Miele novotronic W816 dood

Goed bezig.

Als je de versleten draad heb gerepareerd zou ik verder ook even:

Stalen binnenkast vet en stofvrij maken.
Motor even schoonblazen met perslucht/fietsenpomp (+stofzuiger)ivm koolstof.
Koolborstels nakijken.
Afvoerpomp zeefje schoonmaken.
Deurmanchet controleren op scheuren.

Even wat foto's maken van jouw eigen machine. Dan weet je over 5 jaar ook nog hoe het zat als hij weer defect zou raken.
Misschien kun je er ooit nog iemand anders mee helpen.

De veren zitten trouwens bovenin. De trommel hangt aan de veren.
Helemaal onderin zitten 2 schokbrekers. Je kunt er bij als je ook beide zij-panelen losneemt.

Er ist wieder da...
fred101

Golden Member

PCB's nagekeken, daar zit niks vreemds. Wel erg netjes gemaakt met goede onderdelen en de nodige filtering en protectie. Zou zo uit een meetapparaat kunnen komen.

Voor de pcb onder de trommel en de schokbrekers moet hij veel verder uit elkaar. Als dat kan tenminste, want de trommel hangt aan een frame wat vast gelast zit (zo lijkt het) aan het plaatwerk. De zijwanden en achterwand is een gebogen stuk blik, geen losse wanden. Het voorframe lijkt vastgepunt-last tussen de zijwanden. Het lijkt erop dat ik dat van onderaf of bovenaf (bovenblad kan er wel af denk ik)

Eerst maar eens de foto's bestuderen voor ik dat zware kreng moet uitbouwen en verplaatsen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

Bovenblad haal je er meestal als eerste af, uit mn hoofd, of 2 schroeven aan de achterkant of 2 aan de zijnkant (voor) verstopt achter een dopje.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zijwanden en achterwand uit een plaat?
Dat heb ik nog nooit gezien.
Maar ok, dat zal dan los moeten zodat je overal bij kunt.

Ik weet wel dat er mieles waren met een "deur" in het voorfront.
Bij mij was het vorfront een plaat die je eraf kon halen (dus niet openklappend als deur).

Er ist wieder da...

mieles hebben erg lang een deur gehad. ze zijn doorgaans wel dicht aan de zij en achterwanden, dat is 1 geheel of zit gelast. voor, boven, onder kun je erin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Klopt, de mijne heeft een echte deur en alleen het deksel kan eraf. de foto's van Houben zijn een totaal andere constructie en machine (van binnen) Bij mij zit er geen groot PCB boven de trommel. Wel zit er een soort plastic broodtrommel onder waar zo te zien een PCB in zit. Dat heb ik nog niet open gehad.

Het PCB onder aan de deur heeft oa twee triacs en een aantal kleine relais. Verder zit er nog een klein PCB achter het console deel.

Je kan aan de electronica wel zien dat ze (in die tijd, hoe het nu is weet ik niet) echt iets goeds wilde maken ipv iets goedkoops. (en goedkoop was hij dan ook niet)

De schokbrekers zijn dood, daarvoor hoef ik ze niet te demonteren, een keer aan de trommel trekken zegt genoeg.

De kapotte draad zit een cm of 10-15 onder een soort beugel aan de trommel. Die heeft de draad door gesneden. Dat zie je ook aan het kunststof onder de draad.

Morgen gaan we hem uitbouwen. (staat onder de droger, naast de CV en danb en om er echt bij te kunnen moet een kast weg :-( Ik zet hem op een frame met zwenkwielen dan kan ik hem naar de garage rijden. Dat is wat handiger ivm gereedschap (lagerpers, pullytrekkers etc)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Is de reparatie gelukt?

Er ist wieder da...
fred101

Golden Member

Het ding ligt op zijn rug uit te rusten. De motor/koolborstels lagers zijn nog prima. Wel bizar dat hij niet goed in elkaar zat. Er zit een plastic geval op waar oa de koolborstels aan vast zitten. Dat heeft een paar "stekkers" die met female schuifstekkertjes in de male counterpart op de motor gaan. 1 van die dingen is er naast geduwd. Hij is ook aardig krom gaan staan na al die jaren. Ze maakten wel een beetje contact (maar dan ook maar net)

De schokbrekers zijn compleet dood. Het is nu niks meer dan een holle buis waar een "zuiger" in rammelt. Als je hem omdraait valt de zuigerstang spontaan er in of uit. Nog geen beetje weerstand, een baby zou ze nu nog in kunnen duwen of uit trekken.

Wel handig dat we de transport buizen nog hadden. Die zetten de trommel vast.

Ik ben nu met de waterpomp bezig. Die ligt nu open. Het schoepding aan de binnen kant wil er niet af en het lager daaronder heeft nu net speling. Ik heb het nog niet met wat meer kracht geprobeerd. Ik kan wel een nieuwe maken maar daar zit ik niet echt op te wachten.

Rubbers, slangen etc zijn nog als nieuw. Ook nergens roest.

Het ding zit wel heel service vriendelijk in elkaar. Alles 1 maat torq is ook erg relaxed werken.

Weet iemand een leverancier voor Miele specifieke onderdelen ? Lagers, keringen etc haal ik meestal bij de lagerboer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

@Fred,
Doet de electronica het nog wel als die draad gerepareert is of neem je het risico door de pomp en schokbrekers eerst te repareren?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

de voorlager van de pomp die gaar is, klinkt ook als een pomp die nog open is uitgevoerd. die gingen langer mee als de magneetpompen tegenwoordig. nadeel was echter dat ze gingen lekken op de as. als je dus naar het lager lijkt, let ook op de pakking tussen pompschoep en anker.

de lager tegen het schoepje is belangrijker, eemaal gaar kan het lekken dan snel beginnen, dus je kunt miss evt de lagers onderling omruilen.

je hebt zo te horen schokbrekers wat niet meer is als een stel buizen met vet die inelkaar schuiven. de dichting tussen die buizen slijt weg als het vet op gegeven moment overal behalve op de buizen zit. hervetten heeft in dit stadium geen zin meer dan..

verheien hier in eindhoven heeft veel op voorraad liggen van ouder spul. schrik echter niet van de prijzen van miele onderdelen in het algemeen. de pomp van deze W816 als origineel onderdeel kost ruim 100 euro.

voor een machine van deze leeftijd zou ik geen originele miele onderdelen meer gebruiken. nog 20 jaar gaat hij echt niet meer halen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

@Fred: ik zie net in een overgenomen partij twee gloednieuw verpakte dempers liggen, dus misschien is dat wat voor je. Zal ze later nog even ertussenuitvissen en nazoeken/fotograferen, maar kun jij misschien vast aangeven wat de maatvoering bij jou is?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Alle mieles zijn nog steeds gelijk sinds 1978 qua kuip/ schokbrekers, dus moet wel passen. Maar.... deed de machine het al weer??

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 29 mei 2016 18:48:41 (10%)

Nog even ter aanvulling.
Als je aan kuip en trommel wilt sleutelen, bijv. om trommellagers, enz. te vervangen, dan verwijder je de kuip met gewichten en motor als geheel via de bovenkant.
Dat gaat het beste door de wasmachine op een zijkant te leggen en dan het geheel eruit te trekken, bijv. over een paar plankjes.
Eerst wel motoraansluitingen en dempers losmaken en manchet in de trommel drukken terwijl de wasmachine nog overeind staat.
Fotografeer goed hoe alles aangesloten was, dit geldt ook voor de veren tussen kuip en wasmachinehuis zodat de kuip na montage weer exact zo komt te hangen als voor de demontage.

fred101

Golden Member

Wazig, ik kreeg geen notificaties meer van mijn eigen topic :-(

Op 29 mei 2016 15:18:43 schreef testman:
de voorlager van de pomp die gaar is, klinkt ook als een pomp die nog open is uitgevoerd. die gingen langer mee als de magneetpompen tegenwoordig. nadeel was echter dat ze gingen lekken op de as. als je dus naar het lager lijkt, let ook op de pakking tussen pompschoep en anker.

voor een machine van deze leeftijd zou ik geen originele miele onderdelen meer gebruiken. nog 20 jaar gaat hij echt niet meer halen..

Lager blijkt niet gaar te zijn. Beide zijn bronzen busjes die kunnen kantelen. De pomp lekte nog niet en is eenvoudig bereikbaar en demonteerbaar. Ik heb hem schoongemaakt en de lagerbussen gesmeerd.

Waarom zou hij dat niet halen ? Ziet er nog uit als nieuw, nergens roest, rubbers en riem zijn nog perfect en soepel. Motor idem, zelfs de commutator en koolborstels zien er nog perfect uit.

@Fred: ik zie net in een overgenomen partij twee gloednieuw verpakte dempers liggen, dus misschien is dat wat voor je. Zal ze later nog even ertussenuitvissen en nazoeken/fotograferen, maar kun jij misschien vast aangeven wat de maatvoering bij jou is?

Bedankt Maarten, dat komt mooi uit. Ik heb gisteren je mail gezien en beantwoord.

Maar.... deed de machine het al weer??

Geen idee, hij ligt uit te rusten, ik heb van de week de pomp, motor etc nagekeken en schoongemaakt. Moet alleen nog even naar de heater kijken.

Dat gaat het beste door de wasmachine op een zijkant te leggen en dan het geheel eruit te trekken, bijv. over een paar plankjes.

Ik had de transport pennen nog. De machine ligt op zijn rug. Ik heb een metalen frame met zwenkwielen waar ik motorblokken en versnellingsbakken op legde. Dat blijkt precies de afmeting van de machine te zijn. Met een paar bindriemen achter op de machine bevestigd en toen de gekanteld als een soort steekwagen. Ging heel makkelijk. Nu kan ik overal bij.

Ik laat de kuip/trommel/frame voor nu met rust. Lijkt en voelt allemaal goed en ik heb nu even te weinig tijd. Er moet ook nog gewerkt worden. Ik weet nu hoe hij open kan en hoe alles zit. Ik heb met hulp van COer Gertjan de droger er af gepakt en de ruimte bleek meer dan voldoende om er aan te werken.
Hij kan op het karretje zo naar de garage, als het nodig mocht zijn toch een keer de trommel etc aan te pakken. Daar heb ik een hefbrug en die zijn ook handig als takel om de trommel er uit te hijsen ;-) Maar bedankt voor de uitleg.

Foto's maken is in zijn algemeenheid goed advies. Ik ben gewend veel fotos te maken van reparaties. Daarnaast maak ik meestal ook aantekeningen, schrijf met permanente marker op pcb's, chassisdelen, connectors en vaak maak ik ook labels voor om draden.
Zomaar dingen uit elkaar halen zonder foto's etc, leer je heel snel af als je meestal zonder service doc moet werken. ;-) Gelukkig zit dit ding niet echt moeilijk in elkaar.

Status?

nah, ik ben niet zo gevoelig voor status, gewoon is al gek genoeg >:-)

Bedankt, heren, de informatie wordt gewaardeerd en ik laat het weten als het gelukt is, of als ik eventueel nog tegen problemen aanloop.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Dag Fred,

Ik heb een (belanrijk) deel van de servicedocumentatie van de W929.
Deze lijkt volgens mij heel erg op jouw machine.
Als je ze wil hebben mail ik ze wel.

Op 4 juni 2016 22:20:44 schreef fred101:
Wazig, ik kreeg geen notificaties meer van mijn eigen topic :-(

Als je 1x denkt: Nu even niet, ik kijk later wel, dan krijg je natuurlijk geen nieuwe notificaties. En volgens sommige mensen is het normaal dat er zo nu en dan mail zoekraakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Even een update, hij doet het weer. Hij staat nu nog met de deksel open zodat ik de boel in de gaten kon houden bij het proefdraaien.

Iedereen bedankt voor de adviezen. Op naar nummer 2 :-( , de droger schijnt ook niet helemaal lekker meer te zijn. Blijkbaar na een onweersbui. En blijkbaar wist ik dat, of liever had ik dat moeten weten ;-)
Heeft in ieder geval geen haast met dit weer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wat was er nu mis mee fred101??

als de droger ook uit 1996 is, dan heb ik recent miss eenzelfde model ervan onder handen gehad. die ging na het aanzetten meteen de verwarming aandoen, maar de motor en dus de fan liepen niet! element werd oranje en ging uit op de thermische beveiliging. bleek een relais van gaar te zijn op de EL331 print, zowel spoel als contact. een 6V relais, dat heb ik 1 uit een donor noodbakje geplukt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

smd: Er was weinig mis. De defecte schokbrekers maakte dat het ding ging staan bonken en daarbij kwam een montage beugel op de trommel af en toe tegen de bovenkant van een waterpomp deel, precies het deel waar de draden van de pomp liepen. 1 van die draden was doorgehakt.

De droger:
Ons enige niet Miele apparaat: Bauknecht Trak 6330. Geen idee van de leeftijd. Ben benieuwd hoe de electronica daarvan eruit ziet. Er zat een Bauknecht vaatwasser in het huis. Die was een jaar of 5 oud toen ik hem na diverse reparaties maar vervangen heb voor een Miele. Wat een brak ding was dat.

Wat ik uit het hele verhaal kan destilleren: random fouten. Maakt soms het programma niet af, blijft hangen en ze denkt dat hij niet het programma draait wat je instelt. Verder soms iets met temperatuur. Lekker vaag allemaal. Hij is blijkbaar wat van slag. Gebeurde een 3/4e jaar terug toen hier in de straat, een huis of 5 verderop (paar honderd meter) een directe inslag plaats vond.

Ik trek hem dadelijk misschien even open om te kijken, maar morgen komen ze een aantal reparaties brengen dus het kan wel even duren voor ik er echt aan begin.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

een bauknecht trak6330, die zou weleens net zo oud kunnen zijn als de wasmachine..

van een bliksemontlading kun je na jaren nog ellende krijgen, echter ben ik ook bekend met de combi vrouwen en witgoed. eerst het 1 stuk wat niet wordt vervangen, want is nog te maken. dus dan is ineens een ander apparaat al heel lang niet 100%. later blijkt mien van nummer 72 dan wel een nieuwe te hebben gehad :P zeg maar het bekende: buren kopen grotere tv dus dan koop jij nog een grotere tv..

bliksemontlading kan nog vroeg of laat eruit komen, van de week sloeg het in geldrop in een schoorsteen die uitelkaar spatte. kreeg daags erop een collega aan de lijn die een onderdeel ( ntc )van een pomp steeds oranje zag oplichten als de pomp werd aangezet. toen ik vroeg hoe dat ontstond, bleek dat direct na de inslag te zijn gebeurd wat 1 straat verderop was. einde verhaal dus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Ik zit hier in het open veld, dus dit is niet de eerste schade. Een Yaesu zender door static, de centrale verwarming, het fornuis etc

Ik heb in mijn lab wat van die inprikdoosjes met protectie en mijn calibrator rek zit op een grote metalen verdeeldoos bedoeld voor minicomputers, ook beveiligd. Daarvan was de beveiliging aangesproken. De antenne masten zijn geaard middels een aantal lange pinnen in de grond.

Ik heb het voeding deel eruit gehaald. Soldeerwerk is netjes. elco's van Panasonic en Rubicon. PCB's zijn niet van het nivo als de Miele. Bouwkwaliteit is best netjes maar kan nog niet bij die Miele in de schaduw staan. Alles plastic, scherp blank metaal en iemand moet ze daar eens uitleggen dat randaarde op een stuk plastic leggen nergens op slaat.

2 elco's preventief vervangen. Nog niet buiten de specs maar wel goed op weg. Relais zijn van Omron. 2 waren wat brak maar met wat TLC zijn ze weer prima. Het hoofdrelais is voorbij brak. Dat de droger nog min of meer werkte is een wonder. Dit verklaart wel het een en ander. Compleet zwart geblakerde en half weggebrande contacten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred,

Het beste kun je bliksembeveiliging doen in de meterkast waar de line en neutral de woning binnen komen.
Als je het "redelijk" wilt doen moet je een hele zware varistor tussen L en N zetten, direct NA de meter.
Tevens 2 varistoren zelfde rating van Line naar PE en van Neutral naar PE. Varistoren gaan bij einde levensduur in brand of smelten af.
Het geheel inbouwen in een brandweredne behuizing is een pre.

Er bestaan ook plastic units van Phoenix Contact berustend op hetzelfde principe, maar dan brandveilig in een plastic unit die je zo in de meterkast kunt klikken, net als een aardlekschakelaar.
Bij einde levensduur gaat er dan een indicator op rood. Beetje duurder, maar wel goed.

Wil je meer dan redelijk beveiligen moet je in feite alle binnenkomende koperen leidingen (waterleiding, gas, telefoon, internet, energie etc etc) via varistoren aan elkaar knopen.
Hier bestaan ook kant en klaar units voor, maar wel prijzig.

Een goede protectie is duur, maar gaat vaak een leven lang mee en is uiteindelijk heel goedkoop omdat je je apparatuur heel houd.

Nu de droger:
Ik lees dat de droger rare dingen doet. Erratic behaviour zo als ik dat noem. Zo goed als zeker de microprocessor die is beschadigd.
Ik zie dit vaker. Het ding doet dan maar wat. Soms weer een paar uur ok, en dan ineens weer gekke dingen.

Misschien kun je ergens een tweedehands print op de kop tikken?

Mooi te horen dat je wasmachine in elk geval wel weer draait.

Er ist wieder da...
fred101

Golden Member

Vandaag het nieuwe relais in de droger gezet. De boel weer ingebouwd en na strenge test door SWMBO het ding terug op zijn plaats gezet.

Een tip: draag handschoenen want dat metaal in dat ding is best scherp. Bij Miele was alles gepoedercoat en afgerond. Maar werken in die droger maakte herinneringen bij mij los, aan de tijd dat ik als vrijwilliger bij de Aquazoo Leerdam wekelijks het Piranha aquarium verzorgde. :-)

En mijn week kan niet meer kapot :-( , dit weekend besloot de kruimeldief dat ze ook aandacht wilde. (dat zat er al lang aan te komen want ik had een paar jaar terug het accupack al eens gezapped. )

Nu ik toch bezig was het ding open gemaakt, twee rotte cellen vervangen en even een ladertje in elkaar gesoldeerd ipv het AC trafotje en 1 diode.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs