raam open/dicht

Hallo allemaal,

We hebben een afstandbedienbare bovenlichtopener nu is het probleem dat de besturing print kapot is maar de motor is intact en = 6 volt door + en - om te draaien kan ik de raamopener nog gebruiken maar dit is lastig want je moet op tijd de motor uitschakelen anders trekt hij het raam kapot weet iemand een oplossing hiervoor?

besturingsprint herstellen, vervangen of een nieuwe voor maken???

ergens moet er detectie zijn dat de raamopener op het einde is. als die die detectie meeneemt in je schakeling, hoef je zelf niet op tijd te stoppen.
dit kan met een eindschakelaar geweest zijn, maar kan bv ook door de motorstroom te meten. meest gebruikte is toch eindschakelaars

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Hugo Welther

Moderator

@TS Gaarne een andere nickname kiezen. Je kunt mij via een PM benaderen voor de wijziging. Anders wijzigen wij deze.

Een nickname die verwijst naar CO of in strijd is met de goede normen, waarden en zeden is niet toegestaan. Lees de FAQ.

[edit] nickname gewijzigd in "cederik"

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 27 mei 2016 07:51:24 schreef fcapri:
besturingsprint herstellen, vervangen of een nieuwe voor maken???

ergens moet er detectie zijn dat de raamopener op het einde is. als die die detectie meeneemt in je schakeling, hoef je zelf niet op tijd te stoppen.
dit kan met een eindschakelaar geweest zijn, maar kan bv ook door de motorstroom te meten. meest gebruikte is toch eindschakelaars

herstellen is niet meer mogelijk want er zit een pic op de print die kapot is en ik heb geen kennis voor dit ic te programmeren de bedoeling is inderdaad met schakelaars te werken maar kijk het is een gelijkstroom motor van 6v als ik een eindschakelaar gebruik moet deze ook weer omgepoold worden dus het dakraam open en als het helemaal open is moet deze zo afgesteld worden dat de motor op tijd stopt

tips:

gebruik leestekens.
gebruik witregels.
geen onnodige quote (zeg even @fcapri als je op hem reageert.)
leg even uit wat je kennis-niveau is, en welke spullen je hebt.

makkelijkste optie is een relais met dubbel wissel contact om de motor om te polen. of een H brug.

volgens mij wordt de stroom met een shunt gemeten. als de stroom te hoog wordt schakelt de motor af.

GMT+1

de schakeling stopte nu wel op tijd, die pic moet dus ergens geweten hebben wanneer het einde nabij is.

ofwel met een teller, ofwel met stroom door de motor meten, ofwel gewoon met eindschakelaars die 'ergens' zitten.

als jij die te pakken krijgt, kan je eenvoudig een arduino programmeren die hetzelfde doet. of een basic schakeling opstellen.

omhoog trekken kan dan tot einschakelaar hoog een stop geeft.
omlaag (moet je toch gaan ompolen) kan je dan ook doen tot de eindschakelaar laag een stop geeft

voorbeeld. de linkse schakelaar bediend dat je ofwel naar boven of naar onderen gaat.
die 2 eindcontacten onderbreken de motor als je ofwel naar boven ofwel naar beneden gaat.
hangt er natuurlijk wel af of die er al zijn of niet, en hoe zwaar (kunnen ze de motorstroom onderbreken of geven ze slechts een stuursignaal af)

zoals het nu getekent staat, komt de + van de 6V voeding op de rode draad, en de - op de zwarte draad van de motor.
als die linkse dubbele schakelaar omklapt, krijgt de onderste draad de + en de bovenste rode krijg de - klem van de voeding. motor draait andersom en het ander eindcontact onderbreekt de motor

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 27 mei 2016 13:37:04 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

oke Plogger bedankt voor de tips!

Voor mij is dit allemaal nieuw hier.

herstellen is niet meer mogelijk want er zit een pic op de print die kapot

En hoe ben je tot die wijsheid gekomen ?
Tenzij er zichtbare sporen zijn van rook (pic's werken op rook, als die ontsnapt doet ie het niet meer ;-) ) lijkt me het heel moeilijk vast te stellen zonder "geavanceerde" apparatuur.....

Henry S.

Moderator

Op 27 mei 2016 13:22:01 schreef Progger:
geen onnodige quote (zeg even @fcapri als je op hem reageert.)

Het was geen onnodige quote, de TS reageert daarmee direkt op de post van fcapri. '@fcapri' is oud (pre-forum) en onduidelijker, en daardoor meer geschikt voor korte opmerkingen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 27 mei 2016 17:27:37 schreef Skysoft:
En hoe ben je tot die wijsheid gekomen ?

beste skysoft

De print heeft het dubbele van zijn spanning gekregen werk op 6v en er heeft
12v opgestaan en daarna deed hij niks meer.

Op 27 mei 2016 13:35:39 schreef fcapri:
[bijlage]

fcapri bedankt voor de tekening dit ga ik proberen!!!!!!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 27 mei 2016 20:18:39 (39%)

DE OLDE

Overleden

Je kunt misschien een weerstand in serie met het motortje zetten, als hij aan het eind is loopt hij gewoon "vast "met kleine gepaste kracht en gaat er niets kapot. Onze badkamer heb ik destijds "geautomatiseerd " en heb dezeelfde truc toegepast om dat ik geen eindschakelaar kon toepassen , werkt al ca 10 jaar zonder storing.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.