pc voeding, spanning op de 5V uitgang verdubbeld.

Mijn pc voeding die ik heb omgebouwd om componenten te testen, nu maakte de 5 volt uitgang sluiting. Alles doet het nog alleen de uitgang is nu geen 5 volt maar 10.5 V en 12 volt is 22 V.
Waar moet ik zoeken, ik moet nog een hoop leren op dit gebied dus gaan de weg hoop ik het te begrijpen.
Ben dit probleem nog niet tegen gekomen op het forum vandaar een nieuwe discussie.

Lambiek

Special Member

Snel een goede lab voeding kopen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Alles doet het nog alleen de uitgang is nu geen 5 volt maar 10.5 V en 12 volt is 22 V

"Alles doet het nog" is wel erg optimistisch... :) (niets wordt meer geregeld)
Meestal is bij zoiets de beste remedie: "uithuilen en een andere kopen". Kosten weinig, gebruikt krijg je bijna geld toe als je 'm ergens op wilt halen.
Daarbij is een PC voeding een hele slechte keuze. Die kan bij 12v vaak 30...50A leveren, daarmee verdamp je een onderdeeltje meteen bij verkeerd aansluiten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

vraag me af hoe lang dat goed blijft gaan.
de condensatoren in je voeding zijn volgens mij niet berekend op die dubbele spanning. ze kunnen het misschien wel aan, maar of ze voldoen...

ik denk dat je regelcircuit omzeep is en dan meer het laatste deel dat de uitgangsspanning monitord.
als die slechts de helft terugkoppeld, gaat de voeding de uitgangsspanning verhogen tot die terugkoppeling wel correct is.

bv: de 5V voeding aan de uitgang heeft een terugkoppeling met weerstanden zodat er 2V aan de optocoupler gevoedt word.
nu is die spanning maar 1V meer.
dan zal de voeding die 5V uitgang opdrijven tot er weer 2V aan de optocoupler komt, waardoor je uitgangsspanning op 10V terecht komt.

ik zou die maar snel afvoeren en zelf een echte labvoeding bouwen op kopen.
als je nog ergens een oude transfo hebt liggen, zijn er wel aardige kitjes online te bestellen (ik heb er eentje van banggood, 9€ voor een 0-30V regelbare voeding. staat hier wel ergens een topic van want meerdere gebruikers hier hebben die gekocht en getest)

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 5 mei 2016 17:42:38 (36%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 mei 2016 17:40:35 schreef fcapri:
ik zou die maar snel afvoeren en zelf een echte labvoeding bouwen op kopen.
als je nog ergens een oude transfo hebt liggen, zijn er wel aardige kitjes online te bestellen (ik heb er eentje van banggood, 9€ voor een 0-30V regelbare voeding. staat hier wel ergens een topic van want meerdere gebruikers hier hebben die gekocht en getest)

Ik wil deze ook graag gebruiken om mijn harde schijven extern aan te sluiten, heb ik dan ook vermogen genoeg?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 5 mei 2016 17:58:51 (40%)

als je zo een IDE/SATA to usb kabeltje koopt (dan kan je losse schijven via usb verbinden aan je pc) dan zit daar zo een los voedingske bij.
die levert 12V/2A en 5V/2A. perfect om een harde schijf of CDrom aan te sluiten. ook heb je er een power adapter bij om SATA schijven te kunnen voeden

http://www.lindy.co.uk/images/usb-2-0-to-ide-sata-adapter-p469-2517_image.jpg

hoef je niet te gaan rommelen met een oude pc voeding...
zou maar erg zijn dat je een schakeling testne n het loopt fout. de schakeling ontploft, daarbij neemt ze de voeding mee in de ondergang. en om het je ideale pechdag te maken hangt er ook een schijf met belangrijke data op die ineens 20V op haar pinnen krijgt.
gebruik de correcte tools voor de correct job.

labvoeding met stroombegrenzing om zaken te testen, en een pc voeding (klein of groot) om pc materialen op aan te sluiten

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 5 mei 2016 17:54:14 (33%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Als je eSATA schijven hebt, worden die zo uit de pc gevoed. (zijn ook verloopkabeltjes voor SATA + power -> eSATA)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Last but not least: je voeding maakt geen sluiting maar is stuk. Nou kan het best dat hij in deze defecte toestand snel sluiting gaat maken als je hem aangesloten laat; dan hoor je een tik of knal en slaat de zekering eruit.

Probleem met PC-voedingen is dat ze vaak een erg slechte bouwkwaliteit hebben of gaar zijn na jarenlang gebruik, vooral de goedkopere, en dat de bruikbaarheid buiten de PC erg van de topologie (interne opbouw) afhangt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 mei 2016 17:52:21 schreef fcapri:
labvoeding met stroombegrenzing om zaken te testen, en een pc voeding (klein of groot) om pc materialen op aan te sluiten

Daar kan ik me helemaal in vinden, zo`n lab voeding met stroombegrenzer dat is het eerste wat ik wil hebben. Wil toch vooruit in die electronica en dat is volgens mij een must! Banggood misschien???

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 6 mei 2016 16:18:03 (48%)

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Moet wel gevoed worden met 24 volt, even op zolder kijken. Een complete in behuizing en 5 A is ook niet verkeerd volgens mij, wat vinden jullie?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 6 mei 2016 16:17:01 (45%)

fred101

Golden Member

Voedingen zijn ook kant en klaar te koop. Hier bv vanaf een paar tientjes. http://www.eleshop.nl/testen-meten/labvoedingen-c-45.html?___store=ele…
Je kan ipv een goedkope Chinees met de bouwkwaliteit van een super goedkope computervoeding, ook een gebruikte voeding van heel goede kwaliteit kopen. Een oude Delta, HP of Philips bijvoorbeeld.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Laat ik nu nog een 24 volt voeding vinden, volgens mij een beste uit een cimbali 3 groeps espresso machine, 12/24 volt.
Dan ga ik voor zo`n banggood kit, leuk om te doen en inbouwen is dan ook weer een uitdaging.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 6 mei 2016 16:17:12 (51%)