Op 29 april 2016 07:01:06 schreef HD13:
Als je toch al met een Arduino gaat werken, kun je deze dan niet direct de toerenteller laten aansturen ?
PWM signaaltje proberen en dit middels een transistor naar 12 of 24V brengen?
Ik heb even een test gemaakt met een BC548B vanaf een PI. Ik genereer een 12V pwm signaal hiermee.
Echter als ik deze verbind met de toerenteller zie ik niets gebeuren.
Ik denk dat er een echt AC-signaal nodig is? of toch niet omdat er wordt gesproken over een weerstand. Een mini-inverter voor 12 volt? Gaat de signaalingang in de toerenteller naar ground of 12V?
Edit: Ik heb nu dit schema. Uitgangssignaal van rPI is 3.3V, 50% duty cycle. Ik krijg dit schema werkend op rond de 9 volt. Ik denk dat ik nog meer moet spelen met de weersyanden, ik ben er al mee bezig geweest maar krijg het niet goed.
Bij 9 volt zit ik op een Vmin van 0,7 V na R2. Bij 12 volt Vmin van 3,4 V. Ik heb het gevoel dat de toerenteller door deze bias blijft 'plakken'. Bereik is niet echt dynamisch en niet nauwkeurig genoeg met deze opstelling. Ik wil niet afhankelijk zijn van de voedingsspanning (deze kan in principe van 11 V tot 14,8 V zijn).
Edit 2:
Ik heb hem nu redelijk stabiel alleen ik zit nog met de voedingsspanning.
R1 en R2 heb ik nu 1k aangehouden. Vanaf Q2 nog een voltage-divider met 10k om 33k om de piek eraf te toppen.
Ik ga uit van een ontwerpspanning van 14,8 volt max. Maar ik denk dat het handiger is om de batterijspanning eerst even naar 12 volt te regelen met een LM7812 omdat anders de weerstandswaardes steeds weglopen voor de transistors. Ik blijf anders lastig in het bereik zitten.
De toerenteller is verder keurig gekalibreerd op 250 Hz signaal = 2000 rpm. En bij 500 Hz signaal 4000 rpm (+/-).
Dit alles doe ik bij 50% duty cycle, ik heb even zitten testen maar het maakt niet veel uit of ik 1% neem of 99%. Zolang er maar een puls is. Waarschijnlijk neemt de meter wel meer vermogen op.
Nu moet ik nog even een puls aftappen van de alternator en dan is het geheel compleet . Als ik dan nog het DFM-signaal kan uitlezen kan ik de load van de alternator meten. Dan het liefst de 50 mV over de shunt zodat ik weer hoeveel verbruikers er aan staan en het geeft een aardig compleet beeld.
Het liefst hang ik nog een losse shunt tussen de alternator, dan heb ik iets meer grip op de laadstroom.