W-aansluiting maken op boot voor toerentalmeter

Momenteel ben ik bezig met een sloep. We hebben recent de dynamo vervangen door een zwaarder type en hierdoor hadden we geen W-aansluiting meer op de dynamo.

De nieuwe alternator heeft geen W-aansluiting alleen L en D (lamp and DFM/Digital Field Monitor).

Ik ben op zoek naar een methode om de originele RPM-sensor op het dashboard aan te sluiten, op de eerdere dynamo zat deze op de W-aansluiting.

Op aliexpress heb ik iets gevonden: http://www.aliexpress.com/item/New-Blue-LED-Tachometer-RPM-Speed-Meter…

Dit zou op zich prima volstaan, maar ik hou erg van de originele dial meter...

Ik begrijp dat de W-aansluiting een AC-signaal is en de meter daarop reageert. Wat zijn hier precies te specs van en wat voor sensor of schakeling heb ik nodig heb dit te regelen?

De W-aansluiting is gewoon een aftakking van een statorwikkeling. De niet-gelijkgerichte wisselspanning dus. Je kunt ervoor kiezen om even quick and dirty voor de diodebrug een aftakkingkje te maken...

De verhouding tussen de aandrijfas en de alternator is afwijkend. De alternator draait iets sneller per revolutie dan de as.

Deze is dus niet bruikbaar, ik ben dus op zoek naar een sensor die dit signaal op wekt.

Arco

Special Member

maar ik hou erg van de originele dial meter...

Wel handig als we dan weten wat voor een dat er is... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 april 2016 16:01:37 schreef LauPro:
De verhouding tussen de aandrijfas en de alternator is afwijkend. De alternator draait iets sneller per revolutie dan de as.
quote]
sterker nog 3 pulsen per omwenteling bij 6 poolparen

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Het is een wat ouder Vetus type welke op de W-aansluiting zat. Dus in principe AC-gestuurd? Dynamo hiervoor was 12 volt. Volgens mij vrij standaard. Het is 0-4000 rpm. Is dat genoeg info? Er zijn maar 2 aansluitingen op de meter (en nog een losse lampaansluiting).

zou het kunnen dat de behuizing de 3e aansluiting is als massa ? en de andere voeding en een signaal aansluiting

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 april 2016 21:12:11 (62%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Shiptronic

Overleden

Op 21 april 2016 16:01:37 schreef LauPro:
De verhouding tussen de aandrijfas en de alternator is afwijkend. De alternator draait iets sneller per revolutie dan de as.

Deze is dus niet bruikbaar, ik ben dus op zoek naar een sensor die dit signaal op wekt.

Daar is rekening mee gehouden, maar is de poelie verhouding tussen oud en nieuw ook gewijzigd?

Daarbij, wat voor een toeren teller zit er nu in? meestal zijn er mogelijkheden op de toerenteller te ijken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Bij bijv. een VDO toerenteller kun je de min en het Max toerental instellen. Op die manier kun je de toerenteller bruikbaar maken voor bijna iedere motor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 april 2016 16:28:11 schreef Franssel:
[...]
zou het kunnen dat de behuizing de 3e aansluiting is als massa ? en de andere voeding en een signaal aansluiting

Dit ga ik morgen even dubbelchecken. Volgens mij inderdaad maar 1 aansluiting naar de W en de overige massa en Lamp+.

Op 21 april 2016 18:22:05 schreef Shiptronic:
Daar is rekening mee gehouden, maar is de poelie verhouding tussen oud en nieuw ook gewijzigd?

Daarbij, wat voor een toeren teller zit er nu in? meestal zijn er mogelijkheden op de toerenteller te ijken.

De polie-verhouding is gewijzigd omdat de nieuwe alternator meer toeren moest maken om voldoende vermogen op te wekken.

Op 21 april 2016 19:01:28 schreef Lambiek:
Bij bijv. een VDO toerenteller kun je de min en het Max toerental instellen. Op die manier kun je de toerenteller bruikbaar maken voor bijna iedere motor.

Voor zover ik weet zit er geen potmeter of iets op, ik ga morgen nog een keer goed kijken. Ik dacht dat dit een constante verhouding was en ik een nieuwe teller op de aandrijfas moet plaatsen.

Lambiek

Special Member

Het zijn ook weleens kleine drukknoppen, die moet je dan even ingedrukt houden om het juiste toerental in te stellen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

En hoe werkt zo'n procedure dan precies? Net zolang inhouden totdat het juiste toerental zichtbaar is?

Het is een vrij oud type, zeker ouder dan 10 jaar.

Op 21 april 2016 19:01:28 schreef Lambiek:
Bij bijv. een VDO toerenteller kun je de min en het Max toerental instellen.

De min ook? De min is toch 0?
Ik dacht ook dat je een universele dieseltoerenteller kunt justeren met een potmeter. Het justeren kun je doen door een andere toerenteller, bijvoorbeeld een die rechtstreeks meet op de krukaspoelie, of een die op een inspuitleiding zit, te gebruiken, of op gehoor. Voor dat laatste moet je wel een goede drummer met stopwatch er bij hebben (dit is geen geintje).

Die potmeter zit bij die oude types onder de rubberen rand waar hij door het dashboard steekt.
Je moet hem er dus eerst uit je dashboard halen.
Overigens als je iemand met een frequentie teller in de buurt hebt gaat dat veel makkelijker.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Lambiek

Special Member

Op 22 april 2016 02:27:03 schreef NordRack2:
De min ook? De min is toch 0?

Met (min) bedoel ik het stationaire toerental. Je stelt twee toerentallen in, het stationaire toerental en het maximum toerental.

Ik dacht ook dat je een universele dieseltoerenteller kunt justeren met een potmeter.

Het kan beide, je hebt ze met een potmeter maar ook met drukknoppen.

@ TS,

Net zoals Paul al aangaf, doe het wel met een frequentie teller. Het is anders geen doen eigenlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

met een frequentie meter? je zal dan toch de verhouding tussen de poelies moeten weten?

Maar met een smartphone gaat het handiger, genoeg apps te krijgen, het zij via geluid, of de stroboscoop met de flash LED.

Erg handig stuk gereedschap ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 22 april 2016 09:49:29 schreef Shiptronic:
met een frequentie meter? je zal dan toch de verhouding tussen de poelies moeten weten?

Dat hoeft niet, je plakt een sticker op de krukaspoelie en meten maar. dan geef je het stationaire toerental in en het maximale toerental en klaar.

Maar met een smartphone gaat het handiger, genoeg apps te krijgen, het zij via geluid, of de stroboscoop met de flash LED.

Dat kan ook, maakt niet uit waar je het mee meet als het maar gemeten wordt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 april 2016 22:00:31 schreef fritsuitoosterstreek:
De W-aansluiting is gewoon een aftakking van een statorwikkeling. De niet-gelijkgerichte wisselspanning dus. Je kunt ervoor kiezen om even quick and dirty voor de diodebrug een aftakkingkje te maken...

Dan moet ik de dynamo even open trekken dus. Het punt is dat de moeren om de regelaar er af te halen verdiept liggen en mijn doppen zijn te 'breed' hiervoor. Met een steeksleutel kom ik er ook niet bij dus moet eigenlijk op zoek naar een doppenset met grote maten en smalle doppen (vrij onlogisch als je het mij vraagt).

Shiptronic

Overleden

Zoek een garage die Snap-on gereedschap heeft, die hebben hele dunne wanden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Willie W

Golden Member

Misschien is een pijpsleutel dun genoeg.

Ik ga wel even een pijpbeugel regelen, sowieso moet die spanningsregelaar er af om het voltage wat op te krikken. Ik heb hem toch liever een halve volt hoger op mijn accu's.

Vandaag even de toerenteller eruit gehaald. Er staat 730 Hz op, ik denk dat dit dus een vaste waarde is. Ik heb geen stelschroef kunnen vinden. De 3 kleine schroeven houden de connector en de lamp vast. Ik krijg de toerenteller ook niet open geschroefd, ik denk dat dit gelijmd is?

Lambiek

Special Member

Deze toerenteller ken ik niet, is al een oud beestje zo te zien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

En nu? Kan ik deze meter aansturen met een Arduino en dan die de conversie laten doen vanaf de alternator? AC-signaal op de W-draad is in principe een puls begrijp ik?

Shiptronic

Overleden

Schuif een geschikte meter in het gat? Arduino in zo een vijandige omgeving moet je niet eens willen.

VDO A2C59512344

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

is het een idee om een electret opnemer op een inspuitleiding te plaatsen .
wij voelde vroeger aan de leiding of er inspuiting was als een soort polsmeting , op elke leiding ter controle welke verstuiver geen druk kreeg of opbouwden

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer