afkorting SCCS

Hallo,

Als men het heeft over SCCS inner conductor, welk materiaal, en welke behandeling heeft het materiaal dan gehad waarover hier sprake is?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Google zegt: SCCS = silver covered copper clad steel; of silver plated copper clad steel.
Dus verzilverd verkoperd ijzerdraad.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik kon in google wel een heleboel andere betekenissen vinden, maar niet deze.
Wat is de meerwaarde van deze constructie? Dat ze soms ijzerdraad gebruiken is inmiddels bekend, maar waarom wordt dat dan ook nog eens verkoperd en verzilverd?

Ik denk dat het een noodzaak is, anders zouden ze het niet doen ;)
Om ijzerdraad te verzilveren zal het koper nodig zijn om een redelijke/goede dekking te krijgen.

Wat ik wel weet is als je ijzer wil verchromen moet er eerst ook een nikkellaag over het ijzer heen anders wil het niet.

Vernikkelen is verchromen he, ijzer moet eerst verkoperd worden voor er nikkel (chroom) op kan.

Bij mijn vraag ( en ik vond het ook niet via google ) heeft het te maken met coax cable, dus ik blijf er af want ik ga liever voor vernikkeld koper dan voor verkoperd en vernikkeld ijzer.

Met dank aan alle bijdragers.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 9 februari 2016 20:16:23 (38%)

fatbeard

Honourable Member

Vernikkelen is verchromen he, ijzer moet eerst verkoperd worden voor er nikkel (chroom) op kan.

De laatste keer dat ik het checkte waren nikkel en chroom toch echt twee verschillende metalen...
Waarvoor dan wel weer geldt dat ze allebei niet zo best hechten op staal,zodat er eerst verkoperd moest worden.
Chroom kan zowel over koper als over nikkel, het effect is een iets andere glans.

Maar om wat meer achtergrond te geven over de staaldraad: bij hoge frequenties (het soort waarvoor je coax gebruikt) loopt de stroom alleen door de buitenste laag (zie skineffect). Die moet dus zo goed mogelijk geleiden (en dat ook blijven doen, dwz niet makkelijk corroderen).
Dus wordt die draad verzilverd. En omdat zilver niet goed hecht op staal wordt dat eerst verkoperd.

Waarom staal gebruiken? Het is goedkoop, en er loopt toch nauwelijks stroom door.
Dat wil zeggen dat de electrische kwaliteiten van de kabel nauwelijks beinvloed worden door het staal, maar de kabel wordt er wel sterker van.
Zodat je hem ook kunt gaan trekken zonder dat de kabel noemenswaardig dunner wordt (en dus electrisch verandert).

In het verleden (voor de doorbraak van UTP) werden netwerken met coax (zowel 50 als 93Ω) aangelegd, toen was het een serieus pluspunt.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

ik ga liever voor vernikkeld koper dan voor verkoperd en vernikkeld ijzer.

Misschien, maar de aanbieding heeft het niet over vernikkeld, maar over verzilverd koper (dat dan weer op ijzer zit).
Zilver als buitenste laag is beter dan nikkel, niet alleen vanwege sowieso de geleiding, maar ook omdat het niet magnetisch is.
Op hogere frequenties zouden de meeste verliezen in nikkel nog wel eens juist van dat steeds ommagnetiseren kunnen komen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb gemerkt dat sommige UTP kabels verschillende ader samenstellingen hebben (de originele 4 draden voor 100Mb lijken koper, de andere ijzer), is iemand daarmee bekend hoe dat nu zit?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dat komt meestal neer op een goedkope kabel c.q. oplichting. Door voor de "100Mbit paren" dan nog wel fatsoenlijke geleiders te gebruiken krijg je een schijnbaar goeie verbinding (zo lijkt het ook op 1Gb bij kortere stukjes) en gaan er geen alarmbellen af waardoor je de kabel terug naar de leverancier zou brengen.

Sine schreef er ooit iets over op tweakers (review + topic)

If you want to succeed, double your failure rate.

Het gebruik van Copper Clad Steel heeft meestal niets met oplichting te maken maar kan wenselijk zijn om on een kabel bepaalde mechanische eigenschappen te geven.
Dunne koperdraden zijn zacht en daardoor kwetsbaar en lastig te verwerken.
Door een stalen kern te gebruiken wordt de draad steviger.
Dat kan ook door b.v. berylliumkoper te gebruiken maar dat laatste heeft bij verkeerde bewerking weer erg nare giftige eigenschappen.
Om een kabel toch betaalbaar te houden bij gelijkblijvende eigenschappen is CCS een goede optie.
Zo zie je bij geremomeerde kabelmakers ook vaal CCS opduiken bij dunnere coax kernen.
Daar is RG58 nog vaak puur koper en RG59 CCS.

Op 10 februari 2016 13:25:49 schreef Brainbox:
Het gebruik van Copper Clad Steel heeft meestal niets met oplichting te maken[..]

Mijn opmerking ging dan ook specifiek over de vraag van henri62, waarbij het om UTP gaat met 4 aders van de ene samenstelling, en 4 aders van de andere. Dat gaat echt alleen maar over kostenbesparing, en omdat de specs (bijv. een DC loop resistance van ≤ 0.188 Ω/m voor cat 5e) gewoonweg niet gehaald worden, is het pure oplichting.

Ik ben het met je eens dat dat helemaal niet altijd het geval is met CCS, en al helemaal niet als het netjes bij de kabeleigenschappen wordt gespecificeerd. Dan is het geen oplichting maar gewoon een gewenste eigenschap.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Op 10 februari 2016 13:25:49 schreef Brainbox:
Het gebruik van Copper Clad Steel heeft meestal niets met oplichting te maken maar kan wenselijk zijn om on een kabel bepaalde mechanische eigenschappen te geven.

Klopt, alleen niet bij CAT5, dan haal je namelijk de specs niet meer.