Whirpool amerikaanse koelkast koelt/vriest niet meer.

Hallo,

Mijn Amerikaanse Whirpool S20D TSS33 koelkast vriest niet goed meer, producten ontdooien, en koelkast koelt geheel niet.
Het tussenschot wat het koel met het vriesgedeelte scheidt, was erg warm/heet tijdens het laatste gebruik!

Heb de koelkast open gemaakt aan de achterzijde en voelde dat de compressor nogal warm/heet was. Ik kan er mijn hand niet ophouden zo warm is hij !

Ik zie of ruik verder niets raars aan de koelkast, en heb geen idee of de compressor zo warm hoort te zijn, de propellor die naast de compressor zit draait niet (is waarschijnlijk wel voor de koeling bedoeld ?).

De propellor in het vriesgedeelte draait wel, echter in het koelgedeelte draait hij niet !

Heeft er iemand suggesties waar ik naar kan kijken? De koelkast is ongeveer 10 jaar oud.

als de compressor heet is, is niet niet slecht. let echter wel op of je niet steeds zoemen hoort, en dan klik wat zich elke 3 minuten heraalt. dat is niet goed, vaak compressor vastgelopen of startrelais/ptc stuk.

het kan zo simpel zijn dat de koeling met lucht werkt via die fan in de koelkast. als de verdamper dan dicht zit gevroren kan er geen lucht doorheen. zet de koelkast 24 uur uit om te ontdooien en het kan opgelost zijn.

zo niet, kan er meer stuk zijn, als gezegd de compressor, maar dan wordt de condensor niet warm achterop. de fan achter hoort wel te lopen, kan temperatuur gestuurd zijn. als je er een slinger aan geeft loopt deze dan wel soepel?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De fan staan gelijk met compressor geschakeld en moet lopen, deze koelt compressor en de koelribben welke onder de kast liggen.

Dus controleer en zo nodig vervang de fan, anders gaat de compressor eraan.....

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
maartenbakker

Golden Member

Als het zover komt dat er onderdelen besteld moeten worden, heb je bij Europese Whirlpoolapparaten zoals deze Amerikaanse stijl koelkast (made in Italy neem ik aan? In elk geval officieel geïmporteerd) bij voorkeur het 12-cijferig identificatienummer nodig om verschillen tussen versies te voorkomen. Ik vermoed in jouw geval 8586 157 01011?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Fan moet draaien als compressor ook draait. Ten tweede zal het rooster onder de kast volledig gevuld zijn met stof en de kast kan zijn warmte niet meer kwijt. Liefst alles met compressor (perslucht) goed uitblazen en koelfan bij compressor weer gangbaar maken en testen. Laat de kast 24 uur met de deuren open tot rust komen en maak alles goed schoon. Fan in koelgedeelte gaat pas lopen als vriezer op temperatuur is.

Koelkast volledig ontdooid na 24 uur weer aangezet, zoals gezegd wordt de compressor zeer warm/heet, vin draait niet.
Deze zit ook niet vast als ik aan hem draai.
Vriezer begint af te koelen echter koelkast niet, vin draait nog steeds niet, zowel niet in de koelkast als bij de compressor.
Heb hem na een uur uitgezet daar de compressor ontzettend heet wordt, na enige tijd weer aangezet zegt display dat het in de vriezer -19 is, echter dit klopt niet !! en slaat de compressor ook niet aan.
Heb het stof onder in en achter de ribben zo goed als mogelijk schoon gemaakt, heeft iemand nog meer optie's om uit te proberen ?

Er zit een witte doos aan de rechterkant achterin bij de compressor. Daarop zitten condensatoren en die zijn rot. Niet verder testen, anders blaas je de compressor op. Eerst moet die fan gaan draaien..

Een simpele test om te kijken of het aan de elektronica ligt of aan de vin is door de koelkast aan te zetten en na 5 a 10 minuten met een multimeter controleren of er 230 Volt op de stekker van de vin staat.

Geen 230 Volt betekent dat er een fout in de elektronica box zit en dat daar nader onderzoek op verricht moet worden zoals smd al zegt.

Wel 230 Volt betekent dat de vin defect is en vervangen moet worden.

Bedankt voor de tip :-)
Ga het testen, laat horen hoe het verloopt.

Het tussenschot wat het koel met het vriesgedeelte scheidt, was erg warm/heet tijdens het laatste gebruik!

Normaal moet dit handwarm worden als dit heet is draait inderdaad de condensorventilator niet bij de compressor.

Hallo,
Heb inmiddels de compressor getest, deze is prima ook het schakel relais is in orde.
SMD merkte op om de witte doos te checken, is inmiddels gebruikt.
Hierin zit de module elec. besturing,op het oog mankeert er niks aan, echter op de uitgaande poort naar de compressorventilator meet ik nauwelijks spanning, slechts 1,5 V, moet denk ik 220V zijn ?
Ook op het inspectie luikje aan de voor zijde van de witte kast meet ik nauwelijks spanning, op het onderste en bovenste contact is onderling geen meting,op de andere contacten slechts 3 a. 4 V, zie evt. de bijgevoegde afbeeldingen.
Mijn vermoeden is dat de module defect is, is ca. 7 jaar geleden ook al een keer vervangen toen nog onder garantie.
Wat denken jullie ervan is mijn vermoeden correct of is er nog een ander mogelijk defect, moet de module vervangen worden of kunnen er ook componenten worden vervangen van de module.
Ben benieuwd naar jullie reactie's

Gr.
Peerke

Meet alle blauwe condensatoren ( meestal verlopen) na alsmede het witte relais (meestal vastgebakken) bij de driepolige stekker..

Heb getracht door te meten echter vermoed dat ik niet de juiste multimeter heb, kan alleen V AC, V DC en Ohms metingen verrichtten.
Bij het relais krijg ik wel een signaal, echter niet bij de blauwe condensatoren, lijkt me onwaarschijnlijk dat ze allemaal stuk zijn, vermoed dat het aan het niet hebben van de juiste multimeter ligt zoals eerder vermeld.
Op de printplaten is optisch verders niets vreemd te zien geen bruine vlekjes o.i.d. bij de soldeerpunten.
Nieuwe complete module kost € 172,50, is best wel prijzig om te gokken dat het daar aan ligt, iemand nog suggesties ?

Als de compressor lekker warm wordt, hoeft dat nog geen reden te zijn dat de boel niet koelt. Maar het is wel de bedoeling dat na een minuutje of 5 na compressor start die fan gaat draaien.

twee klassieke problemen in die dingen:
1. het "koelelement" in het vriesgedeelte is compleet toegevroren. De fan (in het diepvriesgedeelte) krijgt hier geen lucht meer door en koelt zo het diepvriesgedeelte slecht en de koelkast totaal niet.
Alle schabbetjes uit de vriezer en achterste aluminiumplaat eruit om het koelelement te inspecteren.

2. de vriezer koelt perfect, maar de ijskast niet. Als je in de ijskast kijkt, zit er linksboven een klep die de luchtstroom regelt komende van de diepvriezer. Die kleppen willen al wel eens stuk gaan. Geen koude als ze dichtblijft, of alles bevroren in de kk als ze niet sluit. Als je koelkast warm is, moet ze in alle geval vierkant openstaan. (klep te bereiken door achter in de koelkast alle plastic los te schroeven)

En jep die printen zijn rotslecht, gaan vaak stuk. Dat niet ontdooien, mocht dat het geval zijn, komt door een fout op die printplaat. Ik verwijs gaarne door naar smd voor het exact probleem. Heb er nog nooit achter gezocht.

Dank voor je reactie, echter daar ligt het niet aan beeldbuisje.
Heb dat allemaal al gecontroleerd er was niets bevroren.
Inmiddels staat de kast al ruim 1 1/2 week uit.
Wat ik waarneem is dat als hij aangezet wordt de compressor en de wand tussen koel en vriesgedeelte ontzettend heet worden.
Dit komt waarschijnlijk doordat de vin nabij de compressor niet draait, wat echter ook het geval is dat de koeling niet correct was.
De display gaf d.m.v. een piepsignaal een storing ( helaas geen codevermelding) de vriezer was tevens aan het ontdooien, daardoor ontdekten we het defect,
Die vin wordt aangestuurd door de module electrische besturing vermoed daarom dat daar iets niet in orde is.
Ben benieuwd naar de reactie van SMD waar jij naar verwijst, klaarblijkelijk is hij een kenner op dit gebied.

waarom plaats je niet een losse ventilator om te testen die continu draaid

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Als de wand tussen koel en vriesgedeelte heet wordt, dan wordt in principe het koelelement in de vriezer koud.
Tussen koel en vriesgedeelte zit namelijk ook een stuk van de "condensorleiding".
Wordt trouwens die zwarte rooster die helemaal onderaan rechts zit volledig warm?

vervang die condensatoren en relais gerust, er zijn hier al meerdere van deze koelkasten voorbij gekomen met dit probleem. als die onderdelen vervangen worden werkt het ding weer. de losse onderdelen zijn 12 euro oid..

de condensatoren zijn allen 1 hulpvoeding, is die condensator te laag geworden klopt de spanning niet meer. komt er een rlwais in zakt de spanning helemaal weg. temperatuur meten gaat niet meer en het ding loopt als de wind waait, nergens op geregeld. het relais is van de compressor, door die te lage spanning wegens gare condensatoren gaat dat relais brommen en bakt vast, vandaar beter vervangen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je IDD de juiste meetapparatuur niet heb, dan adviseer ik je ook de onderdelen gewoon te vervangen. De condensatoren met name de kleinere blauwe zijn vrijwel allemaal stuk...Relais blijft ook vaak plakken in de "compressor aan" stand..