| Naam |
Bericht |
Henry S.
Moderator
|
Het mag wel maar dan moet je een andere tor gebruiken ivm montage, BD139 ofzo.
Als je hem niet op het profiel monteert maar bij een ander stralend element dan heb je én geen temp koppeling met je eindtrap, én nog eens de verkeerde temp koppeling.
Een van die twee, vrijstaand is de gemakkelijkste manier, gekoppeld en dan in TO-126 oid is beter.
@BC546/556: Prima, geeft wel meer ruis als je die in het ingangscircuit gebruikt.
Ook goed: BC550/560
http://www.fairchildsemi.com/pf/BC/BC550.html
http://www.fairchildsemi.com/pf/BC/BC560.html
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
nijhuisr
|
Uhm, jij zegt:
"T5 niet, die mag gewoon vrij op print, het liefste niet pal naast koelprofiel"
Met koelprofiel nemen mensen aan het koelprofiel van de eindtorren!
en met de volgende bewering klinkt het nogal tegenstijdig:
"Als je hem niet op het profiel monteert maar bij een ander stralend element dan heb je én geen temp koppeling met je eindtrap, én nog eens de verkeerde temp koppeling"
|
Henry S.
Moderator
|
Dat is idd verwarrend, excuses.
Ik bedoel dus een niet bij de eindtrap behorend koelprofiel, bijv van een spanningsregelaar, of drivertor die niet op het profiel van de eindtorren zit. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 21 december 2007 01:15:39]
|
murphy
|
Hallo jongens .... ik heb daarstraks gezien dat ik ook het boek van "Opperman Electronics" uit 1982 heb. Daarin staat het schema van dezelfde versterker als deze uit het boek van 1980/81 maar met "nieuwere" transistoren, misschien zijn deze ook makkelijker te vinden.
R13 is hier ook van waarde veranderd en ook R14, of heeft men bij R14 de komma vergeten te drukken? Voor de rest is het schema identiek aan het vorige. Ik heb dit schema " 150W-1982 " genoemd.
Het staat hier: http://users.telenet.be/on6hn/150W-1982.png
|
Oane
Golden Member
|
Bedankt ook murphy voor de reactie
ik heb 2n3055 en de mj2955 al in huis. Ik hoop dat het hier ook prima mee gaat.
Ik heb de schema's vergeleken, bij de nieuwere versie hebben ze andere transistoren gebruikt, nou ja we zien wel wat er uit komt, zolang het maar geen rook is
De T1 en T2 moeten dus thermisch met elkaar gekoppeld worden.
Verder T9 t/m T14 op de koelplaat evenals T5 voor de ruststroom-instelling.
Die pn overgang in D5 t/m D8 daar hoef ik verder geen problemen te verwachten door opwarming van de versterker?
M.v.g. Oane
Fordman
|
nijhuisr
|
quote:
Nee, want deze hebben niets te maken met de ruststroom instelling. Deze zijn alleen voor de stroombegrenzing.
|
Oane
Golden Member
|
http://users.telenet.be/on6hn/150W.png
Deze versterker heb ik nu gebouwd. Had de onderdelen al meer dan een halfjaar in huis liggen, maar ja zo gaan die dingen he!!
Er zat wel meer tijd in dan ik had verwacht. Ben er heel wat uurtjes mee aan het bouwen geweest!
Des te groter de voldoening dat er muziek uitkomt.
Nou had ik nog wat vragen, nl hoe kan ik het best de ruststroom meten, in de voedingslijn, of , over de emitter-weerstanden de spanning meten. Hier zal je dan wel een of andere formule toe moeten passen...
Moet er verder ook nog iets nagemeten worden? Heb wel een scoopje dus kan wel eea nakijken.
Hier nog wat plaatjes..
[Bericht gewijzigd door Oane op 16 september 2008 19:39:05]
Fordman
|
Jordi
|
quote: Nou had ik nog wat vragen, nl hoe kan ik het best de ruststroom meten, in de voedingslijn, of , over de emitter-weerstanden de spanning meten.
Kan allebei. Ik pak meestal de zekeringen uit de voedingslijn en zet daar een ampèremeter tussen.
Bekijk verder of een aangeboden sinus (van 1khz) bijvoorbeeld goed op de uitgang komt, ook in vollast.
Als laatste zou je de THD kunnen meten, maar daar is wat geavanceerder app voor nodig.
Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!
|
Oane
Golden Member
|
Okee bedankt Jordi.
Ik heb trouwens nog niks afgeregeld aan die ruststroom, die staat op minimaal. Er staat praktisch geen spanning over de emiter weerstanden, een 0,001 volt / 0,12 ohm is iets van 8 mA, keer 2 is totaal 16 mA per kanaal.
Hij klinkt trouwens goed! Valt mij niet tegen voor een hobby-project!
Ik heb trouwens als voeding 2 keer 35 volt ipv de voorgeschreven 2 keer 45 volt.
Dit heeft alleen gevolgen voor het maximum vermogen of niet?
mvg, Oane
Fordman
|
Oane
Golden Member
|
Moet die ingangs-elco beter niet vervangen worden door een mkt oid? http://users.telenet.be/on6hn/150W.png
Dit las ik op diverse topics dat het not-done zou zijn om die in audio te gebruiken?
Fordman
|
Oane
Golden Member
|
Goedendag,
Ben nu bezig met de voeding van de versterker.
Heb het schema uit de elektor van 2 december 2007. audio special staat erop.
Gebruik de voeding die bij de minima-versterker hoort.
Weet niet of iemand dat blad heeft liggen, heb hier helaas geen scanner om het te posten.
Wat mijn vraag betreft,
hier zit een dc-beveiliging bij in gebouwd, welke de voeding naar de versterker bij een fout afschakeld.
Alleen in het schema gaan ze uit van 1 kanaal, ik heb natuurlijk stereo.
De uitgang van dat ene kanaal gaat door een weestand van 47 k, dan door 2 zenerdioden van 3,3 volt.
deze zitten in serie met de anodes naar elkaar toe.
Hiervandaan gaat het signaal wat torretjes in, die een relais inschakelen.
Zou ik dat verhaal met die ,
47k - K 3v3 zener A - A 3v3 zener K - naar torretjes gewoon twee keer maken en dan op het punt naar die transistoren aan elkaar knopen?
groeten , Oane
Fordman
|
Jordi
|
quote: Op 13 augustus 2008 21:12:00 schreef Oane:
Okee bedankt Jordi.
Ik heb trouwens nog niks afgeregeld aan die ruststroom, die staat op minimaal. Er staat praktisch geen spanning over de emiter weerstanden, een 0,001 volt / 0,12 ohm is iets van 8 mA, keer 2 is totaal 16 mA per kanaal.
Mijns inziens kan dit voor deze versterker zeker naar 20mA. Misschien nog wel naar 50mA. (alhoewel ik zou voor huiskamer toepassingen de 20 aanhouden.) Je zult het zeker merken in de geluidskwaliteit.
quote:
Ik heb trouwens als voeding 2 keer 35 volt ipv de voorgeschreven 2 keer 45 volt.
Dit heeft alleen gevolgen voor het maximum vermogen of niet?
Yep, versterker werkt evengoed. Let wel op als je de voeding verhoogd, je weer de rust-stroom afregelt.
|
Jordi
|
quote: Ben nu bezig met de voeding van de versterker.
Heb het schema uit de elektor van 2 december 2007. audio special staat erop.
Ik heb die special ook ergens, maar nu even niet binnen handbereik.
In de meeste gevallen worden de voedingen van eindversterkers vrij simpel opgebouwd:
-Dikke ringkerntrafo met forse gelijkrichter en 2 grote elco's (symmetrische spanning), waarbij afhankelijk van het vermogen van je trafo een inschakelvertraging gebruikt wordt.
- na de eindversterkers een DC-beveiliging om bij defecte eindtorren het uitgangssignaal af te koppelen en zo de speakers te sparen. Een defecte eindtrap is nooit leuk, maar als daarbij je speakers ook in rook opgaan dan kun je wel janken. En die ellende wordt je dan bespaard.
|
Oane
Golden Member
|
Ja dat klopt Jordi.
Dat wil je idd niet!
In dit schema is die dc beveiliging gemaakt voor 1 kanaal.
Ik wil graag dat ie ook aan spreekt bij het andere kanaal.
Vandaar mijn vraag.
(je bent wel snel wat geld kwijt aan die componenten zeg!)
Fordman
|
Jordi
|
quote: Op 1 september 2008 14:38:38 schreef Oane:
Ja dat klopt Jordi.
Dat wil je idd niet!
In dit schema is die dc beveiliging gemaakt voor 1 kanaal.
Ik wil graag dat ie ook aan spreekt bij het andere kanaal.
Vandaar mijn vraag.
(je bent wel snel wat geld kwijt aan die componenten zeg!)
Ik zal nog eens kijken in die gids als ik eraan denk, maar je zou de schakeling denk ik gewoon 2x kunnen bouwen.
Ga wel na of ie voor zowel positieve als negatieve spanningen beveiligd. Ik heb ontwerpen gezien die dat niet deden...
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Idd, 1uF MKT of (Wima MKS), en gebruik voor de kleine capaciteiten geen ceramische C's maar Styroflex/Polypropyleen of MKT/MKS.
quote:
Om precies te zijn: Elektor audio special nr. 2 van december 2007 (krijgen we in december 2008 ook eentje?).
quote:
Weet niet of iemand dat blad heeft liggen, heb hier helaas geen scanner om het te posten.
Goed want dat mag ook niet, ik heb hem hier voor me btw.
quote:
Zou ik dat verhaal met die ,
47k - K 3v3 zener A - A 3v3 zener K - naar torretjes gewoon twee keer maken en dan op het punt naar die transistoren aan elkaar knopen?
Ja, alles rechts van T1 behalve R6 kan je herhalen. R6 blijft eenmalig.
quote:
D3 en D4 staan antiserie, lijkt me dus wel zo te zijn.
Met een labvoeding is het schakelpunt zo te bepalen.
BTW, ook ik vind de bias te laag, 20-30mA bias is netjes.
Daarboven wordt je koeling belangrijker.
|
Oane
Golden Member
|
Hee Henry,
Bedankt voor de info, ga hiermee aan de slag!
Was al bezig met een 2de relais maar niet perse nodig zo te zien.
Misschien als inschakelvertraging van de luidsprekers, want die knallen wel even als ik de boel inschakel.
Heb zo'n idee dat die dc-beveiliging daar niets aan doet.
Nog maar even proberen hoe het gaat werken.
Over die koeling, heb een oude accu-lader, de behuizing daarvan is 1 groot koelprofiel( zoiets als een auto versterker}. De bedoeling is om die om de versterker heen te monteren. [Bericht gewijzigd door Oane op 2 september 2008 09:00:35]
Fordman
|
Jordi
|
quote: Misschien als inschakelvertraging van de luidsprekers, want die knallen wel even als ik de boel inschakel.
Heb zo'n idee dat die dc-beveiliging daar niets aan doet.
Je kan met enige aanpassing de DC-beveiliging vertraagd laten inschakelen. Tenminste zo heb ik het wel gedaan. Geen last meer van ploppen.
quote: Over die koeling, heb een oude accu-lader, de behuizing daarvan is 1 groot koelprofiel( zoiets als een auto versterker}. De bedoeling is om die om de versterker heen te monteren.
Gebruik wel warmtegeleidende isolatieplaatjes tussen de torren! Liefst siliconen. [Bericht gewijzigd door Jordi op 2 september 2008 09:26:47]
|