Sab titan 2 hd combo geen beeld

Beste mensen, ik heb nu een sab titan 2 hd combo op mijn werkbank liggen met het volgende probleem. Hij ga aan, op het display verschijnt het kanaal maar ik heb geen beeld. Niet via hdmi of scart. Iemand een idee hoe ik moet beginnen met foutzoeken?
Ik zou het tof vinden mocht ik hem kunnen repareren. Ik heb schotel thuis maar nog geen hd ontvanger. En nu alle sd kanalen bijna allemaal uitgefasseerd zijn moet ik overstappen op een hd decoder. Scheelt mij weer aankoop van een nieuwe (kan ik het geld mooi gebruiken voor nieuw gereedschap e.d. ;-) )

Arco

Special Member

Heeft niet iemand een mislukte poging gedaan om firmware te uploaden? (of verkeerde firmware)
Factory reset (meestal iets als on/off of menuknop ingedrukt houden tijdens aanzetten) kun je ook nog proberen.
Heeft ook een LAN aansluiting zo te zien. Kun je hem daarmee niet meer benaderen?

Kan natuurlijk ook gewoon een geval van slechte elco's zijn. Heeft zo te zien geen fan, dus geen prettig leefklimaat voor elco's in zo'n klein kastje... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Een probleem altijd in stappen aanpakken.

  1. Richt de schotel op de juiste satelliet(ten)
    Voor de kanalen van Canal Digitaal / TV-Vlaanderen is dat 23°Oost
    Voor de Duitse ongecodeerde SD en HD kanalen is dat 19°Oost
  2. Overtuig je ervan dat bij meerdere LNB's de DiSEqC configuratie in de ontvanger goed staat
  3. Een smartcard met een geldig abonnement voor de kanalen van Canal Digitaal is noodzakelijk

Probeer eerst of je ongecodeerde kanalen, SD of HD, kan ontvangen.
Op 19°Oost zijn dat o.a. Das Erste, WDR, NDR, HR, SWR.
Op 23°Oost o.a. BR new2, BT new2, Chamber TV.

@Arco:
Als de firmware corrupt is zullen er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook geen zendernamen op het display verschijnen.

[Bericht gewijzigd door evdweele op woensdag 29 juni 2016 13:36:26 (10%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Ik bedoelde ook meer dat er firmware uit een andere (niet geheel compatible) SAB receiver is ingekomen... ;). Dan kan er soms nog wel wat werken...
Eerst vaststellen of de ontvanger 'dood' is. Werkt OSD nog wel? Als dat ook niet meer werkt valt er weinig aan zenderzoeken te doen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Ja, wat dat betreft hebben we veel te weinig informatie om er een zinnig antwoord op te geven.
- Werkt de OSD nog wel?
- Wat is de configuratie van de schotel?
- Geeft de schotel met een een andere ontvanger wel beeld?
- Wat is de voorgeschiedenis van de ontvanger?
en nog wat van die toch vrij cruciale gegevens.
Met alleen "hij doet het niet" schiet het niet op.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Met geen beeld bedoelde ik letterlijk geen beeld. Geen osd, geen free to air. Als je de decoder aanzet komt er init en daarna zendernaam op het displaytje.
De sataliet installie is in orde. Er hangt nu tijdelijk een geleende hd decoder aan en alles werkt gewoon. Er is een dual lnb op de schotel. Ik heb nog niet getest met een smartcard maar ik zou normaal toch altijd iets van beeld moeten hebben.
Naar de voeding heb ik nog niet gekeken omdat ik gewoon beeld op displaytje had. Maar ik moet dat inderdaad niet uitsluiten. Via netwerk zou im kunnen testen maar dan moet ik eerst even een test netwerkje bouwen.

evdweele

Overleden

Geen ontvangst kan meerdere oorzaken hebben:
- Foutieve DiSEqC instellingen zodat niet de juiste LNB wordt gekozen die bij het gekozen kanaal hoort.
Dat kan bijvoorbeeld komen doordat de vorige eigenaar een schotel had met LNB's die in een andere volgorde waren aangesloten.
- Sommige door Canal Digitaal "gecertificeerde" (lees: kreupel gemaakte) ontvangers doen helemaal niets zonder de aanwezigheid van een geldige smartcard. Ook geen free-to-air.
- In de ontvanger kunnen andere instellingen voor de LNB's zijn ingesteld.

Het On Screen Display zou echter in alle gevallen moeten werken, anders is het niet mogelijk om de configuratie juist in te stellen.
Als er geen OSD op de tv is te zien is er een serieus defect aan de hand.

Maak de ontvanger dan eens open en bekijk de elco's. Als deze bol staan of zelfs zijn leeggelopen is dat een sterke aanwijzing waar te zoeken.

Googelen op het typenummer van de ontvanger leidt vaak tot forums waar soortgelijke defecten worden besproken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.