Aansluiten motor wasmachine

maartenbakker

Golden Member

Voor een paar tientjes heb je een goedkope frequentieregelaar. Misschien dat die het kwa vermogen net niet trekt, dan leg je er nog een paar tientjes bij en dan is hij goed aan te sturen. Direct uit het net krijg je hem misschien met een condensator aan het draaien, maar hij levert waarschijnlijk geen kracht en zal ook makkelijk veel te heet worden (te lage frequentie en te hoge effectieve spanning).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
jerome

Golden Member

Voor dezelfde paar tientjes heb je een andere motor die je zonder veel rompslomp rechtstreeks in het stopcontact kan pluggen. Het is hier meermaals vast te stellen dat topic starters een toepassing gaan zoeken voor iets wat ze konden scoren. Niet echt de goeie manier van doen of denken volgens mij.

bij centrifugeren, gewoon wassen is op lagere spanning..

En dat is niet waar, de spanning blijft gelijk en daarmee ook de stroom en het koppel van de motor. Wat wel verandert is de frequentie van de aangeboden spanning en daarmee regelt men dan het toerental.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
jerome

Golden Member

Te zien hoe je het bekijkt. Wanneer de frequentie lager wordt dan nominaal (300Hz in dit geval) zal de gemodificeerde puls veel smaller gaan worden als de freq. gaat dalen. Top pulsspanning zal idd niet veranderen. True rms gemeten daalt de spanning mee met de frequentie.

Wat een opluchting dat de doodgewone kortsluitanker motor terug zijn intrede maakt in de wasmachines. Die krengen van seriemotoren waren doodgewoon niet te herwikkelen. Trouwens, niets zo gemakkelijk als een kooiankermotor om een hoog EN stabiel toerental te verkrijgen, met behoud van koppel.

Maar een constant koppel impliceert wel een constante veldsterkte (V/Hz), vandaar dat de spanning evenredig met de frequentie moet variëren. Dus frequentie omlaag EN spanning omlaag voor een lager toerental. Met "spanning" bedoel ik uiteraard ook de gemiddelde waarde van de puls gemoduleerde DC uitgangsspanning.

Deze motor zou op eender welke frequentieregelaar kunnen werken, zolang je de basisfrequentie (standaard 50Hz) en de basisspanning (standaard 230V voor enkelfasig gevoede exemplaren) maar kan instellen op respectievelijk 300Hz en 195V. En aangezien een 230V exemplaar de uitgangsspanning tot 230V kan laten stijgen, kan je ook de uitgangsfrequentie evenredig tot 350Hz laten stijgen. Met behoud van koppel!

BTW, ik heb ook geen verklaring voor die tachometer.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
jerome

Golden Member

Op 14 februari 2016 10:18:08 schreef Sparkz:BTW, ik heb ook geen verklaring voor die tachometer.

Of het zit zo, de drive kan een domme (goedkoop) buffer zijn die gewoon moet doen wat de programma processor hem zegt. De processor heeft dan wel de informatie over het reële toerental nodig.

Lambiek

Special Member

Op 14 februari 2016 10:18:08 schreef Sparkz:
BTW, ik heb ook geen verklaring voor die tachometer.

Het zal niet zo'n geavanceerde frequentieregelaar zijn op de print denk ik, dus je zal de tacho nodig hebben voor de terugkoppeling van de motor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik denk niet dat het tachosignaal voor de frequentieregelaar bestemd is. Het lijkt me voor deze toepassing nutteloos om iets te gaan compenseren. Als de drive een bepaalde frequentie uitstuurt, dan hangt het motortoerental daar onverbiddelijk aan vast (min de slip). Behalve bij overbelasting uiteraard.

Zou de wasmachine misschien een "universele" programmaprint hebben, die enkel met een tachosignaal overweg kan, maar waar de fabrikant ofwel een seriemotor/spanningsregelaar dan wel een KSA/VFD kan aanhangen?

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
Lambiek

Special Member

Zou de wasmachine misschien een "universele" programmaprint hebben, die enkel met een tachosignaal overweg kan, maar waar de fabrikant ofwel een seriemotor/spanningsregelaar dan wel een KSA/VFD kan aanhangen?

Ik heb echt geen flauw idee. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Iedere terugkoppeling in een frequentiesturing is nuttig. Maar wat mij het meest waarschijnlijke lijkt is dat er een "besturing" is die vroeger met een tacho-signaal werkte en op basis daarvan de "motor sturing" van commandos: harder/zachter voorzag. Nu met een modernere FO-module werkt het nog steeds zo. Hoewel de FO zonder tacho ook het "gesimuleerde" snelheids signaal zou kunnen maken, doet ie dat niet en gebruiken ze het echte tacho signaal.

Anderzijds, zou de FO dus "te veel slip" en "geblokkeerde trommel" kunnen detecteren. En dan kan ie "uitschakelen met een foutmelding" in plaats van de boel mechanisch kapot te draaien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

zou dat niet gewoon een detectie zijn dat de boel draait, zodat de print kan ingrijpen zou de motor of trommel vastlopen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
jerome

Golden Member

Kan zelfs dienst doen als belading sensor door de traagheid bij het aanzetten te vergelijken met de aangeboden frequentie.
De vraag naar ts om welk merk en type machine het gaat werd nog niet ingevuld. Dat kan alle giswerk verduidelijken. Hier staat als tweede machine nog een ouwe Friac WA1230E die het nog prima doet. Ook deze heeft een gelijkaardige motor aan boord met een drive doosje onderaan. Draait stukken zachter dan een seriemotor, maar het nadeel is wel dat de centrifugeer snelheid beperkt is tot 1100 n/min.

maartenbakker

Golden Member

Doosje onderaan, daar zeg je zo wat. Op de foto's van de electronica die de TS toont, zijn geen onderdelen te zien die op een FO moeten zitten.

Als de TS een los doosje vindt waar de motor op aangesloten zat, en bovendien schema;s van de wasmachine, is daar misschien ook nog wel wat mee te doen.

Terzijde, vind ik 1100 per minuut nou ook weer niet echt traag voor centrifugerem.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 14 februari 2016 14:43:50 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het lijkt mij dat die tacho indicatie er is om het toerental te begrenzen, zo'n frequentie gestuurde machine kan op hol slaan, dat heb ik weleens gezien op you-tube en er blijft echt geen spaan van de machine heel!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Zo'n maximale snelheid kan je zonder veel problemen inbouwen in de software in de frequentie omvormer. Daar is eigenlijk geen hardware voor nodig.

Maar zoals gezegd: Als ze modulair werken kan het zijn dat de tacho uit een ver verleden ook al als zodanig dienst deed. En het kan zijn dat de fabrikant van de wasmachine een "standaard FO module" heeft gekocht. Dat wordt alleen maar waarschijnlijker na al dat gebabbel over "module blokje onderin". En dan kan het zijn dat ze niet bij die software kunnen en dus voor de beveiliging-via-tacho hebben gekozen.

P.S. Als dat het filmpje is waarbij photonicinduction een baksteen in z'n centrifugerende opengesloopte wasmachine gooit, dan is dat geen FO gebaseerde wasmachine. Eerder seriemotor.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 14 februari 2016 18:24:30 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 februari 2016 14:13:44 schreef fcapri:
zou dat niet gewoon een detectie zijn dat de boel draait, zodat de print kan ingrijpen zou de motor of trommel vastlopen

En de detectie voor de print dat hij wel of niet draait, en aan de hand daarvan het deurslot wel of niet vrijgeeft.

Truuk gaat niet op, dit is een 90V/150 Hz motor, kan je niet zomaar aansturen zonder de module die onderin zat en daarbij moet je ook nog de serietaal herschrijven om de module aan te sturen.., Jammer, was wel een betere machine!!!

Is deze motor effectief niet aan te sturen op een makkelijke en simpele manier? Of moet hier effectief een aparte sturing aangehangen worden?
Ik heb exact dezelfde motor liggen en wou hier ook vanalles mee doen.
Benieuwd of er mogelijkheden zijn :-)

Hangt er vanaf wat je met motor wil gaan doen. Maar motor direct op 230V aansluiten bevordert levensduur niet.

pamwikkeling

Special Member

Als je de motor op een driefazen net ( 3 x +/- 30 V 50 Hz) kan aansluiten
draait hij wel, maar dan heb je een bedroevend laag koppel.
In praktijk kan je er alleen een slijpsteen van proberen te maken.

Als je een frequentie sturing hebt zou je de motor wel kunnen gebruiken.
Maar dan draait hij aan een veel te hoge snelheid om iets mee te kunnen aanvangen.
Je zal dan een overbrenging (1 op 200 ?) moeten gebruiken om enigzins normale toerentallen te bereiken.

Als je dan je kosten en moeite gaat tellen, ben je (imho) verkeerd bezig.

Dit ding is speciaal voor wasmachines gemaakt en alleen daar kan het nuttig gebruikt worden. imho

Dat vermoeden had ik dus ook na de gehele uitzetting gelezen te hebben. Sja, dan is het één voor de schroothoop en gaan we op zoek naar een andere motor. Dankjewel!

Lambiek

Special Member

Je kunt hem altijd nog bij vraag en aanbod zien te verslijten, dan brengt hij misschien nog een paar Euro op, of je maakt er een ander gelukkig mee. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wordt de tacho misschien gebruikt voor de onbalansdetectie? Of kan de frequentieomvormer dat ook snel genoeg detecteren?

Gr.
PaulAGM

Tacho word gebruikt voor respons controle. Als motor wel aangestuurd word,hoe weet je dan dat deze draait??

Lambiek

Special Member

Normaal wordt een tacho gebruikt voor toerental controle, en om het koppel constant te houden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.