Lichtonafhankelijke bewegingsmelder bereik 360'

Om een gedeelte van het licht van een badkamer snachts te schakelen bij het binnenlopen ben ik op zoek naar een bewegingsmelder met een bereik van 360 graden. Bijvoorbeeld IP waarde 44.

De meeste melders zo niet alle hebben ook een schemersensor waarvan de lichtgevoeligheid is in te stellen. Maar het lijkt er op dat deze niet helemaal uit te schakelen is.
Ook zijn vele voorzien van een 2e 'potentiaalvrije' aansluiting. Bij slechts enkele vermeld de documentatie dat deze onafhankelijk van de lichtsensor werkt. Maar deze is dan om andere redenen niet geschikt.

Is zo'n beweginsmelder te gebruiken zonder dat deze op het omgevingslicht reageert?
Kan iemand mij hier advies in geven?

LDR vervangen door vaste weerstand van 1 kOhm.

Een goede bewegingsmelder/schakelaar heeft een interne schemerschakelaar welke bepaald wanneer de bewegingsmelder moet schakelen. Immers heeft het weinig zij om in een ruimte waar vol de zon in staat het licht automatisch aan te schakelen als iemand binnen komt.
De interne schemerschakelaar is meestal in te stellen van 0-2000 Lux. Stel je de waarde in op 0 Lux dan mag de bewegingsmelder alleen schakelen bij praktisch donker. Doet hij dit niet dan kun je twijfelen over de kwaliteit.

Kijk eens naar 360 graden bewegingsmelders van Esylux, of de Occuswitch serie van Philips. Hier hebben wij over het algemeen goede ervaringen mee.

ik weet van esylux dat hun pirren dat kunnen idd. hoofdrelais uitgang schakelt op de ingestelde drempelvan de lichtsensor, maar de 2e uitgang schakelt standaard mee zonder invloed van de lichtsensor. dit zijn tegenwoordig modellen met AB bediening, niet meer met schakelaartjes of potmetertjes..

de modellen van esylux zijn standaard als inbouwmodel ip20, maar met een opbouwdoos zijn ze ip54. ingesteld op 0 lux gaan ze pas aan als het heel donker is. zet je ze op 2000lux gaan ze altijd aan, ongeacht het omgevingslicht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het gaat er om dat de klant snachts naar het toilet kan, het licht brand zolang hij in de badkamer is, en vrij snel weer uitschakelt nadat hij de badkamer heeft verlaten. Dit alles zonder dat er een conventionele schakelaar gebruikt hoeft te worden.
Op 0 lux zou het licht dus snachts permanent branden. Op 2000 lux zou die overdag altijd branden. Beide opties zijn niet wenselijk.

Solderen in een nieuw aangeschaft apparaat zie ik niet zitten.

Het is lastig om een (opbouw)melder te vinden die:
- geschikt is voor plafondmontage (moet gemonteerd worden over de centraaldoos)
- bereik heeft van 360'
- geschikt is voor vochtige ruimtes (IP-X4)
- alleen reageert op beweging.

je stelt de lichtsensor in zodat hij reageert op beweging, maar met de heersende lichtsterkte onder de 2000 lux. hoger als dat heb je op een badkamer niet, alles daaronder gaat de sensor aan bij beweging. een pir werkt nooit alleen op de lichtsensor..

de wensen zijn zoals een standaard pir is eigenlijk, afgezien van de 360 graden en opbouw bij een centraaldoos. maar dat zijn die esylux dingen wel..

edit: tenzij de ts een klant heeft die klaagt dat de huidige pir niet werkt, dat komt weleens voor als je een radiator in beeld hebt zitten of warme luchtstromen hebt. daar schakelt een pir vaak ook op aan..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 29 mei 2016 17:05:43 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ik begrijp het niet erg. Is het een openlucht toilet of zo? :)
De lux instelling heeft alleen te maken met het lichtnivo waaronder de lamp aan mag gaan bij beweging; altijd branden doet 'ie sowieso niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 mei 2016 16:50:20 schreef SNY:
...en vrij snel weer uitschakelt nadat hij de badkamer heeft verlaten.

Dat is lastig te realiseren. De sensor zal dan ook snel uitschakelen als hij bewegingloos op de pot blijft zitten. Het heet niet voor niets een bewegingssensor.
Ik zou er niet te moeilijk over doen. Gewoon het lichtniveau op maximaal instellen. Als er al 2000 lux natuurlijk licht is, dan heeft het geen enkele zin om nog een lamp aan te doen.

De Philips Occuswitch modellen zijn standaard presentiemelders. Dit houdt in dat hij ook reageerd bij minimale bewegingen, het geen een normale bewegingsmelder niet doet. Stop deze in de bijpassende opbouwrand en schroef het geheel op de centraaldoos.

aanwezigheids melders zijn de esylux ook. een typenummer wat begint met PD-C bijvoorbeeld geeft dat al aan, presentiemelder. een MD-C is een motion sensor of bewegingsmelder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb zoiets in het toilet.
https://www.conrad.nl/nl/plafond-opbouw-pir-bewegingsmelder-renkforce-…
Werkt prima. 2 potmeters. 1ste voor bij welk lumen de pir actief wordt, 2de voor hoelang hij moet branden.
En ja, als je lang zit heb je soms kans dat je weer even moet bewegen.

TonHek

[Edit] En hij hangt er sinds midden 1997.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Dok

Golden Member

@TonHek,
Hier niet een PIR aan het plafond, 'gewoon' aan de wand en dat werkt prima.
En ja, zit je even te lang stil dan heb je toch geen licht nodig.
Nadeel kan zijn, hier dan dat is, als de radiator in de douche te hard gaat stoken de lamp gaat branden. Hier al een paar keer meegemaakt.
Zal wel komen door flink temperatuurverschil (want warme lucht) in de douche/sch**thok/ruimte waar de wasmachine staat.
Hier is dat opgelost door de radiator vooral niet te hoog stoken.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
bprosman

Golden Member

Deze gebruik ik in mijn klushok :

https://www.conrad.nl/nl/plafond-inbouw-pir-bewegingsmelder-renkforce-…

Aangesloten op een Siemens Logo! voor :

(Geen beweging) & (>23:00) = licht en soldeerbout uit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

:-)

Het gaat om een badkamer ensuite aan de slaapkamer.
De deur staat eigenlijk altijd open en de schakelaar heeft men aan de verkeerde kant gemonteerd.
Men wil dus s'nachts gewoon de badkamer in- en uitlopen zonder om de deur heen te lopen om het licht te schakelen
In de badkamer komt alleen licht binnen via een dakraampje.

Ik heb dus een grote denkfout gemaakt. Het is natuurlijk zo dat de 1e trigger beweging is en de 2e pas de lichtsterkte.

Ik heb het volgende besteld:

http://www.klemko.nl/producten/aanwezigheiddetector-universeel-pir-230…

Nu hoop ik dat de aanwezigheidsdetector niet reageert op een beweging op bed een paar meter verderop met een open deur. ;-)
Vandaar de bewegingsmelder die wat minder gevoelig is.

In elk geval bedankt voor jullie hulp!

evt meting van beweging verderop kun je ondervangen met wat tape op de fresnell lens, maak de rand van die lens wat hoger vanuit het plafond, dan is de detectie verderop minder goed op 1 zijde..

heb dat hier ook zo gemaakt, anders ging het licht te snel aan. kan even uitvlooien zijn waar de tape moet komen zodat het licht pas aangaat na een meter lopen richting de badkamer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou hem "boven de deur" in de badkamer monteren. Daarvandaan kan ie niet de kamer inkijken. (als de deur totaan het dak gaat, dan net naast de deur, zo hoog mogelijk.... )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tja, men wil hem gemonteerd hebben over een nog onafgewerkte centraaldoos. En daar is hetgeen ik heb besteld ideaal voor.
Het is niet de bedoeling dat het plafond open gaat en er nieuwe leidingen gelegd moeten worden.

Men wil ook niet al te hoge kosten. vandaar de klemko.
Anders had ik wel iets veel leukers en mooiers kunnen bedenken.

Bij Klemko kan het zijn dat 1-2 jaar later de kuren beginnen, maar dan koop je voor die paar tientjes gewoon een verse.

niet alleen bij klemko is dat zo, dat hebben alle merken wel sinds een jaar of 10.. slechte seriecondensator ontwerpen en zelftriggerende sensoren, samen met het veel te compact willen bouwen..

pas nog een klant gehad die perse nog een pir zocht die je kon triggeren door de voeding even te onderbreken dat deze daarna continu bleef branden. dat was 15 jaar terug normaal bij buitenpirren, maar zit er nu niet meer op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

OK de melder blijkt niet geschikt. Bedekt net niet het veel te grof afgewerkte gat bij de centraaldoos.

Heeft iemand ervaring met Renkforce?
Lijkt het huismerk van Conrad te zijn.

https://www.conrad.nl/nl/plafond-wand-pir-bewegingsmelder-renkforce-13…

De klemko is overigens een aanwezigheidsmelder. Dat zou betekenen dat zolang er iemand aanwezig is, het relais ingeschakeld moet blijven? Als de ingestelde nalooptijd voorbij is dan schakelt hij gewoon uit. Mis ik iets?

merk is mij niet bekend, maar dat is normaal bij conrad spul want dat wordt bedrijfsmatig niet veel toegepast doorgaans.

je kunt de andere pir ook aanpassen, maak er een perilex klemplaat onder en het gat over de doos is gedicht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer