4 draads ontstoringscondensator

Arco

Special Member

Filter is wel grappig getekend. Zeker een Donald Duck liefhebber... :)

http://c2.plzcdn.com/ZillaIMG/7440db7d7466d2f79ab88b6d62f4e637.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 4 mei 2016 20:46:41 schreef GerardMonique:
@Thevel: Wel het juiste onderdeel taggen N°64 en geen 61
[bijlage]
MVG Gerard.;)

Weet ik, maar ik bedoelde de hoge prijs van het snoer. Heb de tekst een beetje aangepast.

Op 4 mei 2016 16:09:12 schreef Arco:
Originele is er ook nog wel, maar niet goedkoop... (zie item #64)

Gezien de vele "request price", denk ik dat ze goede inkoop-relaties hebben en uitzoeken wat iets kost als iemand er naar vraagt. Maar dat betekent dan ook dat als de fabrikant ophoudt met onderdelen beschikbaar maken, dat ze dan ineens niet meer aan die onderdelen kunnen komen. Of ze er voldoende verstand van hebben om zo nodig vervangende onderdelen te leveren weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor de reacties. Ik heb een foto gemaakt. het voorstel om bij Conrad een condensator te kopen heb ik gezien. De voorgestelde items hebben 5 draden, ik zou niet weten hoe ik dat moet aansluiten, ook vraag ik mij af of de waarde van die condensatoren voor mijn machine geschikt is.
Inbouwen in het handvat is natuurlijk beter maar als het er niet in kan, waarom niet in het snoer?

Als men het extern in de aansluitsnoer opneemt, dan is het zeer kwetsbaar.
Met name de belangrijkste de trekontlasting en dichtheid.
De vijfde draad is eigenlijk de aardaansluiting, die in deze toepassing vergeten mag worden,
of aan het motorgestel verbinden.
Lukt het helemaal niet om een te monteren, dan de machine zonder gebruiken.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
maartenbakker

Golden Member

De waarde is geen enkel probleem zoals gezegd. De fysieke afmetingen en het aantal draden zijn het belangrijkst. 5 draden met de 5e draad los of aan het motorgestel zou in principe ook moeten kunnen.

Nu ik de foto gezien heb, vermoed ik dat er in het origineel ook nog spoeltjes zitten. De 2-draads presteert dan wel een stuk slechter. Ook zitten er in niet elke 4- of 5-draads spoeltjes.

@rew hieronder: hij gebruikt wel netjes het ~ voor AC. Wat belangrijker is dan de spanningsaanduiding is dat hij er X2 bij had moeten zetten. Dan is de spanningsaanduiding niet zo relevant want die beginnen per definitie bij 250VAC en tegenwoordig bij 275VAC en lopen door tot zeker 315VAC; X1 kan doorlopen tot 400VAC of meer).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zie: http://prosje.be/CO/Schemas/slides/OntstoorFilter.html
Daar zie je hoe een vier polige ontstoorfilter er uit kan zien. Die met vijf draden hebben dan ook nog condensatoren naar de "aarde' die in dat schema buiten beschouwing is gelaten. Als je iets vind met "ongeveer" dat schema dan gaat het waarschijnlijk wel goed komen.

Mijn voorstel: Als je denkt iets gevonden te hebben (wat ergens vandaan komt wat je denkt te kunnen kopen) dan hier voorleggen, dan kijken wij er nog een keer naar om de domme dingen er uit te halen.
(Zo heeft pros in z'n schema 250V naast de condensatoren geschreven. Hij bedoelt "minimaal 275V AC" :-) ).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb "hem" doorgezaagd. Geen spoeltje gezien, wel mica. Heeft verder open prutsen zin?

je kunt zo''n ding ook bestellen voor een type machine waar nog wel onderdelen van zijn. echter werkt het apparaat ook als je de draden gewoon doorverbind, het is maar een netfilter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het verbaast me niets dat er niet iets als spoel herkenbaar naar boven komt in zo'n geintegreerd ding. Mogelijk is het te klein om te zien of heb je er langs gezaagd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Geen spoeltjes, dan werkt letterlijk elke ontstoorcondensator ongeveer even goed op die plaats. 4 draads is het makkelijkst, maar 2, 3 of 5 gaat ook goed als je de bedrading verandert.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij Conrad hebben de K042202050 van 0.2 mu F en de K022201050 van 0.1 mu F afmetingen de ik kan onderbrengen in het handvat. Beide hebben 4 zwarte - en 1 gele draad. De laatste kan ik dan afknippen.
De condensator van 0.1 mu F is de helft goedkoper. Als beide geschikt zijn
ga ik de goedkoopste bestellen. IS DIT DE JUISTE BESLISSING?

Heb je een aard-aansluiting in het ding? Volgens mij is het de bedoeling om de derde draad daaraan te doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de 3e draad hoort aan de ijzerkern van de veldwikkeling te zitten, is ontstoring voor de koolborstels. als dat voorheen ook niet zo aangesloten was, is die draad niet nodig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fatbeard

Honourable Member

Voorzover mij bekend hebben handgereedschappen nooit een aard-aansluiting, ik heb het in elk geval nog nooit gezien.

Dat het extra draadje er oorspronkelijk niet in zat zal alleen betekenen dat de ontwerper(s) het indertijd niet nodig achtten. Per slot van rekening kost dat draadje geld...
Maar als je het toch hebt inderdaad aansluiten op het motor-ijzerwerk, tenzij dat ijzerwerk in verbinding staat met aanraakbare metalen delen omdat dat draadje zonder 'echte' aarde de halve netspanning voert.

In ontstoringsland is het wel mogelijk om een te grote condensator te gebruiken, maar daar moet je wel heel erg je best voor doen en zelfs dan blijft het een uitzonderingsgeval.
In alle andere (lees: "gewone") gevallen: neem de grootste die nog past, de buren zullen je er dankbaar voor zijn.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

handgereedschappen met een geheel metalen buitenkant hebben doorgaans randaarde ( oa die magneet boormachines ). zeker 25 jaar is dat gewone spul al dubbel geisoleerd. de modellen met metalen tandwielkast zoals die van ts, mogen dus geen Y condensator aan de veldwikkeling kern hebben zitten, die zit vaak vast aan de tandwielkast en is dan geleidend. de Y condensator is meer als de kast van kunstof is, maar je ziet zo'n ding niet meer in moderne machines. vaak zit die ontstoring ook in de motorregeling. machines met alleen aan/uitknop zie je niet zoveel meer..

mede omdat het vrij normaal is dat een vastlopende boor niet je hele pols in de puin tikt omdat de machine meedraait. in de motorelektronica zit ook een detectie als de machine ineens omdraait, ding stopt dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 mei 2016 13:42:09 schreef fatbeard:
Voorzover mij bekend hebben handgereedschappen nooit een aard-aansluiting, ik heb het in elk geval nog nooit gezien.

Mijn vader had een boor met een metalen buitenkant. Het is gevaarlijk die niet te aarden. Mijn pa is geveld door die boormachine. En ik heb de stofzuiger weggegooid waarbij achteraf blijkt dat m'n vader het snoer had vervangen en de ontstoor condensatoren naar de, nu ongeaarde, metalen behuizing van het ding gingen.

edit: testman tikt sneller. :-) . Maar zeker 25 jaar. Stofzuiger heb ik eind jaren tachtig weggegooid. Boormachine incident is "voor 1992" geweest. Maar die boormachine kan toen ook al best 15-25 jaar oud geweest zijn.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 8 mei 2016 13:55:02 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@apekool:
Let wel op, dat de ene een nominale stroom van 4A en de andere 10A is.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

oa kpn had in de jaren 60 nog boormachines van metaal, met losse aard aansluiting.

m'n pa had een aeg boormachine die nu 45 jaar oud is, nog steeds gebruik ik dat ding vaker in t jaar, pas nog door de fundering mee geboord met een 60cm boor van 22mm. vroeger als kind nog, startte ik met dat ding 5PK benzine motoren, pijpsleutel 17 erin, op de moer van het vliegwiel, lage toeren en gas geven, tandwielkast werd loeiheet maar dat ding bleef het volhouden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De slaghamer kan niet boren, alleen beitelen in bijvoorbeeld beton. Het is een loeizwaar ding. Hij stamt volgens het typeplaatje uit 1992. Het handvat, de extra greep en de buitenkant van de beitelhouder zijn van kunsstof, maar het machine deel is van metaal.
- De originele onstoringscondensator was alleen aan fase en nul gekoppeld. -- Het snoer bevat geen aarddraad
- Op het type plaatje is het dubbbele vierkant aangegeven.

Ik waardeer de bezorgdheid voor mijn veiligheid, maar denk dat de machine zonder aansluiting van het aarde draadje veilig gebruikt kan worden. Als ik het goed begrijp kan zelfs het aansluiten van dat draadje bij een dubbel geisoleerde machine averechts werken.

Mijn voorstel om de goedkopere condensator te kopen kan dus niet dooergaan omdat ik bij 1100 W meer dan 4 A nodig heb.

Elektro is niet mijn vak dus verneem ik graag of de K042202050 geschikt is en of het gele draadje doorgeknipt mag worden

maartenbakker

Golden Member

10A is genoeg, type is geschikt, geel mag je doorknippen, als hij bovendien past is hij geschikt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

1100W is 5A en dat is meer dan 4A. (formeel is 1100W bij 230V iets minder dan 5A, maar het kan net zo goed zijn dat het ding 1100W bij de ouderwetse 220V is (dat zijn zulke mooie getallen), en dat ie dan bij de moderne 230V juist MEER dan 1100W is... Ik stem: "Ongeveer 5A" :-) ).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 8 mei 2016 16:05:40 schreef apekool:
De slaghamer kan niet boren, alleen beitelen in bijvoorbeeld beton. Het is een loeizwaar ding. Hij stamt volgens het typeplaatje uit 1992. Het handvat, de extra greep en de buitenkant van de beitelhouder zijn van kunsstof, maar het machine deel is van metaal.
- De originele onstoringscondensator was alleen aan fase en nul gekoppeld. -- Het snoer bevat geen aarddraad
- Op het type plaatje is het dubbbele vierkant aangegeven.

Ik waardeer de bezorgdheid voor mijn veiligheid, maar denk dat de machine zonder aansluiting van het aarde draadje veilig gebruikt kan worden. Als ik het goed begrijp kan zelfs het aansluiten van dat draadje bij een dubbel geisoleerde machine averechts werken.

Mijn voorstel om de goedkopere condensator te kopen kan dus niet dooergaan omdat ik bij 1100 W meer dan 4 A nodig heb.

Elektro is niet mijn vak dus verneem ik graag of de K042202050 geschikt is en of het gele draadje doorgeknipt mag worden

Op 4 mei 2016 15:19:21 schreef apekool:
Ik heb een Bosch USH 10 slaghamer van 220V/1100 W De ontstoringscondensator is stuk en bij Bosch niet meer leverbaar. De condensator heeft 4 zwarte draden die twee aan twee in serie lijken te staan in de fase en de nul van de machine . De waarde van betreffende condensator is niet meer leesbaar.
De condensator is gemonteerd in het handvat, dus niet te veel ruimte voor iets anders dan het origineel. Ik zou bijvoorbeeld iets in het snoer kunnen monteren

Welk alternatief heb ik om ontstoord met deze machine te kunnen werken?

Ik heb exact het zelfde probleem , met mijn BoschUSH10 slaghamer.
mijn vraag is dan ook....is het gelukt met de 5 draads condensator K042202050 of de zwaardere versie. m.vr.gr Darco1

de vraag was; Ik heb exact het zelfde probleem , met mijn BoschUSH10 slaghamer.
mijn vraag is dan ook....is het gelukt met de 5 draads condensator K042202050 of de zwaardere versie. m.vr.gr Darco1

Helaas weet ik het nog niet. Ik woon in Griekenland en het kost een vermogen om de condensator te laten bezorgen. Ik heb hem naar familie in NL laten sturen en krijg hem ongeveer augustus hier.