etna vaatwasser neemt geen water

Hallo allemaal,

Ik heb een etna evw8262rvs vaatwasser die E1 storing geeft, na wat opzoeken vond ik dat dit een watertoevoer probleem aangeeft. Dit is wat er gebeurt:
1. machine aanzetten, ik hoor een buzzend geluid
2. blijft zoemen, en daarna doet het een tijdje niks
3. na 3 min geeft het E1 foutmelding

Heb zelf al veel info gezocht en ook zelf het volgende geprobeerd:
-ventiel in aquastop eruit gehaald en gecontroleerd, was brandschoon
-soft water valve gecontroleerd op spanning, gaf geen spanning, vond ik wel vreemd. Daarna weerstand gemeten, gaf 4,2kOhm. Dus probeerde ik de machine uit met de valve direct op 230V, werkte ook niet.
-afvoerpomp gedemonteerd en gechecked, op eerste gezicht ook niets mis mee

Ben er al 2 dagen mee bezig, kan iemand me helpen?

ik vermoed dat de circulatiepomp niet wil draaien. normaal pompt de machine eerst af voor 15 seconden, dan neemt deze water in en tijdens het water inmemen zou de circulatiepomp al moeten gaan lopen. vaak de aanloopcondensator die stuk is.

als je bij de pomp kunt en de machine aanzet, let dan op of de pomp zoemt, soms gaat deze draaien als je deze even aanduwt. zo ja aanloop condensator vervangen..

doet de pomp helemaal niks meer, kan deze al stuk gegaan zijn door te lang in stilstand te blijven staan met spanning erop, of de aansturing vanuit de print werkt niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank je wel voor de reactie!

Ik heb de condensator getest met mijn MM en hij gaf overload aan. Dus denk inderdaad dat ie kapot is.

En heb geprobeerd de circulatie pomp een duwtje te geven met de schroevendraaier en kreeg ineens kortsluiting :0!
Daarna nog met iets geisoleerd, kon hem wel draaien, maar verder deed ie niets. De afvoerpomp zoemt wel, kon daardoor niet echt goed horen of de circulatiepomp zoemde of niet.

Ik zal proberen een andere condensator te plaatsen...

de circulatiepomp zal niet draaien als de afvoerpomp loopt! je moet het proberen als de machine water inneemt net na het aanzetten. na een x hoeveelheid water innemen zou de hoofdpomp moeten gaan lopen. als je op dat moment het ding aanduwt moet deze weer gaan lopen als de aanloopcondensator het probleem zou zijn.

nu heb je zo te horen de aardlek eruit gekregen, wrs de wikkelingen geraakt gehad. beter aanduwen met een plastic of houten ding ipv een schroevendraaier..

als de pomp te zwaar loopt door een gaar pompchassis heeft een andere condensator ook geen nut. hele pomp vervangen of het pompchassis op zijn minst..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

-ventiel in aquastop eruit gehaald en gecontroleerd, was brandschoon

Oh ja?
Er zit een heel klein gaatje in hardplastic ring wat op de rubber klep zit.
Dit is voor druk ontlasting.
9 van de 10 zit dat dicht.
Gaatje iets van 1mm

Check ook even of er spanning op die klep komt.
Dat ie er schoon uit ziet wil niets zeggen over de werking.
Kijk even de spanning van die spoel, staat er vast op.
en controleer dan met een spanning of er water door stroomt.

Op 13 februari 2016 12:11:23 schreef testman:
de circulatiepomp zal niet draaien als de afvoerpomp loopt! je moet het proberen als de machine water inneemt net na het aanzetten.

Aha ok, ik heb hem dus aangezet en gelijk daarna de pomp handmatig gedraaid voordat de afvoerpomp aanging, maar deed niets.

Daarna de 3uF condensator vervangen met een andere van 4uF, zelfde geprobeerd met de motor, maar nog steeds niets.

ik bedoelde dat ik dit filtertje eruit had gehaald om te controleren

ik zie in dit rubberen bandje inderdaad klein gaatje van 1mm

Check ook even of er spanning op die klep komt.
Dat ie er schoon uit ziet wil niets zeggen over de werking.
Kijk even de spanning van die spoel, staat er vast op.
en controleer dan met een spanning of er water door stroomt. [/quote]

Welke klep bedoelt u?

Heb net de circulatiepomp ook direct 230V op gezet, draait wel. Toen wasmachine aangezet. Maar nog steeds trekt ie geen water :/

Is er dan iets mis met de aquastop?

[Bericht gewijzigd door M. El Bakh op zaterdag 13 februari 2016 14:06:32 (13%)

als er geen water onder bij de zeef loopt is het een waterinname probleem. er hoort een cm water in te staan alvorens de circulatiepomp gaat lopen.

wrs het waterslot stuk als die geen water doorgeeft..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is er een manier om te testen of ie stuk is?

Heb geprobeerd uiteinde die aan het labyrint zit los te halen, maar krijg ik met geen mogelijkheid los. Is er een manier om het los te maken?

Want ik wilde proberen er een slang zonder waterstop op te zetten, en kijken of ie het dan doet.

Dit zijn de connectoren die uit de aanvoerslang komen, heb de weerstand ervan gemeten, zegt 14,4Mohm. Dat is nagenoeg open verbinding toch?

is idd veel te hoog, spoel zal stuk zijn. enige kohm zal max mogen bij zo'n waterslot..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Goedenavond,

kleine topickick aangezien ik hetzelfde probleem heb en een aanvullende vraag op de in dit topic gegeven informatie.

Bij mij betreft het een AEG vaatwasser met de melding i10, dit is ook de watertoevoer. Als ik de waterslang loskoppel en het waterslot aangesloten, dan komt er geen water uit. De spanning over de aansluiting van het waterslot is tijdens het pompen ong. 80 volt en steigt daarna (dus na een halve minuut of een minuut) naar 230 volt; daarmee kan ik volgens mij de overloop-vlotter uitsluiten (de vaatwasser pompt ook niet met de deur open). De weerstand over het waterslot (uiteraard helemaal afgekoppeld) is 2 mega ohm. Ik neem aan dat dit duid op een defecte spoel in het waterslot?

Ik kan dan alleen niet plaatsen waarom er eerst 80v over het slot staat en daarna 230 volt :)

dit slot wordt geschakeld met een triac, die lekken altijd iets. gezien er geen last meer aanhangt ivm de kapotte spoel meet je dus die lekspanning van 80V.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 september 2016 20:34:16 schreef testman:
dit slot wordt geschakeld met een triac, die lekken altijd iets. gezien er geen last meer aanhangt ivm de kapotte spoel meet je dus die lekspanning van 80V.

Top! Bedankt :)

Nu nog op zoek naar een nieuwe slang... kijken of ik hetzelfde type kan vinden :)