Maximale Urms op een Jack ingang mengpaneel.

Hallo audiofanaten,

zou het kunnen dat een ingang van een mengtafel in het hoog overstuurt raakt door een (te) hoge uitgangsspanning (vRMS) van een RIAA Pre-amp?

Het is nogal een oude mengtafel maar wel degelijke broadcast kwaliteit.
Bij de specs staat een ingangslevel van -30 dB until infinity. Dat moet dBu zijn neem ik aan?

De Pre-amp heeft een output van 11 dBu max bij 1khz.
Een andere pre-amp uit een iets duurdere klasse heeft een output van 6 dBu max bij 1khz.

6 dBu is toch min of meer een standaard in de audiowereld? Want 6 dBu is volgens mij 1.4 vRMS en dat is toch line niveau? Please, correct me where im wrong.

Ik speel graag vinyl singles en lp's en ik heb het idee dat het hoog vernacheld word door de pre-amp.
De pickup is een Stanton T60 met een Tonar banana element. De naald is een Ortofon Arkiv met 3.0 gram naalddruk. De pre-amp is van Behringer... Mengpaneel tenslotte D&R Airteq.

Wie kan mij een beetje voorthelpen want zo je kunt lezen heb ik veel vragen.

Mvg Ralph

heb je de preamp voor de platenspeler wel op de goede soort pickup element gezet? MM en MC maakt wel verschil, het 1 klinkt veel te zacht, maar het andere kiezen overstuurt de trap nogal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens mij zijn dit niet van de high-end moving coil elementen en naalden. Tis wel goede kwaliteit. Die pre-amp heeft geen keuze schakelaar voor zover ik weet.

http://www.bax-shop.nl/phono-voorversterker-attenuator/behringer-pp-40…

ben bang dat de draaitafel de phono preamp nogal overschaduwd in kwaliteit..

wat voor voeding zit er op de voorversterker? een geschakelde 12V voeding of een zware knoltrafo adapter?

het mengpaneel kan de reden zijn, maar als je de voorversterker op een andere regelaar of versterker hangt ben je daar zo achter. evt kan de max uitgangs spanning wat worden teruggezet door wat knoppen op het mengpaneel terug te draaien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Wat is het merk en type van de mengtafel?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

D&R Airteq. Zijn er niet veel meer van denk ik maar in google is het de eerste hit. Pdf manual.

RAAF12

Golden Member

Dit is een Moving Magnet type en die elementen geven ongeveer 5mV rms in een gemiddeld gemoduleerde groef. Meen dat zoiets bij een bepaalde snijsnelheid werd gedefinieerd maar ben dat even kwijt.
3 gram naalddruk is vrij fors, maar zal wel nodig zijn om de naald niet te laten ontsporen. Dwarsdrukcompensatie is ook mooi als dat afstelbaar is op de arm, of gaat dat niet op zo'n scratching type turntable? Als het hoog verziekt klinkt kan dat ook best aan de plaat zelf liggen. Eenmaal met een bulldozer naald door de groef gegaan= onherstelbare schade.

evdweele

Overleden

3 gram naalddruk is inderdaad wel vrij hoog. Mijn Ortofon staat op 1,5 gram.

Ik zet vraagtekens bij de opgegeven spanning die uit de pre-amplifier komt.
Dat komt niet overeen met 'lijnniveau'. http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm
Mijn oude, trouwe Sony receiver houdt het op 150mV over 50kΩ als inputsignaal.
En daar werkt ook alles prima op, wat ik er ook op aansluit; satellietontvanger, cd-speler, line-out van een laptop, line-out van een cassetterecorder enz.

Of de opgave van het gemiddelde niveau van de pre-amplifier klopt niet, of de pre-amplifier is een ondeugdelijk apparaat.
Sowieso duidt een en ander op oversturing. Een weerstandsverzwakker is een alternatief.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Eerlijk gezegd zegt mij het Moving Magnet gedeelte niet zo veel.
Wat ik wel weet is de 6mV @ 1khz uitgang van de naald bij een 5cm/sec snelheid. Dit staat in de specs van de naald. Net als de aangeraden 3.0 gram tracking force.

Uiteraard zullen sommige vinyl platen niet de beste meer zijn, maar ook bij best goede platen heb ik iets vervorming.

Die vervorming wordt natuurlijk uiteindelijk zeer duidelijk hoorbaar na de soundprocessing.

De setup is als volgt:
Platenspeler
Behringer Preamp
Airteq mengtafel
Aphex Compellor 320a
Esi Juli@ geluidskaart
Input Stereotool
Output Stereotool schakel ik buiten de uitzending naar de studio luidsprekers,
2 x DAP achter een QSC rackversterker.

Eigenlijk doet dat laatste er niet toe, want op mijn koptelefoon ( BeyerDynamic 250 Ohm) hoor ik hetzelfde.

De direct drive platenspeler kan ik enkel de tracking force instellen helaas. Dus geen fancy gradenverstelling of iets dergelijks.

Ik denk dat ik er ff 1 uit de studio moet halen en testen op een degelijke versterker met phono ingang, dan maar verder kijken hoe of wat.

Mvg. Ralph

Btw: Foutje in topic titel. Moet Vrms zijn in plaats van Urms

3 gram is érg hoog. Daar slijten je platen gewoon van, en na een tijdje ga je dat merken.

EDIT:
vergeet wat hier eerst stond even.
de Stanton T60 blijkt wel dwarskrachtcompensatie te hebben, maar die is vast ingesteld. Dan moet je in principe gewoon vervormingsvrij platen kunnen spelen met dat ding als naalddruk en dwarskracht in balans zijn.

Volgende stap is dan het controleren van de fouthoek. Met een simpele uitgeprinte fouthoekmeter kan je dat controleren en zo nodig aanpassen, een kennis van mij zegt dat door de armlengte het element in de Stanton T60 onder een hoek moet staan tegenover de arm.
Zie voor het instellen van de fouthoek deze site: http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml

Maar dan kom je dus met een probleem. De Ortofon Banana wordt zonder headshell in de arm geschroefd. Wat betekent dat? Je kan 'm niet draaien en de fouthoek is volkomen afhankelijk van de armlengte. De arm is volgens de kennis te kort voor een Banana. Mogelijk moet je een ander element kopen dat wel in de headshell te draaien is, als je met deze draaitafel door wil gaan.

Edit2:
het probleem zit vooral in de arm van de Stanton T60 omdat die een afwijkende lengte heeft. De Banana is in vrij veel armen toe te passen zoals de bekende Technics S-armen.

Bottom line:
Je speler-element combi is gewoon verkeerd. Ofwel heb je een headshell nodig met een ander element, waarbij je het element dus kan draaien. Ofwel je hebt een andere speler nodig waar het huidige element onder past. De huidige situatie resulteert in een naald die scheef in de groef staat en 'zijdelinks' probeert af te tasten.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 29 april 2016 15:58:08 (34%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zo, daar kan ik wat mee! Bedankt voor je input Ledlover.
Ik dacht al dat het hier wat mee te maken kon hebben, maar ik had eens een verhaal gelezen waar stond dat het verschil tussen een rechte en een s-arm niet zoveel uitmaakte. Nu bedenk ik mij dat het puur om de arm ging, het element werd niet genoemd.

Ik ben al aan het kijken naar andere platenspelers want ik vind die combi van Banana element en Arkiv naald zeer fijn klinken wanneer er geen vervorming is.

Zou deze een goede keus zijn?

http://www.bax-shop.nl/direct-drive-draaitafels/audio-technica-at-lp12…

Mvg Ralph

Henry S.

Moderator

Op 29 april 2016 08:00:48 schreef R-Tronic:
Btw: Foutje in topic titel. Moet Vrms zijn in plaats van Urms

Nope, U=spanning in de eenheid volt.

BTW, haal je mengpaneel er eens tussenuit. Maar ik heb ook heel erg weinig vertrouwen in de preamp.

Wat voor vervorming hoor je?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
pa3gws

Golden Member

Op 29 april 2016 18:17:50 schreef R-Tronic:
Zou deze een goede keus zijn?

http://www.bax-shop.nl/direct-drive-draaitafels/audio-technica-at-lp12…

Als je graag platen draait dan zal je voor een goede draaitafel iets dieper in de buidel moeten tasten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Henry S.

Moderator

Nu is dit al beter dan de gemiddelde platensnijder die tegenwoordig verkocht worden. Als snelstart een pre is dan kom je wel op zoiets uit.

Uit 1 recensie blijkt een lichte brom, dat kan ook aan de rest van audioketen liggen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Op 29 april 2016 18:17:50 schreef R-Tronic:
Ik ben al aan het kijken naar andere platenspelers want ik vind die combi van Banana element en Arkiv naald zeer fijn klinken wanneer er geen vervorming is.

Koop dan gelijk iets goeds, bijv. een tweedehands Thorens uit de 70ties
http://www.marktplaats.nl/z.html?query=thorens&postcode=

Zou deze een goede keus zijn?
http://www.bax-shop.nl/direct-drive-draaitafels/audio-technica-at-lp12…

Moet het USB zijn? Dat is voor computers, niet voor draaitafels :-)

evdweele

Overleden

Ik dacht in al mijn naïviteit "kom, ik kijk eens bij RAF, dat is een gerenommeerde HiFi-zaak in Amsterdam".
Die blijkt dus ook al niet meer te bestaan. "RAF is RIP" staat er op de website.
Overgenomen door een Deense keten HiFi Klubben. Maar wat ze daar aanbieden lijkt ook niet veel soeps.
Een "vintage" platenspeler scoren lijkt me nog de beste oplossing.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Natuurlijk zijn er duurdere platenspelers maar ik moet er 2 hebben dus kom ik zo dik in de 500 euro. Dat is voor mij voldoende.

Snelstart is zeker een pré, en Audio Technica is volgens mij geen beroerd merk.
Ik heb de recensies ook gelezen en die met die brom ook. De andere recensie geeft aan dat deze speler gemaakt is met een knipoog naar de Technics SL1200.

De draaitafel op zich kan mijn inziens niet veel verkeerd aan zijn, want hij draait wel of hij draait niet. Het gaat mij erom dat ik qua toonarm veel meer kan instellen.

Die USB is een leuke, niet verplichte uitgang. De RCA uitgangen hebben een line niveau dmv ingebouwde pre-amps.

Dus ik denk dat wanneer ik mijn eigen 2 goed kan verkopen, ik voor de Audio Technica ga.

Iedereen bedankt voor t meedenken en ik zal zondag even gaan testen zonder mengtafel en dergelijke.

Mvg Ralph

RAAF12

Golden Member

Motorgestommel in het Engels ook wel rumble genoemd is een item. Ik kan dit forum makkelijk volschrijven over dit onderwerp. Er zijn diverse manieren om rumble te taclkelen. Een direct drive of conventionele rubberen band inclusief verend opgehangen arm plint montage.
'Als het maar draait is niet voldoende'

Ik begrijp je punt, RAAF12.

Ik had beter moeten weten dat ik op zo'n reactie natuurlijk een wijs antwoord kan verwachten. Uiteraard draait het niet alleen om het draaien, want draaien doen ze allemaal wel. De Stanton weegt 6,5 kilo en met de nagel tikken op de draaitafel is duidelijk te horen.

De Audio Technica wegen iets van 10,5 kilo, wat mij ervan uit laat gaan dat bij deze spelers meer aandacht aan dit probleem is besteed.

Mvg, Ralph