Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

als de meter vooral gaat afwijken in de hogere stroomwaarden, heb ik dat al vaker opgelost gekregen door de meter aansluitingen niet op de print af te takken waar de meetshunt op gesoldeerd zit, maar solderen direct tegen het lichaam van de shuntweerstand aan. er zitten vaak ijzer draden aan, die bij shunts met lage weerstand wel opvallen in de stroom meting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
flash2b

Special Member

Een offset bij 1 mA van 0.157V is enorm !

Zelfs bij gebruik van een good old 741 had ik een offset van maar enkele mVs. Bij de OP07 had ik 0mV.

@ D.W.

Dat lijken me goede paneel meters ik begrijp dat de gevoeligheid 200mV is met een resolutie van 100uV dus een uitlezing van 199,9mV weet je het model nummer van de meter of de specificatie zodat je de ingangsweerstand kan opzoeken.
Ik zie dat je voor de shunt een waarde van 2 keer 0.12Ohm heb gekozen het was beter geweest om 2 keer 0.2Ohm te gebruiken maar deze is niet standaard dus vooruit maar.

Nu kan je mijn inziens twee kanten uit of je gebruikt een externe meet shunt 0.1Ohm 5Watt 5% en monteer deze in het negative pad en sluit hier je meter op aan.
Of je gebruikt een opamp en schaal de afwijking 66.6% van de shunt weg (0.06Ohm ipv 0.1Ohm).
De aansluitdraden van de meter monteer je dicht bij de shunt ik ga er vanuit dat de stroom door je meter verwaarloosbaar is.

Je uitlezing verloopt nu als volgt in het lage bereik 0.1Ohm x 2A = 200mV in het hoge bereik 0.1Ohm x 20A = 2V dit moet je schalen door middel van een spanningsdeler en wel met een factor 10.
De spanningsdeler moet zo gekozen worden dat ook hier de invloed op de shunt verwaarloosbaar is dus in de kilo Ohm, waarde maak niet uit als de verhouding maar 1:10 is.

De spanningsdeler laat we aannemen 10k Ohm 100k Ohm moet je schakelbaar maken misschien heb je hier zelf al een oplossing voor in gedachten.
Wat is je resolutie in het lage bereik je heb 4 digit dus 199.9mV de LSB is de afronding van de ADC dit betekend dat we rekenen met een resolutie van 1mV met de shunt van 0.1 Ohm 0.001V x 0.1 Ohm = 0.0001A dit tot 2A.
Met de spanningsdeler wordt dit een factor 10 minder dus 1mA.

Wat heb je nodig voor je meet systeem bij gebruik van de aanwezige shunt 1 opamp met bijbehorende weerstanden voor de versterking.
Indien je gebruik maak van een externe shunt 1 weerstand 0.1Ohm 5Watt 5% 1 weerstand 10kOhm 0.25Watt 1% en 1 weerstand 100kOhm 0.25Watt 1%.
Bij gebruik van de externe shunt heb je een spanningsval van 0.5V bij 5Amp en een disipatie van 2.5Watt is misschien zonde.

Meet fout in elke ADC zijn fouten aanwezig lineaire fouten en niet lineaire fouten dus elke stapje heeft een afwijking ik weet uiteraard niet wat je ADC in de meter doet maar zeker in het lage gebied kan dit een vertekend beeld geven.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Een externe shunt mag eigenlijk geen verschil maken, me meet immers op de zelfde plek.

Ha Sine,

Dat heb je goed maar omdat @D.W. problemen ondervindt met het schalen (dit ivm de gekozen shunt weerstand) is dit misschien iets makkelijker.
Maar ik laat uiteraard beide opties open hij moet zelf kijken wat de beste voor hem is.
Als je toch moet schakelen dan is het misschien makkelijker om een opampje te gebruiken.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

een te krap genomen shunt weerstand gaat ook sterk verlopen als deze tegen oranje aanlopen aanzit. bijv een enkele 0,22ohm weerstand, deel je beter op over 2 of 4 weerstanden om hitte te beperken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

offtopic:
oh dus deze weerstand kan je van zeggen dat hij verlopen is? >:)

duck-tape does miracles...so do I

@ electron920

Nog wat vragen.

1. Wat zou ongeveer het verlies aan geleverde stroom zijn bij toepssing van 0,2 ipv 0,12 Ohm voor R9 en R10. (nu haal ik ong 4.8A)

2. Voor mijn ampèremeting ga ik voor het voorstel met externe shunt van 0,1 Ohm. Ik heb de shunt nu in de + uitgang zitten, het maakt toch zeker niet uit. Eén en ander werkt zo ongeveer maar...

3. Een feit is dat de geleverde stroom door de transistoren niet gelijk is. Het kan voorlopig geen kwaad want ik heb er voldoende grote koeling op zitten. Maar het heeft zeker te maken met het berekenen van de externe shunt.
Bij een belasting van 0,999 Ampère meet ik over R9: 62,5 mV en over R10: 53,3 mV.

4. Ik heb de shunt van 0,1 Ohm samengesteld met 3 parallel weerstanden en berekend met verhoudingsmethode (voeding, bekende R, spanningsmeting over de bekende en onbekende R) en kom dan uit op 0,1 Ohm.
Controle met een procescalibrator geeft echter 0.3 Ohm. Hier is nog werk aan.

5. Heeft voorgaande iets te maken met het feit dat ik over de shunt NEGATIEF meet (van -0,961 mV tot -0,563 mV) tot ong 10 mA. Boven de 10 mA wordt de spanning positief bij:

10,6 mA / + 0,980 mV
100,2 mA / + 9,204 mV
200 mA / + 19,082 mV
Blijkbaar zit de shunt in de buurt van 0,09 Ohm ipv 0,1 Ohm.

Maar waar komt de negatieve spanning vandaan ?

Als ik het volhoud, willen jullie het dan ook ?

DW
Jinny

Golden Member

5. Heeft voorgaande iets te maken met het feit dat ik over de shunt NEGATIEF meet (van -0,961 mV tot -0,563 mV) tot ong 10 mA.

Dat kan niet, dan levert je belasting aan je voeding ipv andersom...
Geef eerst eens aan hoe en waarmee je meet?
Want nu zit er op zeker een meetfout in...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ha D.W,

Als je de shunt 0.2Ω maakt en de stroom afname is 2.5A dan is je spanningsval 0.5V dit is 0.2V neer dan je huidige shunt va 0.12Ω dit is per transistor.
Dit mag geen probleem opleveren voor je totale stroom van 5A.

Dat is een goed idee je voeding blijft dan het originele ontwerp ik weet trouwens niet wat de tolerantie is van je emitter weerstanden die je nu gebruikt ?
De weerstand welke ik als schot voor de boeg gaf is niet duur maar een tolerantie van 5% is veel dus kijk voor een nauwkeurige weerstand.

Het maakt in principe niet uit in welke uitgang de shunt zit ik zou gezien het ontwerp de weerstand in het min pad opnemen.
De aansluit draden naar je meter zo dicht als mogelijk op de shunt monteren verder is het niet van belang mits je meter hoog Ω is.

Punt 4 kan ik niet beoordelen maar nogmaals het is belangrijk dat de shunt nauwkeurig is 1% of beter.

Voor punt 5 is wat Jinny aangeef laat eens zien hoe en waar je dit meet is dit over de externe shunt ?
Verder is je tabel redelijk naar beneden kom je in de ruis 1mV is 10mA ja zorg eerst voor een goede shunt als je toch een losse meet shunt gebruik dan kan je de voeding afbouwen en de voltmeter alvast monteren deze zo dicht als mogelijk bij de uitgang.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@ electron920

Ik meet TOCH negatief op de externe shunt. Dit ZOU niet kunnen. Kan het te maken hebben met de grote asymetrie van de emmissie door de 2 transistoren ?

Ik meet rechtstreeks over de externe shunt van 0,09 ohm (hoort 0.1 te zijn), tegelijkertijd met 3 voltmeters: een procescalibrator (1), met een Fluke (2) en met een Dynatec (3). De negatieve waardes worden toch bevestigd !!!

Bij een belasting van:
1 mA (1) (2) (3)
-0,855 mV / -0,8 mV / -0.9 mV

2,02 mA
-0,752 mV / -0,7 mV / -0,8 mV

4,88 mA
-0,467 mV / -0,4 mV / -0,5 mV

5,03 mA
-0,449 mV / -0,4 mV / -0,5mV

10,16 mA
+0,070 mV / + 0 mV / +0,1 mV

16,85 mA
+0,752 mV / +0,7 mV / +0,7 mV

Ik voeg hierbij een schets van hoe ik het uiteindelijk zou willen. Ik denk dat de bereiks-omschakeling wel moet kunnen gezien de grote waardes van de spanningsdeler tegenover de externe shunt.

DW
RAAF12

Golden Member

Dat is een 1:11 verzwakker, denk niet dat dat de bedoeling is.....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 16 juli 2016 18:42:34 (20%)

Jinny

Golden Member

Wat gebruik je als belasting?
Dat heb je (bij mijn weten) nog niet gemeld.
Een enkele shunt in de uitgaande lijn kan -niet- negatief worden met een Ohmse belasting.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Is die externe shunt 0.9 of 0.09 ohm

Ha D.W.

Dat is een duidelijk lijstje wat is het probleem er loopt een (lek stroom) van 10mA de andere kant op dat is de reden dat er bij 10mA uitgangsstroom geen spanning over je shunt staat :( ik denk dat het beste een van de leden die ook de voeding gebouwd heeft kan meten of dit effect ook aanwezig is.
Misschien is Jinny bereid dit voor je te doen ;)

Verder heeft RAAF12 een punt maar is voor de test met je multimeter niet van belang je moet toch nog kijken hoe het zit met de belasting van je paneel meters.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@ electron920

Stel dat het probleem "negatieve spanning" wordt opgelost, dan is het idee van de keuzeschakelaar en spanningsdeler toch bruikbaar ?
De meter heeft 7 meg Ohm
De shunt 0.1 Ohm
Het parallel schakelen van (100k+10k=) 110k Ohm over de shunt heeft toch nauwelijks invloed ?

@ Raaf

Ik denk dat men door mijn stuntelige mededelingen en veelvuldige posts zowat iedereen, ook ikzelf, de draad kwijt is geraakt.
Ik wil met een 200mV DVM, ingangsweerstand 7 meg Ohm, 4 digits (1999) een ampèremeter maken, omschakelbaar van 1,999 A tot 19,99 A.
Als ik een externe shunt van 0,1 Ohm in de afgaande leiding zet, hoor ik bij 2 A een spanningval te krijgen van 0.2 V. Dit kan ik dan zonder meer op de DVM uitlezen.
Bij 20 A belasting moet ik 2 V krijgen, die moeten met een spanningsdeler naar 200 mV.
Dat is in zoverre de bedoeling.

@ Jinny

De belasting waarbij ik tot hiertoe alle metingen doe is 6 Ohm.
Het is een heel gepriegel om het kleine verbruik iets of wat nauwkeurig in te stellen.
Zou jij bereid zijn, om hetgeen Electron920 zegt, te meten ? Alleszins bedankt.

@ Benl2C

mijn excuses de shunt is 0,09 ohm. Is ondertussen in de post verbeterd.

DW

Ha D.W.

Ja dan is een en ander bruikbaar de ingang weerstand van je meter is verwaarloosbaar en de deler 1:10 ook de weerstanden worden 9k09Ω en 1k1Ω en het lijstje wat je gemeten heb is ook in orde met in gedachte dat er toleranties in je meet systeem zijn.

Het enige wat je nog moet doen is kijken waarom je bij stromen tot zeg 10mA en of je dit kan compenseren je moet even kijken naar het printje aan de uitgang misschien hier iets aanpassen !!

Ik heb het schema niet bestudeerd maar misschien iets met de stroom instelling hoe laag kan je de stroom begrenzing instellen en klopt dat in je voeding 10mA is niet veel dat is maar 9mV over je shunt dit is je laatste digit en onder de 10mA is eigenlijk niet meer te doen.

Als je een voeding nodig heb voor deze lage stromen moet je accu nemen en deze instellen.
Onderzoek je stroom probleem en misschien is er iemand die de voeding gebouwd heeft die bereid is om even te kijken bij lage stroom afname.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik denk dat het tijd wordt om duidelijk op een schema aan te geven hoe en wat je hebt aangesloten en wat de meetwaarden daarbij zijn.

Jinny

Golden Member

Met een Ohmse belasting kan je per definitie -geen- negatieve waarde hebben...
De bijbehorende mogelijkheden zijn meetfout (lijkt mij de meest waarschijnlijke optie), of iets als een elco die sneller ontlaad tegen de stroom in dan de weerstand kan opslobberen...
Dat laatste lijkt mij redelijk onmogelijk.

Ik wil best meten, maar dan mag je even geduld hebben, deze week moet er geld verdiend worden..
Komt toevallig zo uit...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Je schrijft dat het een heel gepiel is om die lage mA in te stellen is maar je hebt toch een procesmeter , die kan je toch gewoon als load gebruiken.

Dat ding kan je als belasting zeer nauwkeurig instellen , hang dat ding aan de uitgang en stel hem op bv 10 mA in en meet dan.

Verder is volgens mij 10mA over een 0,09 shunt maar 0,9 mV en geen 9 mV dus zit je in een aardig klein bereik te meten.

Gr.F_S

@ Benl2C
Ik heb in eerste instantie geprobeerd mijn DVM te gebruiken als ampère meter samen met een meetversterker. Ik ben er niet in geslaagd, en heb op aanraden van electron920 resoluut gekozen om over een externe shunt te meten.

Ik meen toch dat het uit mijn bericht van 16 juli aan electron920 duidelijk ZOU moeten zijn hoe ik meet, namelijk direct over een externe shunt. Alle tot hiertoe geproduceerde metingen zijn gedaan over die shunt, die nu 0.09 Ohm is (maar hoort eigenlijk 0.1 Ohm te zijn en zal worden aangepast).

Omdat er twijfel is over de juistheid van meten (ik meet negatief tot een belasting van ong 10 mA, hetgeen niet zou kunnen) heb ik bij verschillende belastingen met 3 voltmeters tegelijk gemeten over de externe shunt Waarbij de negatieve waardes worden bevestigd.

Jinny zou nakijken of dit in haar voeding ook zo is, mochten er andere zijn die ook eens "even" zouden willen kijken, graag.

DW

@ D.W.

Ja dat blijft vreemd om de Voltmeter aan te sluiten op je shunt dat is geen probleem meer.
Maar de negative stroom daar moet je naar kijken want dat beïnvloed je meting onder de 10mA.

Kun je de voedingsspanning geheel naar 0V draaien ?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Oscilleert de voeding niet bij lage lasten?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

@ F_S

Mijn meter meet 199,9 mV (4 digits) de resolutie is 0,1 mV, U zegt dat ik in een heel klein bereik zit te meten. (10mA over 0.09 ohm shunt geeft 0,9mV)
De shunt hoort 0,1 Ohm te zijn maar is nu 0,09 Ohm

Met een shunt van 0,1 Ohm moet ik theoretisch tot 1mA kunnen uitlezen.
Ik denk dat ik zit te knoeien met het willen meten in dit kleine bereik over de ideale shunt van 0,1 Ohm.

Als ik de shunt zou vergroten, krijg ik meer spanning ter beschikking voor mijn ampèremeting, maar wat zijn de verdere consequenties als ik de shunt vergroot. Ik haal nu zonder enige belasting ong 4,5 A en 34 V uit de voeding.

Ik zit echter nog steeds met het probleem dat ik tot vandaag een negatieve spanning meet over de shunt bij een belasting van de voeding tot 10mA. Boven de 10 mA zijn de waardes positief.

DW

@ Paul Welther,

Dat vermoeden heb ik ook vandaar de vraag of de voeding naar 0V gedraaid kan worden.

@ D.W.

Heb je een scope tot je beschikking ? dan kan je aan de uitgang meten of er geen rommel op staat.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dit topic is gesloten