Lorin draaischakelaars verbreek voor maak

Beste medeforummers,

Voor een in de maak zijnde buizentester wil ik voor het omschakelen van de draaispoelmeter die anode, rooster en gloeispanning moet gaan aangeven de bekende grijs/zwarte Lorin schakelaars (4 mc, 3 pos) toepassen. Hier heb ik er nog wat van liggen.

Van belang is dat het "breek voor maak" kontakten zijn om te voorkomen dat er kortstondig hoogspanning op de gloei en stuurroostervoeding terecht komt.
Ik weet niet meer waar en voor welk doel ik ze ooit besteld heb (denkelijk conrad) en ik zie ook geen typenummers op de schakelaars staan.
Het enige zichtbare zijn de letters NS op de achterzijde. De leveranciersdocumentatie brengt me ook niet verder.

Met een digitale multimeter lijken ze inderdaad breek voor maak te zijn maar misschien reageert zo'n meter niet snel genoeg. Hoe kom ik er achter welk type ik heb ?

Arco

Special Member

Standaard zijn dat soort schakelaars altijd verbreek-voor-maak. Maak-voor-verbreek zie je niet zo vaak en moeten meestal apart besteld worden.
Als het een maak-voor-verbreek is, moet er ook een typenr op staan met "MBB" er in: make-before-break

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 13 februari 2016 13:16:22 (30%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco,

Maak voor breek zie je idd niet zo vaak. Meneer C levert ze echter beide (en dan ook nog eens met twee soorten aansluitpennen). Het vervelende is dat ik redelijk zeker weet dat ik indertijd uit onwetenheid niet heb gekeken naar het type. Behalve Lorin op de zijkant staan er op de achterzijde alleen letters en cijfers bij de contacten en apart de letters NS. Geen enkele type indicatie.
Ik ga maar voorzichtig gokken dat het idd BBM typen zijn. Kost me dan hooguit een powermosfet.

Arco

Special Member

Als het een echte Lorlin is, staat het type op de voorzijde. Staat daar niets dan is het namaak. (of een hele oude schakelaar)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is een Lorlin en je hebt gelijk, het staat aan de voorkant. Maar geen typenummer oid. Wel staat er daarnaast ook nog de letter M ingeperst. Dat is het wel.

EricP

mét CE

Kun je *iets* laten triggeren? Ik heb nog zo'n 'logic probe'. Als je die met 10kΩ naar beneden trekt, 2 naast elkaar liggende contacten aan resp. de probe en 'de plus' hangt, dan moet je een puls zien als het ding maakt voordat-ie breekt.

Eric,

Dat valt nog te proberen. Kom ik vandaag niet meer aan toe maar ga ik morgen ff testen. Thnx

Arco

Special Member

Multimeter op doorpiepen. Ene pin aan MC, andere aan 2 naast elkaar liggende contacten.
Bij langzaam draaien moet de piep duidelijk even onderbreken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco,
Ok, dat is net ff anders als ik geprobeerd had.
Wordt ook morgen.

die draaischakelaars zijn zelden maak voor verbreek. heb er meerdere van liggen, wel handig als je 8 standen hebt en er maar 4 nodig hebt, ring voorop draaien en je reduceert het aantal standen.

een pieper eraan maken en schakelen, dan is de omschakeling te horen. of een gloeilampje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heeft ff geduurd door drukte.
Getest door één aansluiting van een multimeter op doormeetstand te verbinden met het moedercontact en de andere met twee naastliggende schakelcontacten. Inderdaad is er een duidelijke onderbreking in het piepsignaal zowel als de led te horen/zien.
Breek-voor-maak is dus duidelijk. Nu gok ik er maar op dat er bij 250V niet toch nog een vonkje overslaat. Zoja, dan kost me dit alsnog een IRF740 en/of een LM317...

Mocht je nog interesse hebben ik heb nog een lorlin maak voor verbreek schakelaar. Bij interesse mail me maar.

Tom, dank je, maar ik moet echt de breek voor maak hebben.
Daar heb ik er nog voldoende van liggen.

Op 22 februari 2016 13:49:01 schreef Leo-Bolier:
Tom, dank je, maar ik moet echt de breek voor maak hebben.
Daar heb ik er nog voldoende van liggen.

Sorry ik maakte een typefout het is breek voor maak