Door afvlakelco spanning veel hoger?

Beste Forumleden,
Ben een beginnend in de elektronika wereld.
Heb een voeding gebouwd met een trafo van 2x18 V 88mA Totaal dus 36V, voor een schakeling om zenerdioden te testen tot 47V. Heb
de voeding voorzien van een gelijkrichting (graetzbrug) met 4 losse dioden (1N4001). Wil ik pertinent zo houden omdat ik geen geschikte brugcel voorradig heb. Meting gaf 52V dc onbelast. Afgevlakt met een elko van 100uF van 63V. Nu komt het: de onbelaste uitgangsspanning is nu plm. 83V!. Nu heb ik op dit forum iets gelezen dat een elco de uitgangsspanning verhoogt en wel met de formule uF x A. Als dit juist is kom ik met gebruikmaking van deze formule uit op(100uF x 0,088)= 8.8V. De onbelaste uitgangsspanning zou dan plm. 60V mogen bedragen. De stroom door de schakeling vraagt 50-60V bij 1...4 mA. Durf echter de 83V hier niet op te zetten. Kan iemand mij aub helpen om te verklaren hoe de hogere spanning zijn oorzaak vind? Bij voorbaat hartelijk dank.
Ton

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
Lambiek

Special Member

Dat kan goed kloppen dat je spanning hoger wordt na dubbelzijdig gelijkrichten en afvlakken. Dan krijg je namelijk U X √2 = U X 1.41 = xxxx. En de spanning uit een onbelaste trafo is altijd hoger. Wat gebeurt er als je de schakeling iets belast?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Meeste trafo's geven daarbij ook nog een behoorlijk hogere spanning af als ze niet nominaal belast zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Gewoon permanent belasten met een LED'je en voorschakelweerstand. Er mag maximaal 88/1,6 = 55mA lopen. Ik weet niet hoeveel je schakeling verbruikt maar 10 a 20mA voor een LED kan er vast nog wel af. Goede kans dat je dan al wel rond 60V zit. Let op dat je bij vollast zo rond de 50V uit zou moeten komen dus niet zo heel veel ruimte voor het verlies in je stroombron hebt om 47V zeners te testen.

P.S. Die factor 1,6 is dezelfde wortel 2 als dat de spanning hoger is (stroom maal spanning moet immers hetzelfde blijven) met nog een kleine verliesfactor erbij.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Voor het testen van zeners kun je het beste een stroombron nemen, de spanning uit de trafo is dan niet interessant.
(meestal wordt een zener bij 5mA gespecificeerd, dus een 5mA stroombron is dan het beste)
Bijvoorbeeld met een LR12:

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 5 mei 2016 17:18:28 (10%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Opletten voor je elco! Als daarop staat 63V, dan kan hij geen 80V hebben. Die gaat openknallen.
Ook de 1N4001 zijn geen goed idee. Die mogen maar 35V RMS of 50V piek hebben. Een gulden regel in elektronica is om componenten niet op het randje van hun grenswaarden te belasten en al zeker niet erover.
Om 36V gelijk te richten moet je minstens een 1N4002 nemen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 5 mei 2016 17:26:17 (59%)

die spanning is trouwens niet verhoogd hoor.
die spanning was er al, in piek spanning.

een wisselspanning van 220V is namelijk 310V piek.
na het gelijkrichten heb je een pulserende gelijkspanning en je voltmeter zal daar iets gemiddeld uit nemen (dacht RMS waarde).
van het moment er een elco bijkomt, is die pulserende vorm weg en heb je een afgevlakte DC spanning. en dan zal je voltmeter geen RMS waarde meer meten, maar de effectieve afgevlakte piekspanning. en die ligt idd zo hoog.
die elco heeft niks gedaan, je DMM gaat gewoon anders meten omdat de 'golfvorm' gewijzigd is.

nu geeft je transfo onbelast eigenlijk nog iets teveel af. na belasting zal het iets zakken.

36V AC heeft een piekwaarde in de sinus van 51V en dat zal je als DC waarde ook krijgen na belasting.
die 83V komt er doordat je transfo onbelast is

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 5 mei 2016 17:20:00 schreef grotedikken:
Om 36V gelijk te richten moet je minstens een 1N4002 nemen.

Vroeger (schijnt, heb ik zelf nooit meegmaakt) was er prijsverschil tussen de 4001 en de 4002...4007. Toen kon je wat besparen door een 4001 ipv een 4007 te pakken. Tegenwoordig is dat niet meer de moeite. Dus koop een keer 100 stuks 1N4007 en je bent van DAT gezeik af. (hmmm. eerste hit was voor 200 stuks. Je kan 80 cent besparen door geen 200 maar 100 te kopen. Soit!). (ook bij een respectabele westerse leverancier zijn ze voor minder dan een euro per honderd te krijgen

Die trafo is "klein". 600mW per wikkeling, 1.3W totaal. In die range, kan een trafo zomaar anderhalf keer z'n nominale spanning geven als ie niet belast is.

Hier een trafo van 2W waarbij het in de specs er bij staat (de eerste twee stond het niet bij. Deze is 2W (het effect is dan wat minder dan bij 1.2W nominaal) en daar is de spec dus 35% meer dan nominaal.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heb 2 aparte printjes gebouwd. Één voor de voeding en één voor de diodetester die inderdaad als constante stroombron is geschakeld. Heb het schema hiervan uit Elex 1992 nr. 112 blz. 36 nagebouwd. Met een drukknop is het mogelijk om kortstondig te schakelen tussen 5 en 10 mA.In tegenstelling tot wat ik eerder schreef is de stroomopname geen 1...4 mA maar 6...16 mA.
De afgifte in mA van de voeding is ruim voldoende voor het plaatsen van een ledje. Goed idee Maarten! Kan ik het gelijk als power indicatie gebruiken.
Goed om te horen dat die 83V geen abnormale (onbelaste) waardes zijn. Heel leerzaam. Dank jullie allemaal hiervoor.
Die formule (uF x A)=V meerwaarde, is dat een broodje aap?

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!
Anoniem

Tuurlijk is dat een broodje aap.
Wat geen broodje aap is , is da je diodes en je elco te krap bemeten zijn en dat vroeg of laat de boel stuk gaat.

oke grote dikken, ik ga de gelijkrichtiodes vervangen door 1N1004 en de elko naar 100V. Bedankt voor jullie tips!

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!

sorry, vervang de diodes door de 1N4004. Die heb ik nog liggen. Thx

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!

Is het niet verstandiger om die spanning een stuk naar beneden te brengen? 85V in een zenerdiode-tester, da's wel heel erg veel. Bijna link. Heb je geen trafo met lagere spanning?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Willie W

Golden Member

Ik zou een wikkeling van de trafo gebruiken, dus 18V en dan de al eerder genoemde LR12 met
een weerstand van 240 Ohm (2x 120 Ohm in serie) dan zit je mooi op 5 mA.
Dit is voor de meest zeners genoeg. Mocht je een keer een hogere spanning nodig hebben
schakel je die tweede wikkeling in serie.

maartenbakker

Golden Member

Op 5 mei 2016 21:34:39 schreef flipflop:
Is het niet verstandiger om die spanning een stuk naar beneden te brengen? 85V in een zenerdiode-tester, da's wel heel erg veel. Bijna link. Heb je geen trafo met lagere spanning?

Het is dus geen 85V maar een voltje of 50 a 60.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 mei 2016 18:55:39 schreef dikke donker:
Die formule (uF x A)=V meerwaarde, is dat een broodje aap?

Dat is de grootst mogelijke onzin. Want uit die 'formule' zou blijken dat de spanning hoger wordt naarmate je meer stroom afneemt.
Iedereen kan begrijpen dat dat onmogelijk is met een gewone trafo en gelijkrichter.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 5 mei 2016 21:34:39 schreef flipflop:
Is het niet verstandiger om die spanning een stuk naar beneden te brengen?

Als ik het goed begrepen heb zit er een stroombron schakeling achter. Die 85V ziet de zener dus maar enkele nanoseconden.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ben een tijdje uit de running geweest, vakantie en ziekte. Heb nu alle aanpassingen gedaan in de voedingprint: met een zener van 51v 1W3 uiteraard met voorschakelweerstand. Uitgerekend 1k5. Doet niet veel. geeft 56v aan. Ook met een zener van 47v/1w3 of 59v/1w3 ook 56v gemeten. Natuurlijk de voorschakelweerstanden hierop aangepast. Uitgegaan van Ub 80v.Voor alle duidelijkheid het schema van de zenertester zie bijlage.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!