Weersensor Arduino -> weersbestindig inbouwen -> hoe?

Op dit moment heb ik een zwave weer sensor (eigenlijk een 5-in-1 multi-sensor), hiermee kan ik temp & humid bekijken. Hartstikke leuk (gewoon om te weten).

Anyway, nu ben ik niet onder de indruk van deze sensor en weer sensoren zijn redelijk prijzig, dus was aan het kijken naar alternatieve oplossingen. Nu ben ik al een aantal keer de BME280 van Bosch tegen gekomen, ook in onderstaande vorm:

Alleen nu vraag ik me af hoe je zoiets in een behuizing weerbestendig moet/kan monteren. De sensor zal namelijk in contact moeten zijn met de buitenlucht en ik heb het vermoeden dat je niet wil dat de circuits dit ook kunnen/hebben.
Nu zat ik zelf te denken aan een "pijpje" over de sensor welke weer wordt bevestigd aan de behuizing die ik wilde gebruiken waardoor alleen de sensor "contact" heeft met de buitenlucht.

https://www.elektroshop.nl/obo-kabeldoos-t60-m25-6mm2-500v-ip66-kabeli…

Is dit de juiste manier of dien ik de sensor meer/minder te beschermen?

Toevallig zit ik met dezelfde vraag, maar er is wel iets anders waar op gelet moet worden.

De BME280 die ik al heb liggen bleek niet bepaald accuraat te zijn, de gemeten temperatuur is meerdere graden hoger dan de werkelijkheid...

Zie o.a. https://forums.adafruit.com/viewtopic.php?f=31&t=86996 , dit is blijkbaar een probleem waar meer mensen van last hebben.

ikzelf gebruik deze sensor ook om o.a. de luchtdruk radiografisch te versturen. De temperatuur meet ik met een andere sensor en die meet ook standaard 2 graden teveel. Ik vermoed dat dit met de warmteontwikkeling in de behuizing te maken heeft. Bij een volgend onderhoud van dit project wil ik die sensor dus beter positioneren.....

Dat "contact" met de buitenwereld heb je toch vanzelf al als de behuizing niet helemaal dicht is? Gewoon een kleine opening onderin zodat het niet kan inregenen. Voor temp wel zorgen dat je niet opwarmt door je eigen vermogen.

Overigens, zo'n behuizing moet je sowieso nooit helemaal afsluiten want dan krijg je condensatie intern. Altijd een beetje ventileren.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Al eens gekeken hoe het KNMI meet?

Zoek maar op een term als 'thermometerhut' Ook de hoogte boven de grond is van belang en het vrij doorstromen van de wind. en zeker niet in de directe zon. Meethoogte 1,5 meter boven het maaiveld!

Iedere thermometer en hygrometer geven foutieve waarden aan als ej ze niet goed plaatst.

Overweeg ook een tenperatuursensor op 10 cm boven het maaiveld in verband met 'vorst aan de grond'

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hoi Tidak, ik ben mij zeker bewust van plaatsing. Echter voor mij is vooral de luchtvochtigheid van belang. Het andere is gewoon "leuk".
Het heeft verder niet echt een doel (behalve de luchtvochtigheid ter indicatie).

Ik snap op basis van voorgaande nu niet helemaal meer hoe ik het beste mijn elektronica kan plaatsen in de behuizing die ik bijsloot in mijn post.
Ik wilde juist alles luchtdicht plaatsen, maar als ik voorgaande goed begrijp kan ik rustig een paar "luchtgaatjes" maken en de arduino en sensor hieraan blootstellen (geen directe weersinvloeden zoals regen en sneeuw uiteraard).

Is bovenstaande correct, want dan wordt monteren een stuk eenvoudiger dan dat ik dacht. Hoef dan alleen rekening te houden dat het niet inregent/sneeuwt.

PCBs (laten) coaten op de sensor na, kun je ze een hele tijd buiten laten hangen, gat in de behuizing waar het niet in kan regenen (onderzijde). Condensvorming is dan ook al een stuk minder omdat de behuizing open is, en het incidentele druppeltje water blijft door de coating op veilige afstand van de elektronica :)

Dat herinnert me, ik heb hier nog een potje plastidip. Van die zwarte rubberachtige verf. Hierbij werd aangegeven dat dit op elektronica kan.
Dit zou ik dus op de PCB kunnen smeren (uitgezonderd de sensor).

Dank voor de het advies!

Ik gebruik daar zelf "Plastic Spray PRF202" voor, speciaal voor elektronica. Prototypes van sensoren die ik op mijn werk ontwerp behandel ik ook hiermee. Ik heb een testsensor draaien, die hangt al 9 maanden buiten, behandeld met dit spul, en hoewel het niet de bedoeling was, begint het een sport te worden om te zien wanneer hij de moed opgeeft. Dat is dus een kale print, alle onderdelen aan de onderzijde behandeld met dat spul en die hangt buiten :).

Tidak Ada

Golden Member

Beter dan een gat is een wartelset van Vent-gland®. O.a. Bij grote 'C' verkrijgbaar. Dat zijn kabelwartels met gaatjes er in en een semipermeabele membraan à-la Goretex®, die vocht buiten houdt en wel de luchtdrukverschillen overbrugt.
Plak over de sensor een buisje dat naar buiten uit mond en onderaan de behuizing uitkomt

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat zijn inderdaad hele mooie dingen, echter niet geschikt voor mijn toepassing. Uiteraard hangen de definitieve ontwerpen niet als kale print buiten in de regen :).

Voor TS is zo'n Vent-gland idd een perfecte oplossing.

Tidak Ada

Golden Member

Nog een tipje:

Je zou een klein buisje over die sensor-chip kunnen plaatsen, dat uitmond in een 25mm buisje, zodat je een T-verbinding maakt en dan aan één zijde van het buisje een miniatuur ventilatortje zet, dat je met een laag toerental laat draaien, dan heb je goede luchtverversing op je sensor, zonde kans op condens.
Je moet een en ander dan zo monteren, dat de chip boven de dwarsbuis ligt, in verband met eventueel inregenen.
Dit soort kleine ventilatortjes (ik dacht 20mmØ) ben ik ooit bladerend in een Conrad catalogus tegengekomen. Anderen zullen ze ook wel (en meestal goedkoper) kunnen leveren.
De rest van het printje natuurlijk op de boven beschreven methoden tegen vocht beschermen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Net even verder zitten zoeken en kwam uiteindelijk uit bij sensoren die kant en klaar waren. Probleem bij de meeste is dat het signaal "vreemd" is.
Tot ik onderstaande product tegen kwam:
http://aosong.com/asp_bin/Products/en/AM2306.pdf

Voor 30 euro een complete oplossing waarbij ik alleen de SDA lijn hoef binnen te halen en om te zetten. Als ik de kosten optel voor mijn zelf bouw alternatief kom ik boven de 30 euro uit.
Daarbij heeft deze sensor het minimale wat ik nodig heb: temp & humid.

Denk dat ik deze dus ga bestellen en de arduino interface maken.
Bedankt voor het meedenken.

Meer dan 30,- voor een zelfbouw sensor??? Heb je dan een gouden kast er omheen of zo? ik zou eerder aan een euro of 10 denken, inclusief alles. Inclusief de lol en voldoening van het zelfbouwen.

[Bericht gewijzigd door flipflop op woensdag 18 mei 2016 20:58:17 (15%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Vraagje over deze sensor m.b.t de nauwkeurigheid.

Ik lees ook in de gegevens dat deze een nauwkeurigheid heeft van 1hPa, dat is dus 100Pa.

Wil er twee gebruiken om de binnen en buiten druk met elkaar te vergelijken. De binnen druk worden in stappen van 50Pa tot 800Pa verhoogd en wil dit gebeuren meten.

Is deze sensor dan nauwkeurig genoeg voor dit? Herkent deze de stappen van 50Pa of van 100Pa of...?

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!