Zr.Ms. Karel Doorman is uit de vaart t.g.v. een kapotte elektromotor.

Henk H.

Golden Member

Maar ik denk dat de eigenaar van de wasmachine wat minder hoge eisen stelt qua betrouwbaarheid in noodgevallen/oorlogssituaties dan de KM aan de Karel Doorman.

Ik denk dat de motor total loss is, zo stuk dat je net zo goed een nieuwe kunt nemen (maar die bij de leverancier ook niet op de plank liggen). Maar wat er precies aan de hand is? Kortsluiting tussen minimaal 2 windingen onderling, of tussen 1 winding en aarde, met daarbij nog wat hitte-schade? De lagers zullen wel niet het probleem zijn lijkt me.

Wat als ze de motor naar bakker sliedrecht sturen? Kunnen die hem reviseren? Kan me voorstellen dat dat korter duurt. Prachtige werkplaats trouwens.

[Bericht gewijzigd door BJ2 op dinsdag 12 april 2016 21:52:11 (16%)

High met Henk

Special Member

er zijn redelijk wat manieren om een motor te herstellen.

Eerlijk gezegd denk ik dat er ook een brandje gewoed heeft.. Dat kost meestal wat meer tijd om op te ruimen....
hoewel daar ook mooie oplossingen voor zijn.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 11 april 2016 20:42:08 schreef dawmast:
... aan Peru verkocht.

Volgens de huidige milieunormen moeten zulke schepen dubbelwandig zijn en aanpassingen van deze twee schepen zouden erg duur zijn.

Dus dat schip mocht niet meer gebruikt worden vanwege die enkelvoudige tanks, maar in plaats van het te slopen wordt het verkocht aan een land dat er waarschijnlijk nog jaren zonder onderhoud mee blijft varen, en gewoon doorgaan als die tanks lekken als een malle? Lijkt me prima voor het milieu!

Op 11 april 2016 21:39:09 schreef bprosman:
[...]
Of misschien zitten ze niet op een "Red Ring of Death" te wachten in hun apparatuur.

Juist niet dus; die RRoD schijnt juist veroorzaakt te worden door loodvrije soldeertin, die veel brosser is dan loodhoudende tin. Solderingen met loodhoudende tin zijn veel betrouwbaarder, zeker in situaties met grote temperatuurwisselingen en veel trillingen.

Wat betreft de schade aan de motor: zonder meer informatie is daar natuurlijk weinig zinnigs over te zeggen. Wat voor motor is het eigenlijk? Een asynchrone motor, een permanent magneet synchrone motor, of nog iets anders? Ik zou eigenlijk verwachten dat een dergelijk grote motor geen simpel 3-fase exemplaar is, maar iets met meerdere statorpakketten achter elkaar, of meerdere gescheiden wikkelingen op dezelfde stator of zo, met gescheiden inverters, zodat hij niet helemaal uitvalt bij een enkelvoudige sluiting tussen verschillende wikkelingen, maar met een kleine beperking in het vermogen verder kan. Het zou de stroomverdeling ook nog eens gemakkelijker maken dan wanneer je zo'n enorme motor uit een enkele inverter zou voeden, die dan waarschijnlijk een groot aantal IGBT's of andere schakelende devices parallel moet hebben.

Weet iemand meer van deze techniek?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
bprosman

Golden Member

Juist niet dus; die RRoD schijnt juist veroorzaakt te worden door loodvrije soldeertin, die veel brosser is dan loodhoudende tin. Solderingen met loodhoudende tin zijn veel betrouwbaarder, zeker in situaties met grote temperatuurwisselingen en veel trillingen.

Ja dat bedoel ik, vandaar dat ze voor loodhoudende tin gaan.
Ik schreef ook, "misschien zitten ze NIET te wachten op..." :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Maar je quotte "koopt defensie toch RoHS spullen", waarmee blurp volgens mij bedoelde dat defensie loodvrije componenten en apparaten koopt, omdat de markt voor loodhoudend beperkt is, en er dus veel meer off-the-shelf te koop is, als het niet specifiek voor defensie geproduceerd wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RAAF12

Golden Member

Op 13 april 2016 00:48:35 schreef SparkyGSX:
Maar je quotte "koopt defensie toch RoHS spullen", waarmee blurp volgens mij bedoelde dat defensie loodvrije componenten en apparaten koopt, omdat de markt voor loodhoudend beperkt is, en er dus veel meer off-the-shelf te koop is, als het niet specifiek voor defensie geproduceerd wordt.

Zo'n probleem zag je ook bij Agilent, bepaalde producten worden wel op de US en niet op de EU markt geleverd vanwege de RoHS eisen. TNO is ook van defensie moeten die zich nu aan de EU regels houden? Dwz. dat die geen USA model met loodsolderingen mogen kopen?
@SparkyGSX zit op dezelfde lijn maar is wat vlotter met kloppen of er zit iemand met de systeemtijd te klooien (moddertor?)

Henk H.

Golden Member

Op 12 april 2016 23:34:35 schreef SparkyGSX:
[...]Dus dat schip mocht niet meer gebruikt worden vanwege die enkelvoudige tanks, maar in plaats van het te slopen wordt het verkocht aan een land dat er waarschijnlijk nog jaren zonder onderhoud mee blijft varen, en gewoon doorgaan als die tanks lekken als een malle? Lijkt me prima voor het milieu!

Dit lijkt me een beetje suggestief. Waarom denk je dat het schip gaat lekken en waarom zou dat bij de marine van Peru wel gebeuren ??

Vergis je niet, de conditie van marineschepen heeft weinig samenhang met de conditie van gewone vrachtschepen onder dezelfde vlag. Vaak liggen die marineschepen er (heel) netjes bij.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op woensdag 13 april 2016 09:23:12 (15%)

RAAF12

Golden Member

Ze missen vaak een kostbare Goalkeeper om een Exocet raket uit de lucht te kunnen schieten. Remember The Falklands War. 'Hey Maggie, what have you done, to England' [Pink Floyd]

Tidak Ada

Golden Member

Op 13 april 2016 01:21:58 schreef RAAF12:
[...]
@SparkyGSX zit op dezelfde lijn maar is wat vlotter met kloppen of er zit iemand met de systeemtijd te klooien (moddertor?)

Vraag het eens aan je provider....;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 13 april 2016 09:20:33 schreef Henk H.:
[...]

Dit lijkt me een beetje suggestief. Waarom denk je dat het schip gaat lekken en waarom zou dat bij de marine van Peru wel gebeuren ??

Op papier is het schip lekgevaarlijk, en als het dat hier is, is het dat in Peru ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henk H.

Golden Member

Uiteraard, waar het schip fysiek is maakt voor de lekgevaarlijkheid niet uit.

Maar enkel- of dubbelwandig maakt voor lekkages door slecht onderhoud, waar SparkyGSX aan denkt als ik het goed lees, weinig uit. Ze zullen niet met een lekke romp gaan varen omdat je dan brandstof kwijtraakt en water bij de resterende brandstof in de tank komt.

Lekkages aan afsluiters, leidingen etc aan dek kunnen natuurlijk wel voor lekkages zorgen maar daarvoor maakt het niet uit of die romp nu enkel- of dubbelwandig is.

Alleen in extreme situaties, zoals een zeeslag of stranding, dan is er een groot verschil. Maar in het eerste geval is milieurvervuiling niet het grootste probleem en voor het tweede geval zijn marineschepen vermoedelijk uitgezonderd van de internationale eis voor dubbelwandige schepen.

RAAF12

Golden Member

Op 13 april 2016 11:10:20 schreef Tidak Ada:
[...]
Vraag het eens aan je provider....;)

Snap er geen reet van, de tijd verspringt zomaar, auto update helpt niet.
Ik heb em met de hand een uur verder gezet.
Klopt nu met de timeserver van
http://tf.nist.gov/tf-cgi/servers.cgi

Kijken hoe het morgen is. Enige logica ontbreekt. Woensdag gehaktdag I'm afraid. Vorige week was het ook raak.
Zo ook ff een pass op de WIN10 doos zetten. Je weet wel die nieuwe ASUS
UX305CA van de BTW vrije dagen. Prachtig ding, en nog dunner lichter dan een MB Air

Tidak Ada

Golden Member

Bedenk me ineens dat ik laatst ook iets dergelijks merkte. opgeslagen documenten kregen een datum van een dag later dan het in werkelijkheid was.

Ik dacht echter in jouw geval dat het meer kwam door delay in de verzending door de webserver bij de provider. Dat kan door een virusscanner komen (of misschien toch door de BVD? >:))

edit:
Ik zie nu dat mappen op een dag later staan dan het document.
Mappen die ik vandaag (13-04) maakte hebben 14-04 als datum.
De file staat gewoon op 13-04, maar de $file van het woord document staat weer op 14-04
Hebben ze bij MS het tijdreizen ontdekt?? :(

Als iemand daar een oorzaak van weet....?
/edit

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 13 april 2016 14:21:22 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Ow God, jij hebt dat ook. Hmm dat lucht op. Ik snap er nix meer van. Android phone heeft nergens last van, zowel op public Wifi points, als op data via 3/4G
Wat is de procedure om dit te tacklen. Zal het ff in de Tweakers group gooien. Die kennen met nog wel van het UX305CA review dit jaar :-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 april 2016 20:51:05 (57%)

Ik had hier kort geleden ook last van.
iets van 2 uur tijdverschil, moet het draadje even opzoeken.

(ubuntu 14.04 LTS)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
RAAF12

Golden Member

/OT
http://winsupersite.com/windows-10/windows-10-version-1511-current-bra…
Zero day exploit in Adobe Flash, er is nu een oplossing voor, via de maandelijkse MS patches op woensdag.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 13 april 2016 23:00:41 (15%)

maartenbakker

Golden Member

Daar gaat iets niet helemaal goed, de link naar tweakers.net gaat over een 5 jaar oude exploit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat ik via via heb gehoord is dat er in de stator van de motor een paar wikkelingen waren losgetrild. Hiervan beschadigde de isolatie waardoor er tussen de wikkelingen onderin meer stroom ging lopen, waardoor de rest van de wikkelingen ook langzamerhand stuk gingen.

De meeste schepen van dat formaat zijn overigens niet bedacht op het vervangen van de complete motor. Meestal gaat het om onderdelen ervan. Als het er dan toch helemaal uit moet, moet er inderdaad ergens een gat gemaakt worden.

Spanning staat en stroom gaat!
Tidak Ada

Golden Member

OT
Helaas gebruik ik flash noch Win10 (ik draai op Win7) en heb ik mijn computers na 2011 aangeschaft....
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Daar gaat iets niet helemaal goed, de link naar tweakers.net gaat over een 5 jaar oude exploit.

Sorry, later verwijderd. De patch werd vorige week aangekondigd, maar pas jl. woensdag door MS verspreid in onze timezone. Tenminste hier verscheen die op woensdag (gehaktdag ;-) )

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 15 april 2016 01:35:49 (23%)

pa3gws

Golden Member

Maar het ging toch over een boot? >:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
rbeckers

Overleden

Strikt genomen gaat het niet over een boot maar over een schip.

Ik hoop dat er een fotoreportage of een film komt over o.a. het verwijderen, reparere en plaatsen van die motor.

Met het oog op het feit dat het een installatie van defensie is betwijfel ik dat. Stel je voor dat er uit een dergelijke reportage een strategisch voordeel voor een vijand zou kunnen komen... Een kijkje in de keuken van die Thalesradar bovenop een aantal jaar geleden heeft mij daar wel op gewezen...