| Naam |
Bericht |
Total Tommy
|
Hallo,
http://www.etnshops.com/supermoduul/listings/252.html
Heeft 1 van jullie ervaring met deze 100 watt sinus vermogen versterker??
Ik zou daar graag wat informatie over willen ontvangen,
Alvast bedankt!
Take me Back to my happy land
|
bobo1on1
|
Die heb ik al eens gemaakt, in de eindtrap zit een TIP142 en een TIP147, dit zijn darlingtons die 10 Ampere aankunnen en zonder koelplaat gaan ze stuk ben ik achter gekomen
Het is een mono versterker dus voor 2 kanalen heb je er 2 nodig, die kunnen wel op dezelfde voeding uiteraard.
Er zit trouwens geen volumeregeling op de print zelf dus dan moet er nog een extra potmeter bij.
|
Total Tommy
|
en het vermogen van dat ding?? moet je dat met een correltje zout nemen of zijn de juiste parameters wel vermeld?? en als je ze 4 uurtjes op vol vermogen laat spelen??
|
bobo1on1
|
Het ding werkt op 2x 40 volt, stel je kunt maximaal 35 volt over je speaker zetten dan is het vermogen wat aan 4 ohm afgegeven kan worden dus (35 / 1,41)² / 4 = 154 Watt.
Die 100 Watt kan dus makkelijk ja, alleen dan heb je wel een behoorlijke voeding nodig en moet je de transistoren goed koelen.
|
Total Tommy
|
Deze berekening gaat uit van 8 Ohm?? wat zal anders de 4 ohm waarde zijn?? en de geluidskwaliteit?? [Bericht gewijzigd door Total Tommy op 29 augustus 2004 14:40:42]
|
Oane
Golden Member
|
Goedenavond allemaal,
Ik weet dat dit topic al een tijd geleden is afgesloten, maar ik heb deze versterker zelf ook en heb er een vraag over:
Bij het inregelen van de ruststroom m.b.v. P1 gingen er bij te ver open draaien de eindtorren in rook op!
Daar baal ik dus best van. Zou dit kunnen liggen aan een fout in het ontwerp van die print?
Wanneer ik deze transistoren ga vervangen, de tip142 resp. de tip147 moeten die dan ook perse van hetzelfde merk zijn?
Dit i.v.m. vervorming en dergelijke.
Groeten, Oane
Fordman
|
Henry S.
Moderator
|
Je bent niet de eerste, http://www.circuitsonline.net/forum/view/52749/1 rotontwerp.
Transistors mogen van elk merk zijn, vervorming is wel je minste probleem, mmar niet teveel geld aan besteden.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
fredze
|
de velleman k8060 gebruikt dezelfde darlingtons voor 100W aan 4ohm met ongeveer zelfde voedingsspanning, misschien daar eens kijken
|
nijhuisr
|
Die variabele zener is super gevaarlijk, als de pometer even kraakt (dus even onderbreekt) klappen gelijk je torren eruit.
maak of een juiste variabele zener met een extra weerstand zoals hier: http://sound.westhost.com/project3a.htm
Of zet gewoon 3 dioden in serie ipv de zner, kom je op 2 volt tussen de basissen ipv 2,2, zet ze thermisch vast aan het koelblok en je bent bedrijfs zeker.
|
bobo1on1
|
Supermoduul heeft nog een andere versterker:
Nog zo'n vreemd ontwerp, kijk bijvoorbeeld naar C4, waarom zou je nou juist daar een condensator plaatsen?
Meestal wordt daar een weerstand geplaatst om de vervorming te verminderen, een condensator lijkt me juist voor het tegenovergestelde te zorgen.
|
Henry S.
Moderator
|
En zie ik een biasregeling via de speaker...
|
bobo1on1
|
Hij is niet de enige die dat doet.
|
Henry S.
Moderator
|
Met een quasicomplementaire eindtrap en een geshunte speaker, dat is iets van de 60's  Beide zie ik niet weer terug.
BTW, Elliot doet dat niet zelf, hij haalt een oud schema uit dat tijdperk aan.
|
Oane
Golden Member
|
Nou heb nog een beetje zitten klooien met die ruststroom-regeling. Ik heb inderdaad een weerstand in serie gezet met die potmeter.
Naast die standaard pot die erin zit heb ik in serie een
5 K ohm meerslags potmeter geplaatst.
Nu kon ik keurig de spanning over die emitter-weerstanden inregelen. Ik had hem ingesteld op 7 millivolt. 0,33*0,007=ongeveer 20 milli-ampere. Hier moest de versterker op afgeregeld worden.
Hij speelde ook best goed geen vervorming meer e.d.
Maar ik merkte dat die ruststroom steeds weer stiekum omhoog klom, dus ik weer naar beneden bij regelen.
Na een tijdje muziek luisteren was het weer zover....
De zekeringen van 2 ampere die ik in de voedingsleidingen had geplaatst knalden eruit, en jawel, weer een doorgebrande tor!!
Waarschijnlijk is die ruststroom dus alles behalve stabiel.
Misschien dat een van jullie nog een tip heeft om dit te verhelpen, of uit kan leggen hoe dit kan??
Mvg, Oane
Fordman
|
riktw
|
eeeh:
1. prullenbak open
2. print erin en voeding niet.
3. prullenbak weer dicht en een goed ontwerp bouwen.
voor de rest geen ideeen maar kijk eens op die site van elliot:
http://sound.westhost.com/
of bouw een tda7294 eindtrap ofzo.
alles staat al in de datasheet van dat ic:
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/T/D/A/7/TDA7294.shtml
alles kan en dat moet kunnen!
|
Oane
Golden Member
|
Misschien deze :http://sound.westhost.com/project3a.htm?
Dat is een 60-100 Watt versterker. Qua ontwerp lijkt het er wel veel op dus wie zegt me dat dit wel een goed resultaat geeft??
Fordman
|
Henry S.
Moderator
|
quote: Op 12 december 2007 22:00:53 schreef Oane:
Hij speelde ook best goed geen vervorming meer e.d.
Maar ik merkte dat die ruststroom steeds weer stiekum omhoog klom, dus ik weer naar beneden bij regelen.
Na een tijdje muziek luisteren was het weer zover....
De zekeringen van 2 ampere die ik in de voedingsleidingen had geplaatst knalden eruit, en jawel, weer een doorgebrande tor!!
Waarschijnlijk is die ruststroom dus alles behalve stabiel.
Misschien dat een van jullie nog een tip heeft om dit te verhelpen, of uit kan leggen hoe dit kan??
De spanning over D5, D6, D7 en D8 varieert met de temperatuur. en die temperatuur is anders dan die van de BE-diodeovergangen van T9, T10, T11, T12.
Zet ze allemaal samen met de torren op 1 koelprofiel.
quote: Op 12 december 2007 22:14:04 schreef Oane:
Misschien deze :http://sound.westhost.com/project3a.htm?
Dat is een 60-100 Watt versterker. Qua ontwerp lijkt het er wel veel op dus wie zegt me dat dit wel een goed resultaat geeft?? 
Lijkt er veel op? Gelukkig niet! Andere bias, andere driverstage, en de uitgang is ook heel anders. Grote verschillen in de details.
Dat ontwerp kan je gerust bouwen, zonder problemen als je de layout en opbouw netjes houdt.
|
Oane
Golden Member
|
Weet iemand ook een webshop waar je deze transistoren kunt krijgen?
1.MJL4281A
2.MJL4302A
3.MJE15034
4.MJE15035
bvd, Oane
Fordman
|
Oane
Golden Member
|
Deze zijn dus nergens meer te krijgen, ik zal eens op zoek gaan naar vervangers. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 15 december 2007 18:27:31]
Fordman
|
murphy
|
Als je een degelijke versterker wil bouwen kan ik je deze aanbevelen, ik heb hem in 1984 gebouwd en hij heeft tot vorig jaar gespeeld, de laatste 10 jaar had mijn zoon hem in gebruik en speelde hij iedere dag.
Het schema komt uit een catalogus van "Opperman electronics 1980/81" en misschien zijn deze transistoren makkelijker te vinden.
gegevens:
150W sinus
220W muziek
ingang: 2,2 V eff
ingangs imp: 47K
spanning: 2 x 45V
stroom: 3A
russtroom 25 mA
Ik heb hem ooit getest op een dummyload (4 Ohm)en gaf 135 W voor hij begon te klippen maar dat kon ook wel aan de voeding liggen want die was niet gestabiliseerd.
Hier het schema: http://users.telenet.be/on6hn/150W.png
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Zijn geen exoten dus je kan ze gerust vergelijken met BD's en TIP's.
quote: Op 15 december 2007 15:17:45 schreef murphy:
Als je een degelijke versterker wil bouwen kan ik je deze aanbevelen, ik heb hem in 1984 gebouwd en hij heeft tot vorig jaar gespeeld, de laatste 10 jaar had mijn zoon hem in gebruik en speelde hij iedere dag.
Maar nu niet meer? Jammer, zeer degelijk ontwerp. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 15 december 2007 18:29:40]
|
Oane
Golden Member
|
Hallo,
Ik ben van plan deze versterker te bouwen:
http://users.telenet.be/on6hn/150W.png
Zijn er ook nog andere transistoren of onderdelen behalve de 2n3055 en de mj2955 die op de koelplaat gemonteerd moeten worden, bijvoorbeeld T5 van de bias-instelling i.v.m. thermische koppeling?
b.v.d Oane
Fordman
|
Henry S.
Moderator
|
T5 niet, die mag gewoon vrij op print, het liefste niet pal naast koelprofiel. De BD's wel koelen, op hetzelfde koelprofiel als de 2N's.
Zet T1 en T2 met de vlakke kanten tegen elkaar aan en klem dat vast met een stukje koper/messing/alu pijp op maat, dat houdt de offset stabieler.
Gebruik voor de NPN's BC549B's en voor de PNP's BC559B's.
Heb je al een idee van de koeling en afregeling? Zie daarvoor ook de Elliot site.
|
Oane
Golden Member
|
Hee Bedankt Henry voor de reactie!
Kunnen de BC546B en de BC556B ook?
Deze heb ik namelijk besteld! [Bericht gewijzigd door Oane op 20 december 2007 20:42:20]
Fordman
|
nijhuisr
|
De BC546 en 556 kunnen ook.
Voor de eindtorren kun je ook de veel makkelijker te monteren torren TIP2955 en TIP3055 gebruiken. deze kosten ca. 50 cent per stuk.
Ik bergijp niet waarom Henry zegt "T5 niet" want JUIST door deze op dezelfde koeling te plaatsen maakt het geheel temperatuur stabiel. [Bericht gewijzigd door nijhuisr op 21 december 2007 00:23:24]
|