24 v naar 12 v brengen . kan dit met weerstanden in serie ?

Hallo,

Ik ben bezig met een gip te maken met plc sturing ;
het volgende is om die 24v die van een relais komt om te zetten naar 12v om een motortje aan te sturen van 12v kan dit met weerstanden ?

jerome

Golden Member

Als dat motortje maar kortelings hoeft te werken is een weerstand de eenvoudigste oplossing. Een eindwerkje voor school?

Shiptronic

Overleden

Niet goed, bij wisselende de belasting (en dat begint al bij het opstarten) loopt er meer /minder stroom en verandert de "weerstand" van de motor en dus ook de spanning die erop kamt te staan.

Pak een 7812 daar kan op de ingang 24V op en er komt 12V uit.
Wel even kijken hoeveel stroom de motor nodig heeft.

zie: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.h…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 27 mei 2016 22:53:48 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja, dat kan. Gewoon de wet van Ohm toepassen.
Maar met een variabele stroom zal dan ook de spanning varieren.
Met een spanningsrelaar zoals een LM7812 blijft de spanning wel stabiel.
Hoeveel stroom trekt dat motortje?

Als je van 24V naar 12V gaat met een weerstand of lineaire regelaar dan wordt het vermogen dat het motortje verbuikt ook nog eens verstookt in de weerstand.

Beter neem je dan een schakelende regelaar of DC-DC converter.

de stroom die hij trekt is 0,85 Ma

ik denk dat het zo zal lukken met het schema !

bedankt iedereen voor de hulp

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 28 mei 2016 00:31:58 (55%)

Op 27 mei 2016 23:10:28 schreef mister-P:
de stroom die hij trekt is 0,85 Ma

Zou 0,85 mA niet aannemelijker zijn? Hoewel dat ook wel erg weinig is voor een motortje.

Henry S.

Moderator

Een GIP met een PLC... Maar geen les in de wet van Ohm gehad... vreemd onderwijs.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 27 mei 2016 23:10:28 schreef mister-P:
de stroom die hij trekt is 0,85 Ma

0,85 Mega-ampere kan je niet met een "weerstandje" van 24V naar 12V brengen. Dat wordt op z'n minst een WEERSTAND. Die 10 mega-watt die in je "motortje", maar ook in je weerstand gaat zitten, kan je een heel redelijke TGV op laten rijden. Of twee gewone hollandese 1600 LOCs. (en dan heb ik het niet over de marklin schaalmodellen, maar de "real stuff").

Als klaas z'n gok klopt dat je mA ipv MA bedoelt, dan snap ik OOK niet hoe dat kan. De kleinste motortjes die ik ken zijn de trilmotors van een telefoon. Die trekken zo'n 20mA als ik het goed heb. Zo'n 25x meer dan 0.85mA.

Zoals gezegd: ALS je een constante stroom bij een bepaalde spanning nodig hebt, dan zou je met een weerstand iets kunnen regelen. Maar vrij weinig toepassingen zijn zo "constante stroom".

Als we NOG een keer gaan gokken wat je motor verbruikt, dan is dat 0.85A. Dat zou 10W zijn. Dat is ook een behoorlijk vermogen om "weg te gooien". Een DCDC converter uit china, bijvoorbeeld met LM2596, is dan veel efficienter.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Waarom niet gewoon een simpele 24 naar 12 V gestabiliseerde voeding?
Ze zijn er als IC maar met een zenerdiode 12V een transistor een weerstand en wanneer nodig nog een elco werkt het ook al.

Als die motor 0.85A gebruikt, dissipieer je ongeveer 10W in je "simpele oplossing". En 10W aan vermogen kwijtraken is weer niet meer simpel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 mei 2016 15:34:41 schreef rew:
Als die motor 0.85A gebruikt, dissipieer je ongeveer 10W in je "simpele oplossing". En 10W aan vermogen kwijtraken is weer niet meer simpel.

Als dit 10W aan verliesvermogem op gaat leveren is het inderdaad weer zonde van dat vermogen dat verloren gaat.

Shiptronic

Overleden

Een gloeilamp je van hetzelfde vermogen in serie. Pff gedrag zorgd voor een vlotte start en je hebt gelijk ee indicatie

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hi hi, grappig shiptronic!
Ik heb zo'n 25 jaar geleden mijn 6 V discman op de autoaccu van de Peu aangesloten. Idd met een 6 V 10 W koplamp van een brommer in serie. Heeft zo'n 3 jaar gedraaid zo.
Toen ik eens controle kreeg langs de weg keek de diender vreemd op dat ik een constante verlichting had onder de motorkap !???

Vol st(r)oom er tegenaan!