staat de poes voor de deur ?

Lambiek

Special Member

Op 26 april 2016 17:02:17 schreef Tidak Ada:
Dat lijkt me juist de bedoeling, daarom ook een systeem waarvoor hij zijn bed uit moet >:)

Ik kom er het bed niet voor uit in ieder geval. :r :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mijn poes doet de deur zelf open

Op 26 april 2016 17:02:17 schreef Tidak Ada:
[...] Dat lijkt me juist de bedoeling, daarom ook een systeem waarvoor hij zijn bed uit moet >:)

Ligt eraan hoe de buurvrouw is, dus ik ga voor de camera optie :)

T-sec, "draadloos" ????

ik had het hier al wat opgegeven,ttz wat voor mij (als leek) iets simpel zou kunnen zijn , lijkt toch niet zo .Vele reacties, verwarring, over mn duidelijke vraag,ttz de situatie van een kat die BUITEN voor de deur staat (langs de tuin zijde) en zijn aanwezigheid dient DRAADLOOS doorgegeven via 1 of ander elektronische oplossing, nogmaals :

ja het regent buiten soms
ja, het zonlicht bevat IR dat op de ontvanger zal schijnen
ja, het moet draadloos zijn
ja,snachts is het donker

en neen geen spullen op of rond het lichaam van de kat gebonden,gechipped enz

toch een simpele vraag ?
Is de eerste keer dat ik dit op een forum (volgens mijn inziens met heel wat onderlegde mensen) plaats, en van het eerste halfuur een pak reacties,….maar geen simpele oplossingen ….Wel veel "grapjes" ;-)
Doet me denken aan sommige vragen die ik hier net niet "beantwoord "zag zoals een tuinkabouterdiefstal, ook nog een piep/suis geluid "in huis"….enz…Mij lijken veel van die "antwoorden" toch op de rand van off-topic (wat ergens vermeld staat in de policy hier dat het dient vermeden).
Als de vraagsteller de reacties wilt beantwoorden (uit etiquette) dan zit men lang voor niks bezig.
toch bedankt

RAAF12

Golden Member

Halsband met magneetje erin. Andere kant van de ruit magnetisme detecteren.

evdweele

Overleden

De vraag mag dan simpel zijn, de oplossing is het allerminst.
Er moet aan nogal wat voorwaarden worden voldaan:
- Bestand tegen weer en wind
- Draadloos
- De kat moet het betrouwbaar kunnen bedienen
- Geen spullen die de kat bij zich moet dragen
- Ongewenste alarmeringen moeten zoveel mogelijk worden uitgesloten

En nee, ik heb ook geen oplossing. Bovendien heb ik een hekel aan katten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Christroom, ik heb jou topic doorgelezen, meegedacht en meegezocht, tot ik dacht een goede oplossing voor je te hebben.
Maar als jij op zo'n manier op deze goede bedoelingen reageert dan scoor je bij mij geen punten...

Willie W

Golden Member

Doe de kat weg en koop een goudvis, ben je van al dat gedoe af.

Koop een draadloze deurbel, monteer de drukknop op kattenhoogte en leer de poes om op het knopje te drukken.
Trouwens, waarom moet het perse draadloos?

High met Henk

Special Member

Hoezo niets aan de kat binden?
deze tag is 6 bij 2,5mm
Een willekeurig katteband gespje is groter

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mvdk

Golden Member

Kunnen we het hier over katten en kattenluikjes hebben ?
Als ik dit topic in Zuid Afrika zou zitten lezen, en iemand zou over m'n schouder loeren, zou de persoon kunnen denken dat ik naar iets heel anders zit te kijken.
https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20120115141006AA7aJIW
Tis een kat, please.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Nog maar een keer bewezen. Een hond heeft een baas, een kat heeft knechten die haar dienen.

Voor een kat zou ik mijn bed al zeker niet uit komen. Niet thuis bij het slapengaan? Blijf dan lekker een nachtje buiten.

Het is inderdaad allemaal niet zo eenvoudig. Draadloos, moet ook 's nachts werken. Mag niet reageren op de kat van de buren. Ze heeft geen chip, halsbandje met RFID mag ook niet. Een irisscan of vingersensor pootscan gaat waarschijnlijk niet werken. Het is in eerste instantie bijna ondoenbaar jou kat uit andere te herkennen zonder RFID. Gebruik je een RFID, dan moet de kat nog netjes langs de scanner lopen. Hang je een (WiFi) netwerkcamera op die reageert op beweging, dan kunnen ook andere dieren de camera activeren.

Eenvoudigste is de kat andere manieren te leren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

T-sec, is n beetje wat ik bedoel ,al die randopmerkingen.
Ik blijf beleefd en beantwoord de mensen die denken een oplossing te hebben.
met "bedoelingen" komen we niks verder (na zovele reacties) ,dat weet jij ook, en als ik je niet mag wijzen op feit dat JIJ je vergist vwb "draadloos", tja…dan wordt het de zoveelste e-motionele "goede" bedoeling en praatuurtje denk ik….
Eigenlijk dacht ik mbt Fora dat Technici nuchtere jongens zijn,moet ik nog even wennen dus ;-)

T-sec, ik zoek /zocht een simpele oplossing voor wat IK dacht dat een eenvoudige vraag was voor mensen met Kennis van zaken.Misschien heb ik me vergist.
Wat ik niet zoek T-sec zijn "goede punten" ;-)) en de kat ook niet.
Ik zoek wel nog wat verder en hou het hierbij, tenzij ZoefdeHaas (die eerder reageerde) nog effe aanvult hoe bij hem ( leek in een gelijkaardige situatie) de "pieper" binnenshuis het IR signaal ontvangt en of hij me een link kan bezorgen naar deze onderdelen, Conrad,Velleman etc

WIllie ,allemaal al geprobeerd,zelfs Free Willy in n bokaal….nope ;-)

Klaas, bedankt, maar zal wat inherent zijn aan fora, ttz ik schreef al paar keer dat het een glazen grote schuifdeur is ,geen kattenluikje, geen gaten boren en geen draden doorheen de muur (paranoia huisbaas ,-))
Deurbel al geprobeerd, vond de kat leuk, belt aan en verstopt zich dan….tallooooze keren opnieuw, Garfield is hier niks tegen.Trouwens, vingerafdruk ID ook al gedaan, verwisselt dan bewust van poot….tja..Kattekwaad hé..Had vroeger enkel honden, maar dit is een zwerfkat die zich ooit "aanbood" …mocht blijven, sowieso. ;-)
Ook tijdens de DAG is dit nodig,…….omdat er GEEN KATTENLUIKJE is ;-) en we hebben beslist van niet voortdurend naar de achterdeur te zitten staren ;-)
Zo, heb ook n verhaaltje gedaan ;-)

Hi, High Henk,kat (poes durf ik niet meer te zeggen ,ook al had ik het reeds in laatste reacties over "kat", want het triggert hier blijkbaar een paar "pussylovers"…misschien ander forum zoeken ?;-)) ) kan dit niet hebben iets om de hals,nooit gewoon geweest ,dus forceren we dat niet.

Ik hou het hierbij, ik zoek nog wat verder, en DANK aan iedereen voor de goede intenties.

fijne avond nog.

pa3gws

Golden Member

En toch zal het te doen zijn om de poes/kat een truukje te leren.
Begin met een druk schakelaar waar (om verwarring te voorkomen) het beest zijn poot op legt.
En als beloning krijgt hij/zij een beloning en kom jij de deur open doen.
En geloof me dat heeft het beest sneller door dan je denkt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 27 april 2016 20:21:00 schreef chistroom:
Eigenlijk dacht ik mbt Fora dat Technici nuchtere jongens zijn,moet ik nog even wennen dus ;-)

Technici zijn ook nuchtere jongens, maar de meest hebben ook wel een aardig gevoel voor humor.
Wat in deze discussie een rol speelt is dat je zelf weinig technische kennis hebt. Daardoor weet je niet alle aangedragen oplossingen naar waarde te schatten. Je dacht hier een simpele oplossing te vernemen, maar de randvoorwaarden die je stelt maken het allemaal wat minder simpel.

Wat ik zelf zou doen: een infrarood bewegingsmelder op kattenhoogte. Met de uitgang daarvan schakel je een bel of gong of toeter. Maar ja, daarvoor moet je wel een kabelverbinding van binnen naar buiten hebben. Ik kan me niet voorstellen dat dat niet mogelijk is. Maar ja, ik ben dan ook een techneut, en vind voor elk probleem een oplossing.

Zelf heb ik dat allemaal niet nodig. We hebben wel een poes, maar ook een kattenluikje in de keukendeur. De dame kan dus onbelemmerd in en uit lopen zonder dat wij uit ons bed moeten komen. Ik heb ook een eigen woning, dus als er een gat door de muur moet voor een kabeltje, dan maak ik dat gewoon. Hoef ik aan niemand te vragen.

Nou, nou, om der wille van de smeer, likt normalerwijs de kat nog steeds de kandeleer!

Nog eens samenvattend, er kunnen geen draadverbindingen van binnen naar buiten gemaakt worden. Dat zal bij gesofistikeerde oplossingen een aanzienlijke meerkost inzake een accuvoeding geven, buiten de extra benodigde fysieke inspanningen.

Als de ontwerpeis overeind blijft dat alleen deze kat herkend moet worden, en de kat geen tags gaat dragen, en een poot- of irisscan het ook niet wordt, blijft alleen de optie over om vriendjes te worden met een geluidstechnisch onderlegt iemand die de 'mauw' van deze poes kan analyseren of er een constant en herkenbaar patroon in zit. En daar dan op voortborduren.

Mocht deze laatste eis kunnen vervallen, dan is het een overweging om een troon voor zijne of hare Felis Catus bij de schuifpui te instaleren.

Dat kan bestaan uit een simpel horizontaal plateautje met aan een zijde een scharnier, en onder de tegenoverliggende zijde zo'n draadloze deurbeldrukker (event. met een nokje aan de onderzijde van het plankje).

Maaauuuw!

Shiptronic

Overleden

Je kan een wifi cam ophangen. en middels deze software : https://www.ispyconnect.com/ een paar foto's van de 4-voeter nemen

de software zal de poes herkennen en daar actie op uit kunnen voeren. Je kan jezelf een sms-je sturen. Maar een berichtje op je tablet puhsen , of zelfs een melding inbeeld van de tv is niet zo moeilijk.

Wifi cam kan dan droog binnen hangen en door de glazen ruit kijken. de mijne heeft ook IR ingebouwd , dus kan ook snachts kijken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Op 27 april 2016 20:21:00 schreef chistroom:
[...]

Hi, High Henk,kat (poes durf ik niet meer te zeggen ,ook al had ik het reeds in laatste reacties over "kat", want het triggert hier blijkbaar een paar "pussylovers"…misschien ander forum zoeken ?;-)) ) kan dit niet hebben iets om de hals,nooit gewoon geweest ,dus forceren we dat niet.

[...]

Das gewoon puur gezwam. Wij zijn in 1993 naar een grote boerderij gegaan waar dus ook een paar verwilderde katten liepen zonder bandjes echter die beesten zaten onder de vlooien: 1x vangen, vlooien band om en kostte wel paar halen, maar ze hielden ze keurig om. Daarna werden ze nog eens iets tammer ook omdat ze dankzij ons eindelijk van die kriebel beesten verlost waren. Okee de ene ving nog wel hazen die 2x zo groot waren als hijzelf...

Maar je moet wel ERG van je kat houden als je voor alles wat warm is en beweegt je bed uit wilt om de deur open te doen.....
Dus katten, honden, vogels, muizen, want zonder identificatie ga je dat krijgen......... PIR (bewegingsmelder) ziet alles en geeft dus ook valse alarmen... Als je een beetje pech hebt ziet hij ook de opkomende zon als een bewegende warmtebron. Ben je wel elke ochtend wakker met de zonsopgang...
Ik zou er zelf niet aan willen! er is 1 ding waar ik een nog grotere hekel aan heb dan katten in mijn huis: Wakker gemaakt worden als dat nog niet nodig is...

ik zou echt voor iets met identificatie doen, dat kan beeld, geluid, iris, poot, RFID of de kat iets aanleren wat andere katten niet kunnen reproduceren (denk aan wat wij mensen kennen als klop signalen, ofwel de kat een knopje leren indrukken)
scheelt je een hoop ergernis...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 27 april 2016 21:59:13 schreef Shiptronic:
de software zal de poes herkennen en daar actie op uit kunnen voeren.

Heeft ie natuurlijk geheid een zwarte poes of rooie al dan niet "je weet wel kater"...

mvdk

Golden Member

Op 26 april 2016 16:55:00 schreef rew:
[...]Goh... Een vriend van mij heeft ook zo'n glazen schuifdeur, een kat EN een kattenluik..... :-)

Ik zou naar de leverancier van de schuifdeur gaan en het ding laten aanpassen, dat is de kortste route. Als de leverancier niet meer bestaat, zoek een die deze aanpassing kan maken. Ik weet 't, het staat lelijk, zo'n doorgezaagde glazen deur, met zo'n luik onderin. Da's jammer, je moet wat over hebben voor je huisdier.
Alle andere oplossingen, met de beperkingen die worden aangedragen, gaan niet werken. Zoek het niet te diep, hou het zo eenvoudig mogelijk, ook al zijn de initial costs hoger dan je voor aanvaardbaar houd.

MvdK, gaat niet, huurhuis:

Op 27 april 2016 20:21:00 schreef chistroom:
ik schreef al paar keer dat het een glazen grote schuifdeur is ,geen kattenluikje, geen gaten boren en geen draden doorheen de muur (paranoia huisbaas ,-))

Tidak Ada

Golden Member

Onze kat heeft zichzelf aangeleerd om via een ons nog steeds onbekende weg (de terugweg is wel bekend) via het dak een raam boven in het huis binnen te lopen....
Hoeven we niet meer naar om te kijken :)

Hebben we de honden nooit aan kunnen leren ;( >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Andere schuifdeur erin, dit keer één met kattenluikje. De oorspronkelijke deur berg je op, en plaats je weer terug bij beëindiging huur. Er zijn mensen die hun badkamer in een huurhuis voor duizenden euro's verbouwen, je moet wat overhebben voor je huisdier.
Ik denk dat 't gewoon niet mogelijk is om een betrouwbaar (en betaalbaar) electronisch meldsysteem te produceren met de gestelde randvoorwaarden. Daarom begin ik over die schuifdeur aanpassen.

maartenbakker

Golden Member

Ik hoop nu dat de TS inmiddels doorheeft wat het verschil is tussen stevig meedenkwerk en slap meepraten zoals hij misschien verwacht had.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Eens, juiste constatering.

Ik heb in mijn 'oplossing' twee vooral niet elektrotechnische dingetjes niet verteld, maar daar zou ie als sleutelaar/knutselaar dus wel zelf uit moeten komen.