CO nixie clock 2016 (show / discussie)

Arco

Special Member

Zo'n 32 kHz kristalletje moet je niet mishandelen door de case te solderen... :)
Drupje lijm en/of draadje is beter.

http://i.stack.imgur.com/vvla0.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

een prutje lijm!

Waarom kom ik daar nou weer niet op, geniaal

Tidak Ada

Golden Member

Ben even naar mijn kristallen gaan kijken. Blijkt dat ik het 4MHz kristal mis.... ;(
@Sine en MAH en KIF is dat kristal nog aan speciale specificaties verbonden, of kan ik er zo maar eentje kopen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 20 april 2016 11:23:03 schreef Jinny:
Onze opel omega van 15 jaar oud tikt zijn tijd van de RDS af, misschien ook bij de jouwe?

Het zit in de checkcontrol unit* maar ik ben vergeten of er een goed kristal inzat toen die open was, BMW E36 323i uit 1995.

*
Zal het eens nazoeken of het in die unit zit of in de body module. Handmatig wordt de tijd eenmalig ingesteld met de knoppen op het front. Die 4 digits van de clock naast de thermometer zijn geknepen, klokken genoeg op radio, TomTom ect.

Sine

Moderator

Op 20 april 2016 18:06:24 schreef Tidak Ada:
Ben even naar mijn kristallen gaan kijken. Blijkt dat ik het 4MHz kristal mis.... ;(

Dat kristal hoeft er niet op (sterker nog, het heeft geen nut als je hem er op zet want de uC gebruikt hem niet)

Vandaar dat hij niet in de kit zit en niet op de componentenlijst staat.

Tidak Ada

Golden Member

Op 20 april 2016 19:10:49 schreef Sine:
[...]
Dat kristal hoeft er niet op (sterker nog, het heeft geen nut als je hem er op zet want de uC gebruikt hem niet)

Vandaar dat hij niet in de kit zit en niet op de componentenlijst staat.

Heu?, bij mij staat hij er wel op. Daarom kon ik ook nagaan dat hij 4MHz moest zijn.
Maar als hij niet nodig is, waarom dan wel plaats op de print, of heeft het iets met de andere opties te maken?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Ah, of gemist, of vergeten :o

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Alex P

Golden Member

Complimenten aan de ontwerpers. Zoals op de foto te zien zeer nauwkeurig :-)

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

heb je er een voltmeter van gemaakt??
grapjas ;)

RTFM, dan pas vragen...

zijn de printen / kitjes nog te koop?

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 17 april 2016 23:46:03 schreef Sine:
Alleen lijk om nog onbekende reden het ding af en toe een interrupt te missen oid, wat daar precies gebeurt is nog niet duidelijk, daar wordt aan gewerkt.

Hoe vordert dat?

If you want to succeed, double your failure rate.
Rob W.

Honourable Member

Niet erg, blijkbaar..

Het lijkt mij toch geen moeilijke aanpassing om hem eens per dag of per uur te synchroniseren met de RTC.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
klein is fijn

Moderator

Op 2 mei 2016 09:41:04 schreef Jochem:
Hoe vordert dat?

Ik heb ondertussen wel de bug eruit, ik weet alleen nog niet precies waardoor het komt. Ik moet nog even tijd maken om die RTC synchronisatie erin te stoppen. Of als iemand anders daar tijd voor heeft, leef je uit.

De bug is er uit, maar je weet niet hoe het komt..? Workaround gedaan? Mogen we meedenken?

Op 12 mei 2016 22:59:22 schreef Rob W.:
Het lijkt mij toch geen moeilijke aanpassing om hem eens per dag of per uur te synchroniseren met de RTC.

Regelmatige RTC synchronisatie is natuurlijk leuk om te doen, maar ik vind het eigenlijk stijlvoller als de bug eruit is. En dan zou het ook niet meer nodig moeten zijn aangezien hij op de secondes van de RTC mee hoort te lopen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Heren,
Leuk om te zien dat het zo'n succes is geworden!
Ivm afstuderen heb ik helaas mijn kitje nog niet af kunnen maken.
Dit weekend een rustig weekend, wil hem weer oppakken.
na eerst een van de tubes te desolderen (had hem er verkeerd om in gesoldeerd.. i know), wilde ik verder.
Ik ben helaas mijn blaadje met het schema erop kwijtgeraakt. Zou iemand me een gunst willen doen en deze misschien online knallen, me PM-en of mailen? Wordt enorm gewaardeerd!
Groeten,
Tom

Sine

Moderator

@Delta62
Kijk even in de startposts, daar heb ik een zipje in geplakt met de bijsluiters.

@Jochem
Het lijkt op een compiler bug
en gezien de compiler zou me dat niets verbazen ... fucking bascom

Hoi,

Ik ben mijn klok aan het in elkaar solderen. Maar waar moet het kristal in? Op het gedeelte waar een tinnen vlak zit? Of de twee gaatjes naast het vlak?
En ik zie X1 niet in het onderdelen lijst.
Alvast bedankt.

[Bericht gewijzigd door BJ2 op zondag 15 mei 2016 23:01:07 (11%)

Op 15 mei 2016 22:48:52 schreef BJ2:
Hoi,

Ik ben mijn klok aan het in elkaar solderen. Maar waar moet het kristal in? Op het gedeelte waar een tinnen vlak zit? Of de twee gaatjes naast het vlak?

Alvast bedankt.

Hoi BJ2,

Ze moeten in de twee gaatjes naast het tinnen oppervlak. Dit is ook logisch te beredeneren wanneer je bedenkt dat er een stroom door het kristal heen moet lopen. Wanneer beide pootjes op hetzelfde tinnen vlak zouden zitten zou je hem natuurlijk kortsluiten, en zou het kristal zijn werk niet meer doen.
Succes met de rest!

Kan iemand vertellen waarom dat vertinde oppervlak er eigenlijk zit? Zo ver rijkt mijn kennis helaas niet.

Op 15 mei 2016 22:48:52 schreef BJ2:
Hoi,

Ik ben mijn klok aan het in elkaar solderen. Maar waar moet het kristal in? Op het gedeelte waar een tinnen vlak zit? Of de twee gaatjes naast het vlak?
En ik zie X1 niet in het onderdelen lijst.
Alvast bedankt.

En X1 staat inderdaad niet in de onderdelenlijst. Hij staat echter wel in de tekening: een 4MHz oscillator.
Ik heb mijne helaas niet kunnen vinden in het zakje, maar had er gelukkig een paar over van een ander projectje.
Ze zijn online vaak wel te krijgen voor een klein prijsje, maar dan moet je weer wachten op de verzending natuurlijk..

Tidak Ada

Golden Member

Kijk even terug in dit topic. Ik had die vraag al gesteld. Die 4MHz clock wordt niet gebruikt en is voor neven uitbreidingen voor 'fanaten'. Hoort dus niet bij het bouwpakket...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Rob W.

Honourable Member

Op 13 mei 2016 08:55:30 schreef Jochem:
[...]Regelmatige RTC synchronisatie is natuurlijk leuk om te doen, maar ik vind het eigenlijk stijlvoller als de bug eruit is. En dan zou het ook niet meer nodig moeten zijn aangezien hij op de secondes van de RTC mee hoort te lopen.

Dat is wel waar. Toch is een beetje controle niet verkeerd.
Sterker nog, ik heb al meerdere klokken gemaakt die gewoon continue de rtc uitlezen en daarop lopen. Misschien niet netjes of stijlvol maar wel effectief. :)

Ik ben in elk geval blij dat er wat vooruitgang in zit.
(ik hou niet zo van klokken die de verkeerde tijd aangeven. Ik hou wel van nixie klokken dus is het een beetje haat/liefde momenteel ;) )

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Hm dat is jammer de klok doet het niet. Zijn er spanningen die ik na kan meten? Hij doet helemaal niks. De voeding spanning blijft wel goed.

Thevel

Golden Member

Zijn er spanningen die ik na kan meten?

Om te beginnen kun je de 5V stabilisator nameten, je moet 5V meten op de 7805 (U1)
Ook kun je meten of de 180V converter werkt, op pen 10, 12, 14 of pen 16 van de TLP627-4 moet je 180V meten.

Sine

Moderator

Inderdaad, meet eerst of je 5 en 180V er wel zijn (die laatste zal dichter bij 174 zijn)
Als dat werkt kun je met een scope (mocht je geen scope hebben dan kan het misschien met een multimeter met frequentie teller) of de kristal oscillator aan je RTC oscilleert.
Als de uC geen antwoord krijgt van de RTC blijft het display ook donker.