VHF antenne

Hallo,

Ik ben een beetje nieuw wat betreft radio en dergelijke.
En ben op zoek hoe ik een simpele VHF antenne kan maken.
van Frequentie 108 tot 300 en mogelijk in combinatie ook met UHF.

Kan mij iemand helpen met een gemakkelijke oplossing?
Ik weet kopen is ook een optie ;)

Greets O.

Arco

Special Member

Voor verticale polarisatie kun je bij breedband iets als een discone gebruiken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Yep; https://en.wikipedia.org/wiki/Discone_antenna
Een discone van 108 tot 400 MHz (dus inclusief air UHF) is heel goed mogelijk.

Maar van 108 tot 118 zitten alleen bakens, en die zijn horizontaal gepolariseerd. Daarvoor zou je eigenlijk iets anders moeten maken - als je ze tenminste interessant vindt. Er is daar geen informatie te horen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Er is daar inderdaad niets te horen, maar dan meer vanaf 118.000 wel.
Ik test nu op PWD op de pocsag 169.625 met de gewone antenne van de scanner met discrimintor uitgang. Bedoeling dat ik ook scheepvaart en luchtvaart kan blijven volgen.

mel

Golden Member

Een discone heeft geen versterking.
Een dipool met directoren wel, maar dit is voor een band.
De luchtvaartbakens zijn rondom uitstralend, maar een DVOR, zal je niet zo makkelijk horen op de grond.die stralen echt naar boven.
Ik stond eens naast RTM, de vor van rotterdam, en hoorde echt helemaal niks, met een goede ontvanger.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hoe noem je dan de antenne die al op de scanner zelf zit? (zie bijlage)

Waar ik woon zit ik zo een beetje ingesloten tussen gebouwen en wil gewoon de ontvangst verbeteren.

Bedankt voor de info iedereen,

Dus in theorie zou ik zo een antenne kunnen gebruiken voor buiten? Ipv discone antenne?

Grtz O.

Hubie

Special Member

Een rubber duckie is geen optie in dit geval.
Een discone is denk ik het beste.(Is al eerder genoemd hierboven)

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 12 februari 2016 00:06:13 (17%)

heb natuurlijk hoger frequenties nog niet getest met de scanner. Enkel de wel gekende frequenties. Met die antenne ontvang wel, maar sommige frequenties niet zo goed binnen...

Ik ben echt een leek in die zaken...

Hubie

Special Member

Voor een paar tientjes heb je al een redelijke discone antenna die je ontvangst enorm verbeterd t.o.v. een rubber duckie.
http://www.theantennafarm.com/catalog/antennas-191/base-antennas-193/d…

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 11 februari 2016 17:25:49 schreef mel:
een DVOR, zal je niet zo makkelijk horen op de grond.die stralen echt naar boven.
Ik stond eens naast RTM, de vor van rotterdam, en hoorde echt helemaal niks, met een goede ontvanger.

Dan doe je echt iets heel erg fout. Dat ding is bruikbaar voor navigatie (dus niet alleen 'hoorbaar') tot 100 nm; dat is niet echt 'omhoog' te noemen.
En als je er dan dichtbij staat zal het signaal heus niet minder zijn.
Hoe denk je dat we die dingen meten? Ook gewoon door eromheen te lopen of te rijden, hoor. :)

@TS: gewoon een discone kopen, of namaken; daar zul je veel plezier van hebben.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Op 12 februari 2016 08:29:00 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dan doe je echt iets heel erg fout. Dat ding is bruikbaar voor navigatie (dus niet alleen 'hoorbaar') tot 100 nm; dat is niet echt 'omhoog' te noemen.
En als je er dan dichtbij staat zal het signaal heus niet minder zijn.
Hoe denk je dat we die dingen meten? Ook gewoon door eromheen te lopen of te rijden, hoor. :)

@TS: gewoon een discone kopen, of namaken; daar zul je veel plezier van hebben.

Ik zal wel een erg dove ontvanger hebben gehad... :+
Maar als je bijna onder de antennes staat was mijn belevenis dat je niks ontving..zal wel aan mij liggen.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ontvanger overstuurd door het belachelijk sterke signaal?

Frederick E. Terman

Honourable Member

'k Weet niet. Ik heb mijn portootje wel eens meegenomen, en die gaf tot vlak op de antenne gewoon signaal.
De 30 Hz is wel erg laag voor het kleine speakertje, en de 9960 Hz wordt waarschijnlijk weggefilterd (en kan ik persoonlijk toch ook niet horen). Maar de 1020 Hz morsecode is goed hoorbaar.

Maar dat terzijde; de voor @TS interessante dingen zijn bijna allemaal verticaal gepolariseerd, en een discone zal goed dienst kunnen doen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 11 februari 2016 17:25:49 schreef mel:
een DVOR, zal je niet zo makkelijk horen op de grond.die stralen echt naar boven.
Ik stond eens naast RTM, de vor van rotterdam, en hoorde echt helemaal niks, met een goede ontvanger.

Ben ik toch nieuwsgierig naar je ontvanger en wat voor antenne je gebruikte. Ik kan me een plek voorstellen waar je inderdaad niets ontvangt, maar dan ben je wel iets te dichtbij ;)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.