Minimale trafospanning

bprosman

Golden Member

Gisteren op de Jutberg een "caravanvoeding" gescoord, deze heeft een trafo van 14.6 Volt AC onbelast (20A), als ik die met een brug gelijkricht + bufferelco ga ik het net niet redden om er een 13.8 Volt gestabiliseerde voeding van te maken denk ik ??? of ?
12 Volt zou wel moeten lukken ?

Ik ga even van dit document uit :
http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

√2 x 14.6 = 20,5 V dat geeft genoeg ruimte om terug te regelen naar 13,8 . Waar denk je dat het niet kan ?

Maximaal zal je er ongeveer 12.5 ampere uit kunnen halen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 6 mei 2016 08:45:58 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

Als ik het Hammond doc lees (maar misschien interpreteer ik het wel fout) dan in bij een gelijkrichtbrug + bufferelco de :

V(avg) = 0.9 x Vsec AC
V (peak) = inderdaad 1.41 x 14.6

Ik dacht vanwege de V(avg). Maar nogmaals ik kan (zal wel) het verkeerd interpreteren.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Als je dit aanhoud "U X √2 = U X 1.41" zit je altijd goed.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als we de boel even vereenvoudigen. De trafo hangen we met 1 kant aan de min, de andere kant via een diode aan een condensator. IN het begin is de condensator ontladen. De spanning wordt op de trafo gezet en de secondaire kant begint een sinus. Zodra de spanning van de trafo boven de 0.6V komt gaat de diode geleiden en loopt er een stroom door de diode van de trafo naar de condensator. Dit gaaat zo door totdat de AC spanning de top bereikt. Dan gaat de spanning weer omlaag en moet de condensator de eventueele belasting-stroom gaan leveren, totdat er een volgende piek komt.
In het vereenvoudigde schema is dat na 20ms. Omdat 3 extra diodes goedkoper zijn dan een 2x grotere condensator, kiest vrijwel iedereen voor een dubbele gelijkricthing met vier diodes.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die 14.6V onbelast zal nog wel iets inzakken onder belasting (zeg, 10%), en bij dergelijke grote stromen moet je wel rekenen op 2V verlies in je bruggelijkrichter, aangenomen dat je gewone silicium diodes gebruikt. De piekspanning is wortel(2) keer groter dan de RMS wisselspanning (wiskundige eigenschap van een sinus), en voor het stabiliseren heb je toch al snel 3V nodig, wel afhankelijk van het type stabilisator natuurlijk.

14.6 * 1.41 ~= 20.6V
20.6 - 2.0 (gelijkrichter) - 2.1 (10% inzakken) - 3.0 (stabilisator) = 13.5V

Je hebt ook nog een beetje marge nodig voor de rimpel over je elco, dus 13.8 zou wel krap kunnen worden. Misschien zakt de transformator geen 10% in onder belasting, en misschien is 3V marge voor de stabilisator wat ruimer dan nodig. Je kunt nog 1V of zo winnen door Schottky diodes te gebruiken voor de gelijkrichter.

Waar wil je de voeding voor gebruiken, en is het daarvoor wel noodzakelijk dat hij gestabiliseerd is?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

13.8V klinkt als "loodaccu laadspanning", toch? Als het om een accu te laden is, dan zou ik me er niet zo veel zorgen over maken dat de stroom bij vol lopende accu wat terugloopt.

Anderzijds, mogelijk wordt die spanning ook voor andere dingen gebruikt? Zend apparatuur? Tja, dan is het niet handig dat de boel inzakt als je even een piekstroompje nodig hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

13,8V is traditioneel de spanning waarmee je alles van mobiele zendontvangers tot auto-accesoires voedt. Vrijwel alle los verkrijgbare voedingen voor die toepassingen houden die spanning aan. Zal inderdaad met de gangbare boordspanning van auto's en apparaten met loodaccu's te maken hebben.

@bprosman: Het blijkt al uit wat de anderen zeggen, maar voor de duidelijkheid: omdat je de spanning afvlakt mag je uitgaan van V(peak). Pas als je niet afvlakt of een veel te kleine condensator gebruikt, gaan er andere dingen spelen (je kunt op die manier wel een voeding bouwen waarvan de regeltransistor minder hoeft te doen, maar een goede regulering en bromvrije uitgang zijn dan wat lastiger).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 6 mei 2016 11:27:39 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Je kan ook een DC-DC converter gebruiken. Dan haal je het altijd. Scheelt ook een stuk qua koeling.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs