NAD 356, krakende volume regelaar rechter luidspreker

Hoi

Heb een 8 maand oude nad 356 stereo versterker.
Probleem is dat de rechter luidspreker uitgang kraakt, stoort bij het regelen van de volume.

Versterker is onder garantie gerepareerd, klacht geconstateerd en speakerrelais vervangen.

Helaas na een paar uur weer hetzelfde probleem.

Mijn vraag is of een speakerrelais deze klachten kunnen veroorzaken.

als het speaker relais dit heeft veroorzaakt is het doorgaans zo dat het geluid wegvalt op laag volume, maar draai je het volume op dan is het geluid voor een tijdje weer goed.

kraken met het volume regelen is doorgaans de volumepotmeter zelf die gammel is. nad komt uit china tegenwoordig, heeft de kwaliteit geen goed gedaan. het kan een soldering van de potmeter zijn op de print, maar ik vermoed de alps potmeter zelf die gammel is. scheelt het als je licht duwt of trekt aan de volumeknop met het regelen?

anders terugsturen, er zit minimaal een jaar garantie op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Terug gaan naar de reparateur? Blijkbaar niet lang genoeg laten proefdraaien. Ik ken helaas dezelfde prutsers die al gauw denken dat de klus is geklaard. 'Mag ik ff vange?'
Fan van NAD?
(2013) http://www.circuitsonline.net/forum/view/111639

heb het met een 23 jaar oude nad ook gehad, wegvallend geluid maar was even weer goed na het volume open zetten. dus nieuwe relais van hetzelfde type erin gezet. laten draaien, maar na een half uur weer hetzelfde probleem. bleken de nieuwe relais ook dit probleem te hebben met hoge contactweerstand. dus maar een compleet ander type relais erin gezet wat wel bleef werken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geluid valt niet weg, krakende volume regelaar op de rechter luidspreker.

Trekken of duwen geeft geen verbetering.
Wel een drama na 8 maand al problemen.

Fan van NAD?
(2013) http://www.circuitsonline.net/forum/view/111639

Geluid bevalt mij wel van nad.
Met mijn vorige oude set slecht een keer een probleem gehad.
Helaas is kort geleden mijn voorversterker opgebrand en dacht koop nu maar eens een nieuwe Nad, gaat vast weer 20 jaar mee.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 april 2016 20:03:36 (71%)

Hoi Sanne,

Ik heb dit probleem ooit eerder meegemaakt met een ander type NAD geïntegreerde versterker. In de eerste instantie ook het uitgangsrelais en volume potmeter vervangen. Leek toen ook opgelost te zijn, maar na een paar uur wederom gekraak. Wanneer de versterker een tijdje niet gebruikt werd bleef hij een tijdje ook netjes spelen, het leek dus een temperatuur gerelateerd probleem te zijn.

Probleem zat toen in de DC ontkoppeling (van de voortrap) welke actief werd/word geregeld. Ik weet niet hoe dat zit bij de 356 van jou, dat is namelijk een vrij nieuw type. Maar de klachten komen overheen.

Wellicht heb je er wat aan.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

de versterker gaat terug voor reparatie, laat wel even weten hoe het afloopt.

versterker is terug van reparatie.

Na grondig onderzoek bleek dat er soms kanaalverschil op de volumepotmeter optreedt.

Bij zacht volume komt er soms maar 1 kanaal door.

Uit voorzorg zijn alle potmeters vervangen.

Staat nu 4 uur te spelen en gaat nog steeds goed.