G&M Profitester gebruiken

fred101

Golden Member

Ik heb hier zo'n ding maar ik heb geen idee hoe zoiets werkt. Dit ondanks, het manual. Ik hoef hem alleen maar te repareren niet gebruiken.
Er staan tekeningen in hoe je hem per mode aan bv L1, L2, L3, PE en N moet knopen maar daar heb ik niets aan. Ik moet hem aan meet-apparatuur knopen om te testen. En daarvoor moet ik weten wat het ding doet/meet.

edit: staat er wat knullig, ik bedoel dat ik niet weet hoe de testen in hun werk gaan.
Daarnaast, ik hoef geen installatie te testen, ik moet de tester testen.

Hij was afgekeurd bij de jaarlijkse calibratie en faalt op een paar modes maar steeds in de onderste range.
Maar nu het vreemde, als ik de specs opzoek in het manual, zou hij wel goed moeten zijn. En op het rapport van vorig jaar, van het zelfde bedrijf, worden deze onderste modes/ranges niet gekeurd.

UL-N geeft volgens het rapport bv 10,4 VAC/50Hz in de 100V range. Maar de specs zijn 1% van M + 5 digits (dus max 10,6) terwijl het rapport 9,7 tot 10,3 als grens geeft.

Voor de secutest weet ik het wel en daar heb ik wat test adaptertjes voor gemaakt (die dingen komen hier nog al vaak voorbij) maar dit is iets heel anders dan een soort opgevoerde secutest.

Deze is blijkbaar om "installaties" te meten. En ik heb werkelijk geen idee hoe ze dat doen. Ik durf het ding hier niet zomaar in een wcd te duwen om daarna in het donker te zitten. Iemand zei dat ze dat doen op installaties waar de spanning af is.

Het gaat om UL-N (10V), UL-PE(10V), In (10mA tripcurrent), Re earth test (1, 5 en 10 ohm)

Het ding heeft een grote probe met opzetstuk met banaan punt. Ook zit er een tweede kleinere aan vast. Daarnaast zit en er een banaanbus voor een derde probe. Er bestaat blijkbaar ook een opzet stuk in de vorm van een stekker wat er niet bij zit.

De 3 aansluitingen zijn waarschijnlijk L, N en PE Waarbij de punt van de hoofdprobe PE zou kunnen zijn en de beide kleine probes L en N. Als ik voor UL-N de beide kleine probes gebruik krijg ik 10,4V. Alleen kan dat volgens het manual niet. Dat moet met een opzet stekker. Als ik nu de drie mogelijke combinaties meet dan krijg ik waarden die opgeteld wel exact 10V zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De meter die jij noemt ken ik niet, maar zo te zien is het inderdaad een installatietester en geen PAT zoals de Secutest.
Een installatietester moet in staat zijn om dingen zoals kortsluitweerstand, aarspreidingsweerstand, ALS, isolatieweerstand etc. te testen.
Ik ken zelf alleen de ABB-profitest en weet dat dit geen simpele metingen zijn en de testen moeten worden uitgevoerd terwijl de spanning gewoon aanwezig is (anders zou je ook geen ALS kunnen testen).
Vanaf een punt in het net kun je de impedantie meten tussen de fasen, fase en N en fase en PE.
Dit is b.v. belangrijk om te kijken of de maximale lusweerstand niet te hoog wordt en de zekeringautomaten er wel op tijd uit zullen gaan.
Van de aardlek schakelaars wordt gemeten wat de tijd is voordat deze er bij de gerefereerde 30 mA uit vliegt.
De isolatieweerstand test wordt uitgevoerd met spanningen tot 1000 Volt.
Dat kan nog wel eens problemen geven wanneer er gevoelige electronische apparatuur aan het net hangt, en dat is tegenwoordig nogal eens het geval.
Edit:
Dat opzetstuk zat bij de ABB ook en is alleen maar handig omdat je dan gemakkelijk een contactdoos kan testen zonder met drie meetpennen tegelijk te moeten jongleren.
Voor de meting zelf was die echter niet noodzakelijk.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op dinsdag 24 mei 2016 17:05:59 (10%)

Hoi Fred,

Ik gebruik de profitester voor het testen van circuit impedanties, aardlekschakelaars en voor het meggeren.

Ik heb toevallig voor het circuit impedantie deel eens een instructie geschreven, misschien heb je er wat aan: https://drive.google.com/file/d/0B4fZO0uyH-3Jek9vUG9ZaDNYRTg/view?usp=…

Meeste metingen gebeuren trouwens gewoon onder spanning, anders kan je geen circuit impedantie of aardlekschakelaars meten. Isolatie weerstand en ik verwacht ook aardweerstand wel spanningsloos uiteraard.

Voor de rest wat brainbox ook zegt, dat opzet stuk is makkelijker voor testen van wcd's, maar met de drie snoertjes meet je precies hetzelfde, is alleen soms wat lastiger vasthouden.

fred101

Golden Member

Edit, bedankt gringo, ga ik lezen.
Oja, gevoelige apparatuur, daarvan hangen er heel veel aan het net in mijn lab.

In het manual van de G&M profitest staat het speciaal vermeld. Er lopen 6 draden naar de probe kop. (en nog een aantal naar het pcb en de schakelaars in de hoofdprobe) Het zou dus kunnen dat die opzet stekker drie andere draden gebruikt dan de losse probes en de electronica in de probe er ook iets mee doet. Ik heb op installatie testen op youtube zitten zoeken maar dan krijg je van alles, van hopman installatie tot windows installatie

Welke zoekterm moet ik gebruiken ?

Ik zit te denken om een soort test meterkastje te maken. Eens kijken of ik een oude electronische zekering unit, ALS, "hoofd schakelaar" kan vinden. Een gloeilamp met schakelaar. Dan een geaard stopcontact met schakelaar erbij. Daar kan ik dan een belasting op aansluiten. Verder wat meetpunten mbv banaanbussen en lusjes voor een stroom clamp en iets bedenken om er "standaards" tussen te kunnen hangen. Bv de gnd splitsen en voorzien van twee bussen waar diverse gecalibreerde weerstanden tussen kunnen om de aardweerstand te varieren. Of om een isolatie weerstand te simuleren etc.

Dat kastje kan ik dan na een variac en scheidingstrafo zetten. Met ook een eigen aarde-net geïsoleerd van de echte veiligheids aarde natuurlijk. Ik denk dat ik de aarde (optioneel) via een lage weerstand aan 1 van de trafo polen moet hangen. Dat is dan de neutraal, de ander de fase.
Dat kan ik dan mooi gebruiken voor testen. (en als ik nog een keer een betaalbare zware isolatie trafo vind kan ik er ook mooi achter werken. Mijn huidige trafo kan maar een paar ampere en juist voor het zware werk moet ik nu dus ongeïsoleerd werken.

Klopt dat ?

Ik gebruik nu al diverse losse dingen voor pat testers /meggers zoals een stekker met 1M weerstand tussen een pool en gnd en 100k tussen de andere en gnd. Maar ook een stekker met 3 vego klemmen, een WCD met banaanbussen parallel. Een WCD met onderbroken aardleiding om een stroom meter in serie te zetten etc. Scheelt een hoop tijd.
Ik heb een keer een secutest voor iemand gerepareerd, eigenlijk had ik niks met dat soort spul, ook nooit mee gewerkt maar waarom niet, is ook meetapparatuur ;-) Toen een stukje over op mijn site gezet en sindsdien heb ik er al een flink aantal gerepareerd. Vandaar die test adaptertjes.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Om het apparaat destijds uit te leggen, heb ik inderdaad gewoon een ALS gepakt. Daarop kun je de circuit impedantie tests op uitvoeren, als ook de aardlek tests. Enige waar je een beetje op moet letten is dat de meeste ALS er uit gaan als je een circuit impedantie meet tussen fase en aarde. Er is een meetstand waarbij je hem bij sommige ALS wel kan doen, staat als het goed is in de handleiding. Anders kijken of je een tweede groep kan maken met alleen een automaat zonder ALS functie zodat je daar eventueel de fase en aarde testen ook tussen kan doen.

Een scheidingstrafo is uiteraard een mooie veilige oplossing. Qua vermogen hoef je je niet erg druk te maken, volgens mij creëert de profitest een fout stroom van enkele tienden van een Ampère.

Voor het meten van circuit impedantie is het van belang dat je de impedantie van het circuit kan beïnvloeden. Voor het meten van de aanspreekstroom van de aardlek automaat aardcircuit is het ook handig dat er een optie is om een variabele weerstand in het aardcircuit op te nemen.

Voor de grote van de weerstanden moet je een beetje kijken naar de stromen die je gaat verwachten. Voor bijvoorbeeld een 30 mA aardlekstroom zul je ergens rond de 230/0,03= 7,5 kOhm moeten zitten. Voor de circuit impedantie tests zal je met een trafo achter een 16A groep waarschijnlijk zonder weerstand niet boven de 300A komen, dus zit je al met een weerstand van zeg 0,75 Ohm. Beetje afhankelijk van hoe je voeding loopt natuurlijk. Mogelijk interessant om daar toch stapjes van 0,25 of 0,5 Ohm mee te kunnen maken, zodat je toch wat kan variëren in de verschillende kortsluitstromen die je kunt meten.

Hallo Fred.
Ik denk dat je op het verkeerde spoor zit als je allerlei proefopstellingen en testkastjes wil gaan maken.
Daar is een installatietester nu net niet voor ontwikkeld.
Een installatietester is er om installaties te testen zoals die in de praktijk in gebruik zijn.
Het gaat dus om alles voor het stopcontact zit, alles wat er achter zit kun je er gewoon uit halen als je het niet vertrouwt.
Waar je met een isolatietest boven de 500 Volt voor moet oppassen zijn apparaten die vast aan het net hangen.
Frequentieomvormers, vast gemonteerde SMP´s, grid inverters en meer van dat soort zaken.
Alle andere testen kun je veilig uitvoeren zonder allerlei hulpmiddelen.
Nou ja, bij het testen van een ALS valt die groep natuurlijk wel even uit, daar moet je rekening mee houden.
Als je de isolatietest boven de 500 Volt achterwegen laat dan kun je ook gewoon een beperkte isolatie test uitvoeren.
Om vertrouwd te raken met het apparaat (ook al heeft het zijn specificaties niet meer) is een impedantie test tussen fase en 0.
Zoek het stopcontact dat het verst van de groepenkast af ligt en doe dan een impedantie test.
Vaak kun je ook direct de kortsluitstroom aflezen die daar van is afgeleid.
Die moet voldoende hoog zijn om je zekering op tijd te laten trippen
Voor een 16 Ampere automaat met een B karakteristiek moet dat dus minimaal 80 Ampere zijn na verrekening van de netspannings afwijking.
@Gringo:

Voor het meten van circuit impedantie is het van belang dat je de impedantie van het circuit kan beïnvloeden.

Dit wil ik even niet begrijpen.
Je wilt iets gaan meten, maar je wilt ook dat je datgene dat je aan het meten bent kunt veranderen.
Wat ben je dan aan het meten?

die dingen gebruiken ze op t werk ook, maar dan een stuk ouder van nieaff. onlangs week de meting ook sterk af door een gare meetkabel. deze kabel zat op de aarde en was net achter de stekker gebroken. men wist de meetwaarde van het wcd op kantoor wat als referentie werd gebruikt. na de vervanging van die aardedraad was de meting 0,15ohm beter als voorheen.

het kan dus zoiets zijn als een gammele verbinding waardoor het ding net niet door de test komt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als het apparaat defect is snap ik best dat Fred het niet direct aan het net wil hangen. Dus wil je een meetopstelling waarin je ook fout situaties kan stimuleren om zo het apparaat op juiste werking te kunnen controleren

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In je meetkop zit ook de start schakelaar, vandaar de meerdere draden. Het verloopje heb je in 2 uitvoeringen, een met een gewone steker, die past dan in een geaarde contactdoos, of de andere met een losse pen en een krulsnoertje als andere pen.
Welke je gebruikt is afhankelijk van wat je meten wilt, en waar je meten wilt
Je kunt met de profitest heel veel meten,dat wordt me hier e veel om allemaal op te noemen.
Maar zoals in de voorstellen, je kunt wat simulaties doen met weerstanden, als simpelste is de isolatieweerstandsmeting,mdat kun je al simuleren met een simpel weerstandje.
EEn scheidingstrafo er tussen voor je veiligheid kan natuurlijk, maar denk dan dat je in tegenstelling tot normaal gebruik van een scheidingstrafo voor de secundaire zijde een virtueel aardpunt moet maken.
Hoe de profitest er op zal reageren durf ik niet te voorspellen, er zijn ook een aantal metingen waarbij er naar een aardpotentiaal wordt gekeken. Op je meetpribe zit een metalen plaatje aan de zijkant, dat heeft er mee te maken.
Maar je kunt natuurlijk gewoon proberen, daar is niks mis mee.
Aardlekschakelaars testen kan omdat je die test dior een stroom achter de aardlek te pakken en die aan de andere kant weer terug te sturen,mdat wetkt helemaal zondr aarde.
Een circuitmeting moet ALTIJD zonder aardlek,mdat gaat niet anders, die metingen gaan ook als j een scheidingstrafo gebruikt.
Hoe het gaat met echte aardverspreidinsweerstandsmeting (3 punts meting) moet je zelf ervaren, ik denk dat je met een paar weerstandjes het wel op kunt lossen. Denk aan dat je de hulpelectrode via een behoorlijke weerstand (denk aan bv 1kOhm) aan je aarde hangt, zo zal hetbin de praktijk vaak ook gaan, hoge weerstand van de hulpelektrode.
Voor elke meting staat een goed verhaal in de handleiding, en is deels op te roepen op de profitest, onderste knopje 2x indrukken (dacht ik)
Als je tegen een specifiek probleem aan loop wil. ik wel wat voor je oroberen,mmaar om nu alles voor je uit te zoeken wordt me te veel.
Ik zou zeggen, gewoon proberen.

Denk er wel aan dat de profitest behoorlijke meetstromen kan genereren, vooral bij laagOhmige verbindingen, dus als je dat met weerstanden wil simuleren neem dan draadgewonden weerstanden.
Ook de waarden van de meetstroom kun je terugvinden in de handleiding.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 24 mei 2016 19:15:24 schreef Brainbox:
Dit wil ik even niet begrijpen.
Je wilt iets gaan meten, maar je wilt ook dat je datgene dat je aan het meten bent kunt veranderen.
Wat ben je dan aan het meten?

Het meet apparaat. Als het goed is gaat het om het testen van de installatie tester.

@toet, er zijn installatietesters die achter bepaalde ALS de circuit impedantie kunnen meten. Ik weet dat de profitest voor bepaalde ALS een trukje kan uit halen, slechts eenzijdig de aardfoutstroom doorlaten of iets dergelijks, waardoor sommige typen ALS niet aanspreken. Ik zou het echter op moeten zoeken hoe dat precies zou werken. Achter een automaat zonder aardlek zit je natuurlijk altijd goed voor de circuit impedantie.

Op mijn profitest zit trouwens gewoon een help knop, die geeft inderdaad wat extra uitleg over de meting en het juist plaatsen van de pennen.

Op 24 mei 2016 20:34:09 schreef Gringo:
[...]Het meet apparaat. Als het goed is gaat het om het testen van de installatie tester.

Dat had ik zo niet begrepen uit het verhaal.
Maar kun je een complexe impedantie eigenlijk wel vervangen door een gewone weerstand?
Ik weet niet hoe die bij een calibratie wordt getest.

Voor het calibratie gedeelte, verwacht ik dat Fred daar zelf de kennis en kunde voor heeft. Ik snap echter wel hoe de meting werkt. Ik heb het ook toegelicht in de link in mijn eerste post. Wat de meting op zich doet, is een teststroom genereren, waaruit een spanningsval voortkomt. Door de spanningsval door de teststroom te delen, bepaal je de circuit impedantie.

Als je naar een praktijk situatie kijkt, kun je nooit zeker weten wat het inductieve en het resistieve deel is van de circuit impedantie, je kunt er dus voor de meting van uit gaan dat deze daar mee overweg kan. Als je nu een praktijk situatie vervangt voor een transformator met daarachter een weerstand, heb je ook een complexe impedantie gemaakt, dus daar zou de meting ook geen probleem mee moeten hebben.

Daarnaast is in de meeste laagspanningsinstallaties de belangrijkste component die de kortsluitstroom bepaald de weerstand. De inductiviteit wordt niet eens meegenomen in de berekeningen van bijvoorbeeld de NEN 1010, daar kijken ze puur naar kabeldiameter.

fred101

Golden Member

Op 24 mei 2016 19:31:34 schreef Roland van Leusden:
Als het apparaat defect is snap ik best dat Fred het niet direct aan het net wil hangen. Dus wil je een meetopstelling waarin je ook fout situaties kan stimuleren om zo het apparaat op juiste werking te kunnen controleren

Klopt, het enige wat ik wil is controleren of het ding de juiste waarden meet. En daarvoor moet ik weten wat hij doet (sourcen of sincken of meten met vooral welke aansluitingen). En het manual is daar voor mij niet echt bruikbaar. Er staat wat ik waar in moet steken maar bv niet of daarvoor de netspanning er af moet of wat hij precies doet. De gemiddelde gebruiker weet dat vast wel maar ik niet. Ik kom nooit in meterkasten of fabrieksinstallaties.
Ik ben ook (nog) niet zo bekend met alle termen en normen die ze gebruiken. Voor ik de eerste secutester repareerde wist ik niet eens wat men met ALS of WCD bedoelde. Ik hoef ze alleen te repareren, niet er mee te werken ;-)

Voorbeeld: Ik moet dus weten dat hij in een of andere functie X-mA via probe A naar probe B sourced, dat ik daarvoor op knop C moet drukken en wat er dan met die X mA gebeurd hoef ik niet te weten (ik wil het wel weten maar het is niet nodig voor mijn werk) Het enige wat voor mijn werk van belang is dat die X mA er ook echt uit komt en dan ook nog binnen de specs.
Het heeft dus weinig zin om hem op mijn lichtnet los te laten.

De UL-N spanning meting is bv al lastiger dan het zo lijkt. Zelfs als ik die verloopstekker had, mijn AC calibrator kan probleemloos, 0 tot 1000VAC @ 50Hz sourcen maar hij heeft maar 2 aansluitingen. En als ik daar de 2 probes op aansluit geeft hij een heel foute waarde aan. Alleen als ik de kleine probe en een extra draad vanaf de banaanbus gebruik geeft hij iets wat in de buurt komt maar niet bij 10V binnen de specs en het lijkt er op dat het cal lab het ook zo doet (want die meet precies het zelfde en heeft waarschijnlijk die verloopkop ook niet) en daarom is hij dit jaar afgekeurd (vorig jaar hebben ze heel andere punten gecalibreerd). En als ik nu precies weet waar die probes voor zijn (N,F of PE, en hoe ze met zijn drie samen werken dan kan ik het controleren.
Dat kan ik niet aan het lichtnet. A) het is geen 10VAC, B) hij klopt bij 230V want hij heeft maar 3 digits.

Ik kan wel 30mA of 500V in mijn lichtnet injecteren maar dan weet ik niet of dat hij ook precies 30mA sourced en ook niet of die 500V klopt etc.

In je meetkop zit ook de start schakelaar, vandaar de meerdere draden. Het verloopje heb je in 2 uitvoeringen, een met een gewone steker, die past dan in een geaarde contactdoos, of de andere met een losse pen en een krulsnoertje als andere pen. Welke je gebruikt is afhankelijk van wat je meten wilt, en waar je meten wilt

Er zitten 2 schakelaars (dit is niet het laatste model, eerder een van de eerste) Er lopen een hele zwik draden naar de probe. 6 ervan zijn voor meetsignalen en eindigen in een 6 polige socket waar de verloopjes oppassen. 1 gaat naar de probepunt van het opzetstuk, 1 naar de probe aan de kabel daarvan, de derde gaat naar een banaanbus. De andere 3 zijn voor het stekker opzet stuk. Tenminste dat denk ik, ze zullen er niet voor de sier zitten. In de tester zelf zitten deze 6 draden in 1 connector maar gaan allemaal ergens anders heen. Het is dus best mogelijk dat het, zoals het manual schrijft , niet naar eigen keus kan pag 15, meting UL-N:

In de functie UL-N kan niet met de meetadapter (2-polig)
(12) gemeten worden!

Verder zit elders op het pcb een tweede connector met een aantal draden welke ook via het kringelsnoer naar de probe gaan maar dan naar het pcb met electronica en de schakelaars.

Maar met jullie antwoorden ben ik weer een heel stuk verder. Ik weet nu in ieder geval de omstandigheden en wat de functies zijn. Eerst maar eens op antwoord, via de beheerder, van het cal-lab wachten.

edit: jullie gaan sneller dan ik kan typen :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Jullie hebben gelijk. De 6 draden zijn in de twee pool adapter wel alle 6 gebruikt. Steeds 2 aan elkaar, waarschijnlijk een sense en source.

Alleen is het dan wat vreemd dat je volgens het manual ULN niet met de 2 pool kop kan meten. Want de banaanbus opzij is gewoon de derde pool. De probetip is PE, de losse probe is L1, de banaanbus is N. Zo moet het in de stekkerkop ook zitten. Mogelijk iets met veiligheid voor het apparaat zelf, dat ze daar minder dan 6 draden gebruiken ?

Ik heb een stekkerdoos voorzien van een 1k weerstand tussen N en PE. Is dat wat Toeternietoe bedoelde ? Er zit ook een banaanbus op de meter zelf. Daar moet die 20 meter kabel aan. Moet daar ook een weerstand als simulatie ?

Die heeft verder twee ingangen waarmee ik hem achter de scheidingstrafo en variac kan hangen (of de AC calibrator)
Ik denk dat ik nu de dingen die ik moet controleren kan testen zonder risico iets in mijn lab op te blazen.

Verder het hele manual uitgespeld. Ik ben weer wat verder maar snap niet alles omdat ik te weinig van installaties weet maar ik kan in ieder geval wat gerichter verder zoeken.

Ik denk dat hij nu goed is en dat het cal lab er naast zit. Zo staat er bv in dat een range goed is terwijl de limieten niet bij de range horen. Dus de meetwaarde valt heeeeel ver buiten de limieten die er staan en toch is het een pass....

De sparkgaps zijn wel grappig. Die zijn wat zwart geblakerd, als ik die op de CT test worden het een soort neon lampjes. Die moet ik nog vervangen. Ze zitten er nu even niet tussen.

Iedereen alvast bedankt voor de hulp.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 25 mei 2016 15:31:48 schreef fred101:
Jullie hebben gelijk. De 6 draden zijn in de twee pool adapter wel alle 6 gebruikt. Steeds 2 aan elkaar, waarschijnlijk een sense en source.

De Profitest meet de circuitimpedantie met een soorts 4-punts meting. De meter berekend de circuitimpedantie door eerst de spanning op de installatie te meten, vervolgens een belastingsweerstand in te schakelen, en vervolgend weer de spanning te meten.
Door de belastingsweerstand loopt een stroom waardoor er iets spanningsverlies komt over de installatie. Bij de 2de spanningsmeting is de gemeten spanning dus iets lager.
Het verschil tussen de eerste spanningsmeting en de 2de spanningsmeting deelt hij door de meetstroom en dat is de netimpedantie.

Voor de spanningsmeting gebruikt hij 2 draden, en voor de belastingsweerstand ook 2. In elke meetpen komt een draad voor de spanningsmeting aan, en een voor de meetstroom. Hierdoor meet je het spanningsverlies over de meetsnoeren niet mee, en dus meet je ook de weerstand van de meetsnoeren niet mee.

Op de foto een open meetpen. Naar elke (2+1 extra) meetpennen gaan 2 draden (dit zit dus nog boven de schakelaars)
(deze was defect)

fred101

Golden Member

Het is wat goochelen met meetsnoeren en weerstanden achter de scheidingstrafo maar het lijkt te werken. Ul-n werkt zo, Ul-pe idem. Rlo werkt en Re werkt min of meer. Het lijkt er op dat auto niet werkt. De hoge waarden in het 10k en 1k bereik werken dan wel maar als ik lager ga geeft hij aan dat er een zekering uit ligt of dat de aard weerstand te hoog is. Dat laatste is het zeker niet, dus nu uitzoeken waar die zekering dan zit. Die twee grote zijn goed en werken voor elke range (tenzij ik iets fout doe in de meetopstelling of het niet echt werkt achter een 1: want de impedantie van de 1:1 is vast hoger dan die van het lichtnet en als ze er DC door jagen kan hij mogelijk verzadigen.

Ik kwam trouwens iets heel bizars tegen. Er zitten een hele boel rijtjes met weerstandjes voor de nodige meetfuncties. Bij een van zo'n rijtje zat de eerste weerstand (smd) dwars op de rest van het treintje. Toen ik dat wat beter bekeek bleek het ding maar aan 1 kant vast te zitten. De andere kant zat een tiende mm van een via af waardoor het leek alsof hij vast zat op een pad. Maar dat zat hij dus niet. Die weerstand zit, aan de soldering te zien, dus al vanaf de fabrikage niet vast. Die hele functie kan dus nooit goed gewerkt hebben.

(sarcasmemode aan) Wel een veilig gevoel , dat je daarmee de veiligheid van je installatie moet meten. Een fout die er in de zelftest niet uitkomt, maar ook niet bij calibratie (sarcasmemode uit)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs