Omvormer van PV schakelt apparatuur

Dat zou ik niet aan de kant van de omvormer uitzoeken, maar aan de kant van de groepenkast.

Dus de stroom meten die het huis ingaat en als dat negatief is, dan extra verbruikers aanzetten.

De omvormer heeft een aparte groep, uiteraard wordt een schakeling vanuit de groepenkast dan het meest voor de hand liggend.

Dat bedoel ik niet. :)

Lomp gezegd bedoel ik dat het niet boeit wat de omvormer doet, dus een interface/uitlezing oid met/van de omvormer heb je weinig aan.

Wat wel boeit is of je huis als geheel op een bepaald moment netto stroom trekt of levert. Oftewel: de stroom meten die je groepenkast ingaat en aan de hand van die cijfers je acties bepalen.

inschakelen van wasmach lijkt me niet nuttig als de zon net even schijnt op een dag .
zou gaan voor boiler of accu's laden tijdens teruglevering

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 28 april 2016 15:16:47 schreef Franssel:
inschakelen van wasmach lijkt me niet nuttig als de zon net even schijnt op een dag.

Och, als er 15 minuten lang teruggeleverd wordt lijkt me dat een mooi moment om de wasmachine aan te zetten. Hij moet toch een keer aan.

zou gaan voor boiler of accu's laden tijdens teruglevering

Als je een boiler hebt is dat een mooie optie, die kun je ook onmiddellijk weer uitschakelen als de zon verdwijnt. Maar wat ik aan het eind van de dag met een geladen accu zou moeten is me een raadsel.

noodstroom systeem in m'n buitenhuisje bv of iemand die eilandbedrijf heeft (was maar een voorbeeld)

en als je de afgelopen dagen bekijkt piekt de zon er soms erg fel door de wolken voor enkele secondes

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 april 2016 20:20:56 (52%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

heb geen boiler en geen accu (behalve in mijn auto).
wel wasmachine.

Ik denk dat het meest praktische is om de machines met (hun eigen) timer tussen 11:00 en 15:00 in te stellen. (afhankelijk van de orientatie), waarbij je (met het gezin) dan aanhoudt dat de vaatwasser altijd rond 11:00, de wasmachine rond 13:00 etcetera, wordt aangehouden.

Als de zon zo wisselend is dat je een precies het juiste uur moet opstarten dan is deze waarschijnlijk toch alweer weg als de machine nog bezig is.

Allerlei schakelaars en toestanden maken je (familie) helemaal gek als ze een keer bij een uitgeschakelde droger staan omdat de zon weer weg is. Verder zijn veel moderne machines computergestuurd en deze gaan vrolijk naar het "beginscherm" als je de spanning inschakelt.

Een elektrische boiler erbij is misschien wel een aardige oplossing, technisch gezien, financieel verdien het het waarschijnlijk nooit terug afhankelijk van de salderingsplannen.

Zoals genoemd: je bent verkeerd bezig als verschillende andere apparaten al draaien of later aangezet worden, je moet dus in de meterkast meten.

@K7Jz
goede opmerkingen. gewoon schema overdag aanhouden. kan (deels) in groepenkast worden geregeld

dat lijkt idd het handigste.
zelf al produceren de zonnepanelen niet voldoende.

stelt dat je wasmachine 500Wh verbruikt voor een wasbeurt en je zonnepaneel heeft er daarvan 350 opgewerkt. dan heb je maar 150Wh moeten betalen. is in ieder geval al beter dan wanneer je wasmachine 500Wh snachts heeft verbruikt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Pieter, waar woon je?

In nederland moet je een heel forse installatie hebben om meer dan 5000kWh terug te leveren in een jaar. Tot die hoeveelheid wordt je "te veel geproduceerde" energie voor jou gratis en met een rendement van 100% in "het net" opgeslagen.

Zolang je onder die 5000 teruggeleverde kWhs blijft, kan je gewoon 's avonds je overdag geproduceerde stroom gebruiken!

Pas als je over die 5000 heen gaat, worden grappen zoals jij wil uithalen interessant. (ook al is het rendement laag, dan is zo'n energiebesparingstruuk leuk. Als het maar IETS opbrengt. Hier is de kans 99% dat het EUR 0.00 opbrengt....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

PieterPV, als je jezelf eens in wil lezen, zoek dan eens op "piekscheren" of "peakshaving".

Dat is namelijk wat je wil in relatie tot de opbrengst van je pV-panelen.

Bedankt voor de adviezen. Ik ben bekend met salderen, maar dat is niet voor eeuwig. Vandaar mijn interesse.

Pieter, heb je daar een bron voor, of is dat een gevoel van: "De overheid zal je wel weer naaien, net nadat je een investering hebt gedaan?"

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Niemand weet nog wat er gaat gebeuren, maar het onbeperkt salderen lijkt niet houdbaar.

Blue Sky

Cableguy

Ik weet niet of je een slimme meter hebt maar daar zit de P1 poort op en daarmee kan je de meter uitlezen. Mij ontbreekt de technische kennis om daarvoor een schakeling te ontwerpen maar theoretisch zou daar iets mee te doen moeten zijn.

Wat het salderen betreft: ze willen dat in 2020 evalueren. Dat kan uiteraard alleen als iedereen een slimme meter heeft en tot die tijd blijft het salderen zoals het nu is. Met een ferraris meter is niet te zien hoeveel je terug levert.

Waar rook is, is stroom

Ik weet niet of je een slimme meter hebt maar daar zit de P1 poort op en daarmee kan je de meter uitlezen. Mij ontbreekt de technische kennis om daarvoor een schakeling te ontwerpen maar theoretisch zou daar iets mee te doen moeten zijn.
en dat was de vraag

Op 30 april 2016 10:13:33 schreef PieterPVen dat was de vraag

Dat is nog steeds de vraag. Heb je nou wel of niet een slimme meter?

ja die heb ik, en als je die niet hebt kan je die natuurlijk alsnog krijgen.
weet iemand of je via die P1 poort een schakeling kan organiseren?

Het is er voor een handige Harry best wel uit te trekken wanneer je meer produceert dan verbruikt.

Maar wat wil je dan gaan schakelen? K7Jz had al aangegeven dat dit gewoonweg niet praktisch is.

Om nog wat dieper op de wasmachine door te gaan:

Stel dat je het voor elkaar hebt, dat je een signaal krijgt wat duidt op een grotere productie dan verbruik, dan kun je daar bijvoorbeeld nog een vertraging van een kwartier inzetten zodat de wasmachine niet start bij het eerste schamele straaltje zon.

Voorwaarde is wel dat je nog een oude wasmachine met een analoge klok hebt, die kun je op een programma instellen, en dat gaat werken zodra die spanning krijgt.

Met een digitale besturing gaat dat niet, op het moment dat er overschot is, zul je toch handmatig het programma moeten starten De timer doet het immers niet, omdat de wasmachine geen constante voedingsspanning krijgt. En ik heb er ook nog geen weet van dat er wasmachines zijn met iets E-bus achtigs, waarmee je op basis van een extern signaal het programma kan starten.

En dan heb je nog een probleem. Het is wastechnisch ongewenst om het eenmaal gestarte programma langdurig te onderbreken. Dus eenmaal gestart en er toch bewolking langskomt, moet ie dan toch op in te kopen energie doordraaien.

Vandaar het voorstel van die boiler, de meeste energie is nodig voor de verwarming van het water. En het ding is gewoon 'hard' te schakelen.

Dus met een hotfill-wasmachine en een eigen blik naar de lucht qua zonverwachting, ben je feitelijk het beste af...

De P1 poort geeft een TTL signaal met allemaal data. Je hebt dus eigenlijk iets van een microcontroller nodig, klassieke schakelingen lukt niet echt.

Een stukje van die data, van onze slimme meter:

1-0:31.7.0(007*A)
1-0:51.7.0(001*A)
1-0:71.7.0(000*A)
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.239*kW)
1-0:61.7.0(00.000*kW)
1-0:22.7.0(01.740*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)

Hierin is te zien dat wij op fase 2 239W verbruiken, en op fase 1 1740W terugleveren. Op de andere fases gebeurt dus niets qua verbruik of teruglevering. De stromen staan ook aangegeven, 7A door L1 en 1A door L2.

Wat je nu je microcontroller kunt laten doen, is een triac aansturen die het vermogen van een verwarmingselement in een boiler laat regelen. Daarvoor moet dan ook een temperatuursensor in de boiler zitten. De microcontroller stel je dan zo in:

Onder de 55 graden: Verwarmen, ongeacht wel/geen teruglevering, ivm legionella
Tussen de 55 en 90 graden: Verwarmen alleen met overschotten
Boven de 90 graden: Niet verwarmen, ongeacht wel/geen teruglevering

Je moet de boiler dan wel voorzien van een thermostaat aan de wateruitlaat, dat als het water >60 graden is, het met koud water wordt gemengd tot 60 graden. Anders kan je je vingers branden etc. Sowieso moet je even kijken wat de maximum temperatuur van de boiler is, ik roep wel 90 graden, maar dat is uit de lucht gegrepen.

Maar hiervoor heb je dus wel een boiler nodig. Een wasmachine bijvoorbeeld, is lastig, omdat je veel dagen hebt waarin het constant fluctueert tussen wel en geen zon. Je wasmachine draait dan alsnog net zo veel of weinig op zonnestroom als anders.

Bovendien moet je (uiteraard) de kennis hebben om zoiets veilig te doen, een Arduino knutsel je niet zomaar aan een huisinstallatie.

Dus beantwoord eerst inderdaad de vraag, wat wil je aan en uit laten gaan met je overschotten? Volgens mij zijn eigenlijk alleen verwarmingselementen praktisch bruikbaar, waarbij je de enegrie op kunt slaan.

evelo

Golden Member

Op dagen als vandaag met veel zon en ook wind ga ik er toch van uit dat een groot deel van de stroom die uit het stopcontact komt 'groen' is. (zelf al heb je geen eigen panelen)

Dus: kijk gewoon naar het weerbericht en bedien je wasmachine overeenkomstig, simpel.

bedankt allen voor het meedenken.
ik ga er nog een over nadenken wat nu en op termijn de beste oplossing is.

De ABB C11 meter kan je tussen je omvormer zetten, en deze instellen op een bepaald vermogen, dan kan ie een schakel signaal uitsturen. dan kan je daarmee weer iets inschakelen.

zit sinds 2009 in de PV.

Nou, ik ben dan al een stukje verder. Ik heb een niet meer ondersteunde Homewizard die met de lichtsensor mijn rolluiken op zolder open doet. Deze gebruik ik ook voor het opladen van mijn EV autos op de laagste stand met 3,5 kW 1 fase stopcontacten. Er zit dus een extra beveiliging in de trafo waardoor de Smart en de Volvo v60 hiermee om kunnen gaan.

Ik woon in Duitsland, ik betaal 28ct/kw aan greenpeace en krijg 9ct van RWE. Met het verschil betalen we de bruinkool :)

Ik ben dus voor mijn 650ltr Boiler op zoek naar zon schakeling die van een bepaalde hoeveelheid stroom een 3 fasen dompelaar wil schakelen :)