W-aansluiting maken op boot voor toerentalmeter

Met veel geduld en voorzichtigheid krijg je de zwarte fels rand wel los.
Een beetje ruimte maken dan kan je hem eraf draaien ik doe dat wel vaker om telkers te repareren. Dan met de 3 schroefjes valt hij uit elkaar.
Met een beetje geluk zit er wel een potmeter in.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 28 april 2016 20:51:42 schreef Shiptronic:
Schuif een geschikte meter in het gat? Arduino in zo een vijandige omgeving moet je niet eens willen.

VDO A2C59512344

De Arduino komt ik in een schakelkast die waterdicht is. Deze ga ik ook gebruiken ook diverse sensoren uit te meten zodat er een logboek per vaart mogelijk is. Het gaat eigenlijk om een schakeling om twee AC-signalen om te vormen. Waarschijnlijk ook op te lossen met wat discrete logica?

Liever maak ik de teller niet open, dat vind ik zonde, ik ben bang dat ik dan de rand beschadig. Ik kan hem wel even voorzichtig in een bankschroef zetten en kijken wat er gebeurd maar volgens mij is de rand geperst.

In een bankschroef beschadig je hem zeker.
Je kan er duc-tape omheen doen of een slangenklem en dan met een schroevendraaiertje de rand omhoog halen niet naar buiten draaien dan scheurt de rand.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Wat bedoel je met 'omhoog halen' precies? Zit hij op de koker geschroefd? Of bedoel je de koker naar binnen drukken?

Als je toch al met een Arduino gaat werken, kun je deze dan niet direct de toerenteller laten aansturen ?
PWM signaaltje proberen en dit middels een transistor naar 12 of 24V brengen?

Toerental zou je middels Inductieve benaderingsschakelaar kunnen detecteren.
Deze laat je dan triggeren door bv een boutkop in de aandrijflijn.
Je kan eventueel ook een slangenklem gebruiken om de aandrijflijn/ as te detecteren.

Shiptronic

Overleden

Heb je geen mogelijkheid om de originele dynamo bij te plaatsen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Persoonlijk vindt ik het allemaal een beetje knoeien, een ander dynamo "zoals Ship zegt" of een andere toeren teller zou het beste zijn. Maar goed het is mijn scheepje niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 april 2016 07:01:06 schreef HD13:
Als je toch al met een Arduino gaat werken, kun je deze dan niet direct de toerenteller laten aansturen ?
PWM signaaltje proberen en dit middels een transistor naar 12 of 24V brengen?

Toerental zou je middels Inductieve benaderingsschakelaar kunnen detecteren.
Deze laat je dan triggeren door bv een boutkop in de aandrijflijn.
Je kan eventueel ook een slangenklem gebruiken om de aandrijflijn/ as te detecteren.

Liefst stuur ik de toerentalsensor gewoon aan met een Arduinotje. Ik wil nog een paar interlocks maken welke ook veel eenvoudiger in software te doen zijn.

Op 29 april 2016 08:55:09 schreef Shiptronic:
Heb je geen mogelijkheid om de originele dynamo bij te plaatsen ?

Er zit nu een alternator op met een groter vermogen, om het minimum aantal toeren te halen is ook de poelie-verhouding anders.

Op 29 april 2016 10:02:35 schreef Lambiek:
Persoonlijk vindt ik het allemaal een beetje knoeien, een ander dynamo "zoals Ship zegt" of een andere toeren teller zou het beste zijn. Maar goed het is mijn scheepje niet.

Nieuwe toerenteller is toch weer 80 euro, voor een functie die eigenlijk 'niet echt nodig' is voor onze toepassing hergebruik ik liever het oude instrument.

Shiptronic

Overleden

Is de vliegwiel poelie ook aangepast?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 29 april 2016 11:30:09 schreef Shiptronic:
Is de vliegwiel poelie ook aangepast?

Er zitten meerdere gleuven op. Op het vliegwiel heb ik een grotere gepakt en op de alternator een kleine. Zodat bij stationair toerental de alternator net de 1400 toeren gemaakt, dan is er in ieder geval een redelijke laadstroom (40-50 amp). Bij 2000 toeren of meer (op de motoras) is er 110 amp op dit moment.

Lambiek

Special Member

Let je er wel op dat je dynamo niet teveel toeren gaat maken, ik weet niet wat het max toerental is voor je dynamo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 april 2016 11:50:00 schreef Lambiek:
Let je er wel op dat je dynamo niet teveel toeren gaat maken, ik weet niet wat het max toerental is voor je dynamo.

14.000 toeren max. Komt uit een Mercedes-Benz C220 met 170 PK ;) .

Lambiek

Special Member

Zelf gebruik ik deze nog al eens op een schip, prima dingen en je kan overal terecht voor reparatie.

Boch dynamo 140A.pdf

De 24VDC versie wel te verstaan. Niet voor de start accu's maar voor het boordnet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Snap ik, maar we hebben met veel pijn en moeite de huidige alternator er op kunnen laten lassen en het systeem werkt goed. Het heeft nog wel wat tuning nodig om uiteindelijk de 200 amp eruit te krijgen (volgens de benchmark van Bosch moet hij piek 240 kunnen).

Er zijn op ebay wel meer omgebouwde CS144-alternators te vinden zodat ze al 160 amp doen bij stationair toerental (met piek soms 300!). Maar deze zijn dan vaak wel poly belt ivm v-snaar. En op ons blok zit geen poly belt en een adapter maken is zeer bewerkelijk.

Er zijn ook 'dual 300 amp'-sets te krijgen voor 220 dollar, dan kom je op 600 amp :P .

Maargoed, ik begrijp dat ik met een simpel PWM-signaal de toerenteller moet kunnen aansturen? Dan ga ik daar even mee testen. Liefst plaats ik gewoon een opnemer op het vliegwiel.

Als de V-snaar slipt van de alternator dan zou je alsnog een afwijkend toerental krijgen anders.

Lambiek

Special Member

Ik heb slechte ervaringen met dat Amerikaanse spul, gebruikte in het begin nog wel eens Balmar dynamo's maar nu niet meer. Veel Victron filialen verkopen het ook niet meer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op zich kan ik dat wel voorstellen, als ik ook zie wat voor een beugeltjes erbij geleverd worden om de 300 Amp alternator vast te zetten :X .

Ik ga even mijn huiswerk doen: in ieder geval de opnemer bestellen om het toerental te meten van de as, dan kan ik dit in ieder geval logggen. Dit wil ik eigenlijk combineren met de gasstand, temperatuur van koelwater in en uit. Ook zit er op de alternator een DFM-signaal waarmee ik kan meten wat de load is, ook interessant om te weten.

Lambiek

Special Member

Ik ga even mijn huiswerk doen:

Wel je best doen hé, dus dat wordt wat langer dan even. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 april 2016 07:01:06 schreef HD13:
Als je toch al met een Arduino gaat werken, kun je deze dan niet direct de toerenteller laten aansturen ?
PWM signaaltje proberen en dit middels een transistor naar 12 of 24V brengen?

Ik heb even een test gemaakt met een BC548B vanaf een PI. Ik genereer een 12V pwm signaal hiermee.

Echter als ik deze verbind met de toerenteller zie ik niets gebeuren.

Ik denk dat er een echt AC-signaal nodig is? of toch niet omdat er wordt gesproken over een weerstand. Een mini-inverter voor 12 volt? Gaat de signaalingang in de toerenteller naar ground of 12V?

Edit: Ik heb nu dit schema. Uitgangssignaal van rPI is 3.3V, 50% duty cycle. Ik krijg dit schema werkend op rond de 9 volt. Ik denk dat ik nog meer moet spelen met de weersyanden, ik ben er al mee bezig geweest maar krijg het niet goed.

Bij 9 volt zit ik op een Vmin van 0,7 V na R2. Bij 12 volt Vmin van 3,4 V. Ik heb het gevoel dat de toerenteller door deze bias blijft 'plakken'. Bereik is niet echt dynamisch en niet nauwkeurig genoeg met deze opstelling. Ik wil niet afhankelijk zijn van de voedingsspanning (deze kan in principe van 11 V tot 14,8 V zijn).

Edit 2:

Ik heb hem nu redelijk stabiel alleen ik zit nog met de voedingsspanning.

R1 en R2 heb ik nu 1k aangehouden. Vanaf Q2 nog een voltage-divider met 10k om 33k om de piek eraf te toppen.

Ik ga uit van een ontwerpspanning van 14,8 volt max. Maar ik denk dat het handiger is om de batterijspanning eerst even naar 12 volt te regelen met een LM7812 omdat anders de weerstandswaardes steeds weglopen voor de transistors. Ik blijf anders lastig in het bereik zitten.

De toerenteller is verder keurig gekalibreerd op 250 Hz signaal = 2000 rpm. En bij 500 Hz signaal 4000 rpm (+/-).

Dit alles doe ik bij 50% duty cycle, ik heb even zitten testen maar het maakt niet veel uit of ik 1% neem of 99%. Zolang er maar een puls is. Waarschijnlijk neemt de meter wel meer vermogen op.

Nu moet ik nog even een puls aftappen van de alternator en dan is het geheel compleet :) . Als ik dan nog het DFM-signaal kan uitlezen kan ik de load van de alternator meten. Dan het liefst de 50 mV over de shunt zodat ik weer hoeveel verbruikers er aan staan en het geeft een aardig compleet beeld.

Het liefst hang ik nog een losse shunt tussen de alternator, dan heb ik iets meer grip op de laadstroom.

Mooi lijkt goed te komen maar,
Waarom ben je zo gefixeerd op het alternator signaal ?

Dit kan nogal varieeren tav van je motor toerental.
Ten eerste moet je al precies weten wat de overzet verhouding van je poelies is.
En naarmate de V-snaren slijten of slippen zal deze waarde veranderen.

Beter is om een sigaal van de krukas poelie te gebruiken.
Je wilt immers het toerental van de motor weten en niet van de alternator lijkt me.

Heb je eventueel een foto van poelies die dit geheel aandrijven?
Je kan met een sensor gewoon bout koppen detecteren.

En aangezien je toch een Arduino gaat gebruiken kun je dit signaal gebruiken om er een pwm van te maken.
Je moet even niet vragen hoe dan, ben niet echt thuis in de Arduino

Liever ook op de krukas inderdaad. Er zit een positie getapt op het motorblok recht boven het vliegwiel voor een sensor, ik moet hier alleen even de maat van opmeten.

Wat voor sensoren zijn dit normaal? Gaat dit met een magneet of wat wordt er gebruikt?

Ik heb nu geen foto maar kan die wel even maken binnenkort. Het gaat overigens waarschijnlijk geen Arduino worden maar een AVR chip met ingebouwde CAN/RS485 bus. Hier kan wel een bootloader op als het moet dacht ik. Maar dit komt wel goed.

Shiptronic

Overleden

het simpelst pak je een 5V hallsensor.

Die voed je met 5V, de uitgang word dan naar massa getrokken(evt met een pull up)

Bij hall sensoren heb je 2 types,

A) schakeld als er een magneet voorbijkomt
b) heeft magneet ingebouwd, en reageerd als er staal voorbijkomt en zo het magnetisch veld sluit

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 1 mei 2016 13:30:23 (78%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het kan aan mij liggen hoor, maar volgens mij wordt er toch wel een fout gemaakt door die teller met PWM aan te sturen.
Het ding werkt op Hertz in mijn bescheiden mening.
Dus je zal de "tone (pin, freq)" functie in je avr moeten nemen.
Vermoedelijk zal je bij "tone (?,500)" volle schaal hebben.

My 2 cents.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Deze:
http://www.digikey.com/product-detail/en/allegro-microsystems-llc/ATS6…

Heeft geen magneet nodig en kan tot 150 graden C.

Misschien een ABS of kruk/nokkenas sensor bij een autodemontagebedrijf opsnorren.
Moet je wel het juiste type (Hallsensor) weten te vinden.

Ik heb nog een filmpje gezien van een vergelijkbare motor:
https://www.youtube.com/watch?v=jprU2THU7GA

Dit is een iets ander model maar de indeling is vergelijkbaar. Bij ons zit er echter om het vliegwiel nog een rand ter bescherming van de vertanding.

In deze rand zit een gat geboord en getapt wat een perfecte locatie lijkt voor een sensor.

@Shiptronic: Het lijkt mij echter niet aannemelijk dat er een magneet in de vertanding zit, ik zou even moeten kijken of hier mogelijk een montagepunt voor is. Het lijkt mij dat een dergelijke sensor op een andere wijze pulsen krijgt?

@TonHek. Ik gebruik PWM op 50% duty cycle om een blokgolf te krijgen. Daarna varieer ik de frequentie van dit PWM-signaal. De meter is dus wel frequentie gestuurd.

Edit:

http://amtgarageforum.nl/public/topics/595576-toerental-sensoren.pdf

Ik begrijp de truc! Er zou een dubbele tand op moeten zitten! Ik ga eens op zoek.

Edit2:

http://www.aliexpress.com/item/magnet-Inductive-Proximity-Sensor-NJK-5…

Dit werkt dus alleen met een magneet wat ik begrijp. De term 'inductive' vind ik verwarrend.

[Bericht gewijzigd door LauPro op zondag 1 mei 2016 14:18:08 (21%)

Shiptronic

Overleden

Dubbel tand? geen idee waarom? het handigst kan je de starter krans nemen, daar zitten al tanden op. Enige wat je moet doen is het aantal tanden tellen. dat is dan 1 omwenteling.

magneet zit idd niet in de vertanding, vandaar dat je dus een sensor nodig hebt waar de magneet al in zit , en die registreed of er metaal voor zit.

ABS sensoren zijn meestal inductie sensor (allen een spoel) die zijn veel lastiger (2 polig soms met afscherming). Een hall-sensor herken je meestal door 3 aansluitingen Massa voeding en signaal.

Vraag eens op een sloperij, die hebben ze zat liggen

Troep van ali, links laten liggen, nooit een fatsoenlijke DS erbij :(

[Edit] hier nog een klein beetje extra info over hall sensoren ;) http://www.allegromicro.com/en/Design-Center/Technical-Documents/Hall-…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 1 mei 2016 21:49:26 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.