Bosch condensdroogkast Maxx 6 doet niets meer

Mijn droogkast is er onlangs spontaan mij opgehouden. Midden in een droogbeurt is deze gestopt. Er branden geen lampjes meer en ze maakt ook geen beep foutcodes. Helemaal niets meer.
Ik heb spanning tot op de print (240volt).

Op de print zit een zwart blokje waar de keuzeschakelaar (dus ook aan/uit) op zit.
De stuurrelais zijn 12 vDC. Is dit zwarte blokje ook de transfo of is dit het spoeltje wat je rechts ernaast ziet?
Op de print is niets verbrand.

Iemand een idee wat het kan zijn? Mss kan ik voor een democratische prijs een nieuwe print vinden als ik niet te weten kom welk component er defect is.

Electronica... Het is me wat !

een veel voorkomend probleem bij dogers van zanussi/elektrolux is het schakel ic tje wat dood is samen met een weerstandje 47 ohm.

hier dat ic langs de trafo in het midden van de print. een lnk of tny type. als dat zo is, zit er vaak een gaatje in het ic en heb je geen 12V op de elco achter de trafo staan..

en als je toch gaat bestellen, dat relais links van het ic heeft een verkleurde plek erop. dat is niet goed. er zit dus overgangsweerstand in de contacten..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 14 februari 2016 17:24:22 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

En de elco's rechts van het IC lijken een beetje bol.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De elco's zijn allemaal vlak bovenaan. Op de foto lijkt dit idd anders.

Het ic is ook geen gaatje in te bemerken. Het type van het ic is tny266pn.

Waar kan ik best ergens nameten of er nog 12v aanwezig is?

Electronica... Het is me wat !

de elco meten op die 12v welke achter de gelijkrichtdiode zit welke weer achter de hf trafo zit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De TNY IC is de meest verdachte. Verder waren dit erg betrouwbare voedingen, en verder ging er niets kapot, ook geen relais OID (Ervaring)

Ik heb de print even laten controleren door een ervaren electronicus. Hij vertelde me dat met de print vermoedelijk niks mis is. Hij heeft een paar zaken doorgemeten en voedingsgedeelte zou in orde zijn.
Hij vertelde me dat de 3 polige stekker net boven de zwarte keuzeschakelaar (komen ook purper draden toe) een schakelaar/beveiliging is om de voeding te schakelen. Dus die draden zou ik even moeten volgen en bij de boosdoener uitkomen.

Electronica... Het is me wat !

De paarse draden gaan naar de verwarming. Lijkt me sterk maar al zit die niet aangekoppeld werkt droger nog steeds. Al sluit je alleen 230V aan op de connector met de schakelaar er in moeten de LEDjes oplichten en gaat piepen omdat de NTC er niet aanhangt.Deed de print dat??

Dit haat ik zo he.
Eerst plots Geen leven erin te krijgen. Alles los. Print eruit gehaald en laten nakijken. Niks aan te vinden. Print er weer in, alles aangesloten en ze doet het weer!

Los contact gehad ergens?

Electronica... Het is me wat !

Ik vermoed dat eventueel het een los contactje geweest is, met name de hoofdschakelaar kan de oorzaak zijn ( stekkertje) Nou ja, tijd zal het leren....

Had dit ook gehad met deze machine van Bosch.
Af-en-toe deed hij het wel na een paar keer proberen.
Uiteindelijk het voedings IC vervangen en probleem was opgelost.
Heb er nog 1 nieuwe van liggen (tny266pn) mocht iemand die zoeken.

Probleem is een tijdje weggeweest en weer teruggekeerd. Na uitzetten niet meer in te schakelen voor een tijd. Ik liet ze dan gewoon aanstaan. Dat ene ledje zal het verbruik niet maken. Op een dag viel ze ook uit onder draaien en nu zit er niks leven meer in.

Ik ga die tny (power switcher) toch maar een keer bestellen en vervangen. Het is de kost in ieder geval waard om te proberen.

Electronica... Het is me wat !

IC en weerstand vervangen en weer klaar!!!

Grote wasjes, kleine wasjes...

Hij doet het weer. Bedankt voor de tip.

Electronica... Het is me wat !

Tof dat ie het weer doet. En fijn dat je het even laat weten. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
jerome

Golden Member

Op 19 februari 2016 15:55:26 schreef Al_Bundy:
Heb er nog 1 nieuwe van liggen (tny266pn) mocht iemand die zoeken.

Als je die nog hebt wil ik deze overnemen. Bosch van de buurman weigert dienst na 5 jaar.
Adres niet openbaar en dus langs hier maar.