motortje om uiltje rond lichtbol laten draaien

Beste forumleden,
we hebben een grote lichtbol gebouwd van 1 meter doormeter. Hierrond zouden we op een of andere manier een nepvogel willen laten vliegen. (zie schets) Dat uiltje hebben we al, dat weegt hooguit 200 gram (droog gewogen). De lichtbol dient een ophangpunt te hebben bovenaan. In de bovenste helft van de bol bevindt zich een kerstslinger (LED) die via een stroomkabel met stekker (adapter 230V) ook langs boven de bol dient te verlaten.
't Is de bedoeling dat de bol blijft stil hangen en dat het uiltje er rond draait aan +/- 5 rpm. Suggesties hoe we dit zo eenvoudig en budgetvriendelijk mogelijk kunnen verwezenlijken? Ik heb wel een motortje van een discobol, maar ik vrees dat die niet krachtig genoeg zal zijn, zeker als het uiltje nat zou worden door de regen. Desnoods gebeurt de aandrijving langs onder, zoals op de rechtse schets. Op die manier zitten de ophangkabel en stroomkabel niet in de weg.
Het geheel mag max. 15 kg wegen. De bol weegt nu +/- 8 kg.
Het geheel zal buiten tentoongesteld worden dus zou regen- en windbestendig moeten zijn.
Dank voor jullie medewerking! Steeds bereid voor verdere toelichting.

mel

Golden Member

neem een motortje uit een oude wasmachine schakelklok? dit draait vrij langzaam, en is sterk zat denk ik, zeker met een overbrenging erachter.Wel druipwatervrij inbouwen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Willie W

Golden Member

Als je het aan de bovenkant wilt maken heb je ook iets van een krans nodig die om de as kan draaien.

Lambiek

Special Member

Als je de motor in de bol kan maken, heb je er ook geen last van dat de motor nat wordt. Als motor zou je dan een RB35 kunnen nemen.

https://www.google.nl/search?q=rb35+motor&biw=1024&bih=622&amp…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Alvast bedankt voor jullie respons.
Via de bovenkant heeft inderdaad onze voorkeur. Bijvoorbeeld met behulp van de achteras van een fietswiel of een (holle) fietstrapas. Hoe zouden we dat het eenvoudigst electrisch (230V) kunnen aandrijven? Bij voorkeur met niet te zware recyclage-onderdelen.
Mocht er iemand zin hebben om te helpen knutselen: welkom! (regio Edegem)
Thanx!

[Bericht gewijzigd door de recycler op vrijdag 12 februari 2016 10:10:10 (11%)

Willie W

Golden Member

Als je een achteras van een fiets gebruikt kun je toch een kleine ketting tussen de as en een motortje maken.

Je kan ook eens kijken wat er in de modelbouwwereld te koop is, of daar in ieder geval wat ideeen opdoen.

Lambiek

Special Member

Ik zou er zeker geen 230VAC voor gaan gebruiken, tenminste niet direct. Je mag het wel voeden via een adapter, en je motor dan met laagspanning voeden.

Persoonlijk vindt ik het via de onderkant mooier, is nog makkelijker ook. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bij nader inzien kunnen we de uil beter bovenaan én langs onder aan de bol bevestigen, voor een betere stabiliteit. En dan kan de aandrijving langs onder gebeuren. En dan wordt het motortje ook minder belast door een betere verdeling van het gewicht.