Altium grid component vs schema

Hallo,

Als ik in altium een component teken, en die vervolgens in mijn schema plaats klopt de grid niet. De lijnen sluiten niet netjes op elkaar aan. Hoe kan ik dit instellen dat de grid van de SchLib overeen komt met de SchDoc? Het lijkt alsof hij bij de ene metrische eenheden en bij de andere imperiaalse eenheden gebruikt?

Ik heb even een printscreen gemaakt. Hieronder zie je twee opamp de bovenste komt uit de schema, en de onderste uit de library. Je kunt zien dat bij die onderste de grid klopt. Bij die bovenste zit het net niet goed.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2442535/opamps.png

[Bericht gewijzigd door hardbass op woensdag 1 juni 2016 03:42:08 (12%)

PE2BAS

Voor de geïnteresseerde met hetzelfde probleem. Ik heb in de grid manager de imperiaalse maten omgerekend naar metrische maten en die ingevuld. Zo maakt het niet uit met welke eenheden je werkt, de grid klopt altijd.

PE2BAS
fatbeard

Honourable Member

Dit verschijnsel kan ook komen door een wat ongelukkig gekozen reference point in de library, of een in mm gedefinieerd symbool terwijl je in inches tekent (of andersom).
Voor een schema maakt het eigenlijk niets uit in welke maateenheid je werkt, dat zijn toch alleen maar lijnen (al zal de netlister wel problemen geven als die lijnen niet netjes op elkaar aansluiten). Ik heb al sinds jaar en dag het schemapakket in de 'native' maateenheid (meestal 0.1") staan en kom er verder niet aan.

Voor de PCB is het een ander verhaal, daar heb je te maken met fysieke dingen die moeten passen. Maar gelukkig zijn er 'snap to' functies die je helpen om het goed te krijgen.

Niet eens zo heel veel vroeger heb ik nog gewerkt met een pakket wat als kleinste eenheid de mil (0.001") had, en dat vergde wel enige creativiteit om onderdelen in TQFP te gebruiken. Je kon ook werken in mm, maar intern werkte dat ding met mils...

De moraal: vindt de interne eenheid waar het pakket zelf in werkt (kan van alles zijn, zowel microns als micro-inches komen voor; plus alle daarvan afgeleide eenheden) en gebruik die om je schema's mee te tekenen. Je kunt die eenheid ook gebruiken om de printen in te maken, met 'snap-to' functionaliteit is het niet zo'n probleem om inch-componenten te gebruiken in een mm-omgeving of andersom.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.