V/f control (zelf ingesteld)

Ik heb me een frequency drive (Lenze stateline 8400c) aangeschaft en ben nu bezig ze te leren kennen. Ik ben bezig aan enkele experimenten waaronder V/f control. Nu heb ik geprobeerd om die V/f-punten zelf in te stellen en op die manier kijken wat mogelijk is met die drive. Nu ben ik tegen een probleempje gebotst.

0 0
5 25
10 50
15 75
20 100
25 125
30 140
35 160
40 170
45 180
50 185
55 190

Het probleem ligt bij het feit dat er vanaf 20Hz een frequentiesprong optreedt naar 40Hz. Bovendien kan ik niet meer naar 0, behalve door alles lam te leggen. Wat is volgens hier de reden voor??

Waarschijnlijk omdat je de handleiding niet hebt gelezen.
Er zijn oneindig veel parameters in te stellen, waaronder ook de V/F karakteristiek.

Tegen dat je alles eens uitgeprobeerd hebt zul je al een paar maanden verder zijn.
Lenze heeft frequentieregelingen waar je bijna alles kunt instellen. Moeilijke FO voor beginners.

Ik denk dat Henri62 nog het best op de hoogte is, die heeft hem nl volledig uitgekleed ;)

LDmicro user.

Er zijn vele redenen mogelijk. Je kan evt van een nieuw (standaard) project beginnen en enkel je motorgegevens en je V/F karakteristiek juist invullen. Stuur evt je file eens door *.afs
dan kan ik eens simuleren.

Heb zonet eens getest - wel met een highline - maar functie is dezelfde. Hier werkt alles naar behoren.

[Bericht gewijzigd door Freaky op woensdag 4 mei 2016 10:23:51 (20%)

Meten is weten

Idd MGP, daar begint alles mee. Ik heb wel alles al eens doorgelezen wat betreft v/f control maar ik zal in al m'n enthousiasme wel enkele lijnen overgelezen hebben :-).

Nu blijkt dat het ligt aan de magnetisatietijd ( te klein ingesteld) volgens kennissen. Ik weet niet hoe het komt maar daar lijkt alles wel plots te lukken. Vermoedelijk zal de drive enkele punten overslaan omdat de flux die daar opgebouwd wordt gewoon niet voldoende is voor het koppel die dient geleverd te worden. En schakelt bijgevolg naar het dichtstbijzijnde punt waar wel genoeg flux voor opgebouwd is. Dit is een uiteenzetting zoals ik het zie...

Bij veel FO's bestaat de mogelijkheid om een bepaald deel van de frequentie's over te slaan.

Dit wordt gedaan om te voorkomen dat er resonanties ontstaan in het geheel wat door de motor wordt aangedreven.
Denk bv aan resonerende luchtkanalen, drukleidinngen, aandrijflijnen.

Als dit een gebruikte regelaar is dan is het vaak handiger om vanuit de default settings te starten.

GJ_

Moderator

Op 5 mei 2016 10:26:00 schreef HD13: Als dit een gebruikte regelaar is dan is het vaak handiger om vanuit de default settings te starten.

Precies.
En de v/f kromme aanpassen is maar zelden handig. In de meeste gevallen word deze aangepast om een boost te geven voor het opstarten.
Voor veel hoogtoerige motoren is het noodzakelijk de v/f kromme aan te passen om te voorkomen dat je motor verbrand. (bij 400Hz nominaal wil je niet de volle spanning al bij 50Hz hebben)