Vermogen compressor bepalen

Dit topic is gesloten

Hallo ik zit vast om het vermogen van een compressor te bepalen

het is een eentrapscompressie met aan de inlaat 1bar,16,95°C en debiet van 0,6m³/s

De uitlaat heeft 7 bar, 176,85°C.

Op internet vind ik alleen dat P=Volumedebiet*drukverschil(en dit alleen geldt voor kleine drukverschillen).

Met een simulatieprogramma(cycle tempo) kom ik uit bij een vermogen van 205kW.
Alleen weet ik niet hoe het programma dit berekend heeft?
Kan iemand me hierbij even helpen?

Alvast bedankt.

Dan vraag ik me al meteen af hoeveel energie het zou kosten om 0,6m3/s met 160 graden te verwarmen, die hitte moet ergens vandaan komen

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 30 april 2016 11:07:59 schreef DK:
Dan vraag ik me al meteen af hoeveel energie het zou kosten om 0,6m3/s met 160 graden te verwarmen, die hitte moet ergens vandaan komen

Dat is nu natuurkunde.
De warmte zit al in de lucht. Als je lucht samenperst (en verder niets doet) dan wordt de lucht warmer.
Andersom werkt ook, gecomprimeerde lucht weer uit laten zetten dan krijg je koeling.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

d'r zal wel een eenvoudige formule zijn, en dat kan best debiet * drukverschil zijn... maar ik leid hem graag steeds ter plekke af.

Die 17 bar uitgangsdruk levert 16 bar "tegendruk" als je met 1bar begint. Dat is dus 17 kgf per vierkante centimeter.

Om nu 1 liter (L) te samen te persen moeten 100 balkjes van 1x1x10cm door de zuiger naar de hogere druk geduwd worden. Dus 100x0.1m = 10m afstand.

Energie is kracht maal afstand. E = 17kgf * 10m/L = .... J/L

wil je nu 600L/sec gaan doen, dan wordt het P = 600 L/s *..... = ....MW.

Die 200kW klinkt mij wat conservatief....

Dat gezegd zijnde, zou dat debiet niet per minuut of per uur zijn? Wat voor installatie is het? Of een schoolopdracht? Edit: Duh! Schoolopdracht....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew, je hebt vandaag je leesdag niet...;)

Ik zie toch echt 7 bar persdruk staan, geen 17.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je moet wl absolute druk en absolute temperatuur nemen in je formules!
De capaciteit van een compressor wordt normaal aangegeven in aanzuiglucht, dus bij een druk van 1 bar overdruk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hier staat ook een berekening + nodige discussie hierover:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/195619-compressor-vermo…
Gaat dan wel over een turbo charger maar het principe is enigszins hetzelfde.

Het vermogen van hierboven genoemde compressor is niet zo schokkend volgens mij, eerder in de buurt van 2 tot 5 kW of zo schat ik??

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 30 april 2016 21:21:18 (22%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 30 april 2016 16:02:13 schreef WJC:
Ik zie toch echt 7 bar persdruk staan, geen 17.

Tja. IK kan me echt herinneren dat er 17 stond. Mogelijk gewijzigd nadat ik m'n reply getypt had. Het zorgt er wel voor dat mijn antwoord dichter bij die siumlatie in de buurt komt. Ik begin ook te denken dat mijn antwoord niet klopt.

Als ik nu even overschakel op het huidige "7 bar" uitgangsdruk...

Je drukt je staafje lucht in tot 5cm, de druk is dan 2 bar geworden, en je tegenkracht opgelopen tot 2 kg/cm^2. Over de volgende 17 mm loopt de tegenkracht op tot 3 kg/cm^2 enz. Je moet dus de integraal nemen van 10 tot 1.4cm van de kracht die ontstaat....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Debiet van een luchtcompressor = hoeveelheid aangezogen lucht bij atmosferische druk.
Denk eerder dat het hier gaat over een gesloten systeem : koelinstallatie.
Aanvangsdruk 1 bar , einddruk 7 bar.
TS zal iets meer info dienen aan te leveren.

Ik had begrepen dat met de aanvangsdruk de atmosferische luchtdruk bedoeld is.

Normaal is het benodigde pompvermogen:
P = q * rho * dP / (3.6 * 10000)
Waarbij:
P : kW
q : de flow (debiet) is in m3/h
rho : de soortelijke massa van het medium in kg/m3
dP : de verschildruk

Het venijn hier zit hem in het probleem dat het geen normale flow is (zoals bij een ventilatiesysteem waarbij de lucht temperatuur constant is) maar dat je een adiabatische proces hebt waarbij de temperatuur stijgt. Geen idee hoe je dat nu echt uitrekent.
Wel eens gehad op school maar niet in detail en de kennis is weggezakt. (Misschien dat de gaswet je hier bij helpt: P*V/T is constant)

PS: Als je het pompvermogen hebt (meestal met P4 aangeduid) moet je nog delen door het pomp rendement (0.5-0.8) en het motor rendement (0.8-0.9) om het werkelijke electrisch vermogen te berekenen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Is zo'n aparte reversed engenering toestand die ik normaal nooit tegen kom:
-Compressor doet het, vermogen is te meten.
-Compressor is kapot, dus te meten in temperatuur is er niks meer. Komt er een nieuwe op basis van het benodigde debiet en druk. En daar zit dan een passende motor bij.

Maar om het te benaderen, ik ben mee met Henri. p = V x T geeft wat. Alles wat het dan warmer is, is energie toegevoerd aan het gas door de compressor. En dan rendementen terugrekenen.

Maar er zal vast een nest jonge addertjes onder het gras zitten. Die eindtemperaruur is onwaarschijnlijk hoog.

Zowel voor lucht als koelmiddelen, bij ammoniak is 110 graden C wel het matje. Daarboven krijg je degeneratie/ontbinding van de koelmiddellen en smeerolie, en daarbuiten, heb je een heel energie inefficiënt proces.

Henry S.

Moderator

Binding met elektronica?

Verder is nu ook wel alles voorgezegd, ook niet echt de bedoeling van een dergelijk topic.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 1 mei 2016 17:47:20 (36%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten