Iemand ervaring met 'Disk On Chip' modules?

Probleem is dat de module op een ISA kaart gesoldeerd zit. Ze hebben best wel een aantal pootjes dus dat word even pielen. Vandaar dat ik liever heb dat ik zeker weet dat het werkt voor ik hieraan ga beginnen.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Wat ik heb liggen zijn complete insteekkaarten met de module erop, als jouw kaart enkel de disk on chip module bevat is het een kwestie van de kaart wisselen, ik weet alleen niet 100% zeker of het isa kaarten zijn, ik heb ze ooit meegenomen omdat ze anders de container in zouden gaan.

EricP

mét CE

Zou dan eigenlijk een grootmoederbord moeten zijn... :)

1998 - 2016... 18 jaar. Dan al grootmoeder. Man, wat was ik dan oud toen ik voor het eerst... :)

Op basis van ervaringen uit het verleden, zou je zeggen dan een 16MB uitvoering wel zou moeten werken. Echter, als je met die omvang net over een 'magische grens' heen gaat, dan zou het wel eens fout kunnen gaan. Echter, als het als 16MB verkocht wordt, dan maak je een hele aardige kans dat ze er 16 miljoen bytes mee bedoelen - en dat je onder zo'n kritieke grens blijft.
Garantie krijg je nooit natuurlijk - die apparaten zullen niet in grote getalen in omloop zijn, je moet toevallig iemand vinden die er een keer mee geëxperimenteerd heeft.

Als je echt zeker weet dat die stuk is, dan heb je niet zo heel veel te verliezen. Demontage kan op 2 manieren: destructief en niet-destructief. De niet-destructieve methode houdt meer risico voor de PCB in.

Destructief: housing mollen, pootjes doorknippen en stuk voor stuk los solderen.

Niet-destructief: stukje 'dik' vertind koperdraad over alle pootjes aan de ene kant, idem aan de andere kan (ze mogen ook aan elkaar zitten hoor), en dan met 2 soldeerbouten verwarmen. 2de persoon het ding uit de PCB laten trekken. Let wel op: die PCB is waarschijnlijk doorgemetaliseerd. Ga niet wrikken - via's die warm zijn (maar niet warm genoeg om de tin te laten smelten) zitten niet zo erg vast in de PCB en als je die eruit trekt, zou het wel eens 'game over' kunnen zijn...

Die dingen hebben niet de volledige capaciteit beschikbaar, een deel wordt gebruikt voor het onboard bios.
Onder dos systemen is zo een Disk On Chip direct te gebruiken zoals elke harddisk.

Hier staan de bios files en clone software voor deze Disk On Chip modules onder dos.
ftp://ftp.emacinc.com/LegacyProducts/SBC/drivers/DiskOnChip_Tools/DOC-DOSver4.2.zip

Je zou ook zelf zo een ISA kaart kunnen maken met deze print http://www.ebay.nl/itm/130350913816 en een paar logische poortjes.
Schema staat hier:

AP-DOC-010 3.3.pdf

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Sjoerd Kreyns

Golden Member

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Het gaat hier over ISA insteekkaarten, wat jij linkt is een IDE-ding.

If you want to succeed, double your failure rate.

Iedereen bedankt voor zijn reactie. Sowieso moet ik de module gaan desolderen aangezien ook deze kaart een custom made kaart is en nog meer elektronica bevat dan alleen de disk on chip module.

Ik denk dat ik maar eens zo'n module ga bestellen op eBay en de proef op de som ga nemen. Ik laat jullie de afloop weten!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Wat voor extra elektronica zit er dan op die kaart? kan je er een foto van posten.

Deze is gemaakt volgens het schema uit mijn vorige bericht
http://www.daupara.de/pictures/hardware/DOC2000.jpg

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Hier een fototje van de kaart.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Dat is het standaard Disk On Chip schema met een extra plug om de isa signalen naar de rest van het systeem te krijgen.

Als je nog een isa slot over hebt kan je daar ook los een Disk On Chip kaart in zetten, op de oude kaart hoef je dan alleen het kleine chipje met "GM_ISA 3" eruit te halen om die Disk On Chip uit te schakelen.

Dan heb je altijd nog de origine software en hardware en hoeft je niet aan de bestaande kaart te solderen.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Helaas heeft het moederbord geen vrij ISA slot meer over, er zitten er 2 op en beide in gebruik. Het zal toch op de soldeerbout aan gaan komen. Heb zojuist een 16MB module op eBay besteld, als hij binnen is laat ik jullie de afloop weten.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Die disk on chip modules zitten blijkbaar ook in flight recorders.
https://youtu.be/a-y2YoMduYo?t=16m8s

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
maartenbakker

Golden Member

Op 27 juni 2016 11:19:56 schreef Switching Power:
Dat is het standaard Disk On Chip schema met een extra plug om de isa signalen naar de rest van het systeem te krijgen.

Helemaal standaard is het misschien niet. Er is zo te zien een PAL of een GAL gebruikt als adresdecoder en die hoeft natuurlijk niet op een voordehandliggend adres te staan (hoewel, BIOS moet hem wel zien natuurlijk).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zo, daar zijn we weer. Heb de Disk On Chip module inmiddels alweer eventjes in huis. Ook heb ik hem netjes en zonder enige schade aan de PCB kunnen monteren. De oude 12MB heb ik, om zo min mogelijk risico te lopen op schade aan de PCB, maar verwijderd met de Dremel.

En jawel, de tafel herkend de module, kon hem ook netjes formateren. Moest hem nog wel (door middel van een 'format / flash') configureren zodat hij werd herkend als C drive. Allemaal zo gezegd zo gedaan. Maar bij het installeren van de software besloot de voeding er mee op te houden. Damn! Gelukkig had Farnell eenzelfde voeding voor een redelijke prijs, dus deze maar besteld en erin gebakken.

Wederom terug bij af: de module word herkend en ik kan nu zonder problemen alle software installeren! Inmiddels werkt de tafel ook weer als vanouds, op een defecte UPS accu na maar dat mag de pret niet drukken!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Toen ik "terug bij af" las, dacht ik dat het probleem zich wederom manifesteerde, maar je bedoelde gelukkig dat hij netjes werkt nu zoals hij hoort te doen.

Gaaf! Wat een tafel is dit!

If you want to succeed, double your failure rate.

Inderdaad niet zo handig geformuleerd Jochem, zie het nu ook.

En zeker een erg mooie uitgebreide tafel. Desondanks zijn leeftijd en de nogal lange opstarttijd (zeker een minuut of 3) heeft onze lichttechnicus nog altijd een grote voorkeur voor deze tafel. Was toen hij geproduceerd werd zijn tijd ook ver vooruit.

Inmiddels is de opvolger er alweer eventjes, de Grand MA2, ook deze mag worden gezien als de standaard onder de lichttafels. Ook een loei van een apparaat met alle (software- en hardware matige) toeters en bellen haha. Heb hem nog niet open gehad, maar ook hier lijkt weer een gewoon PC moederbord in te zitten!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
flash2b

Special Member

Dus uiteindelijk heb je de tafel weer werkend met een Disk On Chip van 16Mb die je op ebay hebt gekocht ?

Gaaf !!!

Er bleek van alles mis te zijn met deze tafel, vooral met het moederbord. Het vervangen van de flash module was een van de laatste stappen zeg maar. Dat er een andere flash module nodig was, was vooral te wijten dat de nieuwste software te groot was om geïnstalleerd te kunnen worden in de originele 12MB flash module. De meeste tafels van dit type zijn origineel uitgevoerd met een 16MB module.

Overigens had ik een 16MB module besteld, kreeg een 32MB op de deurmat maar daar kwam ik pas achter toen hij in het apparaat gesoldeerd zat. Gaf overigens geen enkel (softwarematig) probleem.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

@SP:
Dat wilde ik in de eerste instantie doen, maar de fabrikant raadde me dat af. Er zouden in het verleden wat problemen mee geweest zijn. Uiteindelijk maar weer direct op de print gezet. Ik denk zelf dat deze flash module de rest van de tafel uiteindelijk zal overleven en software updates van het operating systeem zullen er ook niet meer gaan komen waarschijnlijk, laat staan die groter zijn dan 32MB. Dus de module zal er waarschijnlijk nooit meer vanaf gaan.

Voor de liefhebbers wat pics erbij gepost!

De monitor op de foto's zit ook op de tafel aangesloten, er kunnen er 3 op!

Zoals je kunt zien gaat de herinstallatie met behulp van diskettes. Was nog een hele kunst on een computer met werkende floppydrive te scoren! Gelukkig bood de kringloop uitkomst.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Als er een standaard floppy drive in zit zou je die nog kunnen vervangen door een gotek usb floppy emulator, die zijn twee tientjes uit china en dan ben je ook van de floppys af.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

kwijl, wou ik ik zo'n tafeltje op de kop kon tikken :)
kan wel oud zijn, maar nog steeds vele malen beter dan de standaard betaalbare tafels

Mooi hersteld! Nu tools, setup en backup tegelijk indrukken en genieten van je herstelling ;-)

@Stijn S:
Haha inderdaad, ook zo'n unieke en doordachte feature van MA ;).

@Stijnos:
Deze tafel is van m'n werkgever, daar gaat ie ook weer naartoe terug. Tweedehands vind je ze zo af en toe maar nog behoorlijk aan de prijs.

[Bericht gewijzigd door DJohnny op woensdag 13 juli 2016 18:37:56 (56%)

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
High met Henk

Special Member

Of je kooot ze zwaar defect en levert ze bij jouw af... :)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???