Circuit breaker AC/DC rating

Arco

Special Member

Ik wil een resettable fuse toepassen, de ETA 1410-L2. Die is geschikt voor 50vDC, en 240vAC.
Nu wil ik er echter 240vAC gelijkgericht gebruiken (zonder afvlakking). Kan ik dat toch als AC zien qua belasting? (anders moet ik naar een andere uitkijken...)

Ook een vraagje over de time/current graph. Sommige dingen zijn duidelijk, andere wat minder. Bij 2x rated current varieert de trip-time tussen 0.2sec en 3.5sec ongeveer.
Echter bij bijv. 1.5x rated current varieert de trip-time tussen 0.7sec en nooit? (zo interpreteer ik die grafiek tenminste... :) )
https://www.e-t-a.com/fileadmin/user_upload/Ordnerstruktur/pdf-Data/Pr…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat 0.7-nooit klinkt realistisch voor 1.5x nominale belasting.

Jij gaat brieven sturen als jou applicatie 0.999A gebruikt, en de 1A nominale WEL al tript... Dus hebben ze wat marge. En dat zij 20% marge op het productieproces hebben verbaast me niets. Dus dan zouden zij op 1.3 mikken, plus-of-min 20%, dan ben jij met je 999mA altijd blij, maar 1.5A zit ineens ook binnen de marges.

[heb nu het datasheet er bij gepakt]
Kennelijk zijn de marges dus nog iets groter, tot 1.8 * nominale waarde kan je er niet van uitgaan dat ie ooit tript.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kan je de gelijkrichter niet achter de automaat zetten?

mel

Golden Member

misschien ben ik een oude l*l.,maar wat is de vraagstelling?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Als je 240v gelijkricht (zonder afvlakking), geldt dat dan als AC of DC belasting? (eigenlijk is het nog steeds AC, alleen met alle sinushelften positief... :) )
Ik kan inderdaad indien nodig de breaker aan de AC zijde van de brugcel zetten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Het lijkt mij qua belasting het zelfde als AC. Wat je wil weten is hoe gemakkelijk deze onderbreekt, of hoe gemakkelijk een vlamboog dooft.

mel

Golden Member

Als je een wisselspanning gelijkricht, is het een gelijkspanning...daar is ook het woord gelijkrichter voor uitgevonden.
Of het al dan niet afgevlakt is, daar spreekt men niet over..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Hoe het heet is niet belangrijk. Het gaat er om hoe het zich gedraagt als het word afgeschakeld bij een hoge stroom. Blijft er gemakkelijk een vlamboog bestaan bij een kleine opening of dooft ie omdat er toch af en toe 0V over de contacten staat.

GJ eerste helft helemaal mee eens. Tweede helft: Klopt... maaaaarrrrrr Arco heeft een resettable, solid state fuse op het oog. Niet iets waar een vlamboog in ontstaat.... [edit: Ik dacht nog dat ik op het gelinkte datasheet had geclickt, maar kennelijk niet. Sorry. ]

Dus ik was me ondertussen aan het afvragen waarom in g**snaam specs voor AC/DC zouden verschillen....

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 30 mei 2016 20:18:40 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Is niet solid state... ;)

"Thermal Overcurrent Circuit Breaker"

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

specs voor een automaat verschillen zeker tussen AC/DC. de bimetaal schakelt uit bij overbelasting en trekt een vonkboog op de contacten. uiteraard gaat dat bij AC met hogere spanningen nog goed tov DC..

zet op zo'n ding 230V DC en het gaat fout, zal de automaat bij overbelasting met bijbehorende knetter overlijden, ofwel fikt intern weg ofwel fikt aanelkaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

AC/DC, heb in de datasheets wel eens gezien dat de fabrikant adviseert 2 of meer contacten in serie te zetten om alsnog de DC-vlamboog te kunnen onderbreken.

Ik vraag me af of een dansende gelijkspanning een vlamboog net zo mooi dooft als een wisselspanning, met name met een inductieve belasting. Daarom zeg ik: gelijkrichter achter de automaat.

GJ_

Moderator

In hoeverre is een niet afgevlakte DC ook nog in staat om grote vlambogen te trekken? De spanning zakt net zo vaak als bij de originele AC naar 0V. Ik neem aan dat Arco daar op doelt.

Op 30 mei 2016 19:19:48 schreef HD13:..2 of meer contacten in serie...

Klopt als een bus.

Op 30 mei 2016 19:20:28 schreef necessaryevil:
Ik vraag me af of een dansende gelijkspanning een vlamboog net zo mooi dooft als een wisselspanning, met name met een inductieve belasting. Daarom zeg ik: gelijkrichter achter de automaat.

Dat lijkt me voorlopig ook het beste.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 30 mei 2016 19:21:52 (56%)

automaat tussen brugcel en last zetten zorgt dan toch voor enige afvlakking van de DC door de last zelf, automaat voor de brugcel en je hebt daar geen last van.

edit: ik heb weleens een 1000W vermogen met de stekker uit het wcd getrokken waar 240V DC opstond, dat geeft een vonkboog van 5 cm. dat kon niet anders, want de test kachel zou anders geen schakelaars meer overgehouden hebben :P

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 30 mei 2016 23:23:49 (42%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mag ik een gokje wagen? (ik gok wel eens verkeerd, zie hierboven.... :-) )

Het doven van de vlamboog bij AC komt omdat op een bepaald moment de stroom nul is terwijl de spanning laag is. Met een licht-inductieve belasting, wordt de stroom bij gelijkgerichte AC nooit nul. Vlamboog blijft bestaan en... Stront aan de knikker....

Dus dan is voor dit geval de gelijkgerichte AC thermisch wel gelijk aan gewone AC, maar voor het onderbreken van de stroom is ie niet geschikt.... (tenzij je hem (best wel makkelijk eigenlijk) voor de brug zet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De boog is resistief. Dus spanning en stroom worden over de boog nul op hetzelfde moment. Maar als de last inductief is valt dat moment niet samen met de nuldoorgang van de netspanning.

Hoe inductiever de last, hoe meer dat punt opschuift, en hoe groter de kans dat de boog ogenblikkelijk herneemt. Na he wegvallen van de stroom staat er plots nul volt over de last en verschijnt er dus plots spanning over de hete kontakten en herneemt de boog...

groeten

Kris

Arco

Special Member

Na een stilstand van dit project weer hervat. Toch maar navraag gedaan bij de fabrikant (ETA)
Die wist het ook niet zeker, maar heeft het uitgezocht: voor niet afgevlakte DC kan inderdaad de AC rating worden aangehouden, ook inductief.
(misschien handig voor anderen om te weten in soortgelijke applicaties.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com