FlipDot display van bus aansturen

Op 21 juni 2016 20:38:04 schreef azziplekkus:
Op een andere pagina kwam ik hele uitleg tegen van iemand die het hele protocol gereverse engineerd had.

Het is dan handig om te linken naar betreffende pagina. De kans is aanwezig dat anderen op basis van wat daar staat inspiratie kunnen opdoen over hoe JOU display werkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@azziplekkus: De 74HC4514 is decoder die een 4 bit getal omzet naar 16 uitgaande signalen. 7 van die signalen gaan naar een source driver(TD62783), die de + doorverbind en 7 gaan er naar een sink driver (ULN2003), die de gnd doorverbind. Tussen de uitgangen van de ULN en TD zullen de flip-dot spoeltjes aangesloten zijn. Ik neem aan dat er meer van deze circuits zijn.

Het HC139 IC is een 2 naar 4 of 3 naar 8 decoder, vergelijkbaar met de 74HC4514. Die HC139 zal wel verschillende circuits aansturen met de 74HC4514 decoder.

Alles bij elkaar zal het niet direct mogelijk zijn met een paar draadjes een flip te laten draaien. Er zal toch iets van een protocol(letje) nodig zijn voor beweging. Ook al omdat de 74HC4514 een geheugenfunctie heeft.

Er staat er weer een in de V&A !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 24 juni 2016 06:23:16 schreef KGE:
Er zitten vast meerdere 74HC4514 op de print dus ik vermoed het volgende:

Die multiplexer 74HC4514 kan maar 1 uitgang tegelijk actief maken, wel houdt hij het gekozen uitgangnummer vast na een LE puls (niet de uitgang zelf!) tot Enable actief wordt.

De drivers ULN (low side) en TD (high side) hebben ook geen latch dus er kan maar een (1) 'high side' uitgang actief zijn of maar een (1) 'low side' uitgang

Waarschijnlijk zitten elk flipspoeltje dus geschakeld tussen een low side uitgang van een ULN via de ene 74HC4514 en de high side uitgang van de TD aan de volgende 74HC4514 (anders kun je niet en een low en een high side uitgang actief maken)

De HC139 en de HC02 zullen voor de selectering van de desbetreffende 74HC4514 gebruikt worden.

Klopt, de 3 bovenste componenten zijn 5x aanwezig op de print (2x verticaal, 3x horizontaal). Je uitleg van hoe de demux deze latches aanstuurt klopt ook denk ik. In die richting was ik al aan het denken, omdat dat logisch klinkt. (Ik dacht eerst dat de counter via de demux ging bepalen welke 74HC4514 er actief moest zijn, maar aangezien het geen counter bleekt te zijn heb ik mijn theorie iets moeten bijschaven).

Wat bedoel je met "High side" en "Low side"? Sourcing en sinking?
En wat bedoel je precies met een LE puls? Want dat deel begrijp ik niet helemaal.

Op 24 juni 2016 07:53:06 schreef rew:
[...]Het is dan handig om te linken naar betreffende pagina. De kans is aanwezig dat anderen op basis van wat daar staat inspiratie kunnen opdoen over hoe JOU display werkt.

Dat ging spijtig genoeg over een andere display vrees ik, maar ik had misschien inderdaad beter de link hier kunnen posten. Ik zal kijken of ik hem nog terug vind, dan voeg ik hem alsnog toe!

Op 24 juni 2016 09:10:50 schreef Angela:
@azziplekkus: De 74HC4514 is decoder die een 4 bit getal omzet naar 16 uitgaande signalen. 7 van die signalen gaan naar een source driver(TD62783), die de + doorverbind en 7 gaan er naar een sink driver (ULN2003), die de gnd doorverbind. Tussen de uitgangen van de ULN en TD zullen de flip-dot spoeltjes aangesloten zijn. Ik neem aan dat er meer van deze circuits zijn.

Het HC139 IC is een 2 naar 4 of 3 naar 8 decoder, vergelijkbaar met de 74HC4514. Die HC139 zal wel verschillende circuits aansturen met de 74HC4514 decoder.

Alles bij elkaar zal het niet direct mogelijk zijn met een paar draadjes een flip te laten draaien. Er zal toch iets van een protocol(letje) nodig zijn voor beweging. Ook al omdat de 74HC4514 een geheugenfunctie heeft.

Kan die 74HC4514 dan 2 outputs tegelijkertijd aansturen? Want als ik het goed begrijp moet er zowel een ULN output, als een TD output actief gezet worden, om één dot te activeren? (Of eerder rij denk ik, aangezien ik vermoed dat elke groep van 3 componenten één rij van dots aanstuurt.)

Hoezo is het niet mogelijk om met een paar draadjes een dot te flippen? Op de pcb van de flip dot zelf zit geen controller of interface. Alles is rechtstreeks aangesloten op bovenstaande componenten.

LE is Low Enable vermoed ik zo ;)

Wat ik wél weet van deze dingen is dat ze vaak nogal vernuftig aangestuurd worden en dat het bord elektrisch gezien nog wel eens in tweeën gedeeld wordt, om al te forse aansturingen te vermijden, maar ik kan zijn dat ik nu in de war ben met een LCD-display.

EDIT: de advertentie in V&A is van de bewuste dame die er de nodige heeft en de nodige onderdelen heeft en kent.
http://www.circuitsonline.net/aanbod/17402/overige/flip-dot-bord-met-1…

[Bericht gewijzigd door weardguy op vrijdag 24 juni 2016 19:20:27 (27%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
KGE

Golden Member

LE is 'Latch Enable', maar de latch is alleen maar voor de 4 bit input en niet voor de uitgangen. Na een puls op LE blijft de gekozen uitgang onthouden maar die ene (!) uitgang wordt pas actief door de Enable lijn te activeren (laag maken).

Dit soort wijsheid staat overigens in de datasheets.

Een flip spoeltje kan dus niet tussen twee (driver)uitgangen van dezelfde 74HC4514 zitten maar natuurlijk wel tussen een highside driver (TD..) gestuurd door de ene 74HC4514 en een lowside driver (ULN...) gestuurd door de andere 74HC4514.

Dus puzzelen maar weer...

Op 24 juni 2016 19:18:37 schreef weardguy:
LE is Low Enable vermoed ik zo ;)

Wat ik wél weet van deze dingen is dat ze vaak nogal vernuftig aangestuurd worden en dat het bord elektrisch gezien nog wel eens in tweeën gedeeld wordt, om al te forse aansturingen te vermijden, maar ik kan zijn dat ik nu in de war ben met een LCD-display.

Als je bedoeld dat de rechtstreekse sturing (multiplexing, vermogensturing, e.d.) gescheiden is van de RS485 interface met driver console dan is dat inderdaad het geval. Dat laatste bordje heb ik voorlopig links laten liggen omdat dat het alleen maar complexer maakt. Zeker als ik geen gekend protocol heb.

Op 24 juni 2016 20:04:44 schreef KGE:
LE is 'Latch Enable', maar de latch is alleen maar voor de 4 bit input en niet voor de uitgangen. Na een puls op LE blijft de gekozen uitgang onthouden maar die ene (!) uitgang wordt pas actief door de Enable lijn te activeren (laag maken).

Dit soort wijsheid staat overigens in de datasheets.

Een flip spoeltje kan dus niet tussen twee (driver)uitgangen van dezelfde 74HC4514 zitten maar natuurlijk wel tussen een highside driver (TD..) gestuurd door de ene 74HC4514 en een lowside driver (ULN...) gestuurd door de andere 74HC4514.

Dus puzzelen maar weer...

Ik had inderdaad eerst even in de datasheets moeten kijken voor ik dat hier vroeg. Ik heb ze namelijk allemaal uitgeprint en voor mij liggen :)
Het vreemde is wel... In de datasheet van de 74HC4514 wordt wel vermelding gemaakt van Latch Enable en LE, maar ik zie nergens een pin op de pinconfiguratie? Hoe kan ik deze Latch Enable activeren?

Wat je daarna zegt kan inderdaad kloppen, en was inderdaad al wat ik vermoedde. Zoals je in mijn schema kan zien gaan er altijd 7 outputs van de 74HC4514 naar de ULN, en 7 naar de TD. Beide IC's hebben dan weer 7 outputs naar de spoelen onder de flipdots.
Hetgeen waar ik echter niet uitgeraak, is welke van de 2 nu sinking is. Want de schema's lijken mij identiek: ze lijken in mijn ogen allebei sourcing. (Maar ik ben een elektronica leek, dus ik ben waarschijnlijk fout)

TD62783 en ULN2003 zijn schematisch hetzelfde. Wanneer je naar de details kijkt in de datasheets zie je dat de TD62783 naar de plus verbind en de ULN2003 naar de min.

Hoi,

Ik ben die vriend van Ruben_lichtenvoorde die net een flipdotbord had gekocht van dezelfde Josefien uit Rotterdam. Ze had in haar hobbykamer inderdaad een stuk of 20 busdisplays werkend staan, flipdot, LCD, VFD, erg leuk om te zien.

Degene die ik heb gekocht is een 112x16 pixels, gemaakt door Hanover Displays, en de Nederlandse inbouwer/distributeur is het ter ziele gegane SF Products (waar Josefien een deel van de boedel overgenomen had).

Ik heb voor dit display een beperkt protocol. Met dit protocol kan je geen individuele dots flippen, je stuurt óf een tekst naar het scherm óf een bitmap (in bepaald formaat gecodeerd). Grappig genoeg is dit vrijwel gelijk aan een protocol van een LED-display dat een jaar of 20 jonger moet zijn (en ik nooit werkend gekregen heb).

Ik heb op dropbox 4 dingen gezet:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/240848/Sign/heleninstaller_3.3.msi demoprogramma voor windows om het bord aan te sturen. Dat programma heeft nogal een handleiding om het werkend te krijgen, die heb ik ergens op een kladje maar dan moet ik mijn windows weer aanslingeren, dat wil ik doen maar niet nu :-)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/240848/Sign/proto_20131210142804.p… simpele beschrijving van het protocol. Grafische modus staat er heel beperkt niet uitgelegd, wil ik ook wel uitleggen maar niet nu :-)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/240848/Sign/testmode.binary
https://dl.dropboxusercontent.com/u/240848/Sign/hoi.binary

Die laatste twee zijn dingen die je naar je scherm kan sturen om te kijken of het hierop reageert: de testmode en "Hoi".
Onder Linux (ik gebruik een DealExtreme USB-RS485 converter)

code:

$ stty -F /dev/ttyUSB0 4800 cs8 -cstopb -parenb
$ cat hoi.binary > /dev/ttyUSB0

Ik had bij het aansluiten het probleem dat de RS-485-aansluitingen A/B op mijn converter anders gelabeld waren dan die op die van Josefien, ik moest de draden dus omdraaien. Ik heb overigens maar 2 draden RS-485 aangesloten.

Ik ben inmiddels zover dat ik bitmapplaatjes naar het scherm kan sturen (obligaat mangaplaatje):
https://dl.dropboxusercontent.com/u/240848/Sign/anime.png

Nu nog iets zinnigs er mee doen; heb al wel plannen maar moet nog ff bedenken hoe.

Ik ben erg benieuwd of je de displays werkend krijgt en vind het leuk te horen wat je er mee gaat doen.

Dus even voor de goede orde... Die gasten die die handleiding hebben geschreven snappen het verschil tussen ascii, hex, en binary niet goed. Correct?
Dit is "hoi.binary".

code:

02 30 32 48 4f 49 03 42   42

<stx>02HOI<etx>BB
waarbij de BB dus de CRC blijkt te zijn, de rest is gewoon ascii.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
KGE

Golden Member

De ULN is inderdaad de 'sinking' (low side) driver, de TD de 'sourcing' (high side) driver.

Op 25 juni 2016 10:40:16 schreef IIVQ:
Hoi,

Ik ben die vriend van Ruben_lichtenvoorde die net een flipdotbord had gekocht van dezelfde Josefien uit Rotterdam. Ze had in haar hobbykamer inderdaad een stuk of 20 busdisplays werkend staan, flipdot, LCD, VFD, erg leuk om te zien.

Degene die ik heb gekocht is een 112x16 pixels, gemaakt door Hanover Displays, en de Nederlandse inbouwer/distributeur is het ter ziele gegane SF Products (waar Josefien een deel van de boedel overgenomen had).

Ik heb voor dit display een beperkt protocol. Met dit protocol kan je geen individuele dots flippen, je stuurt óf een tekst naar het scherm óf een bitmap (in bepaald formaat gecodeerd). Grappig genoeg is dit vrijwel gelijk aan een protocol van een LED-display dat een jaar of 20 jonger moet zijn (en ik nooit werkend gekregen heb).

Ik heb op dropbox 4 dingen gezet:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/240848/Sign/heleninstaller_3.3.msi demoprogramma voor windows om het bord aan te sturen. Dat programma heeft nogal een handleiding om het werkend te krijgen, die heb ik ergens op een kladje maar dan moet ik mijn windows weer aanslingeren, dat wil ik doen maar niet nu :-)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/240848/Sign/proto_20131210142804.p… simpele beschrijving van het protocol. Grafische modus staat er heel beperkt niet uitgelegd, wil ik ook wel uitleggen maar niet nu :-)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/240848/Sign/testmode.binary
https://dl.dropboxusercontent.com/u/240848/Sign/hoi.binary

Die laatste twee zijn dingen die je naar je scherm kan sturen om te kijken of het hierop reageert: de testmode en "Hoi".
Onder Linux (ik gebruik een DealExtreme USB-RS485 converter)

code:

$ stty -F /dev/ttyUSB0 4800 cs8 -cstopb -parenb
$ cat hoi.binary > /dev/ttyUSB0

Ik had bij het aansluiten het probleem dat de RS-485-aansluitingen A/B op mijn converter anders gelabeld waren dan die op die van Josefien, ik moest de draden dus omdraaien. Ik heb overigens maar 2 draden RS-485 aangesloten.

Ik ben inmiddels zover dat ik bitmapplaatjes naar het scherm kan sturen (obligaat mangaplaatje):
[afbeelding]

Nu nog iets zinnigs er mee doen; heb al wel plannen maar moet nog ff bedenken hoe.

Ik ben erg benieuwd of je de displays werkend krijgt en vind het leuk te horen wat je er mee gaat doen.

Super bedankt voor deze info! Dit was precies waar ik naar zocht! :)

Als ik het aangestuurd krijg met RS485 zou ik de signalen van de sturing zelf moeten kunnen bekijken met een logic analyzer, waarna ik een zelfbouw interface kan maken :)

Een concreet doel heeft het nog niet. Het is meer een leerproject voor mij, en tegelijkertijd een leuke bezigheid ;)
Als ik een eigen controller zou kunnen ontwerpen dan lijkt een Tetris spel er op maken me wel leuk om te doen :) (Alleen wordt het dan wel een erg smalle tetris...)

Nogmaals bedankt!

@KGE en Angela: ik vermoedde inderdaad zoiets, maar kon het niet meteen opmaken uit de schema's. Bedankt voor dit op te klaren! :)
Alleen begrijp ik nog niet helemaal waarom dit nodig is: In welke situatie gaat het gebeuren dat de high side open is, en de low side gesloten?

EDIT: IIVQ: weet je toevallig ook hoeveel stroom zo'n paneel trekt? Ik heb nu (tijdelijk, omdat ik geen 24V adapter had) 2 12V 1A adapters aan elkaar geknoopt, om zo 24V te krijgen, maar heb er echt geen gedacht van hoeveel stroom de display trekt... (In de bus staken 2x 12V batterijen, goed voor een stroom van zo'n 4000A :x)

EDIT2: Als ik het goed begrijp is het address field een soort identifier van de display (bvb. display vooraan: 0, achteraan: 1, rechterzijde: 2). Dat maak ik toch op uit de PDF, en uit de interface van het programma. Is er een manier om er achter te komen welk adres een display heeft? Of is trial&error de way to go?

Een flip-dot draait bij een wisseling van het magnetisch veld. Om zo'n magnetisch veld te maken heeft elke flip-dot een spoel. Die kan 1 wikkeling hebben (2 draden) of twee wikkelingen met 1 gezamenlijke aansluiting (3 draden).

Bij een spoel met 1 wikkeling moet het magnetisch veld omgedraaid worden. Dat wil zeggen dat de draden van een flip tussen de plus en min verwisseld moeten worden om de flip te draaien. Elektronisch is dat lastig.

Dit wordt opgelost wanneer de spoel 2 wikkelingen heeft. Daarbij zijn de wikkelingen tegengesteld gewikkeld. De gezamenlijke draad zit aan de plus en met de twee andere draden (stuursignalen) draai je de flip.

Om minder electronica te gebruiken worden de stuursignalen naar meerdere flips met elkaar verbonden, zo kun je meerdere setjes maken. Door maar 1 setje tegelijk aan de plus te verbinden kun je met een beperkt aantal stuursignalen de flips in de gewenste positie zetten. Het nadeel is dat je maar een klein aantal flips tegelijk kun zetten. Vandaar dat je ze ook achter elkaar ziet flippen en dat je de flips op de flip-dots borden ziet lopen.

@azziplekkus:
Hier een beschrijving van de Flip-Dot
flipdot
en hier een stukje van het geheel van een combinatie

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 26 juni 2016 22:57:26 schreef Angela:
Een flip-dot draait bij een wisseling van het magnetisch veld. Om zo'n magnetisch veld te maken heeft elke flip-dot een spoel. Die kan 1 wikkeling hebben (2 draden) of twee wikkelingen met 1 gezamenlijke aansluiting (3 draden).

Bij een spoel met 1 wikkeling moet het magnetisch veld omgedraaid worden. Dat wil zeggen dat de draden van een flip tussen de plus en min verwisseld moeten worden om de flip te draaien. Elektronisch is dat lastig.

Dit wordt opgelost wanneer de spoel 2 wikkelingen heeft. Daarbij zijn de wikkelingen tegengesteld gewikkeld. De gezamenlijke draad zit aan de plus en met de twee andere draden (stuursignalen) draai je de flip.

Om minder electronica te gebruiken worden de stuursignalen naar meerdere flips met elkaar verbonden, zo kun je meerdere setjes maken. Door maar 1 setje tegelijk aan de plus te verbinden kun je met een beperkt aantal stuursignalen de flips in de gewenste positie zetten. Het nadeel is dat je maar een klein aantal flips tegelijk kun zetten. Vandaar dat je ze ook achter elkaar ziet flippen en dat je de flips op de flip-dots borden ziet lopen.

Aha, ik ben mee! Met 2 draden zou het bijvoorbeeld wel kunnen met een H-brug dan?

@GerardMonique: Ik was die site al eens gepasseerd, maar had er blijkbaar niet genoeg aandacht aan besteed. (Was toen op zoek naar andere informatie dan de werking van de flips), maar het verklaart nu wel een heel deel!

Dat schema ga ik ook nog eens op mijn gemak moeten bekijken, want op het eerste zicht ziet het er heel wat ingewikkelder uit dan het schema dat ik had opgesteld :)

@azziplekkus:
Ik heb hier twee stuks PDF met misschien wat bruikbaar is voor je.
Het is dan wel voor een 7 X 75 Dots, waarvan de 75 in 3 stukken in de lengte achter elkaar. Ik kan je het mailen.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 26 juni 2016 21:25:08 schreef azziplekkus:
[...]

Super bedankt voor deze info! Dit was precies waar ik naar zocht! :)

Geen dank!

EDIT: IIVQ: weet je toevallig ook hoeveel stroom zo'n paneel trekt? Ik heb nu (tijdelijk, omdat ik geen 24V adapter had) 2 12V 1A adapters aan elkaar geknoopt, om zo 24V te krijgen, maar heb er echt geen gedacht van hoeveel stroom de display trekt... (In de bus staken 2x 12V batterijen, goed voor een stroom van zo'n 4000A :x)

Als ik die van mij in testmode zet is het in rust 0,14A en tijdens het flippen 0,26A. Maar omdat het om heel veel heel korte pulsjes gaat weet ik niet of mijn cheapo multimeter dat voldoende meet. Ik heb iig een 24V/2A voeding en die wordt ook bij lang gebruik absoluut niet warm.

EDIT2: Als ik het goed begrijp is het address field een soort identifier van de display (bvb. display vooraan: 0, achteraan: 1, rechterzijde: 2). Dat maak ik toch op uit de PDF, en uit de interface van het programma. Is er een manier om er achter te komen welk adres een display heeft? Of is trial&error de way to go?

Op mijn paneel zit een draaibare switch met getallen 0 t/m F erbij, volgens Josefien was dat de adreskeuzeschakelaar. Die staat op 1, in de bijgeleverde software moest ik adres 1 kiezen maar het adres in de COM-poort werd vervolgens 2. Overige adressen heb ik niet getest.

De testmode (<stx>30<ste>[crc]) moet je naar adres 0 sturen en wordt dan door alle aangesloten apparaten gebruikt, dus dat is in ieder geval een mooie test of alles werkt en het protocol gesnapt wordt. Vanaf daar is de rest makkelijk.

Let op: ik heb soms dat, als ik hem in de testmodus zet, dat het bord niet meer reageert op andere opdrachten. meestal wel, maar niet altijd. Even stroom in- en uitschakelen en hij doet het weer. Hou daar rekening mee.

Succes!

Op 27 juni 2016 14:48:32 schreef GerardMonique:
@azziplekkus:
Ik heb hier twee stuks PDF met misschien wat bruikbaar is voor je.
Het is dan wel voor een 7 X 75 Dots, waarvan de 75 in 3 stukken in de lengte achter elkaar. Ik kan je het mailen.
MVG Gerard.;)

Oh, zou inderdaad wel goed van pas kunnen komen!
Stuur maar naar mijn nickname @gmail.com

Op 27 juni 2016 22:35:30 schreef IIVQ:

Als ik die van mij in testmode zet is het in rust 0,14A en tijdens het flippen 0,26A. Maar omdat het om heel veel heel korte pulsjes gaat weet ik niet of mijn cheapo multimeter dat voldoende meet. Ik heb iig een 24V/2A voeding en die wordt ook bij lang gebruik absoluut niet warm.

Ok, dan moet het met deze adapters ook wel lukken.

Op mijn paneel zit een draaibare switch met getallen 0 t/m F erbij, volgens Josefien was dat de adreskeuzeschakelaar. Die staat op 1, in de bijgeleverde software moest ik adres 1 kiezen maar het adres in de COM-poort werd vervolgens 2. Overige adressen heb ik niet getest.

Ooooh, ja inderdaad. Die schakelaar staat inderdaad ook op de interface pcb van mij display en had al een sterk vermoeden dat hij daarvoor diende. Had alleen de link nog niet gelegd toen ik de vraag stelde^^
Maar wat bedoel je precies met dat het adres 2 wordt?

De testmode (<stx>30<ste>[crc]) moet je naar adres 0 sturen en wordt dan door alle aangesloten apparaten gebruikt, dus dat is in ieder geval een mooie test of alles werkt en het protocol gesnapt wordt. Vanaf daar is de rest makkelijk.

Oké, dus voor testmode naar adres 0 sturen, en dan ontvangen alle displays het? Ook goed om weten!

Hellen heb ik niet werkend gekregen: Begrijp ik het goed dat je daarvoor de driver console op het dashbord voor nodig hebt?

Zelf berichten over RS485 sturen is me ook niet gelukt spijtig genoeg. Zelfs het "hoi" programma van hierboven werkte niet :(

Gelukkig zat er een testknop op de PCB die blijkbaar een soort debug-loop aanroept: Filmpje
(Sommige dots flippen niet goed, vermoedelijk omdat ik 19V heb aangesloten ipv. 24V)

Ik ga het RS485 verhaal links laten liggen, en proberen rechtstreeks een logic analyzer op deze loop aan te sluiten en kijken wat ik er kan van maken :)

Op 27 juni 2016 12:42:08 schreef azziplekkus:
Aha, ik ben mee! Met 2 draden zou het bijvoorbeeld wel kunnen met een H-brug dan?

Ja, maar dat kost best wel veel elektronica.

Heb je een N breed, en M hoog display, dan moet je dus N+M H-bruggen hebben.

Met de twee-spoels dots, kan het efficienter: Je stuurt de M kolommen "LAAG", en op de rijen heb je 2N drivers die "HOOG" sturen.

voor de enkelspoels flipdots heb je dus M+N halve h-bruggen nodig, dus 2M+2N transistoren. Je spaart dus 1*M uit als je dubbelspoels dots gebruikt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Aansturen van flip-dot met 2 draden doe je b.v. in een matrix van 16x16 dots. Je verbind 1 draad van de spoelen in horizontale richting aan elkaar. Je heb dan 16 rijen van 16 dots. die kun je aansturen met b.v. 4 ic's SN754410. Die ic's kun je direct met een ttl signaal aansturen.

De verticale kant is lastiger. Die moet je per spoel met 2 tegengestelde dioden aansluiten. De andere kant van de dioden koop je verticaal aan elkaar. Zo krijg je 32 rijen. 16 rijen voor dot aan, 16 rijen voor dot uit. Je kan die aansturen met 2 x ULN2804 als sink driver en 2 x UDN2981 als source driver. Ook deze direct met ttl aan te sturen.

Nog een paar 4 naar 16 decoders en je bent aardig op weg.

Heb het de laatste maanden druk gehad, en dus niet zo heel veel tijd gehad om hier aan verder te werken, maar vandaag heb ik eindelijk een aftakking kunnen maken en hier een logic analyser aangehangen!

Alleen heeft het tot nu toe weinig opgeleverd:

De kanalen die wijzigen, wijzigen altijd synchroon!
De andere kanalen veranderen niet. Dit vind ik toch wel een beetje bizar... Zeker omdat de display wel degelijk verschillende rijen aanstuurt.

De breedte van de pulsen zijn wel niet altijd even breed:

Iemand enig idee hoe dit zou komen? Scan ik de verkeerde pins?

Deze heb ik aangesloten:
Pin 18:Input NOR
Pin 6: input NOR
Pin 17: A0a demux
Pin 5: A1a demux
Pin 8: inC latch-decoder
Pin 7: inA latch-decoder
Pin 20: inB latch-decoder

Hi all. I know this is a super old thread, but is here any one who has a Hannover display to sell or rent for a workshop in Rotterdam? We ordered on from http://www.psvautomobilia.co.uk but it never arrived. Now in a bind.

Op 24 september 2016 14:30:07 schreef Opifex:
Heb het de laatste maanden druk gehad, en dus niet zo heel veel tijd gehad om hier aan verder te werken, maar vandaag heb ik eindelijk een aftakking kunnen maken en hier een logic analyser aangehangen!

Alleen heeft het tot nu toe weinig opgeleverd:
[bijlage]

De kanalen die wijzigen, wijzigen altijd synchroon!
De andere kanalen veranderen niet. Dit vind ik toch wel een beetje bizar... Zeker omdat de display wel degelijk verschillende rijen aanstuurt.

De breedte van de pulsen zijn wel niet altijd even breed:
[bijlage]

Iemand enig idee hoe dit zou komen? Scan ik de verkeerde pins?

Deze heb ik aangesloten:
Pin 18:Input NOR
Pin 6: input NOR
Pin 17: A0a demux
Pin 5: A1a demux
Pin 8: inC latch-decoder
Pin 7: inA latch-decoder
Pin 20: inB latch-decoder

Hi allen,

Is het intussen iemand gelukt om zo'n BBA unit aan te sturen en er een bewegend display van te maken, met een combi van cijfers/letters/tekens?

Andere vraag: wat is een eerlijke prijs voor zo'n BBA set (groot en klein display), waarmee deze thread begon?

Bvd!