SMD solderen & vaste hand ?bibber?

Arco

Special Member

Ik houd bijvoorbeeld een weerstand met de pincet vast tijdens het solderen.
(eilandje aan 1 kant van soldeer voorzien, weerstand er indrukken met pincet en vastsolderen. Daarna kun je eenvoudig de andere kant doen)
Met een puntige pincet gaat het ook wel, maar duurt veel langer en er ligt dan waarschijnlijk meer op de vloer als dat er op de print zit...
Met die SMD pincet zet je 0805/0603/0402 onderdelen klemvast.

Als je er zo een hebt geprobeerd weet ik zeker dat je die puntpincet zo in de kliko gooit... (of terugsteekt in de EHBO doos... :) )
Op de foto een 0603 in de pincet:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beetje flux pasta en het onderdeel plakt al een beetje vast, dan solderen werkt prima.Tijdens het solderen kun je met een pincet alles op zijn plaats houden. Ik doe het wel onder een loeplamp met vergrootglas.

Op 30 mei 2016 14:26:59 schreef Arco:

Met een puntige pincet gaat het ook wel, maar duurt veel langer en er ligt dan waarschijnlijk meer op de vloer als dat er op de print zit...
Met die SMD pincet zet je 0805/0603/0402 onderdelen klemvast.

Als je er zo een hebt geprobeerd weet ik zeker dat je die puntpincet zo in de kliko gooit...

Probeer dan toch eerst eens deze: Hozan P895

gebruik die al meer dan 25 jaar.

Uitzonderlijk sterke en lange pincet (je kromt de tippen niet zomaar) ligt goed in de hand. heeft fijne tips die langs binnen geruwd zijn lijken wel vijltjes), zodanig dat de tips een goede grip hebben op het voorwerp ertussen. (De smd componenten vliegen dus niet in het rond). Ook lastige veertjes hang je zo terug,omdat ze niet van tussen het pincet slippen.

groeten

Kris

Het blijkt maar weer dat werkwijzen en gereedschap toch sterk afhangen van persoonlijke voorkeur.
De pincet die @Arco aanbeveelt vind ik waardeloos werken.
Kleine componenten (<0603) blijven snel aan de grote contactvlakken plakken omdat ze die op een groot oppervlak raken.
Ook moet de pincet precies onder de juiste hoek worden gehouden anders komt het component niet vlak op de print.
De pincet van @Kris van Damme gebruik ik zelf het liefst omdat ik daar de componenten nog een beetje kan bewegen.
Als er eentje scheef ligt kan die met de scherpe punt nog op zijn plek worden gemanipuleerd.
Soms is een gebogen scherpe punt nodig (zoals de eerste in het doosje van @MNM), omdat er grote onderdelen in de buurt zitten en je geen ruimte hebt voor een rechte pincet.
Als je grote componenten zoals uP hebt dan moeten de bekken van de pincet wel ver uit elkaar kunnen om het onderdeel op te pakken.

Meestal gebruik ik voor SMD werk zo´n 4 verschillende pincetten.
Maar ik ken ook mensen die aan 1 genoeg hebben.

Op 31 mei 2016 08:18:30 schreef Brainbox:
Als je grote componenten zoals uP hebt dan moeten de bekken van de pincet wel ver uit elkaar kunnen om het onderdeel op te pakken.

Daarvoor gebruik je een vacuum pick up tool/pen
http://www.lokmita.lt/out/pictures/master/product/1/vamphand.jpg

If you want to succeed, double your failure rate.

Daarvoor gebruik je een vacuum pick up tool/pen

Heb je zelf wel eens met zo´n ding gewerkt?
Mij lukt het bijna niet om daarmee een onderdeel en recht, en vlak, en uitgelijnd boven de footprint te krijgen.
Als dat dan eindelijk is gelukt dan verschuift de component alsnog als het vacuum word opgeheven en het onderdeel naar beneden valt.
Zal wel te maken hebben met de bevende handen waar de TS vragen over had.

Arco

Special Member

Type pincet is waarschijnlijk ook wel een persoonlijke kwestie... ;)
Ik heb er al vele gehad in allerlei modellen en soorten, maar ik zou deze niet meer kwijt willen. (en ik soldeer toch regelmatig duizend of meer onderdelen op een dag...)
Je moet de onderdelen wel in de juiste positie oppikken, maar dat lijkt me logisch.
Dat onderdelen blijven 'kleven' is geen probleem. Als je loslaat zit het tenslotte toch vastgesoldeerd? Je richt de onderdelen er ook netjes mee uit.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 mei 2016 08:52:14 schreef Brainbox:
[...]
Heb je zelf wel eens met zo´n ding gewerkt?
Mij lukt het bijna niet om daarmee een onderdeel en recht, en vlak, en uitgelijnd boven de footprint te krijgen.
Als dat dan eindelijk is gelukt dan verschuift de component alsnog als het vacuum word opgeheven en het onderdeel naar beneden valt.
Zal wel te maken hebben met de bevende handen waar de TS vragen over had.

Duizend keer dit; ondingen zijn het. Ik wil wel nog een keer een vacuumpincet met elektrisch pompje proberen, in plaats van zo'n handding. Dit staan gelukkig voor een paar euro op ali/ebay.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ik heb ook zo'n pomp ding liggen.
HELL!!
Die is dus nog wel (ergens) aanwezig, maar ligt ongebruikt ergens stof te vangen.
Gewoon een pincetje werkt voor mij het beste.

RTFM, dan pas vragen...

Ah, dan is mijn ervaring met die K#T-dingen dus niet eens zo zeldzaam.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

Veel zaken lijken handig, maar blijken dat toch niet altijd te zijn... ;)
Zo'n vacuumding heb ik ook nog nooit plezier van gehad, het vertraagt je alleen.
Zelfde geldt trouwens voor desoldeerstations. Er zullen ongetwijfeld goede modellen bestaan, maar ik heb ze nog niet gezien/mee gewerkt.
Wij hebben diverse modellen gehad, en als je ze veel gebruikt ben je meer tijd kwijt aan het schoonmaken (en houden) dan dat je zinnige dingen ermee doet.

(Ersa blijft me nog bij als de ergste; je was meestal bezig met soldeer uit de slangetjes en filters te peuteren... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij mijn vorige werkgever hadden we ook een desoldeerstation staan (verkrijgbaar bij Reichelt, merk was Chinees met een Z erin, geen zin om op te zoeken), en die werkte prima. Ja, je was wat tijd kwijd aan onderhoud, maar dat viel me alles mee. Regelmatig tin reservoir legen (Was van glas, dus je kon zien hoe vol het zat), en af en toe de filtertjes vervangen, meer niet.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Een goed desoldeerstation kan heel handig zijn. Niet voor elke klus, maar meer voor die moeilijke gevallen. En bij elk station moet je eens in de zoveel tijd je filter schoonmaken en je nozzle weleens doorprikken, maar normaalgesproken is dat echt geen dagtaak.

Die vacuum picker gebruik je alleen om het IC zo'n beetje neer te leggen waar hij moet komen. Je moet hem daarna gewoon op z'n plaats duwen, dat is toch de algemene werkwijze. Ik reageerde op iemand die zei

Als je grote componenten zoals uP hebt dan moeten de bekken van de pincet wel ver uit elkaar kunnen om het onderdeel op te pakken

Als je al een pincet kan vinden met zo'n groot bereik, dan krijg je ook daar niet in één keer je chip goed mee neergelegd. Met eender welke hand-tool vereist het nog wat manipulatie achteraf.

@hieronder: ik vind zo'n vacuum pen handiger dan met m'n vingers oppakken en op z'n plek laten vallen. Maar als hij eenmaal ligt wil ik ook nog weleens m'n vinger gebruiken om hem op z'n plaats te duwen. Bij kleinere packages gebruik ik een pincet (niet om te grijpen, maar om tegen de behuizing te duwen).

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 31 mei 2016 12:35:10 (11%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

IC's worden gelukkig wel steeds kleiner, dus makkelijker voor een pincet... :)

Met eender welke hand-tool vereist het nog wat manipulatie achteraf.

Beste hand-tool is... de hand zelf. SOIC/SSOP/TQFP druk/houd ik altijd met een vinger op zijn plaats en soldeer dan 2 tegenover elkaar liggende pootjes...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@hieronder: ik vind zo'n vacuum pen handiger dan met m'n vingers oppakken en op z'n plek laten vallen. Maar als hij eenmaal ligt wil ik ook nog weleens m'n vinger gebruiken om hem op z'n plaats te duwen. Bij kleinere packages gebruik ik een pincet (niet om te grijpen, maar om tegen de behuizing te duwen)

.
Nu moet ik mijn stelling even nuanceren:
Zo´n hand vacuum pompje is best bruikbaar om grote vlakke componenten op te pakken en grofweg op hun plek te leggen.
Het uitlijnen moet daarna wel met de hand gebeuren en daar gebruik ik dan de pincet voor.
Dan kan ik net zo goed alleen een geschikte pincet gebruiken.
Alleen boven de TQFP64 wordt dat lastig.

Zie deze set: (zomaar een willekeurige aanbieder op eBay)
http://www.ebay.com/itm/331792265664

Ik heb zelf nog geen trillende handen maar met de "45" graden pincet die in deze set zit is het goed te doen.

Omdat deze gebogen is kun je de handpalm op de ondergrond leggen waardoor er een stabiele move ontstaat.

I love it when a plan comes together !

Bij mij komt mijn hand juist te hoog bij een gebogen pincet waardoor ik geen steun heb.

Ik heb hier een klein pincetje ("geleend" van de vriendin :D), deze heeft gladde pootjes en hier schuift alles in, ook kom je te dicht bij de punt waardoor alles al snel warm wordt aan de handen (ook bij gebruik op een heating table).

Ga op zoek naar een leuk setje pincetten. Sowieso een pincet zoals door Kirs werd gedeeld (met structuur en meer lengte).
Daarnaast wil ik zeker die pincetten van Arco proberen om te zien of ze handig(er) zijn voor bepaalde maten.

Kan je die kleine componentje het beste met vloeibare flux plakken of met "vet" flux?

Kleine componenten zoals weerstanden etc doe ik zonder flux. Gewoon 1 eilandje vertinnen, component plaatsen terwijl je verhit, waarbij de positie van het component belangrijker is dan een nette soldering. Daarna andere zijde solderen, die wel gewoon netjes doen. Als laatste eventueel de eerste zijde nog even mooi laten vloeien als die nog niet netjes was.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Zo doe ik het ook precies, en eigenlijk de enige handige methode (zonder soldeermachine).
Onderdeel op zijn plaats houden met een pincet en dan solderen zonder vooraf een van de eilandjes te vertinnen is lastig en eigenlijk alleen te doen voor mensen met 3 handen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 2 juni 2016 09:41:04 schreef Sebastiaan06:
Ik heb hier een klein pincetje ("geleend" van de vriendin :D), deze heeft gladde pootjes en hier schuift alles in

Ik val niet over taalfoutjes en grammaticaal gammele constructies als enigszins duidelijk is wat er staat, maar deze hoort toch eigenlijk op een heel ander soort forum thuis >:) :D

Spoiler: "deze" slaat terug op vriendin, als je naar het pincetje had willen verwijzen had je "dit" moeten schrijven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Vaak zijn goedbedoelde opmerkingen een bron van vermaak... :)
Tijd terug was ik bij een winkel waar de man voor mij wat artikelen afrekende en daarna zijn portemonnee terugstak, maar blijkbaar niet helemaal goed.
Cassiere zag dit en riep door de (volle) winkel: "meneer, uw zak hangt uit uw broek!". Iedereen lachen uiteraard, behalve de cassiere (die begreep niet wat er zo leuk was)
Man ging met rood hoofd de winkel uit en is daar waarschijnlijk nooit meer teruggeweest...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

OT: Bij de vaste winkels die ik bezoek wordt er tijdens het afrekenen met de PIN meestal gevraagd: "Wil u hetzelfde bedrag pinnen?" Als ik dan serieus zeg: "Eeuu... nee, doe maar € 6,95 minder." Dan weten de meeste (nieuwe) kassamedewerkers niet zo gauw wat ze moeten zeggen en zijn dan even van slag. Dat "je verwacht het niet" is altijd mooi om te doen.

I love it when a plan comes together !