Welke uitvoering ALS is juist?

Techneuten help!!!!

Inmiddels tien jaar geleden heb ik mijn woning ingrijpend verbouwd en direct een nieuwe keuken laten plaatsen. Uiteraard was een uitbreiding upgrade van de (jaren 70) groepenkast noodzakelijk.

ik laat twee foto's zien van dezelfde kast in dezelfde woning, aan jullie de vraag welke juist is m.b.t de ALS (Ik verschil namelijk al 10 jaar van mening met degene die de kast gemonteerd heeft)

Kast uitvoering 1

Kast uitvoering 2

Ik wacht 'in spanning' af!!!!

Even voorop gesteld dat ik geen electricien ben :D

Bij foto 1 staat de complete groepenkast op 1 ALS? Zie ik dat goed? Dus als je ergens een aardlek hebt is alles, maar dan ook alles uit.

De norm is max 4 groepen op 1 ALS, geen 11 groepen uiteraard.

Foto 2 ziet er prima uit.

Edit: En 3 nullen onder 1 klem op de ALS van foto 1 is ook niet goed

2de uitvoering is volgens de regels en zoals ik het verwacht.
Als 1 van de aardleks uitvalt dan heb nog je nog spanning op de andere groepen.
Maar theoretisch kun je hier totaal maximaal een foutstroom van 90 mA krijgen.

1ste uitvoering is een leuke oplossing je kunt hier maar maximaal 30mA foustroom stroom krijgen.
Maar wel alles uit bij een foutstroom dus ook de koelkast/diepvries.
Geeft een leuk effect tijdens de zomervakantie.
Eigenlijk geen idee of dit voorschrifttechnisch mag.

Als dit voor een woonhuis is dan maakt de waarborg van verlichting niet zo heel veel uit.
Meeste bewoners kennen hun huis wel.

Willie W

Golden Member

Kast 2, je mag maar 4 groepen achter een ALS hebben.

mel

Golden Member

klopt, ZELFS als je 3 fasen hebt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Die vier groepen achter de ALS is een bekend gegeven. De 'redenatie' van degene die de kast leverde was dat een 3-fase ALS 3x4 groepen mag bevatten.
En inderdaad meer dan waardeloos dat 'als het ergens mis gaat' de gehele woning spanningsloos is.
Concreet, mag er überhaupt een 3-fase ALS in een 1-fase groepenkast gebruikt worden? (Met daarbij de gedachte dat 3x4= 12 groepen.)

Ook een 3-fase ALS is maar 1 ALS.

Mocht je de groepenkast nog verder willen moderniseren dan kun je de aardlekschakelaars ook verwijderen en elke groep een aardlekautomaat geven. Dit is een zekeringautomaat en aardlekschakelaar in één. Heb je een aardlekfout in één van de groepen dan schiet alleen die groep er uit.
Voorheen waren aardlekautomaten erg prijzig, maar als je tegenwoordig leuk kunt inkopen op internet dan heb je 11 aardlekautomaten voor iets meer dan de prijs voor 11 zekeringautomaten en 3 losse aardlekschakelaars. En met alle voordelen van dien.

vergeten

Golden Member

Op 10 februari 2016 19:40:05 schreef HD13:
---
Maar theoretisch kun je hier totaal maximaal een foutstroom van 90 mA krijgen.

Die foutstroom kun je dat eens uitleggen?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik weet méér dan genoeg......... Was ik tien jaar geleden maar zo (eigen)wijs als ik nu ben!

Nooit heb ik een 'goed gevoel' bij die 3x4=12 redenatie gehad.
Jullie zullen begrijpen dat ik dus meer dan gelukkig ben met de aangepaste kast zoals foto 2 laat zien.

Enne, 9 groepen + 1 kookgroep ? vervangen door aardlekautomaten.......
1. Gevoelsmatig lijkt mij dat véél duurder dan 3x ALS
2. Past dat wel? Zijn die niet eens zo breed als de standaard automaten?

Bij deze hartelijk dank voor de feedback!!!!

Edit. Aardlekautomaten vs 3x ALS scheelt om en nabij 200,-- euro ??

Elk van de 3 aardleks kan een foutstroom hebben van 30mA, theorethisch dan.

Elk setje groepen wat achter een aardlek zit kan dus 30mA lekken
Aardleks staan paralell.

Als een aardlek gemeten wordt op 30mA dan wordt ie afgekeurd.
Ik dacht dat de max op 25mA zit dit ivm tolerantie van meetapparatuur.

Op 10 februari 2016 20:29:17 schreef HD13:
Elk van de 3 aardleks kan een foutstroom hebben van 30mA, theorethisch dan.

Elk setje groepen wat achter een aardlek zit kan dus 30mA lekken
Aardleks staan paralell.

Als een aardlek gemeten wordt op 30mA dan wordt ie afgekeurd.
Ik dacht dat de max op 25mA zit dit ivm tolerantie van meetapparatuur.

Blijkbaar toch minder wijs dan ik dacht, parallel?!?

Iedere ALS bedient hier toch zijn eigen groepen en staat toch los van de andere? Het enige raakvlak zoals ik dat als 'leek' zie is een gemeenschappelijke voeding vanaf de hoofdschakelaar, dit wordt toch altijd zo uitgevoerd? Please correct me if I'm wrong.

het lijkt wel een kast in BE, daar zet men ook alles achter 1 300ma aardlek.

het hoort in NL iig niet zo, hoofdschakelaar en dan opsplitsen in 30ma aardlekken met daarachter max 4 groepen. of dat nu kracht is of niet maakt niet uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Op 10 februari 2016 20:44:55 schreef testman:
het lijkt wel een kast in BE, daar zet men ook alles achter 1 300ma aardlek.

Waar zie je de 300mA aardlek?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Jinny

Golden Member

Kast twee, kast 1 is domweg fout.
Prutser geweest.

Edit, 11 alamats kan je in die kast niet goed kwijt...

[Bericht gewijzigd door Jinny op woensdag 10 februari 2016 21:16:15 (36%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Marco-W

Misschien een beetje ongelukkig omschreven van mij.
Maar bedoel dus dat ze alle 3 vanuit de hoofdschakelaar worden gevoed.
En natuurlijk liggen de afgaande kanten niet aan elkaar.

Jinny

Golden Member

Dat is nu net niet interessant, het gaat erom of er op de afgaande groepen niet boven de 30 mA gemeten wordt.
Wat er door de hoofdschakelaar gaat zal worst zijn...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
vergeten

Golden Member

Op 10 februari 2016 20:29:17 schreef HD13:
Elk van de 3 aardleks kan een foutstroom hebben van 30mA, theorethisch dan.

Elk setje groepen wat achter een aardlek zit kan dus 30mA lekken
Aardleks staan paralell.

De 3 ingangen van de ALS hangen aan elkaar maar de 3 uitgangen niet dus staan ze volgens mij juist NIET parallel!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

Natuurlijk staan ze alle parallel. Als het in serie zou zijn dan heb je effectief maar 1 aardlek automaat maar wel een goede redundantie dus mocht 1 aarlek vastplakken/ kleven dan heb je er nog 2 die wel reageren :P.

En parallel heb je dus 3 x 30mA. Maar het lijkt me knap als je van de 3 groepen tegelijkertijd kan aanraken en er 90mA door je lichaam gaat. Zolang het maar niet door je hartspier of hersenen gaat is dat ook nog wel te overleven.

En inderdaad de totale foutstroom door de hoofdschakelaar is niet belangrijk. En als dat meer is dan 25A of 35A dan gaat de hoofdzekering er wel uit. (kortsluiting naar aarde)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 10 februari 2016 20:19:23 schreef Marco-W:
Ik weet méér dan genoeg......... Was ik tien jaar geleden maar zo (eigen)wijs als ik nu ben!

Nooit heb ik een 'goed gevoel' bij die 3x4=12 redenatie gehad.
Jullie zullen begrijpen dat ik dus meer dan gelukkig ben met de aangepaste kast zoals foto 2 laat zien.

Enne, 9 groepen + 1 kookgroep ? vervangen door aardlekautomaten.......
Past dat wel? Zijn die niet eens zo breed als de standaard automaten?

Edit. Aardlekautomaten vs 3x ALS scheelt om en nabij 200,-- euro ??

Een aardlekautomaat is twee modulen breed, dus net zo breed als de 3 aardlekschakelaars in jouw tweede situatie.
Als jij de losse aardlekschakelaars niet meer gebruikt/uit de groepenkast haalt dan scheelt dit redelijk wat ruimte en kun je mogelijk wel 10 of 11 aardlekautomaten kwijt.

En aardlekautomaten zijn mogelijk ca. €200,00 duurder dan 3 aardlekschakelaars en 11 losse zekeringautomaten, maar je hebt wel een stuk extra gemak.
Zorgt iets voor een aardlekfout dan liggen er niet gelijk 4 gekoppelde groepen uit, maar alleen die groep waar de aardlekfout in zit. Wat het foutzoeken ook weer makkelijker maakt.

vergeten

Golden Member

Op 10 februari 2016 22:22:12 schreef benleentje:
Natuurlijk staan ze alle parallel.
Als het in serie zou zijn dan heb je effectief maar 1 aardlek automaat maar wel een goede redundantie dus mocht 1 aarlek vastplakken/ kleven dan heb je er nog 2 die wel reageren :P.

Ik heb het niet over "in serie" gehad hoor d8 ik :-)

En parallel heb je dus 3 x 30mA. Maar het lijkt me knap als je van de 3 groepen tegelijkertijd kan aanraken en er 90mA door je lichaam gaat. Zolang het maar niet door je hartspier of hersenen gaat is dat ook nog wel te overleven.

Maar is het niet zo dat als bij zo'n 3 phase aardlek een phase met meer dan 30mA naar aarde lekt, hij moet afschakelen!? Er staat immers op dat hij 0,03A is en niet 3x0,03A.
De testknop is ook alleen maar aangesloten op 1 phase! dat kun je zien als je inzoomt op de aardlek foto.
Als ik je goed begrijp vind ik het maar een "slecht" ding als hij bij een lek in een phase niets doet, en kan hij ook niet veilig een echte 3 phase belasting goed beveiligen toch?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Jinny

Golden Member

Een driefase aardlek zal afschakelen als er bij een fase meer dan 30 mA loopt, in de praktijk rond de 22 mA gemiddeld overigens.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
vergeten

Golden Member

Op 12 februari 2016 20:19:07 schreef Jinny:
Een driefase aardlek zal afschakelen als er bij een fase meer dan 30 mA loopt, in de praktijk rond de 22 mA gemiddeld overigens.

Precies dat had ik ook verwacht en is ook gewenst. Maar volgens anderen is dat niet zo.
Of begrijp ik ze verkeerd met die 90 mA?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Jinny

Golden Member

Als je drie aparte aardlekken neem kan de totale foutstroom 90 mA worden, maar dat is totaal irrelevant.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

als er 25ma lekstroom loopt gaat de aardlek er uit. of dat nu 5ma op L1 is en 10ma op L2 en 12ma op L3, of 25ma op alleen L3 maakt niet uit..

evengoed zet je geen heel huis achter 1 aardlek 30ma, de regel is al lang minimaal 2 aardlekjes met maximaal 4 groepen per aardlek erachter en 1 hoofdschakelaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer