hoe een 4v loodaccu ophalen

Hallo allemaal.
Ik vond vandaag een kleine 4v 2ah sla accu.
Ik wist niet eens dat ze bestonden, ik kende alleen 6v en 12v varianten. Nu wil ik eens kijken of hij nog ok is maar ik heb er geen gegevens van.
Met hoeveel spanning en stroom zou ik dit mogen laden? Hij meet nog 3.5v dus er is nog een mogelijkheid dat hij in orde is denk ik. Bij een 12v sla accu laad je met 14.8-15v dus dat is afgerond 2,5v per cel. Zit ik goed als ik laad met 4.8-5v? Maar met hoeveel spanning? 1/5c of is dat te veel?

maartenbakker

Golden Member

Met 15V laden is een tikkie overdreven voor een 12V SLA. Reken met 13,5-13,8V voor continuladen en 14-14,5V voor snelladen.

Maximaal 1/5C is een goede keus, voor de spanning zou ik uitgaan van iets van 4,7V voor snelladen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Deze gegevens stonden op een oude kobe sla accu die ik nog had liggen. Daar had ik mijn snelle berekening op gebasseerd. Als ik wat langzamer zou laden wat zou ik dan gebruiken? O/3C?
Ik vraag me eigenlijk af waar ze zo'n accuutje voor gebruiken.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Wat win ik, als ik het antwoord weet ? :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

sla is spinazie, maar dan met grotere blaadjes.

wg
Sealed Lead Acid

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Oeps, ik vergeet wel eens dat niet iedereen de term sla accu kent ;-) haha, sware lood accu, die is goed.
@ohm pi sla is toch anders dan spinazie met grote blaadjes.
Ik help als vrijwilliger op een bio boederij en heb ze regelmatig gepland, gewied en geoost ;-)

maartenbakker

Golden Member

Op 26 juni 2016 20:58:43 schreef brains:
Deze gegevens stonden op een oude kobe sla accu die ik nog had liggen. Daar had ik mijn snelle berekening op gebasseerd. Als ik wat langzamer zou laden wat zou ik dan gebruiken? O/3C?
Ik vraag me eigenlijk af waar ze zo'n accuutje voor gebruiken.

Die oude SLA had dan misschien platen met calcium erin, daardoor recombineert het vrijgekomen knalgas voordat er overdruk ontstaat.

Wat bedoel je met O/3C?

Ik neem aan dat het hier gewoon om een plastic accubak gaat? Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat de toepassing kan zijn geweest. In de tijd van de glazen accubakken lag dat anders; ongeveer 80 tot 90 jaar geleden was 4V gangbaar als gloeistroomaccu voor radio's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

@maartenbakker oeps, ik bedoelde 1/3C. Typte het tijdens de match van de rode duivels dus niet altijd helemaal aan het opletten :-)
Glazen loodaccu's Nooit geweten dat ze ooit hadden bestaan. Eens google naar plaatjes. Maar het is inderdaad een plastic bak.
@gadget_inc gewest? Was dat? Gezwets heb ik wel eens ;-)

maartenbakker

Golden Member

Ik had al geprobeerd om 1/3C te lezen maar dat mislukte omdat de stroom dan hoger is inplaats van lager, dus dat klopte niet met langzamer laden.

Wat je zou kunnen doen is je stroombegrenzing instellen op 1/5C en eens meten of de accu ook echt stroom gaat trekken. Trekt hij na enige tijd netjes 1/5C dan is hij nog goed. Je zou dan eventueel de stroom nog wat kunnen terugdraaien maar echt nodig is dat niet. De stroom neemt vanzelf al af wanneer hij voller wordt. Trekt hij nooit 1/5C dan is hij al redelijk gesulfateerd vrees ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

gewest? Was dat?

Als je bedoelt "wa's da?" :) dan denk ik dat het wel eens zou kunnen bedoeld zijn als tegengestelde van jouw "geoost".

Om maar te zeggen dat er heel wat te decoderen valt aan jouw berichten...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Op 26 juni 2016 20:45:25 schreef maartenbakker:
Met 15V laden is een tikkie overdreven voor een 12V SLA. Reken met 13,5-13,8V voor continuladen en 14-14,5V voor snelladen.

Maximaal 1/5C is een goede keus, voor de spanning zou ik uitgaan van iets van 4,7V voor snelladen.

Niet helemaal akkoord. Een AGM accu laad je met 14,6V en een Gelaccu met 14,4V.
Met 13,5V raakt de accu niet volledig opgeladen wat de levensduur en de capaciteit naar beneden haalt.

@Brains, het hangt er vanaf wat je met "gevonden" bedoelt.
Niemand demonteert een goede accu uit een apparaat en gooit hem vervolgens in de berm. 3.5V voor een 4V accu, betekent volledig ontladen, maar nog niet tot een peil dat hij direct beschadigd wordt.
Deze ladingstoestand zou bij een 12V accu overeenkomen met 10.5V.
Een ontladen accu dient zo snel mogelijk terug op peil gebracht te worden.Als deze toestand langere tijd bestond, dan is de kans groot dat de accu niet meer goed is.

maartenbakker

Golden Member

Vergeet niet dat het ook nog van de temperatuur afhangt. Kan toch al gauw een paarhonderd mV verschil maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."