Garagebox krachtstroom

Beste,

Ik wil graag een garagebox huren en krachtstroom laten aansluiten, waarschijnlijk in een garagebox met 220v.

Wat voor kosten komen hier bij kijken?

Bedankt voor uw snelle reactie.

Het betreft nederland.

Handige site! Ga er even in spitten.

Al mijn apparaten bijelkaar tegelijk aan kom ik op ruim 3000 watt.

Dus met een 1x25A zou het al genoeg moeten zijn.

Maar stel dat er in een dergelijke garage alleen 220v is. Dan is het toch alleen de bedrading en de schakelaar verzwaren in de meterkast?
En vanaf daar draden trekken en stekkers aan de muur installeren?

Of zie ik dit verkeerd.

Op 26 mei 2016 21:14:04 schreef Ragoen:
Al mijn apparaten bijelkaar tegelijk aan kom ik op ruim 3000 watt.

Dus met een 1x25A zou het al genoeg moeten zijn.

Maar stel dat er in een dergelijke garage alleen 220v is. Dan is het toch alleen de bedrading en de schakelaar verzwaren in de meterkast?
En vanaf daar draden trekken en stekkers aan de muur installeren?

Of zie ik dit verkeerd.

Bij 3000W/3KW is het met 3 fase niet 1x25A, want dat staat voor 1 fase, je zult 3x25A bedoelen. In dit geval misschien meer dan nodig, maar ik weet niet of ze lager (3x16A) aanbieden. Meestal is 3x25A de ondergrens i.v.m. selectiviteit naar je B16 automaten.

Wanneer je 3 fase binnen krijgt moet je vooraf een 3 fase groepenkast hebben hangen met de 4 aders (Fase 1, 2, 3 en Nul) er onder klaar hangend, zodat de energieleverancier deze direct op de nieuwe 3 fase meter kan afmonteren. Is dit niet zo aanwezig dan maakt de energieleverancier meteen rechtsomkeer.

Let er ook op dat je aardpen c.q. aarde goed in orde is, want ook zonder deze goede aarde maakt de energieleverancier meteen rechtsomkeer.

bprosman

Golden Member

Let er ook op dat je aardpen c.q. aarde goed in orde is, want ook zonder deze goede aarde maakt de energieleverancier meteen rechtsomkeer.

Dat is niet helemaal zo. Bij mij kwam de aarde in eerste instantie mee met de voedingskabel. Toen ze bij mij de 3 fasen aan kwamen sluiten mikte hij de aarde los "dat doen we niet meer meneer" en was het vanaf dat moment "mijn probleem" en heb toen pas een aardpen laten slaan.

Maar stel dat er in een dergelijke garage alleen 220v is. Dan is het toch alleen de bedrading en de schakelaar verzwaren in de meterkast?
En vanaf daar draden trekken en stekkers aan de muur installeren?

Als er maar 1 fase binnenkomt zullen ze een nieuwe kabel moeten trekken (graven) ik weet niet of ze dat doen voor een garagebox. Voor een woonhuis zijn de kosten net iets over de 200 Euro voor zover ik me herinner.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 27 mei 2016 09:36:01 (34%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 26 mei 2016 21:14:04 schreef Ragoen:
Al mijn apparaten bijelkaar tegelijk aan kom ik op ruim 3000 watt

Op 26 mei 2016 20:38:57 schreef Ragoen:
...waarschijnlijk in een garagebox met 220v.

220 in NL is 1x35A. Dat is 8050W. Als je "alles bij mekaar" maximaal 3000W nodig hebt, waarom zou je dan drie fasen willen?

Vroger betaalde je een hoger vastrecht voor een driefasen aansluiting. Tegenwoordig vallen zowel 3*25A als 1*35A onder "kleinverbruikers" en betalen een vaste "kleinverbruikers vastrecht". De kosten zullen dus zitten in aansluitkosten en installatiekosten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Als ik TS zijn topics terug lees zitten daar wat houtbewerkingsmachines tussen.

En die gaan toch lekkerder op 3 fasen. Steinmeztz is geen oplossing, en een frequentieomvormer word al duurder dan 3F aansluiting

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Maar waarom dat soort informatie geheim houden als je zo'n vraag stelt???

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Of hij heeft bedrijven op meer locaties, dan is hij in principe duidelijk geweest, maar beter had hij gewoon kunnen melden wat er op die installatie moet komen te staan - dat is nogal nuttig om te weten bij een advies over stroomvoorziening.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 mei 2016 09:33:18 schreef bprosman:
[...]
Dat is niet helemaal zo. Bij mij kwam de aarde in eerste instantie mee met de voedingskabel. Toen ze bij mij de 3 fasen aan kwamen sluiten mikte hij de aarde los "dat doen we niet meer meneer" en was het vanaf dat moment "mijn probleem" en heb toen pas een aardpen laten slaan.

[...]Als er maar 1 fase binnenkomt zullen ze een nieuwe kabel moeten trekken (graven) ik weet niet of ze dat doen voor een garagebox. Voor een woonhuis zijn de kosten net iets over de 200 Euro voor zover ik me herinner.

In Nederland zie je vaak een TT stelsel en daarom is een goed werkende aardpen verplicht, anders wordt er niet aangesloten.

De kosten zijn variabel op de hoeveelheid werk, toe te passen kabeltype en kabellengte. Mijn laatste opdracht kostte €1.300,00 voor 10 meter nieuwe 4x16mm2 kabel de woning in.

[Bericht gewijzigd door T-sec op vrijdag 27 mei 2016 13:33:58 (14%)

bprosman

Golden Member

In Nederland zie je vaak een TT stelsel en daarom is een goed werkende aardpen verplicht, anders wordt er niet aangesloten

Ik denk dat je mijn post niet goed gelezen hebt.

Bij mij kwam de aarde in eerste instantie mee met de voedingskabel. Toen ze bij mij de 3 fasen aan kwamen sluiten mikte hij de aarde los "dat doen we niet meer meneer" en was het vanaf dat moment "mijn probleem" en heb toen pas een aardpen laten slaan.

Dus werd aangesloten en zonder aarde "achtergelaten".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mvdk

Golden Member

Bij Stedin is de procedure verschillend voor de aansluitwaarde: bij kleinverbruikaansluitingen, dat is tot 3x80, worden door de metermonteur de patronen geplaatst, of bij een verzwaring tot die waarde door de monteur.
Die kijkt niet of de installatie veilig is en aan "de regels" voldoet. Dat is zaak van de installateur.
Een grootverbruikaansluiting, dat is vanaf 3x100, behoort op een eigen kabel aangesloten te worden, die word door een werkverantwoordelijke vanuit een trafohuisje ingeschakeld. Vooraf overtuigd de betrokken WV'er er zich van dat bij de aansluiting een aardelectrode is geslagen, en dat er een hoofdschakelaar is. Hij mag overleggen met de verantwoordelijke installateur, maar dat hoeft niet.
Dit kan bij Stedin ook nog per regio verschillen, de bottomline is dat de installateur verantwoordelijk is.

Dat is niet helemaal zo. Bij mij kwam de aarde in eerste instantie mee met de voedingskabel.

Ook in een situatie dat aarde meegeleverd word door de netbeheerder, is het zeer verstandig zelf voor een aardelectrode te zorgen. Ik kan het niet genoeg benadrukken, vertrouw niet op die meegeleverde aarde. In het gunstigste geval doet ie een keer niet wat ie moet doen, in het slechtste geval komt ie door een netwerkfout onder spanning te staan. Dan staat alles in huis onder spanning, de aardlek doet niks, en als je met een geaard metalen apparaat aan een verlengsnoer het natte gras van je tuin inloopt, doe je 't ermee.
Ik begin niet meer over Brabant, maar vandaag op 26-5-2016 is het weer eens gruwelijk misgegaan in Den Haag. (wel heel iets anders weer, sorry)