Zelf een nieuwe potmeter maken.

Ik heb hier een Bose 4401 ter reparatie staan. Dat is een 4 kanaals voorversterker.

De volume potmeter die daarin zit is defect. De opgedampte koolbaan laat los van het substraat. Het is een 4 voudige potmeter waar een aftakking op zit voor de loudness functie

Nou heb ik al vanalles zitten bedenken om dit te fixen. Een digitale potmeter zou kunnen, maar dan komt er een heleboel bij kijken en dan verlies je de aftakking, zodat de loudness het niet meer doet.

En dus zit ik te denken in de richting om zelf een nieuw geleidende laag op te brengen. Ook dat zal niet eenvoudig zijn.

Iemand suggesties?

Arco

Special Member

Zelf een nieuwe laag aanbrengen lijkt me een kansloze onderneming...
Als je merk/type van de potmeter weet en de waarde, dan kun je misschien het binnenwerk van een enkele potmeter transplanteren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Dat laatste kan je vergeten. Zelf een koolbaan opdampen, met de juiste weerstandswaarde en eventueel logaritmisch....... no way.

Er bestaan stapelbare instelpotmeters, maar die zijn open. RS en Farnell hebben die.

Is er niets op eBay te verkrijgen?
Of en soortgelijke enkele potmeter scoren en het binnenwerk overzetten. Lijkt een op een Preh potmeter.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Één van die vier is nog intact. Daar heb ik de waardes vandaan kunnen halen.

Hij is 250 kOhm en logaritmisch. De aftakking zit op 65/185 kOhm, waarbij de langste weg de kleinste weerstand heeft.

als je deze nu vervangt door een 4 voudige stereo potmeter van 500Kohm?

per setje parallel aansluiten, een aftakking op de juiste vaste waarde en de andere gewoon gebruiken?, komt misschien niet op exact hetzelfde resultaat uit, maar zolang ze alle 4 gelijk zijn is dat toch niet zo erg

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
TinusTech

Golden Member

Er is wel e.e.a te vinden
https://www.google.nl/search?q=Multi-Ganged+Potentiometer&hl=nl&gbv=2&…
Waarschijnlijk moet je afzien van de loudness fuctie.

het lijkt op een lesa potmeter.

helaas zijn er van die exoten. in m'n voorversterker zit een 4 voudige potmeter met 2x 30kohm en 2x 60kohm voor het volume. 2 ervan ook voor de toonregeling.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

D&R uit Noord-Holland heeft wel aardig wat "exoten". Jouw waarde staat er niet bij, maar misschien toch bruikbaar? Bijvoorbeeld de Quad Reverse (!) Log van 100k op deze pagina: http://www.radiowebshop.com/contents/en-uk/d2_01.html

Arco

Special Member

Je kunt hier eens vragen of ze iets hebben: http://www.potentiometers.com/series388.cfm
Hebben modulaire potmeters waar ze van alles van kunnen maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor alle antwoorden. Ga maandag eens mailen om te kijken wat er mogelijk is. Ook heb ik weer wat zoek termen voor Google erbij. Eens kijken wat dat nog oplevert.

Er staat geen merk op, ik denk dat het een custom made type voor Bose is geweest.

EricP

mét CE

Het eerste waar ik aan denk (op uiterlijk) is Radiohm. Ik kan het niet onderbouwen.

Heb je Bose zelf al eens geprobeerd? Wellicht gewoon als spare-part te krijgen. Verder is natuurlijk elke pot (single) die voldoet aan de specs goed - stapelen is vaak zelf wel te doen als je een klein beetje ruimte hebt.

Ik heb Bose uiteraard benaderd, maar helaas nog geen reactie gehad. Zal ook wel moeilijk worden. De datumcodes op de opamps zijn midden jaren '70 ;)
Die opamps zijn trouwens nog steeds verkrijgbaar (er was er een stuk)

Ondertussen heb ik wat verder gezocht, WTH118 potmeters lijken er best wel op. Die hebben ook een aftakking. En verkijgbaar in 220 k

Ik heb er eens 5 voor weinig besteld, misschien lukt het met deze.

Zoek eens op google naar "ganged potentiometer". In de afbeeldingen zie je misschien meer informatie die je kan gebruiken.
In de foto een voorbeeld van Vishay type 51060