CO nixie clock 2016 (show / discussie)

Shock6805

Golden Member

Op 30 maart 2016 09:09:21 schreef Tidak Ada:
[...](Schock, Zo maak je natuurlijk wel gelijk je nationaliteit bekend :)[...]

Wat noemen jullie dat dan in Nederland? En ik denk dat er nog wel triggers in mij posts zitten die mijn nationaliteit onthullen (transfo vs trafo etc.) ;)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Wat noemen jullie dat

*Hoe noemen wij dat? :)

Arduin is natuursteen uit de Ardennnen, als ik Google mag geloven. Daarom zal die benaming bij jullie meer gemeengoed zijn dan bij ons. Wij zouden waarschijnlijk het algemenere 'natuursteen' gebruiken.

If you want to succeed, double your failure rate.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

Algemeen gebruikt in het Nederlands is het "blauw(e) hardsteen"

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nu nog een behuizing, SMD nog best net voor een allereerste keer

Maar volgende keer ga ik maar 1 padje voorsolderen, en de andere kant pas nadat ik de smd geplaatst heb. nu liggen alle smdtje schuin omdat ze op 1 kant op een hard stukje soldeer rustte...
Ach zo leer je

laatste buisje zit schuin helaas, ze zitten allemaar 3 mm boven de print dan valt recht houden niet mee. En later weer recht maken is helemaal niet te doen. Ik zal een keertje hem weer helemaal los solderen

[Bericht gewijzigd door Sangre op woensdag 30 maart 2016 20:10:26 (25%)

Pakketje inmiddels ook binnen :), binnenkort de soldeerbout eens aanzwengelen.

Sine

Moderator

Een tip om de buisjes recht te zetten, soleer eerst alle buisjes met een paar pinnetjes vast, dan kun je nog wat richten, daarna als ze naar wens op de print staan bak je de rest vast.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 30 maart 2016 20:08:54 schreef Sangre:
Nu nog een behuizing, SMD nog best net voor een allereerste keer

Maar volgende keer ga ik maar 1 padje voorsolderen, en de andere kant pas nadat ik de smd geplaatst heb. nu liggen alle smdtje schuin omdat ze op 1 kant op een hard stukje soldeer rustte...
Ach zo leer je

Eerts 1 padje wat soldeer op. Verwarmen zodat het tin terug vloeibaar wordt en smd er in. Pincet er op en een beetje drukken. smd komt dan mooi plat. Andere zijde solderen en dan nog heel even terug de eerste zijde. Mooie gladde solderingen zonder stress.

IC's eerst 1 pootje vast. Voorzichtig wat warmen en de chip mooi op de eilandjes positioneren. Overhoeks een ander pootje vast zetten en dan de rest solderen. Nog even de 2 eerste pootjes en alle eventuele stress is weg.

Buisjes 3 draadjes vast zetten maakt het altijd mogelijk heel mooi recht te zetten. Daarna rest solderen. De buisjes moet ik zelf nog doen maar ik ga ze recht zetten met een kleine winkelhaak. Hoogte bepalen door een klein stukje hout er even onder te steken.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 30 maart 2016 21:58:21 (11%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

Zitten er geen spacers bij die buisjes? Die hoor je er tussen te zetten. Ze hebben de juiste afsand, zodat de glas metaal verbinding niet te veel warmtestress krijgt. Meestal een mm of zeven. Zoek op in de datasheet!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Bij een Duits buisje nog nooit gezien, de enige die standaard met een spacer komen zijn enkele russen en wat micro US buisjes.

Tidak Ada

Golden Member

In iedere geval is het nuttig om te weten, dat je een minimale draadlengte boven de print moet hebben in verband met thermische shock van de feed-troughs in de buisbodem.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat was toch al in post 5 en 6 aan de orde geweest.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op
chreef Sine
:
Bij een Duits buisje nog nooit gezien, de enige die standaard met een spacer komen zijn enkele russen en wat micro US buisjes.

Heb jij nou ook een bericht zitten editten zonder dat ik er iets van zie ?

31 maart 2016 00:26:06 moet nog komen

Edit, iets verkeerd gegaan met editten

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
RAAF12

Golden Member

Tis alweer bijna 0.26 1 april :-) Ben benieuwd wie de eerste grap heeft.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 31 maart 2016 22:29:24 (37%)

Sine

Moderator

Op 31 maart 2016 22:21:48 schreef Gadget_inc:
[...]

Heb jij nou ook een bericht zitten editten zonder dat ik er iets van zie ?

31 maart 2016 00:26:06 moet nog komen

Edit, iets verkeerd gegaan met editten

Nein, geen edit 31 maart 0:26 is al geweest en komt nooit meer terug ;)

Henry S.

Moderator

Op 22 maart 2016 07:32:35 schreef Hugo Welther:
Een rubber ring er onder leggen. Bijvoorbeeld een "kraanleertje". (Bouwmarkt) Die zijn een paar mm dik.
Afstadsbusje van 3mm er in het midden onder kan ook als het met de behuizing uitkomt.

Ik heb bij de Gamma standaard 3/8" kraanleertjes gevonden, die zijn 1.6mm dik.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Op 28 maart 2016 21:46:14 schreef Mr. SnuGGelS:
Hier werkt de klok ook uitstekend. Wel resten mij nog twee vragen.
1. Wat is ongeveer de levensduur van de Z5700M buisjes bij de gebruikte stroom?
2. Wat is het exacte type van het horlogekristal?

Ik denk dat mijne een tikje heeft gehad want hij loopt 2 minuten per dag voor.

Ander xtal erin zetten? Of ergens een trimmer bijzetten of in de soft corrigeren. Heb je veel man made noise around the clock? Dat kan glitches geven. Levensduur, dat is lastiger. Ervaring hier is dat goede nixies lang meegaan. Display wordt wat minder fel/scherp, wat verkleuring op binnenzijde glas ect. Reken op een jaar of 15 bij goede buizen voordat je gaat ergeren. Ervaring: zes Philips ZM1000 nixies in een TTL based clock en 24/7 aan. Dit type buis zit cq. kan in voetjes worden geplaatst en is dan eenvoudig te swappen.

Ja ik ga er een ander crystal inzetten, maar ik was benieuwd wat het exacte type is ivm load capaciteit en dergelijke. Crystalletje is zo besteld en gesoldeerd.

Wat ik inderdaad ook al gevonden heb is dat de lifetime tussen de 1000h (1,5 maand) en 20.000h (2,5 jaar) per digit kan liggen. Was benieuwd hoe het bij deze zit aangezien ik van deze buisjes niks kan vinden.

Sine

Moderator

De levensduur is erg afhankelijk van het type buis, de staande buisjes komen overeen met de ZM1080.
Die geeft in de datasheet levensduur van >30 000h als er eens in de 100h van digit gewisseld wordt.

Voor de ZM1180's is dat zelfs >50 000h

Ik heb er maar eens een vrijdag middag projectje van gemaakt.

Werkt keurig!

RTFM, dan pas vragen...
rob040

Golden Member

het was vroeg vanochtend... :)

RTFM, dan pas vragen...
Tidak Ada

Golden Member

Zo laat opgestaan? 37h - 24h is volgens mij 13 uur, dus jouw klokje geeft half twee in de middag aan :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@wielklem

Hoe heet die "mat" die op de foto staat waar je onderdelen, schroefjes enzo in/op kan leggen

edit:
dank je wel BenI2C

[Bericht gewijzigd door Peter R. op zaterdag 2 april 2016 09:23:39 (12%)

duck-tape does miracles...so do I