Leeglopende batterij in dig. Unimeter

pietplof

Golden Member

Collegae,

Ondergetekende is vrijwilliger op een basisschool in de buurt.
Daartoe begeleidt hij kinderen naar een jaarlijks ( landelijk) techniektoernooi.
Maar ook bij andere (elektrotechnische) uitdagingen.
De school heeft de beschikking over een aantal dozen met elektrische spullen en in elke doos zit ook een digitale universeelmeter.
Dit apparaat ( vermoedelijk het goedkoopste van het goedkoopste bezit een centrale draaischakelaar met alle meetstanden en een stand nl. de ,,uitstand"
De kinderen vergeten voortdurend die stand te gebruiken zodat er om de zoveel weken 6 nieuwe 9 volt blokjes geplaatst moeten worden.
Is hier een oplossing te creëren ? Bv na 5 minuten gaat het ding gewoon uit.
Als ik in de buurt ben is een brul ( zet #%}{^$£¥+. de knop op nul ) van mij voldoende, maar ze spelen er ook mee op andere momenten; vandaar.

festina lente
Shiptronic

Overleden

Het geld uitgeven aan een betere meter ipv. baterijen blijven kopen zal wel weer niet het gewenste antwoord zijn?

[edit]
Apart bakje voor baterijen? na gebruik bat. verwijderen en bij leraar inleveren. bij opnieuw gebruiken bat ophalen bij leraar?

[edit2]

dam weer verkeerd antwoord, het electronica forum, dus je zoek wellicht een auto off schakeling :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 14 februari 2016 17:02:22 (18%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Elektronische Steve Jobs school met verplichte Macbook Air's in de klas?
Zo niet, met rood krijt op het schoolbord zetten 'Meter UITZETTEN'

MB AIR http://mavo.insulacollege.nl/website/ICT-rijk_onderwijs

vrij simpel met een momentknop fet, elco, trimpotje te maken. ook langere tijden zijn geen punt, elco iets groter nemen en grotere ( instelbare) bleederweerstand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Koop een set herlaadbare batterijen en een goede lader.

Timertjes tussen de batterij en het apparaat plaatsen blijft gepruts. Wegwerken en een knopje naar buiten.. Voor sommige scopemeters wordt het wel gedaan maar daar heb je natuurlijk ook meer ruimte in.

Betere meters zal het geld ook vast niet voor zijn.

Herlaadbare batterijen zijn nog duurzaam ook :) Die investering kan er vast nog wel vanaf.

@testman hieronder: nee, niet jou mod hoewel ik me nu herinner dat jij dat ook hebt gedaan. Alleen dan goed. De manier die ik bedoel kom je vaker tegen en is op het EEV ook besproken meen ik. Knopje, mosfet, timertje.
En iedere 6 weken herlaadbare batterijen plaatsen ipv wegwerp betaald zich zelf ook terug.

[Bericht gewijzigd door MAH op zondag 14 februari 2016 17:38:41 (28%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

als je doelt op m'n scopemeter mod, dan zit je fout, daar zit dit schakelingetje niet in. kan ik ook zonder zichtwerk er weer uithalen. daar schakelt de accu gewoon los van de meter bij het uit/aanzetten. de enigste van dat type meter die na een half jaar liggen nog op de accu werkt :)

herlaadbare batterijen ipv aan alkaline batterij is ook een dhz oplossing. de werkspanning is al lager, en het zijn altijd nimh cellen. dwz altijd leeg door de zelfontlading :P

edit:

plugje erin maken en de meter met een 9V adaptertje op 230V aansluiten kan ook natuurlijk..

de gp recyko is er wel in lsd uitvoering en 9V blok, dat kan wel werken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

Inmiddels heb ik er nu oplaadbare cellen in gestopt.
Maar de batterij kan niet simpel vervangen worden want je moet de gehele achterkant eraf schroeven alvorens te kunnen wisselen.
Misschien een mini plugje erin om de cellen direct te kunnen laden.
Ook zal ik eens nauwkeurig in de dmm gaan kijken of er nog ergens ruimte te vinden is.

Ik had eerder het idee een reedrelais in de behuizing te plaatsen en als de dmm dan op een magneetje ( in de bodem van de het opbergvak gelijmd )wordt gelegd schakelt het de batterij los.
Was even vergeten dat een magneetje het relais juist sluit.

festina lente

mltimeters vervangen door betere zal goedkoper zijn dan een paar keer batterijen vervangen.

zelf mijn goedkoopste DMM van nog geen 10euro schakeld zichzelf uit na x aantal minuten met de aanknop aan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Was even vergeten dat een magneetje het relais juist sluit

Reedrelais zijn er ook in verbreek en change-over uitvoering...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Reed contacten in alleen verbreek uitvoering bestaan niet. Je hebt altijd een magnetische maakkant nodig om het ding te laten werken. Doet er overigens niet toe, je hoeft het maakcontact niet aan te sluiten.

pietplof

Golden Member

Nou, ideeën genoeg.
Zojuist een dmm opengemaakt en er blijkt een beetje ruimte te zijn voor wat miniknutselwerk.
De drukknop zit erin , de mosfet kon exact tussen het printje en de buitenkant gelijmd.
De elco aan de bovenkant samen met de weerstand. Wat draden gelegd en jawel het werkt.
Dit exemplaar gaat dinsdag naar school en maar eens kijken hoe mijn gepruts stand houdt.

Dan nog even wat extra informatie n.a.v. Enkele opmerkingen.
De elektrodozen zijn binnengekomen van eenandere school die gesloten werd.
Op onze school is geen tijd ingeruimd voor oefenen met de inhoud van deze dozen.
Dus enkele doortastende knapen van groep 7/8 hebben ze ontdekt en zijn gaan prutsen zonder begeleiding.
De kennis ontbreekt ook bij onze juffen.
Dat betekent ook dat er geen budget is voor nieuw of ander materiaal.

Daar ik met vier kinderen meedoe met het techniektoernooi en als een onderdeel van hun opdracht/uitdaging ( een kettingreactie met 6 onderdelen) is de eis dat er na elke actie een lampje gaat branden.
Dus bij de voorbereidingen zijn wij toen maar eens in de leermiddelenkast gedoken en daarbij gestoten op de elektrodozen en op de dmm met lege batterijen; vandaar

Voorlopig mijn dank voor de diverse suggesties.

festina lente