Scorebord - liefst zonder Arduino

Ik heb geen probleem om de code te delen, MAAR als je de code hercompileert zal ze niet meer werken omdat je in Ldmicro altijd een kristal moet kiezen, lees mijn vorige posts.
En wie is geinteresseerd in een laddertaal code?
Iemand die nog moet beginnen kan veel beter voor Arduino kiezen.

Hieronder de code van dit project.

Edit: In het schema heb ik de segmenten vergeten aan te duiden, die zijn van boven naar beneden pin18=a, b ,c .....g.

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 19 mei 2016 20:26:05 (15%)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Op 18 mei 2016 20:53:16 schreef MGP:
Er zijn geen IO pinnen meer over, uitbreidingen zijn niet meer mogelijk.

Je kunt de switches aan de displaypinnen maken, dan houd je nog zes i/o pinnen over... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Meerdere schakelaars kan je ook op 1 analoge pin inlezen. Elke schakelaar en andere spanning dmv weerstand deler

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Jij kunt dat in assembler maar ik niet, een pin is in- of output en in het programma niet meer te veranderen.
Dan neem ik een andere pic en daarvoor ga ik geen andere taal meer aanleren, ik ben deze nu gewoon en ga mij daar bij houden want code typen is ook mijn ding niet meer.

Er zit ook een heel goede simulator bij, ben bijna 100% zeker dat, als het programma daarin werkt het in de praktijk ook werkt.
En ik ben ook opgevoed in laddercode ;)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Heb eens gekeken, maar dat ladder lijkt me ook geen makkelijke taal... :) (had er ook nog nooit van gehoord; lijkt een soort mix van basic en pascal)
Maar het is maar waar je aan gewend bent. Lijkt wel of er veel overhead is, want die hexfile zit zo te zien helemaal vol met zo'n klein programmaatje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vermoed dat je naar de assembler of hex output hebt gekeken.
Dat je er nooit van gehoord hebt lijkt mij eigenaardig want het is een PLC taal die wereldwijd gebruikt wordt.. met eigen dialecten.

De taal zelf is verre van economisch wat betreft geheugengebruik maar o zo makkelijk in gebruik (wederom, na veel te gebruiken)
Zelden heb ik meer dan een uur nodig om een programma te maken, dat Drag race programma was één van de moeilijkste, omdat er zo weinig info te vinden was wat betreft timing en startvoorwaarden en ook veel IO-pinnen vergde.

Hieronder een stukje screenshot van dit project en daar zie de inputs van de 3 sensors X5 X10 en X15.
Die worden geinverteerd binnengenomen omdat de sensoren naar de massa schakelen en zijn dus in rust 1.

Maar zoals ik al schreef, beginners zouden zich beter toeleggen op Arduinotaal die is veel recenter en heeft veel meer mogelijkheden, zie ook de update tracker hiernaast (links) waar Jeroen de nieuwe versie toont.
Een Rolls Royce..

LDmicro user.
Arco

Special Member

Dat je er nooit van gehoord hebt lijkt mij eigenaardig want het is een PLC taal die wereldwijd gebruikt wordt.. met eigen dialecten

Ik doe nooit wat met PLC's, dus daarom... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voorlopig de laatste update...

MGP stuurt mij binnenkort de geprogrammeerde PIC, waarvoor ik enorm dankbaar ben.

Ik werk aan de rest van de electronica.

Wanneer alles klaar is, publiceer ik foto's en projectbeschrijving op CO.

Oh, en ik zal inderdaad ernst maken met het leren van het gebruiken van PIC's. Zelf programma's schrijven zal niet snel lukken, maar er zijn gelukkig veel programma's te vinden.

Iedereen bedankt!

Ron

Ik neem aan dat je de sourcecode er bij krijgt. Begin daar gewoon eens mee. Kijken of je alles snapt, maak een paar kleine wijzigingen, downloaden in de uC, en zo verder. Je hoeft dan niet van 0 af te beginnen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ja, ik neem aan dat dit het ld-bestand is. Tja, ik ga lekker experimenteren!

Het project vordert langzaam maar zeker.

Vandaag heb ik het ontwerp van de pcb voor PIC en LED-driver afgemaakt.

Vrijwel geheel in overeenstemming met het door MGP hier geplaatse schema.

Aan ingangen en de signaal uitgang een npn transistor toegevoegd.

Aan voedingsgedeelte wordt een 7805 en 7809 toegevoegd.

De 4" display heeft 8-9V voor de segmenten nodig. Ik begrijp niet helemaal of die 220 ohm weerstanden dan nog nodig zijn. Ik zal vanavond de display eens voorzichtig testen.

Die weerstanden zijn er zeker nodig, zonder gaan die display's kapot.

Display's zijn leds en die worden stroom gestuurd, je moet dus uitrekenen welke weerstanden er moeten staan.

(Vc - Vdisp)/Idisp = R

Veronderstel je hebt een voedingsspanning van 12V en de display's hebben een Inom van 20mA met een spanningsval van 9V dan is de weerstand

(12-9)/0.02 = 150 ohm

NIET proberen zonder weerstanden zelfs niet met een 7809, die er volgens mij zelfs niet moet staan.

LDmicro user.

Bedankt voor info, dan wordt het een 7812.

Als voeding heb ik de keuze uit afgedankte laptop voedingen of 20V voedingen van alarmcentrales.

Welk type display's heb je? linkje?

LDmicro user.

Dan is 150 ohm meer dan genoeg met een 7812 want het feit dat ze gemultiplext worden is de gemiddelde stroom maar de helft.
Ik zou de weerstanden niet verminderen tot je zeker weet dat alles goed werkt.

Je kunt altijd nog, met dezelfde weerstanden, een 7815 plaatsen als ze niet fel genoeg zijn, maar uit ervaring denk ik dat het wel zal meevallen.

LDmicro user.

Ja, ik ga dat eerst testen, voordat ik überhaupt de weerstanden soldeer.

Ik moet er uiteraard rekening mee houden dat dit overdag plaatsvindt, hopelijk met mooi zonnig weer.

Hmm....blijkt de display common anode te zijn ipv common cathode!

Maar bij 20 mA is de licht opbrengst onbevredigend.

Ik hoop dat multiplexing met een hogere stroom een bevredigend resultaat geeft.

Ga je zelf de pic progammeren als ik de hexfile post voor een CA display?

edit: of een uln2803 gebruiken en de 2 andere inverteren.

LDmicro user.

Ik heb een programmer gekocht en de PIC's zijn besteld. Het is dus een mogelijkheid.

Hmmmm....dilemma...was net zo blij het print ontwerp klaar te hebben...

De chinezen maken er wel een gewoonte van...dit is mij al eerder overkomen, weliswaar bij een andere verkoper.

Ik denk dat ik toch maar de CC ga bestellen. De ULN2803 heb ik niet.

Als ze bij 20mA geen goed resultaat geven zal dat bij multiplexen ook niet goed zijn.
Andere en betere kopen, of zelf maken met 12V ledstrips die je kunt op maat knippen.

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 16 juni 2016 15:49:17 (26%)

LDmicro user.

Dat is een fantastisch idee!!! Ietsje meer knutselwerk, maar dan is het mogelijk de display nog groter te maken.

UPDATE

@MGP

De schakeling werkt perfect!

Ik kreeg de Kingbright displays van Elfa Distrelec binnen, alles in elkaar gezet en na enig gepriegel werkte het Perfect.

Waarom gepriegel? Tja, ik maakte een cruciale denkfout.

Mijn sensor produceert een laag gaande puls, terwijl ik, zonder na te denken, de oplossing met de NPN-ingang overnam, en die is voor een hoog gaande puls...

OK, simpele oplossing, ik pas snel de pcb aan voor PNP's, en maak een nieuwe.

Tenminste, ik neem aan dat ik de transistoren kan spiegelen, dat wat eens de emitter van de NPN was, wordt nu de collector van de PNP!?

Of zou het beter zijn een P-channel fet te gebruiken?

Maar de helderheid van de display laat te wensen over. Ik heb een weerstand van 33 ohm gekozen als veilige waarde gebaseerd op een voedingsspanning van 12V.

Daar zal ik mee moeten leven deze keer. Ik zal de display zo plaatsen, dat de zon altijd achter de display staat.

De volgende keer zal ik een display maken met LED-strips.

De houten kast die ik besteld heb van de timmerman zal waarschijnlijk te laat komen, dus koop ik een of ander plastic og metalen kast.

De doelschijven moeten enkel nog maar geverfd worden, en dan kan ik beginnen alles te monteren. Leuk karweitje voor het weekend.

Nogmaals bedankt, ik hou je/jullie op de hoogte.

Op 27 juli 2016 22:33:09 schreef ronw:

Tenminste, ik neem aan dat ik de transistoren kan spiegelen, dat wat eens de emitter van de NPN was, wordt nu de collector van de PNP!?

Over het algemeen blijft bij spiegelen collector collector, emitter emitter, source source en drain drain. Maar ik weet niet goed waar je het over hebt, dus ik kan niet beoordelen of "spiegelen" hier van toepassing is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 juli 2016 22:33:09 schreef ronw:
De schakeling werkt perfect!

Mooi, maar ik twijfelde niet aan de werking, enkel aan de "antidendertijd" die jij opgaf voor de inputs.

ik hou je/jullie op de hoogte.

Liefst met een foto. ;)

In dat andere topic stelde ik een ander programma voor, maar nu kun je ervaring opdoen wat er eventueel nog zou kunnen verbeteren zodat we dat meteen kunnen meenemen als je zou kiezen voor een ander programma.

LDmicro user.