Zwembadrobot zodiac vortrex 3 weigert

pietplof

Golden Member

Collegae,

Voordat diverse hulpvaardige collegae beslagen , defecte, tijdelijk uitgeleende glzen bollen gaan aanvoeren , wil ik opmerken dat ik ( nog ) geen oplossing zoek.
Wel een mogelijke ervaring met dat genoemde apparaat.

Het probleem.
Zoonlief heeft een zwembad in de tuin en die waterbak wordt regelmatig gereinigd door een zogenaamde robot.
Dat ding krummelt kennelijk over de bodem en slobbert vuil en ander ongerief op, filtert het een ander en geeft het dan schone water weer terug.
In een tweede modus kan het ook nog een deel van de wand reinigen.

Bij het ophalen ( nooit aan de kabel trekken staat in de instructies #%$£¥^*+) van het apparaat is de kabel losgetrokken en weliswaar heeft genoemde nazaat de zaak weer gemonteerd maar het enige wat hij hoort bij inschakelen is een ,,tik" en geen motorgezoem.

Komende weekeinde reis ik af naar het diepe zuiden en daarbij voorzien van gereedschap en een deugdelijke uni meter.

De vraag is nu: heeft iemand ervaring met het bewuste type apparaat en zo ja heeft die ,,iemand" een flauw idee waar ik moet zoeken.

festina lente

begin met zoeken in de voedingsunit zelf. het trekken aan de kabel kan sluiting hebben gemaakt in de zuiger en de voeding heeft daardoor een zekering eruit geflapt.

of zoonlief heeft de draden niet goed weer aanelkaar gemaakt. verkeerde draad bijv aangesloten. ik zou een soldeerbout en dmm meenemen, en wat kabel verbinders..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Dit is de beste:

Heeft iemand ooit zo'n ding in een dirty pool gezien ?

Een electrisch apparaat in het zwembadwater ? Ik zou er niet in durven zwemmen.

veel werk dat schoonmaken met de hand, zo'n borstel met 4 meter steel is best zwaar om door het water heen te trekken. zeker als de active kool uit het filter in het bad is gekomen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

Testman; goed advies, doe ik.
Mvdk; ken ik niet. De robot werkt in ieder geval op laagspanning begreep ik.
Er is ook geen sprake van aarding.

festina lente

MvdK, dat is de schoonmoeder uitvoering, het type 'deluxe' neemt ook nog de bikinilijn mee.

Hier heb je een idee hoe het ding gebruikt wordt/moet werken:
https://www.youtube.com/watch?v=8egzmhOR6NE

En hier kun je beginnen om er wat over te lezen:
http://www.manualslib.com/manual/835701/Zodiac-Vortex-3.html

mvdk

Golden Member

Zuid Afrika is een land met ontzettend veel privé zwembadjes. Sommigen, die het kunnen betalen, hebben een echt zwembad. Ik ben een keer op bezoek geweest bij een familie, dit fotootje lijkt er het meeste op:

en waarachtig, die hadden ook zo'n Zodiac robot. Maar die hadden nog meer dure spullen, zoals 6 27 inch iMac's in de kinderspeelkamer.
Gewone mensen hebben een Barracuda of een Kreepy Krauly, die laatste is in mijn beleving de beste. Maar googel er maar eens op.

Door het lostrekken van de kabel kan er water in de edele delen van de zwembadrobot zijn gekomen. Als het een gewoon gechloreerd zwembad is, kan de schade misschien nog meevallen. (Er zijn ook zoutwater zwembaden, met dat andere filtersysteem.)

http://www.zoutwaterzwembaden.com/

Edit: foutjes in tekst weggewerkt.

ja, je hebt er families bij waar het niet komt op een nieuwe robot voor het zwembad. bovenop de 2 rolls phantom en bugatti veyron voor de deur zijn dat echt geen kosten voor een apparaat met 4 wielen. die situaties komen hier ook wel voor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

Inmiddels bij zoon's zwempoeltje gearriveerd en de daar aanwezige reinigingsrobot geopereerd.
De voeding is in orde ( geen zekering defect).
De kabel idem.
Maar nu werd mij medegedeeld dat zoon , nadat de drie aderige kabel was losgetrokken, de zaak weer ,,op de gok, heeft aangesloten.
Dat kan betekenen dat het printje , die in de robot is gemonteerd, een verkeerde plaatsen 18 volt spanning heeft gekregen en op plaatsen waar deze wel nodig was een nul.
De print is een vrij gecompliceerd exemplaar die de zuuigmotor en twee transportmotortjes stuurt.
Op de print zijn een zooi smd transistoren, zeker vier powertorren, een tweetal ic's en een pic controller gesitueerd.
Ook twee relais.
Daarnaast natuurlijk vele andere smd onderdelen.
Ik had dat helemaal niet verwacht.
Zou het mogelijk kunnen zijn dat er ook een ic is geplaatst die een evenwichtfunctie heeft?

De robot ,,loopt" zelfstandig over de bodem, bij een obstakel keert het ding om een vervolgt zijn weg. Een functie laat het apparaat zelfs bij de wand opklimmen.
Om zoiets met een minimale kans te kunnen herstellen heb ik tenminste een volledig schema nodig en dan is er ook nog het risico dat de controller stuk is en ik deze dus niet alleen moet vervangen maar ook nog programmeren.
Kortom afgeschreven.

Dank voor de gegeven reacties.

festina lente
mvdk

Golden Member

Als er dan toch iets nieuws aangeschaft moet worden, overweeg dan toch nog even een blik op mijn post bovenaan.
Die Kreepy Kraulies en Barra's zitten in de zuigleiding, aan de slang. Ze hebben dus als nadeel dat als je wil gaan zwemmen, die slang, drijvend op het water een beetje in de weg ligt. Maar zo'n kabeltje voor zo'n robot doet dat ook.

als het ding toch richting grijze bak gaat, zou ik zeggen probeer de andere 2 aansluit opties eens, werkt het niet maakt het ook niet uit..

als er maar 3 aders aanzitten is het een autonoom ding wat alleen voeding nodig heeft. dat kan zelfs AC zijn met extra aarde of 2x AC met massa, als je dat omdraait werkt het natuurlijk geheel niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Er heeft hier volgens mij ook al eens een topic over zo'n apparaat gelopen.

Found: http://www.circuitsonline.net/forum/view/121855/1/zwembad+robot maar ander type

misschien vind je hier nog wat tussen : http://www.circuitsonline.net/forum/search?query=zwembad+robot&mod…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 6 mei 2016 21:23:13 (33%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Met 3 veters... Je zou eens kunnen kijken wat daardoor moet en hoe groot de schade zou kunnen zijn. Ik verwacht bijvoorbeeld dat motor / pomp sturing wel kunnen overleven bij 'verkeerd om' aansluiten.
Een controller waarschijnlijk ook - want die draaien niet op 18V en het is niet onwaarschijnlijk dat er een voedings-ding voor zit wat 'de ellende opvangt'.

Begin eens met 'goed' aansluiten en kijk eens of je daarna ook alle voedingsspanningen hebt. Best een redelijke kans dat als het verkeerd gezeten heeft er ergens een spanningsregelaar is gaan hemelen en dat dat het dan was. Wellicht een elcotje wat daarvoor zat. Lijkt me allemaal niet direct hopeloos - zoveel mogelijkheden heb je met 3 veters niet... :)

@Piet
Wellicht zit er ook iets van een vlottertje (of iets dergelijks) in, welk dan herkent dat hij (zij?) onder water is.... en zonder dat signaal iedere dienstverlening weigert.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
pietplof

Golden Member

TonHek; da's iets waar ik ook al aan gedacht had maar een dergelijk onderdeel heb ik niet gevonden.
Daar ik mij echter vandaag rond dat bewuste zwembad ophoud en niet beschikking heb over mijn ,,wellertje" en ook geen enkel reserveonderdeel bij de hand heb, kan er geen diepgravend onderzoek uitgevoerd worden.
Morgen ben ik weer thuis en daarna ga ik de zaak nogmaals bekijken.
Maar overdag zal onze tuin de voorrang krijgen daar het ,,onkruid" toch wel vervelende voortgang laat zien.

festina lente
Shiptronic

Overleden

De PIC die erin zit, krijgt die op zijn vcc vdd pinnen nog de juiste voeding? staat het kristal nog te trillen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.