spanning op uitgang van 78xx van andere bron: mag dat?

Shiptronic

Overleden

Als de uitgangspanning van de 7805 hoger kan worden als Uin (0V in dit geval) behoor je een diode over de in- en uitgang te zetten van de 7805 , staat ook in de DS

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een 7805 vindt het niet echt leuk als er op zijn uitgang een hogere spanning staat dan op zijn ingang. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je een voeding met transformator, gelijkrichter, buffer elco, 7805, buffer elco (groot) hebt gemaakt. Zet je dat uit dan kan er door de elco op de uitgang een hogere spanning aan de uitgang van de 7805 staan dan op de ingang.
Of dit in jouw situatie ook voor kan komen kan ik zo niet inschatten.

Bij lage vermogens kun je de verschillende uitgangen inderdaad scheiden met een diode, eventueel de uitgangsspanning van de 7805 wat omhoog brengen door eenzelfde diode in aansluiting naar massa aan te brengen. Er zin dioden met maar 0.2V spanningsval.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 28 april 2016 08:23:35 schreef Shiptronic:
Als de uitgangspanning van de 7805 hoger kan worden als Uin (0V in dit geval) behoor je een diode over de in- en uitgang te zetten van de 7805 , staat ook in de DS

Om de condensator aan de uitgang op tijd te ontladen is dat prima. Maar als de ingangsspanning echt zo laag wordt dat dat belangrijk is, kun je op die manier dus geen 'vreemde' spanning aansluiten, want die wordt dan continu kortgesloten.

Als de ingangsspanning voor de 7805 uit een gelijkrichter komt waar verder niets aan hangt, zoals in het schema hierboven, dan zou het wel kunnen.
De reservoircondensator en de ingang worden dan door de vreemde spanning via de beveiligingsdiode op bijna 5V gehouden (over die diode valt dan bijna geen spanning meer).

Hangen er aan de gelijkrichter wèl nog meer dingen, dan worden die door de vreemde spanning via de diode gevoed, wat vaak ook weer niet de bedoeling is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 28 april 2016 08:23:35 schreef Shiptronic:
Als de uitgangspanning van de 7805 hoger kan worden als Uin (0V in dit geval) behoor je een diode over de in- en uitgang te zetten van de 7805 , staat ook in de DS

Hmmhhh, weer wat geleerd. Maar geldt dat ook als Vin gelijk 0V is? Want dan is de 7805 niet meer actief!

Ook de optie met twee diodes, eentje vanaf de tweede pin naar massa én eentje aan de uitgang snap ik, maar heeft dat invloed op de totale I die de 7805 kan leveren? 'Want als het niet uit de breedte komt...', je weet wel...

Als er te veel twijfel over blijft, dan ga ik toch maar over op een 317T, maar dat zijn weer méér componenten er omheen, en dat wilde ik eigenlijk niet.

betekent dit dat niet alle driebenige spannings regelaars dat probleem hebben?

De meeste hebben dit "probleem" denk ik. Als de stroom beperkt is, dus als er NIETS op de VIN kant hangt, dan overleeft ie het meestal. Maar in het schema hierboven staat een 1000uF condensator getekend. De stroom van Vout naar Vin door de 7805 (met kennelijk een spanningsval van > 0.6V) is dan genoeg om hem te nekken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

zet gewoon een diode in de massa van de 7805. zijn uitgang zal dan op 5,6V komen (5.0V van de regelaar + 0,6V van de diode).
en zet dan een diode aan de uitgang van de 7805. dan zal die uitgangsspanning van 5,6V weer naar 5,0V gebracht worden. en dan heb je geen probleem meer.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Inderdaad, dat zie ik ook als een oplossing. Maar ik vraag me af: heeft dit consequenties voor de maximale stroom die ik uit de 7805 kan krijgen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 29 april 2016 18:40:10 (57%)

Arco

Special Member

Nee, de regelaar wordt alleen iets minder warm... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

Het schema in de post van Shiptronic is beter dan een met o.a.een
diode in de ref/sdj/gnd lijn.

Kun je precies uitleggen waarom? Ik probeer maximaal te leren.

Overigens zie ik dat ik nog geen antwoord heb op de vraag of de diode van uitgang naar ingang (zoals in het schema waaraan je refereert) ook bescherming biedt als V(in)=0 V.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 29 april 2016 18:40:24 (29%)

rbeckers

Overleden

1 Efficiëntie
De diode verhoogt de minimum spanning op de ingang.
2 Nauwkeurigheid
De stroom door de ref/adj/gnd pen is veel lager dan Iout. Dat geeft een van de belasting afhankelijke 5V.
3 ruis, e.d.
Zie LM317.

Er zijn nog wat kleine details.

V(i) mag 0V zijn.

Op 28 april 2016 19:16:29 schreef rbeckers:
1 Efficiëntie
De diode verhoogt de minimum spanning op de ingang.
2 Nauwkeurigheid... etc.

Duidelijk. Dan kies ik gewoon voor de toepassing van een diode zoals in het schema en klaar. Hatsikidee.

Thanx!

Sine

Moderator

Niet iedere 7805 is de zelfde 7805. Er zijn 7805's die gaan zeneren als je een hogere spanning aan zijn uitgang aanlegt dan zijn uitgangsspanning.

Daar worden ze overigens NIET blij van !

Dus nee, NIET zomaar vreemde spanningen aanleggen NA een 7805!
Die diode eroverheen gaat daartegen niet helpen (je hebt hem om andere redenen wel nodig). De truuk van Fcapri met twee diodes wel, als je belasting niet te kritisch is.

Een LM317 met een diode in de uitgang is nog mooier omdat je de diode in zijn uitgang weer kunt wegcompenseren.

Er zijn overigens regelaars die beter tegen kunnen, zoals de NCP1117, en die er expliciet goed tegen kunnen zoals de LT1761. Het kan erg praktisch zijn en als het in de toepassing belangrijk is zou ik het in die hoek zoeken.

Shiptronic

Overleden

Die truck heb ik niet zelf bedacht , maar stond eens in een DS. Geen idee meer welke, gister even snel gekeken maar kon niete 1,2,3 een DS vinden waar het in stond. Daarbij zou TS eerst aan moeten geven welke 7805 gebruikt word., want zo als hier boven gemeld:

Niet iedere 7805 is de zelfde 7805

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
rbeckers

Overleden

Volgens TI treed er bij ong. 7V reversed break down op.
De diode verhindert dit.
http://www.ti.com/product/UA7805?keyMatch=7805&tisearch=Search-EN-…

Er zijn inderdaad wel verschillen tussen 7805s van andere leveranciers.

Shiptronic

Overleden

Kijk die zocht ik blz. 13 ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
rbeckers

Overleden

Elke regelaar zonder extra "intern ingebakken" of externe diode heeft hetzelfde probleem. De uitgang bestaat uit een transistor.
Bij een NPN of PNP zijn er, als een aansluiting reversed gebruikt wordt, zener en break down effecten.
De e-b overgang bij de 7805 uitgang kan maar 7V verdragen. Maar er zijn twee verschillende situaties: de uitgang valt later of valt niet weg terwijl de ingang 0V is. In de eerste, veel voorkomende, situatie is de oorzaak een (te) grote condensator achter de regelaar. Dan hangt het van de hoeveelheid lading in die condensator af of een diode nodig is.

Shiptronic

Overleden

Als diode een shottky pakken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 29 april 2016 10:39:02 schreef rbeckers:
Dan hangt het van de hoeveelheid lading in die condensator af of een diode nodig is.

En bij het plotseling aanbrengen van een externe bron, maakt het uit hoe groot de condensator aan de ingang is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rbeckers

Overleden

Ja, er kunnen grote piekstromen lopen.
De maximum stroom van een standaard 7805 is 1,5A. En die van een 1N4004 is 1A. Beide continu.

Het ontwerpen van schakelingen terwijl rekening gehouden wordt met het in- en uit-schakelgedrag is niet eenvoudig.

De maximum stroom van de 7805 is een interne limiet. De garantie is dat die boven de 1A ligt (en typical: 1.5A zoals jij zegt).... Net als "maximum temperature" niet gespecificeerd wordt: "internally limited".

De maximum REVERSE stroom, en wat voor gedrag daarbij hoort, staat zelden (nooit?) gespecificeerd. En daar hadden we het over. Die kan zomaar 0.1A zijn en dat ie bij 200mA gewoon in 1x stuk gaat. Of 3A en dat met een goede stroomstoot (inschakeloiek) van een condensator je daar overheengaat. Ik weet het niet. Het staat nergens gespecificeerd. Wel schijnt die diode te werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Yup. Gewoon destructieve test wat de limiet is en documenteren. Foolproof maken kan.

Prachtig college, dit.

Omdat de schakeling die gevoed moet worden een SDR-ontvanger is, heb ik besloten (toch) voor een degelijke oplossing te gaan met een 317T en een diode aan de uitgang om externe spanningen op de spanningsregelaar uit te sluiten. Ik krijg een mooie 5,0xx V aan de kathode van de diode, dus prima zo, eind goed, al goed.