Krachtgroep+schakeldraad door 19mm buis

Beste forummers,

Een krachtgroep + schakeldraad, d.w.z. 5x2.5mm2 + 1x1.5mm2, mag dat in NL door een 19mm elektrabuis? Krachtgroep loopt naar de garage, schakeldraad is voor buitenverlichting. Ik lees overal dat 5x2.5mm2 de gebruikelijke limiet is, maar kan weinig vinden over combinatie met 1.5mm2 in 3/4 buizen.

Ik vraag mij eigenlijk eerder af of de krachtgroep en schakeldraad wel op dezelfde zekering zitten. Want twee verschillende groepen door 1 buis is behoudens een kookgroep niet zondermeer toegestaan..

5x2,5mm2 is de limiet voor 16mm buis. Maar door 19mm mag je meer laten lopen.

Ik dacht toch serieus dat dat 3 x 2,5 + 2 x 1,5 was... maar eerlijk, ik heb al 10 jaar niet meer in de woningbouw gezeten en ook de NEN verandert met het jaar, dus ik kan ernaast zitten ;)

Overigens wíl je ook geen 5 x 2,5 door 5/8ste proberen te krijgen, maar das een ander verhaal ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

het probleem zal hier liggen bij het feit dat de schakeldraad niet dezelfde groep is.

dezelfde voeding wordt wel gebruikt zo te horen, want de nul uit die krachtgroep zal ook worden gebruikt voor de buitenlamp neem ik aan?

dan zeker een buis bij leggen of kabel, evt draadloos schakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het zou inderdaad als volgt zijn:
2.5 mm2 - L1
2.5 mm2 - L2
2.5 mm2 - L3
2.5 mm2 - Nul
2.5 mm2 - aarde
1.5 mm2 - Schakeldraad voor buitenverlichting.

Het geheel zou vanuit een lasdoos in de meterkast door een 3/4 buis naar buiten vertrekken. Met in de meterkast een schakelaar voor de buitenverlichting (op L1 van de krachtgroep, en nul van de krachtgroep).

- mag dit uberhaupt zo geschakeld worden? (ik zie geen reden waarom niet)
- mag 5x2.5 + 1x1.5 door een 3/4 buis?

je mag geen 230V aftakken van een krachtgroep zonder automaat/ zekering ertussen. dan valt de schakeldraad bijtrekken ook al af, want geen 2 groepen mogen door 1 buis heen samen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Kan wel, als je de spanning voor de buitenverlichting via een 2A of 4A automaatje laat lopen die je aftak -na- de driefase automaat.
Dan zie ik geen probleem....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

tak je evengoed de nul ook nog af uit die krachtgroep, die zou dan ook geschakeld moeten worden met de fase voor de buitenlampen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok, duidelijk.

Nog even gegoogled op 'splitsen krachtgroep': als ik het goed begrijp is het simpelweg niet toegestaan volgens de NEN vanwege overzichtelijkheid van de installatie (een 230V wcd hoort apart gezekerd te zijn en een eigen buis te hebben). Wat niet wegneemt dat splitsen op zichzelf technisch mogelijk is (een onderverdeler na de krachtgroep zou hetzelfde doen. Overbelasten van de nul geen risico vanwege draaispanning). Maar het mag gewoon niet.

benleentje

Golden Member

Hangt er van af wat voor zekeringen je hebt in je groepenkast.
Als de 3 fasen van 3 losse zekeringen komen dan mag dat niet.

Heb je een 4 polige automaat dan mag je daar wel een 230V groep van aftakken. Je moet namelijk bij een 230V groep de nul ook mee uitschakelen al je hem uitzet in de groepenkast. Met een 4 polige automaat gebeurt dat ook.

Met 3 losse zekeringen word de nu niet geschakeld en dan mag het niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

evengoed tak je 230V af van een krachtgroep, ook al schakelt de kracht automaat 4 polig mag je niet een 230V groep aftakken met alleen een 1 polige automaat of zekering. 2 polen geschakeld ofwel een gewone groep betrokken uit een krachtvoeding mag wel..

je komt vaker rare constructies tegen in oude installaties. soms is een groep niet te vinden, je maakt sluiting om hem eruit te krijgen maar dat gaat niet. vd draden worden gloeiend heet, blijkt later die algemene groep op 100A rails gevoed te zijn..

het gaat er ook om dat je als vreemde niet dingen tegenkomt in een installatie die er niet zouden mogen zijn..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 11 februari 2016 22:55:48 (42%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die krachtgroep is bedraad met 2,5mm2. Dan zit er dus een 16A automaat voor. Moet je dan een lamp die je daarvan aftakt gaan onderzekeren? Lijkt me een beetje overdaad.

mel

Golden Member

er bestaan ook van die service wcd,s een kracht wcd en een 230 volt aansluiting in 1 behuizing.maar daar word wel een aparte automaat gebruikt voor de 230 volt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Volgens de NEN 1010 mag je gewoon een 230V aftakking maken van een 400V groep, zolang de 400V beveiliging ook afdoende is voor de 230V groep, anders zul je er een extra zekering tussen moeten zetten.

Zoals Klaasz aangeeft, als er al een 16A beveiliging voor zit, dan mag je gewoon de garage verlichting op de 400 volt groep hangen zonder aparte zekering.

Het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat de NEN 1010 verwacht dat je een overzichtelijke installatie maakt, dus op een gegeven moment kom je er niet onderuit om de installatie op te delen. Als je inschat dat het onoverzichtelijk wordt om het allemaal vanuit een groep te voeden of dat het bijvoorbeeld onpraktisch of gevaarlijk is als je verlichting ook uitvalt als je 400V groep uitvalt, dan is het wijs om de boel te splitsen.

Buitenlamp op de 230 volt installatie van de garage. Dan heb je de keuze :1 buitenlamp met beweging sensor.
2 lamp met schemerschakelaar met of zonder schakelklok.
3 gewoon handgeschakeld
4 afstandsbediening met bv click aan click uit.
5 een combinatie van keuze 1 tm 4

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Thanks Gringo, duidelijk antwoord!

benleentje

Golden Member

Ik was even wat onduidelijk in mijn antwoord

Als je een 4 polige B16A of C16A installatie automaat hebt voor kracht stroom mag je daar ook zonder extra zekeringen 230V groepen vanaf pakken.

er bestaan ook van die service wcd,s een kracht wcd en een 230 volt aansluiting in 1 behuizing

Op ons werk hebben we een combinatie van een kracht wcd met 2 * 230V wcd in 1 behuizing. Daar zitten geen zekeringen in. Ze maken dat niet voor niets en ik zou niet weten waarom dat niet mag.

Veel mensen zijn in de was met ouderwetse draaizekeringen zonder groepsschakelaar. Daar mag je dus geen 230V groep op aansluiten omdat er bij een 230V groep altijd de fase EN de NUL geschakeld moet worden en niet zwaarder gezekerd mag worden dan 16A.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

je hebt zgn combi dozen met een ceeform wcd en schuko wcd in 1 behuizing. dat mag omdat het een 16A ceeform is.

er zijn ook geen 32A versies van, want dat mag niet zonder 16A automaat voor het schuko wcd..

worden voornamelijk gebruikt omdat je dan geen 2 buizen met ymvk hoeft te laten zakken in bijv fabriekshallen. 3 combi wcd's op 1 groep steeds bijv, en klaar je hebt algemene aansluitingen..

je hebt ook 125A ceeform met schakelaar en mespatronen ingebouwd zodat je ze kunt aftakken van een verdeler zonder vrij veld 125A, als de voedingskabel maar dik zat is aan zo'n wcd..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 12 februari 2016 21:29:29 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer