Elektronica voor een ouderwetse bibberspiraal

Beste mensen,

Ik heb weinig verstand van elektronica en wil me toch wagen aan een project. Ik wil namelijk een bibberspiraal/zenuw spiraal maken. Dat is een speltuig waarbij je met een ring rond een gebogen kabel moet manoeuvreren zonder met de ring de kabel aan te raken. Doe je dat wel dan gaat er een zoemer/lampje af/branden. Zie bijgaande foto.

Ik heb daarvoor dus een zoemer en een lampje nodig, maar ik wil een beetje vals spelen. Ik wil op het circuit een relais plaatsen die ik met een afstandsbediening wil aan/uit zetten. Dus al raakt iemand de spiraal niet, dan wil ik de zoemer toch nog kunnen laten afgaan. Erg gemeen, maar voor feestjes volgens mij erg leuk.

Ik zou graag willen weten wat ik hier allemaal voor nodig heb. En waar ik dat zo voordelig mogelijk kan kopen. Ik heb dus nodig een zoemer, een lampje/houder en afstandsbediening en een component om het circuit aan of uit te zetten. Ik wil perse werken met een batterij/accu en niet met 220v. Ik hoor graag van jullie een oplossing.

Alvast heel erg bedankt,

grt, momo

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Kijk eens bij Conrad, of bij Velleman. Daar hebben ze vast wel een zender en ontvanger voor je, en ook de andere componenten die je nodig hebt.

Wat heb je nodig.
1: een zender.
2: een ontvanger.
3: een lampje.
4: een zoemer.
5: een batterij / accu of een stekkernetvoeding bijv. 6VDC.

Heb je al een idee hoe je dat aan elkaar gaat knopen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dag Lambiek,

Dank voor het/de warme welkom. Ik weet nog niet hoe ik het aan elkaar ga knopen. Ik heb een soldeerbout, maar heb nog nooit gesoldeerd, dus waarschijnlijk ga ik gewoon alles aan elkaar tapen/plakken. Ik ga zo bij Velleman en/of Conrad kijken.

Mocht er overigens iemand in Rotterdam wonen en mij hierbij een handje willen helpen, dan zou ik dat zeker niet afslaan..

grt

Lambiek

Special Member

Hier heb je een voorbeeld.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voorbeeld%20-%20plasticor.jpg

Hoop dat je hier iets mee kan. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

haha, heerlijk... dit scheelt me inderdaad een hoop denkwerk..

Lambiek

Special Member

Voor een zender - ontvanger zou je hier eens op kunnen zoeken.

modules zend/ontvanger 433MHz.

Er is genoeg te vinden op internet, of kijk ook eens bij www.alibaba.com of www.ebay.com

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je de spullen bij elkaar hebt, wil ik je wel helpen met het solderen.

Lambiek

Special Member

Ha, Rotterdammers onder elkaar. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@WJC... dat is ontzettend aardig van je, ik zal je eraan houden. Ik heb al een soldeerbout en "glijmiddel" of hoe dat ook heet ... alleen nog geen soldeertin..

@lambiek: Rotterdammars? die kent ik nie.. Rotterdammers daarentegen zijn inderdaad heel aardig haha

Graag aangeboden, m'n mailadres vind je in mijn profiel, voor als het zover is. Maar dan hebben we er hier al wat meer over gelezen!

Lambiek

Special Member

Op 28 april 2016 17:41:20 schreef Plasticor:
Ik heb al een soldeerbout en "glijmiddel"....

Nou, we horen het wel van je WJC. :) :) :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Dat is inderdaad een mooi prijsje, en je hebt alles in een keer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 april 2016 18:21:22 schreef Lambiek:
Nou, we horen het wel van je WJC. :) :) :)

Haha, als het is, wat ik denk dat het is, dan komt het buigijzer er ook nog aan te pas.

En die heb ik ook nog in 3/8". Wat mij er aan doet denken dat het verzamellijstje nog niet compleet is. Met dat buigijzer kun je ook rond stafkoper 5 mm buigen voor de spiraal zelf.

En wat afvalhout, een stukje mooi mahonie of teak zou mooi zijn om de spiraal op te zetten, en het handvat van te maken. Met wat extra hout kun je de plank verhogen tot een kistje waar de onderdelen in passen, waaronder dus ook de batterijhouder. Dus ook wat schroefjes en houtlijm.

Voor dat handvat is ook nog een stukje snoer nodig, alsmede wat draad om het spul met elkaar te verbinden.

Met alleen een lampje ben je er dus niet, je moet ook nog een fitting hebben, leuk zou iets zijn als een signaallamp. En een schakelaartje om het ding uit te zetten is ook wel handig.

Het zou fijn zijn als je ergens een draadsnij setje kan lenen om draad op de einden van de spiraal kunt snijden, je kunt hem dan met moertjes en ringetjes op de plank vastzetten.

En lopende de rit zal er nog wel iets te binnen schieten, zoals een stukje krimpkous voor de isolatie van het eerste deel van de spiraal.

Voorlopig kun je boodschappen doen!

Thevel

Golden Member

Een simpele oude of goedkope draadloze deurbel is waarschijnlijk ook wel om te bouwen en te gebruiken voor dit doel.

Willie W

Golden Member

En de fitting, was eigenlijk op zoek naar een gelijkaardige met een kunststof rand er omheen
en daar dan de twee schroefjes boven op om aan te sluiten.
Maar kon hem nergens vinden. Vandaar deze maar:

https://www.conrad.nl/nl/e10-brugfitting-794954.html?sc.ref=Product%20…

Edit
Het zou handig zijn als de TS aangeeft welke spullen hij eventueel al heeft voor dit project.
Dan is daar de rest op aan te passen.

[Bericht gewijzigd door Willie W op donderdag 28 april 2016 23:37:58 (20%)

Wordt nog jeugdsentiment ook Willie!

Lambiek

Special Member

Aa, die oude E10 fittingen hebben mijn oudere broers een keer op een grote vlieger gebruikt, "3 bij 2 meter" is een stukje nostalgie. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heren, ik ben ontroerd. Wat een positieve energie.. Al ben ik een alfa, ik ben redelijk handig, dus het project zal hoe dan ook slagen..;)

Tot nu toe heb ik alleen een ijzeren staafje in vorm gebogen en een stukje hout verkregen. Daarnaast heb ik nu dankzij lambiek een mooi schema en heb ik enkele youtube DIY filmpjes bekeken.. Maar elke andere hulp is welkom..

@WJC: een schroefeind op het spiraal is inderdaad een mooi idee; bij praxis verkopen ze een draad die helemaal "gesneden" is, maar of dat nou zo handig is? Daarentegen lijkt het me tof om het schroefbaar te maken, zodat je meerdere spiralen kunt buigen met verschillende moeilijkheids-graden; dan heb je maar 1 voet nodig! Sowieso vraag ik me af hoe het zit met welk draad het meest geschikt is. In neem aan dat hoe dikker het draad is, hoe meer "vermogen" je nodig hebt?

Het project is bedoeld voor kinderen die in mijn winkel komen, dus een kistje/houten plank waar ze de techniek zien is leerzaam. Daar vind ik wel iets op.

Tot slot: Ik heb een winkel in Rotterdam waar ik volgende week (gratis)typeles aan kinderen ga geven op echt oude typemachines en een nostalgisch oud-Hollands spiraal spel past daar ook wel bij, vandaar dit project. Ik ben bezig een kinderhoek te creëren waar oud en nieuw bij elkaar komen in een vermakelijk-didactische omgeving. Ik kan het nog niet verklappen, maar een onderdeel van de speelhoek zal jullie echt doen watertanden. Dat is pas een project waar jullie je elektronische tanden in kunnen vastzetten... Binnenkort meer..

Alvast bedankt,
Grt, Momo

Nog even over de zender/ontvanger... Die van ebay is 12v.. Omdat het voor kinderen is wil ik perse niet werken met een stekker/220v. Ik heb het gevoel dat een batterij gewoonweg veiliger is, maar ik kan me vergissen. Zijn er batterijen met 12v? Of moet ik dan met een accu werken?

Lambiek

Special Member

Op 29 april 2016 12:10:25 schreef Plasticor:
bij praxis verkopen ze een draad die helemaal "gesneden" is, maar of dat nou zo handig is?

Dat is draadeind, daar moet je niet aan beginnen. Dat ziet er niet uit.

Sowieso vraag ik me af hoe het zit met welk draad het meest geschikt is. In neem aan dat hoe dikker het draad is, hoe meer "vermogen" je nodig hebt?

1.5mm2 soepel draad is dik genoeg, er loopt nagenoeg geen stroom. En 1.5mm2 is lekker soepel, dus dat werkt ook lekker tijdens het spel.

Dat is pas een project waar jullie je elektronische tanden in kunnen vastzetten... Binnenkort meer..

We verwachten wel een foto natuurlijk als die hoek klaar is!!! :)

Op 29 april 2016 12:18:39 schreef Plasticor:
Nog even over de zender/ontvanger... Die van ebay is 12v.. Omdat het voor kinderen is wil ik perse niet werken met een stekker/220v. Ik heb het gevoel dat een batterij gewoonweg veiliger is, maar ik kan me vergissen. Zijn er batterijen met 12v? Of moet ik dan met een accu werken?

Het kan beide, acht batterijen van 1.5VDC is ook 12VDC. Of je pakt een accu van 12VDC, die kun je nog opladen ook. Maar batterijen kun je ook opladen natuurlijk. Het is maar net wat je wilt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

50mA is niet zoveel natuurlijk, maar het kan wel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heren/dames,

Bedankt voor jullie input, ik ga aan de slag met het kopen van de onderdelen en laat dan weer van me horen,

@lambiek: dank en foto's van de kinderhoek volgen zeker

grt,
Momo