Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

Goedemiddag allen!

@Blackdog, bedankt voor de reactie, heb er even een werkdagje op kunnen broeden en besluit toch voor de parallelle optie te gaan! (sorry draaikonten moeten er ook zijn! ;) ) een extra tor plaatsen met de rest van de componenten buiten de print lijkt me voor dit project (en voor mij ook, momenteel) geen wijze stap!

tevens een kleine vraag over de soa (weet wat het is) van de tor; ik heb de datasheet van ST van de TIP142 uitgeprint, maar hier kan ik in de sheet verder niets van terug vinden, rekenen jullie dit uit aan de hand van de andere specificaties? of heb ik een hele karige datasheet?

alvast bedankt!

m.v.g.

Kazt

miedema

Golden Member

Kazt,

De eerste datasheet die ik via Google vond was ook van ST: http://www.st.com/content/ccc/resource/technical/document/datasheet/ec…
Daar staat bovenaan pagina 4 "Figure 2. Safe Operating Area"....

groet, Gertjan.

@miedema, facepalm...
Ik ga even een hoekje zoeken om me te gaan schamen...

M.v.g.

Kazt

Ben vanavond weer even aan het hobbyen geweest.
Heb wat aanpassingen gemaakt aan de instellingen van de stroom opamp.
Wel een positief resultaat op de spanning over R9,10 behaald, 0mV bij minimale stroom (linksom) en 0.1mV bij maximale stroom (rechtsom).
Het negatieve is alleen een regelbereik van 0.1A en dan van 0.9A tot bijna 1A.
Morgen maar eens verder sleutelen hieraan.

blackdog

Golden Member

Hi Marius,

Heb je mijn mailtje nog gezien?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Nu wel en beantwoord.

Groeten,
Marius.

Lap, nog eens prijs.
Bij het instellen van mijn stroommeter, is de bestaande voltmeter nog eens gesneuveld. Dit is reeds de derde Voltcraft DVM230G. De twee vorige heb ik met garantie, zonder problemen terug betaald gekregen bij de grote C, of dit nogmaals gaat lukken???
De meter blijft de instellingen wijzigen waarbij de 1(verkeerd meetbereik) blijft en de overige tekens wijzigen tussen min(-) en steeds wisselende waarden, ook bij losmaken van de ingangsspanning.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
blackdog

Golden Member

Hi opabob,

Kan je ons eens laten zien hoe je het geheel aansluit.
Met b.v. foto's of een schema?

Hou er rekening mee dat de ingang maar 200mV is en deze nooit rechtstreeks mag worden aangesloten op het te meten object.
Dat is natuurlijk andes als je zeker weet dat en niet meer dan 200 +of- het meetinstrumentje in gaat.

Ik begin het vermoede te krijgen dat je de ingang van het meetinstrumentje opblaast :-)

Verde mag je Conrad gewoon Conrad noemen, ik zeg ook geen "F" als ik Farnell bedoel of "D" voor de firma Diode.

Dus, laat ons zien hoe je het doet, dan proberen we je verder te helpen.

Groet,
Oude man Bram ;-)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Heb even de datasheet zitten lezen, 3 dingen die misschien het probleem veroorzaken.
1 wat Bram al aangaf 200mV ingangsbereik.
2 apart gevoed met een eigen voeding
3 maak je gebruik van de weerstand opties op de voltmeter of een eigen deler?

Groeten,
Marius.

Fout gevonden.
Alles was juist aangesloten MAAR!
Op de bedrading van de gescheiden voeding voor de metertjes;
9v voedingsspanning en 12V voor de achtergrondverlichting, was een sluiting. Hierdoor stond er 12V voor de voeding waar in de gebruiksaanwijzing staat vermeld dat bij meer dan 9v de kans bestaat het metertje te beschadigen.
Ik laat het resultaat nog weten; dank voor de reacties.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Mooi dat de oorzaak is gevonden.
Zag in de datasheet staan dat de achtergrond verlichting ook gevoed kan worden door 9V. Moet er alleen even een doorverbindingen gemaakt worden. Scheelt ook weer een extra voeding. De voeding van de voltmeter kan ook dan de achtergrond verlichting voeden.

Op 1 oktober 2016 17:34:20 schreef MdBruin:
Mooi dat de oorzaak is gevonden.
Zag in de datasheet staan dat de achtergrond verlichting ook gevoed kan worden door 9V.

Dat had ik ook zo gedaan. Na gelijkrichting van de wisselspanning van een aparte transfo eerst een spanningsregelaar van 12V (verlichting) gevolgd door een 9v spanningsregelaar voor de voeding van de metertjes.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Ha Opabob,

Ik geloof dat Marius bedoeld dat als je op de plaats van cr2 een draadje steek of soldeer dan heb je alleen maar 9V nodig voor de elektronica en de achtergrond verlichting :D

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dat was inderdaad het idee Henk. ;-)
Zoals opabob het het heeft aangesloten is natuurlijk ook een optie.

Groeten,
Marius.

Ik denk dat ik de schuldige heb gevonden voor de kleine meet fout.

Hoe en waarom volgens mij.

Zodra je de stroom regeling helemaal linksom hebt staan, krijgt U2c op de non inverting ingang een hele kleine spanning waardoor de opamp dit d.m.v. de feedback kopieert naar de inverting ingang.
Het spanningsverschil over R13 is hierdoor minimaal en er loopt hierdoor een voor mij onmeetbare stroom.
Zodra je de potmeter op maximale stroom zet staat er in mijn geval 0.44V op de non inverting ingang, door de feedback staat dit ook op de inverting ingang en komt doordat de massa aan de andere kant van R9,10 staat indirect over R13 te staan.
R13 gaat hierdoor als stroombron functioneren en veroorzaakt hierdoor dus de meet fout.

Heb het even getest door R13 aan 1 kant los te halen, hierdoor verdwijnt bij mij de spanning welke ik over R9,10 kon meten.

Nu door voor een oplossing. Bram heeft mij op de achtergrond al een stuk geholpen met een aanpassing van de regeling van de spanning en stroom. Mijn dank hier nogmaals voor, de uitleg van Bram:
De aanpassing houd in dat de weerstand waarden 10x groter zijn geworden, dit is in mijn en Bram's voeding mogelijk door het gebruik van een TLE2074 opamp. De LM324 opamp kan dit niet door de bias stromen welke een stuk groter zijn.

Hoe op te lossen:
1. Spanning omlaag brengen zodat er minder spanning over R13 heen komt.
2. Diode opnemen tussen R7,8 en R13 zodat de stroom niet meer richting R9,10 kan lopen.
3. Aparte regeling voor het lage stroom bereik.

Het eerste is lastig voor eventuele andere omdat de LM324 wordt gebruikt. Gelijk een notitie, niet zomaar een LTE2074 erin zetten zonder de aanpassingen van Bram. De stroom welke in de originele situatie moet worden ge-sinkt is te hoog hiervoor.
De tweede is ook lastig aangezien een diode een Uf heeft. Hierdoor wordt de regeling beïnvloed. Wat dan, zit te denken aan een FET zoals Bram heeft gebruikt in zijn NA-01 voeding als gelijkrichter. De spanningsval gaat dan alleen wel ten koste van het lage regel gebied.
Het laatste is bij mij mogelijk door een andere schakeling welke ik van Bram heb ontvangen. Heb al een beetje zitten meten en kwam tot de meting dat bij mij de 0.1mV tevoorschijn komt als er ongeveer 24mV op de loper van Rv2 heb staan (bij een originele opbouw is dit te meten op de loper van Rv3). 24mV / 0.11Ω = 218mA maximaal.
Dan krijg ik een meet fout van 1mA, opzich acceptabel.
Heb helaas niet even meer tijd om verder te testen maar verwacht dat bij ongeveer het dubbele aan Urv2 de 0.2mV verschijnt.
Een beetje sleutelen en dan denk ik dat het mogelijk is om een 0.5A bereik te maken met een minimale meet afwijking.

Extra notities:
Mijn opbouw is een maximale spanning van 28V bij 4A.
Als R9,10 gebruik ik een 0.22Ω weerstand.

Groeten,
Marius.

Ben een beetje aan het testen geweest met R13.

Eerst een spanningsdeler ermee gemaakt zodat de spanning omlaag ging. Bij 10x lager had ik het mooie resultaat van 0.2mV bij een maximale stroom (helemaal rechtsom).
Nadeel was wel dat de spanning zover naar beneden ging dat deze op kleinere stromen lastiger in te stellen is. Tevens wordt deze een stuk gevoeliger voor storingen van buitenaf. Geen werkbare oplossing dus.

Daarna dacht ik er aan dat R13 als stroombron gaat functioneren, wat nu als ik de weerstandwaarde eens ging verhogen. Ja dat werkt ook, bij 100kΩ een prima resultaat. Begon toch een beetje te twijfelen en besloot Bram eens te raadplegen. En ja hoor, het verhogen van R13 heeft effect op de regeling van de stroom opamp, deze werkt samen met C3. Verhogen van R13 houdt in dat C3 kleiner moet worden en daarna gaan testen van de stabiliteit. Zit vanwege het ontbreken van de juiste meetapparatuur er voor mijn niet in.

Bram gaf tevens aan dat het in zijn inzicht wel eens veroorzaakt kon worden door D4.
Dit heb ik nadat ik de aanpassingen heb ongedaan gemaakt eens getest. D4 aan 1 kant los gehaald en testen maar. En ja Bram heeft gelijk. Geen spanning meer over R9,10. Waarom nu D4 niet verwijderen, dat heeft als nadeel dat de stroom opamp in verzadiging kan komen en dat als deze in actie moet komen dat dit extra tijd kost. Is voor mij dus ook geen optie.

Nu een heel gek idee waar ik op kwam tijdens het testen of ik de stroombron (vervanger R6,7) efficiënter kon maken door een kleinere spanning over de transistor te laten staan bij maximale spanning (helemaal rechtsom spannings pot). He meet een negatieve stroom over R9,10. Toen ging er een lampje branden. Wat nu als ik een variabele stroombron op de uitgang maak welke meeloopt met de stroom pot.
Door een negatieve stroom de positieve fout op te heffen.
Ga er voor de fun eens mee testen wat er mogelijk is.
Mijn meet fout is bij maximale stroom 4A (rechtsom) 1,2mV = 10,9mA.
Op zich een hele kleine afwijking.
Qua stroom regeling zal ik even de tijd maken om het schema aan te passen voor het gebruik met een LM324. Voordeel van deze regeling is,

1 minder stroom verbruik voor de 5V regelaar. (Minder stroom = minder warmte = betere stabiliteit)
2 optie om meerdere bereiken te maken met het gebruik van 1 potmeter.

Groeten,
Marius.

Deze aanpassing is mogelijk geworden dankzij Bram (Blackdog) ;-)
De aanpassing in het schema is als volgt:

Merk alleen nu dat ik de condensator over de loper ben vergeten, deze komt over de loper en massa te staan en is 10µF.

Ga even uit van mijn situatie voor de berekeningen.
R9,10 zijn 0.22Ω
Maximale stroom is 4A en ik wil nog een extra bereik welke tot 0.5A kan geregeld worden. Vandaar R-X2 en S1, deze kunnen vervallen indien er maar 1 bereik hoeft te zijn.
R-X1 is voor het 0.5A, R-X2 voor het 4A bereik.

Ter verduidelijking al zullen een aantal het wel begrijpen R9 // R10 betekent parallel aan elkaar.

U = 4 × 0.11Ω = 0.44V voor het 4A bereik
U = 0.5 × 0.11Ω = 0.055V voor het 0.5A bereik

Eerst maar het 0.5A bereik aangezien deze weerstand continue verbonden is.
R-X1 = (RV2 + R-X3) × (5V / U) = 1010Ω × (5V / 0.055V) = 91,8kΩ
Probeer er zo dicht mogelijk erbij te komen, niet hoger aangezien je anders stroom bereik kleiner maakt.

Nu het 5A bereik.
R-X2 = (RV2 + R-X3) × (5V / U) = 1010Ω × (5V / 0.44V) = 11,477kΩ
Maar nu, R-X2 staat hieraan parallel dus we weten wat de vervangingswaarde is, nu nog de daadwerkelijke waarde.
1/ ((1 / Rv) - (1 / R-X1) = ((1 / 11.477k) - (1 / 91.8k) = 13.1kΩ

De extra weerstanden kunnen op de potmeter worden gemonteerd,
Op de print kan je de loper van RV2 aansluiten op de loper van RV3

Groeten,
Marius.

Zo ben na wat testen tot de volgende constructie gekomen.
R-X3 heb ik verkleind naar 1Ω, dit geeft een minimale stroom (linksom) van 13mA.
R-X1 is 88kΩ geworden omdat ik de 0.5A net niet kon halen.
R-X2 is 11,8kΩ geworden. Dit geeft een maximale stroom van 4.01A
Ook deze is wat lager waardoor de gemeten vervangingswaarde 10,37Ω is geworden.

Nu de foto's van hoe ik het opgebouwd heb, ja de print is nog niet schoongemaakt en ik heb een paar ik de verkeerde dingen warm gemaakt ;-)

De opgeruimde print

Ja ik heb i.p.v R6,7 diodes zitten. De print is hiervoor aan de onderkant ook aangepast. De draden aan de diodes gaan naar de 50mA stroombron.

Overzicht van de potmeter met de schakelbare optie tussen 0,5A en 4A maximale stroom (rechtsom)

Groeten,
Marius.

blackdog

Golden Member

Hi Marius, :-)

Ik neem aan dat je het verkleinen van de foto's niet als probleem ziet...

Voor het geval dat!
Met Irvanview doe ik die basis handelingen, razendsnel door gebruik te maken van de sneltoetsen.
Contrast, kleurcorrectie en uitgebreide teksten in de foto zetten, doe ik als er de tijd voor is,
met een ander programma dat daar meer geschikt voor is.

Verder mooi dat je het hebt kunnen oplossen!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hallo Bram,

Nee dat niet, alleen heb nog geen mooie gevonden die op m'n telefoon het wil doen. Ach ja zo even de computer opstarten en dan is het zo gebeurd.

Rustig aan proberen en logisch nadenken, kom je een heel eind.
Volgende idee staat ook al op de planning, de mute schakeling.
Het idee is om parallel aan de stoom beperkende transistor te plaatsen. Door deze dan open te sturen kunnen de power transistoren niet meer aangestuurd worden.
Of misschien zoals je bij je eigen voeding hebt gedaan maar dan moet ik eerst even kijken hoe de opbouw verschilt.

Groeten,
Marius.

Ik zoek een mogelijkheid om een relais te doen schakelen, wanner de spanning hoger wordt dan vb 18V. Hiermee kan ik dan de voltmeter, schakelen naar een hoger bereik( 199V i.p.v. 19V) en de coma verplaatsen.
Bestaat die mogelijkheid niet met U2A door ongeveer dezelfde schakeling als bij de spanningsverdubbeling(U2B)?
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Ik zou kijken naar een compatitor schakeling zoals al gebruikt wordt in de voeding (de wikkeling schakeling).
Deze heeft een hysteresis waardoor deze niet staat te klapperen op het schakelpunt.

Edit:
Zie al dat je er aan hebt gedacht, denk het wel maar dat wordt wel een kleine verbouwing op de print.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op woensdag 19 oktober 2016 22:33:08 (22%)

Tidak Ada

Golden Member

Er looopt momenteel een thread over dit onderwerp voor de iPad/Phone op de Yahoo-group van de TCA (tube collectors association). Misschien is dat handig?

http://groups.yahoo.com/group/tubecollectorsassociation/

Onderwerp:

[TCA] Screenshots of the steps involved....iPad picture size reduction google search & screenshots.

en:

[TCA] Google search on how to reduce iPad picture size when emailing [2 Attachments]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi,

Als het heel simpel moet en de gebruiker van het schema houd zich aan mijn opmerkingen, dan werkt het onderstaande schema goed.
http://www.bramcam.nl/Diversen/TL431-Comparator-01

Dit is zeer simpel van opset, heeft een "ingebouwde" hysteresis en schakeld om rond de 19,2V.
Deze spanning is afhankelijk van de twee weerstanden en de referentie spanning vna de TL431.

En nu niet vragen of je met deze schakeling relais kan gebruiken die 30mA trekken, voor 5V geschikt zijn enz, enz.
Mogen jullie allemaal zelf uitzoeken ;-)

Spoelweerstand dus tussen de 700 en 1000 Ohm en dat is de waarde voor de gevoelige relais van diverse merken DIL relais.
Let op, deze relais zijn gepolariseert, de spoel heeft een + en een - aansluiting.
Er zit namelijk een magneetje in om hem lekker gevoelig te maken.

Deze is goed bruikbaar:
https://www.eoo-bv.nl/relais-klein/3332-klein-relais-2x-wissel-12v.htm…

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Oeps, het topic begint wat lang te worden, tijd voor een deel 3.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 20 oktober 2016 18:40:19 (31%)

Dit topic is gesloten