

Niet bij een overweg gaan staan natuurlijk :) :) :)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Niet dat ik met dit soort materiaal veel ervaring heb, maar waarom zou die enkel op gelijkspanning werken? Ik zie daar toch enkel mechanische/electrische componenten, geen electronica?

Ik sluit me dan ook bij Arco's raadgevingen: spoelen doormeten en contacten checken/poetsen.

En ook de beide aanbevelingen van Thevel onderschrijf ik graag, met slechts deze aanvulling: aansluiten op de autobatterij doe je nog beter met een of andere gloeilamp in serie. Begin met een kleintje, bv. 5W buislampje van de kentekenverlichting. En dan wat spanningen meten hier en daar.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 7 februari 2016 18:02:28 (34%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Niet dat ik met dit soort materiaal veel ervaring heb, maar waarom zou die enkel op gelijkspanning werken?

Die magneetspoelen trekken niet aan op AC als ze daar niet voor zijn gemaakt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Uiteindelijk een adapter gevonden...14V DC en hij werkt zowaar :-)
Iedereen dank voor de hulp en de antwoorden!

Dat is inderdaad nagenoeg dezelfde. Echter deze alhier klinkt een stuk zachter.

Ik weet niet op welke spanning die hoort te werken. Wat ik wel weet is dat er opstaat dat je de stroom op rond de 750mA dient af te regelen. Als ie nu redelijk werkt zal de spanning in ieder geval niet VEEL te weinig zijn. En het zal dan ook wel niet zo zijn dat ie op 1500V van de bovenleiding hoort te werken. Je kan de stroom eens meten. Ik zou het interssant vinden om tzt hier te lezen wat je gemeten hebt. (gewoon multimeter in de 20A stand!).

UPDATE: OK. Ik heb niet goed naar het stickertje gekeken en die 9-16 over het hoofd gezien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Die bellen bij NS zijn (bijna) allemaal hetzelfde.(*) Overwegen daarentegen niet. De ene keer zit een bel op 10 meter van de batterijinstallatie, de andere keer op zo'n 150mtr. Met een weerstand word het ding blijkbaar goed werkend gemaakt. Ik heb ook nog zo'n ding ergens in de schuur, zal hem eens tevoorschijn halen.
(*) Er worden al een tijdje electronische gongen geplaatst. die zijn een beetje anders.

Staat er niet : werkspanning 9 -16 V ?

Ik dacht dat AC wisselspanning is. Hoe gaat die dan werken op een auto-accu?

De bel is gelijkspanning DC, maar de adapter van TS was wisselspanning AC.

Dus op een autoaccu DC zal de bel wel werken.